بهترین کود برای باردهی لوبیا

بهترین کود برای باردهی لوبیا

لوبیا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین گیاهان در بسیاری از باغ‌ها و مزارع، نیازمند مراقبت ویژه‌ای است تا به بهترین شکل ممکن رشد کند.

در این میان انتخاب کود مناسب برای تغذیه این گیاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بهترین کود برای لوبیا، کودی است که غنی از عناصر غذایی ضروری گیاه باشد و کمک زیادی به رشد گیاه کند.

وجود فسفر، پتاسیم و سایر مواد معدنی در ترکیب کود به سلامت و رشد بهتر گیاه لوبیا کمک می‌کند؛ درنتیجه انتخاب کودی که توازن مناسبی از این عناصر را داشته باشد؛ می‌تواند به رشد بهتر گیاه لوبیا کمک کند.

با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله پسته رفسنجان به بررسی بهترین کود برای باردهی لوبیا و… بپردازیم:

بهترین کود برای لوبیا

لوبیا با توانایی تثبیت نیتروژن از هوا، یکی از گیاهان ارزشمند و محبوب در باغچه‌ها است.

گره‌هایی که روی ریشه‌های لوبیا تشکیل می‌شوند، قابلیت ثبت نیتروژن را دارند و این ویژگی باعث می‌شود تا نیاز بالایی به کود‌های حاوی نیتروژن نداشته باشد؛ ازاین‌رو بهترین کود برای لوبیا کودی است که دارای مقادیر متعادلی از فسفر و پتاسیم و نیتروژن است.

مثلاً یک کود با نسبت متعادل که عناصر ازت، فسفر و پتاسیم را دارد، می‌تواند بهترین کود برای لوبیا باشد.

کودهایی نظیر نیترات کلسیم و اوره فسفات از کودهای مناسب برای کود دهی این گیاه هستند.

اضافه کردن کمپوست به خاک هم می‌تواند مواد مغذی ضروری دیگری را فراهم کند و در عین حال محتوای مواد آلی خاک را افزایش دهد که این مسئله برای سلامت و رشد بهینه لوبیا حائز اهمیت است.

زمان کود دهی لوبیا

گیاه لوبیا نیاز به توجه و دقت ویژه‌ای در مواقع کود دهی دارد.

برای اطمینان از رشد سالم و حاصلخیزی بالا، کشاورزان آن را در چند نوبت کود دهی می‌کنند.

  • پیش از کاشت
  • 4 تا 6 برگی
  • رشد کامل گیاه
  • پیش و پس از گلدهی
  • هنگام غلاف بندی
  • پر شدن دانه‌ها
  • در صورت کمبود یک عنصر خاص
کاشت لوبیا
کود دهی پیش از کاشت برای تقویت خاک انجام می‌شود.

کود اوره برای لوبیا

کود اوره، یکی از منابع شناخته شده نیتروژن برای گیاهان است.

در حالت ایده آل، نیتروژن موجود در اوره توسط گیاهان جذب شده و به رشد و توسعه آن‌ها کمک می‌کند؛ اما برای گیاه لوبیا که خود تثبیت‌کننده نیتروژن است، استفاده میزان بالای کود های ازته مثل اوره می‌تواند به نظر مضر بیاید؛ چرا که لوبیا قادر است نیتروژن موردنیاز خود را از هوا تأمین کند.

زمانی که اوره به‌طور بی‌رویه به گیاه اضافه شود، می‌تواند باعث افزایش نیتروژن در خاک شده که نه‌تنها به گیاه آسیب می‌زند بلکه باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد علف‌های هرز نیز می‌شود.

از سوی دیگر استفاده بی‌رویه از اوره می‌تواند موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی شود.

بااین‌حال، در مواردی که خاک واقعاً کمبود نیتروژن داشته باشد، استفاده متعادل از اوره می‌تواند مفید باشد.

درنهایت، باوجود فواید بسیار زیاد کود اوره نمی‌توان آن را بهترین کود برای لوبیا دانست و باید با دقت و مطالعه‌ی دقیق خاک از آن استفاده کرد.

کود اوره را پس از گلدهی و یا قبل از کاشت می‌توانید استفاده کنید.

کود آهن برای لوبیا

آهن یکی از مهم‌ترین عناصر غذایی برای گیاهان است و نقش حیاتی در تشکیل کلروفیل و فعالیت‌های آنزیمی گیاهان دارد. در گیاه لوبیا، میزان آهن موجود در برگ‌ها بین 50 تا 800 میلی‌گرم در کیلوگرم است و این تغییرات می‌تواند تعیین‌کننده سطح بهینه و مقدار موردنیاز آهن برای رشد سالم گیاه باشد.

گیاه لوبیا در خاک‌هایی با pH بالا ممکن است با مشکلات کمبود آهن مواجه شود؛ بااین‌حال ریشه‌های این گیاه توانمندی دارند که یون‌های H+ را آزاد کند که نتیجه‌اش در جذب آهن از خاک بسیار کارآمد می‌باشد.

وقتی گیاه لوبیا با کمبود آهن مواجه می‌شود؛ علائمی نظیر رنگ پریدگی برگ‌ها، زرد شدن در برگ‌های جوان و وجود رگبرگ‌های سبز تیره بر روی پس‌زمینه‌ای سبز روشن یا زرد مشاهده می‌شود.

استفاده از کود آهن برای گیاه لوبیا در مواردی که نشانه‌های کمبود آهن وجود دارد، می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد.

این کود به گیاه کمک می‌کند تا به سلامت و رشد بهتری دست یابد؛ بااین‌حال مانند هر کود دیگری، باید با دقت و مطابق توصیه‌های فنی استفاده شود تا از مصرف بی‌رویه و احتمال آسیب به گیاه جلوگیری شود.

کود آهن را پیش از گلدهی و غلاف بندی استفاده می‌کنند.

گیاه لوبیا
گیاه لوبیا

کود پتاس بالا برای لوبیا

پتاسیم یکی از مهم‌ترین عناصر غذایی برای گیاهان است؛ اگرچه نقش مشابه نیتروژن را در گیاه ندارد؛ اما ضرورت وجود آن در گیاه لوبیا به قدری است که آن را عنصر کیفیت نامیده‌اند.

این عنصر بر خصوصیات کیفی گیاه لوبیا تأثیر عمده‌ای دارد؛ به‌ویژه زمانی که مقدار پتاسیم در برگ‌ها کمتر از 2 درصد باشد، گیاه دچار کمبود پتاسیم شده و نشانه‌های کمبود پتاسیم را بروز می‌دهد.

این نشانه‌ها شامل زردی و نکروز در نوک و حاشیه برگ‌های پایینی است و با گذر زمان به برگ‌های بالاتر نیز منتقل می‌شود و با کود پتاسیم و پتاس بالا این مشکل را رفع کرده و اگر پیش از کاشت به خاک داده شود از بروز این علائم جلوگیری می‌کند؛ اما آیا این کود بهترین کود برای باردهی لوبیا است؟

اگرچه کودهای پتاسیمی برای رفع کمبود پتاسیم بسیار مفید هستند؛ اما گیاه لوبیا نیاز به تعادل مناسبی از تمامی عناصر غذایی دارد.

زمان مصرف کود پتاس برای لوبیا در زمان کاشت و همچنین در طول مراحل رشدی گیاه لوبیا به خصوص در مرحله غلاف بندی و پر شدن غلاف‌ها است.

کود حیوانی برای لوبیا

کود حیوانی یک منبع طبیعی و عالی از مواد مغذی برای خاک و گیاهان است و دارای مقادیر خوبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم که سه ماده‌ی اصلی در تغذیه گیاهان هستند، می‌باشد.

برای گیاه لوبیا استفاده از کود حیوانی می‌تواند به بهبود ویژگی‌های خاک، افزایش فعالیت میکروبی و تأمین مواد مغذی لازم برای رشد بهینه گیاه کمک کند؛ اما باید به‌اندازه استفاده شود.

این کودها را بهتر است پیش از کاشت به گیاه بدهید.

کود ماهی برای لوبیا
کود ماهی بهترین کود برای لوبیا است.

کود مرغ برای لوبیا

کود مرغی، به دلیل داشتن مقادیر زیادی از مواد مغذی می‌تواند یک منبع خوب برای تأمین نیازهای غذایی گیاهان باشد؛ اما در مورد گیاه لوبیا، به علت مقدار زیاد نیتروژن موجود در این کود، ممکن است به گیاه آسیب بزند.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم؛ نیتروژن بیش‌ازحد می‌تواند باعث رشد زیاد و نامتوازن قسمت هوایی گیاه شود؛ درحالی‌که ممکن است به قسمت میوه ‌دهی آسیب بزند و موجب بیمار شدن گیاه و کاهش محصول آن شود.

بنابراین اگرچه کود مرغی دارای فواید زیادی است؛ اما نمی‌توان آن را به‌عنوان بهترین کود برای گیاه لوبیا معرفی کرد و استفاده از آن نیازمند توجه و مراقبت خاص است.

کودهای کامل، بهترین کود برای باردهی لوبیا

کودهای میکرو و ماکرو برای رشد لوبیا مهم و ضروری هستند؛ اما آیا این‌ها کودهای مناسبی برای لوبیا هستند یا خیر؟

استفاده از این کودها به شرایط خاک و نیازهای محیطی گیاه بستگی دارد.

برای افزایش رشد زایشی گیاه لوبیا مواد مغذی ماکرو و میکرو هر دو بسیار مفید هستند.

کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند باعث پایین آمدن عملکرد و کیفیت محصول شود؛ به همین دلیل بهتر است از کودهایی که هر دو نوع مواد مغذی را دارند، استفاده کنید.

در بسیاری از موارد، استفاده از این کودها توصیه می‌شود؛ اما باید با توجه به وضعیت خاک و نیازهای گیاه تعیین دوز کود انجام شود.

کودهای کامل در تمامی مراحل به گیاه داده می‌شوند؛ اما بهترین زمان کود دهی لوبیا با کود ماکرو در زمان 4 تا 6 برگی شدن گیاه تا زمان دانه‌بندی و پر شدن غلاف‌ها است و بهترین زمان استفاده از کود‌های میکرو در زمان ابتدایی رشد لوبیا و در زمان کمبود این عناصر در گیاه می‌باشد.

کلام آخر

استفاده از کودها در کشاورزی و به‌خصوص برای گیاه لوبیا اهمیت زیادی دارد؛ اما مهم‌تر از همه، تشخیص نیازهای واقعی گیاه و شرایط محیطی است که در آن قرار دارد.

استفاده بی‌رویه از کودها می‌تواند به برخی مشکلات منجر شود؛ به‌ویژه زمانی که از کودهایی با میزان نیتروژن بالا استفاده شود؛ پس با دقت و توجه به شرایط خاص گیاه و خاک باید به فکر انتخاب بهترین کود برای باردهی لوبیا و سلامت آن بود.

انتخاب بهترین کودها و استفاده از آن‌ها در زمان مناسب می‌تواند باردهی محصولات زراعی را تا حد مطلوبی افزایش دهد.

امیدواریم با خواندن این مقاله، کشاورزان و علاقه‌مندان به زمینه کود دهی؛ تصمیم بهتر و انتخاب مناسب‌تری در این زمینه داشته باشند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
parviz
parviz
7 ماه قبل

سلام وخسته نباشید..به معلوماتم اضافه شد متشکرم

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  parviz
7 ماه قبل

درود
ممنون از نظر لطف شما.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x