بهترین نوع انگور برای کاشت ؛ 12 نوع متفاوت

بهترین نوع انگور برای کاشت ؛ 12 نوع متفاوت

انگور ازجمله میوه‌هایی است که طعم بسیار دل‌نشین و شیرینی دارد که اکثریت به آن علاقه‌مند هستند. این میوه احتمالاً قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گیاه میوه کشت‌شده در ایران است. بیش از 40 نوع مختلف انگور در سراسر کشور برداشت می‌شود که هرکدام طعم و رنگ متفاوتی دارند.

انگور بخش مهمی از صنعت کشاورزی ایران و صادرات را در دست دارد. به همین دلیل کشاورزان در تلاش برای تولید محصول با کیفیت بالاتر هستند. درخت انگور به دلیل سازگاری زیاد با محیط یکی از اولین گزینه‌ها برای کشت حتی در حیاط منزل است؛ بنابراین دور از ذهن نیست که علاوه بر کشاورزان افراد دیگر نیز به دنبال بهترین نوع انگور برای کاشت باشند. سایت پسته رفسنجان سعی دارد در این مقاله بهترین انگور برای کاشت را معرفی کرده و به بررسی آن‌ها بپردازد.

عوامل مؤثر بر انتخاب بهترین نوع انگور برای کاشت

برای انتخاب بهترین انگور برای کاشت عوامل زیادی نقش دارند و بسته به هدف شما انتخاب صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر قصد شما کاشت در سطح زیاد و صادرات انگور است باید بر طبق آن ارقام اقتصادی را که بازار فروش خوبی دارند انتخاب کنید. درصورتی‌که شاید بهترین انگور برای کشمش متفاوت باشد.

البته به یاد داشته باشید که انگور موردنظر باید سازگار با شرایط منطقه شما باشد تا به‌خوبی پرورش یابد. اگر به دنبال طعم خاصی هستید می‌توانید با کسب اطلاع از طعم انواع مختلف انگور قابل‌کشت در منطقه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. انواع درخت انگور ازنظر زمان گلدهی، میزان و روش آبیاری، میزان مقاومت در برابر شرایط، شکل ظاهری و طعم محصول، زمان برداشت، شرایط اقتصادی و بسیاری از عوامل دیگر با یکدیگر تفاوت دارند.

در ادامه بهترین انواع انگور را معرفی کرده و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. با توجه به ویژگی‌های هر نوع و شرایط و هدف خود از کشت می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 انگور درختی با سود بالا

انگور درختی دارد با عمر طولانی که در بسیاری از مناطق جهان می‌تواند رشد کند و پرورش یابد. در ایران نیز به‌طور گسترده به کاشت انگور پرداخته می‌شود. طول عمر یک درخت انگور 75 تا بیش از 100 سال است. همه گونه‌های انگور را می‌توان به دودسته بی‌دانه و دانه‌دار تقسیم نمود که در رنگ‌های قرمز، سیاه، زرد و تا حدودی سبز وجود دارند.

درخت انگور یکی از پرسودترین‌ درخت‌ها در کشاورزی است زیرا از هر بخش این درخت استفاده‌های مختلف می‌شود. میوه انگور علاوه بر بازار داخلی، در بخش صادرات نیز نقش مؤثری دارد. علاوه بر استفاده ساده و تازه خوری از میوه می‌توان از آن در تولید مویز، کشمش، شیره انگور، ژله، مربا، آب انگور، سرکه و … بهره برد. از دانه موجود در آن نیز می‌توان روغن دانه انگور را تهیه کرد و به‌صورت خوراکی و بهداشتی استفاده کرد. برگ درخت انگور به‌عنوان برگ مو شناخته می‌شود که با آن دلمه برگ مو می‌پزند.

حتی پوست بدنه اصلی درخت انگور نیز کاربردهای متعددی دارد. این میوه بهشتی برای جلوگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند میگرن، آسم، بیماری‌های قلبی، یبوست، سوءهاضمه، خستگی مفرط، دیابت، اختلالات کلیوی، پیشگیری از آب‌مروارید و … مفید و سودمند است.

حالا خوب است که بهترین انگور برای کاشت را بشناسید. در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین نوع انگور برای کاشت

بهترین نوع انگور برای کاشت

در ادامه با لیستی از انواع انگور برای کاشت آشنا خواهید شد:

انگور ردگلوب بهترین نوع انگور برای کاشت

یکی از گونه‌های تجاری و کمیاب انگور ردگلوب است که در بسیاری از مناطق امکان کاشت آن وجود دارد. معمولاً این نوع انگور یکی از گزینه‌های انتخاب کشاورزان و باغداران است زیرا نقش مؤثری در سودآوری اقتصادی دارد. این نوع انگور میوه‌هایی درشت و قرمزرنگ دارد و طعم آن نیز ترکیبی از ترشی و شیرینی است؛ بنابراین موردپسند تعداد افراد بیشتری است.

موارد استفاده این انگور به‌صورت تازه خوری، کشمش، آبمیوه و آب‌غوره است. بیش از 100 سال عمر اقتصادی دارد و در اواخر شهریور می‌توان محصول را برداشت کرد. در دسته انگورهای دانه‌دار و با پوست نازک اما مقاوم در برابر ترک‌خوردگی قرار می‌گیرد. انگور رد گلوب سازگار با خاک‌ها با شرایط متفاوت است. نسبت به خشکی مقاوم بوده و دمای 15- تا 18- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. این نوع انگور دیر گل اما میان‌رس است.

انگور ردگلوب
انگور ردگلوب

انگور یاقوتی بهترین نوع انگور برای کاشت

یکی از انگورهایی که همیشه موردتوجه کشاورزان برای کاشت بوده است انگور یاقوتی است و به دلیل طعم و کیفیتی که دارد از بهترین انواع انگور است. عمر درخت انگور یاقوتی 100 سال است و یکی از ارقام اقتصادی محسوب می‌شود. انگور یاقوتی دانه‌های ریز و به هم فشرده‌ای دارد و همان‌طور که از نامش پیداست به رنگ یاقوت قرمز است.

میوه‌هایی سفت دارد و در دسته انگورهای بی‌دانه قرار می‌گیرد. مزه این نوع انگور شیرین است و به‌عنوان تازه خوری مخصوصاً به همراه صبحانه و عصرانه مصرف می‌شود. انگور یاقوتی ازنظر کاشت از دسته‌ای است که خشکی و سرما را در حد متوسط تحمل می‌کند و مکان‌های خیلی سرد به ریشه و بافت نهال آسیب می‌رساند. ازنظر زمان گلدهی دیر گل است اما زودرس و پربار خواهد بود و مناسب برای مناطق گرمسیری با تابستان‌های معتدل می‌باشد. انگور یاقوتی که محبوب اکثریت افراد است اولین رقمی است که به بازار می‌آید.

انگور یاقوتی

انگور خلیلی بهترین انگور برای کاشت

یکی دیگر از انواع انگور مناسب برای کاشت در مناطق گرمسیری انگور خلیلی است. این رقم نسبت به گرما مقاومت خوبی دارد و حتی می‌توان گفت برای رشد به آن نیاز دارد. در مقابل، درخت انگور خلیلی در سرمای زیاد و یخبندان آسیب جدی می‌بیند. ازنظر شکل ظاهری این نوع انگور حبه‌های درشت به رنگ سبز و زرد کاهی دارد که به‌طور فشرده و متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند.

طعم شیرین و مطلوبی دارد که به‌عنوان تازه خوری، تهیه کشمش و تهیه آبمیوه از آن استفاده می‌شود. عمر مفید درخت انگور خلیلی بیش از 100 سال است. انگور خلیلی میوه بسیار باکیفیتی دارد که بسیار مشتری‌پسند است.

انگور خلیلی
انگور خلیلی

انگور مکیاج؛ یکی از زیباترین و جذاب ترین انگورها

یکی از جدیدترین، خاص‌ترین و مقاوم‌ترین نوع انگور، انگور مکیاج است که زادگاه آن کشور ژاپن است. انگور مکیاج در برابر سرمای شدید مقاوم است و مناسب برای مناطق گرمسیری و سردسیری می‌باشد؛ بنابراین بهترین انگور برای کاشت نیز به شمار می‌رود. به دلیل شکل ظاهری زیبایی که دارد یکی از خاص‌ترین و گران‌ترین انگورهای دنیا لقب گرفته است. از این انگور هم به‌عنوان تازه خوری و هم برای تولید مویز استفاده می‌شود.

انگور مکیاج
انگور مکیاج

انگور عسگری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاشت

یکی از ارقام شناخته‌شده انگور عسگری است که در طول دوران موردتوجه باغداران و پرورش‌دهندگان انگور قرار داشته است. بهترین انگور برای کشمش است و برای تازه خوری از آن استفاده می‌شود. حبه انگور عسگری در اندازه متوسط و رنگ‌های قرمز و سفید وجود دارد که در مقایسه با دیگر ارقام شفاف‌تر است.

ازنظر کشت یکی از گونه‌های نورپسند است که همانند نوع یاقوتی رشد بسیار خوبی در مناطق گرمسیری دارد. ازنظر زمان گلدهی دیر گل اما زودرس است. این انگور محبوب محصول پرباری دارد و شیرین و آبدار است. انگور عسگری دانه ندارد و عمر درختان آن بیش از 100 سال تخمین زده‌شده است. به‌راحتی می‌توانید درخت انگور عسگری را در حیاط منزل خود کاشته و پرورش دهید زیرا کاشت آن از سایر ارقام آسان‌تر است.

انگور عسگری
انگور عسگری

انگور شرابی؛ خوش‌طعم و پرکاربرد

انگور شرابی یکی از مقاوم‌ترین نهال‌ها را در برابر خشک‌سالی و گرمای تابستان دارد. علاوه بر آن در برابر سرمای زمستان نیز مقاومت خوبی دارد و ریشه‌های آن دچار تنش نمی‌شوند. این نوع محبوب و پرطرفدار به انگور سیاه سردشت هم مشهور است؛ زیرا اصل آن به شهرستان سردشت برمی‌گردد.

باردهی بالای انگور شرابی یکی از دلایل محبوبیت آن در بین کشاورزان است زیرا سود زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. از این انگور بیشتر در تولید آبمیوه، دلستر و نوشابه‌های میوه‌ای استفاده می‌شود؛ بنابراین کارخانه‌داران به دنبال خرید این نوع انگور هستند. انگور شرابی در دسته انگورهای دانه‌دار قرار دارد که از رنگ سیاه و شرابی بسیار زیبایی برخوردار است.

همچنین به‌سادگی می‌توان از این محصول در انبازها با قابلیت ماندگاری بالا نگهداری کرد که برای کشاورزان موضوع قابل اهمیتی است؛ بنابراین می‌توان این نوع را نیز بهترین انگور برای کاشت در نظر گرفت.

انگور شرابی
انگور شرابی

انگور ترکمن؛ درختی با مقاومت بالا 

انگور ترکمن نیز از دسته انگورهای سیاه‌رنگ است که نهالی زودرس دارد. ازنظر مقاومت مرغوب است و می‌توانید آن را در شرایط آب‌وهوایی مختلف بکارید و پرورش دهید؛ اما به یاد داشته باشید که مکان‌های خیلی سرد و خیلی گرم نیز مکان مناسبی برای کاشت انگور ترکمن نیست.

انگور ترکمن یکی از پرطرفدارترین انواع انگور است که باردهی مناسبی دارد؛ بنابراین برای کشاورزان سود اقتصادی خوبی را به همراه دارد. مزه آن شیرین بوده و بی‌دانه است. بهترین انگور برای کشمش و مویز می‌باشد و البته یک گزینه خوب برای تهیه آبمیوه نیز هست. عمر اقتصادی درخت انگور ترکمن بالا است و بهترین عملکرد را دارد؛ بنابراین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاشت در باغ است.

انگور ترکمن
انگور ترکمن

انگور کشمشی بهترین انگور برای کشمش

انگور کشمشی مرغوب‌ترین نوع انگور برای تأمین نیاز خشکبار است. یکی از گونه‌های اقتصادی است که به دلیل نداشتن دانه بهترین نوع برای تهیه کشمش می‌باشد. انگور کشمشی مقاوم در برابر خشکی و سرما است و در مناطق سردسیر نیز امکان رشد دارد. همچنین در برابر کم‌آبی مقاومت خوبی دارد. ازنظر صادرات نیز انگور کشمشی ارزش بالایی دارد و می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد.

انگور کشمشی
انگور کشمشی

انگور شمشیری؛ عجیب‌ترین نوع انگور

انگور شمشیری از انواع خاص و کمیاب انگور می‌باشد که به دلیل طعم بسیار خوب از محبوبیت بالایی برخوردار است. شکل دانه‌های این انگور باعث نام‌گذاری آن شده است که به‌صورت کشیده و نوک‌تیز است. رنگ سیاه و قشنگی دارد که نظر همگان را جلب می‌کند و برای تازه خوری مناسب است.

ازنظر کاشت، انگور شمشیری در مناطق معتدل بهترین رشد را دارد. بسیار شیرین و بدون هسته است که پوست نازکی دارد. در عین گوشتی بودن بسیار آبدار است. کاشت این نوع انگور در خانه‌ها هنوز امکان‌پذیر نیست و بهتر است در باغ و فضاهای باز کشت شود.

انگور شمشیری
انگور شمشیری

انگور ریش‌بابا؛ درشت‌ترین نوع انگور

یکی دیگر از گونه‌های اقتصادی و با کیفیت انگور ریش‌بابا است که بارزترین ویژگی آن باردهی بالای آن می‌باشد. بنابراین در دسته بهترین انگور برای کاشت در نظر گرفته می‌شود. انگور ریش‌بابا قدرت ماندگاری زیادی دارد بنابراین کشاورزان بعد از برداشت محصول نگران نگهداری آن‌ها نیستند. این نوع انگور دانه‌های درشت و شیرین دارد و برای تازه خوری از آن استفاده می‌شود.

میوه انگور ریش‌بابا دارای دانه است و طول هر حبه در حدود 3 سانتی‌متر است. این رقم با اغلب مناطق سازگاری دارد و همچنین مقاوم به خشکی و آهک خاک است.

انگور ریش‌بابا
انگور ریش‌بابا

انگور لعل؛ انتخابی شایسته برای کاشت انگور

یکی از انواع دیگر انگور که بسیاری از افراد قصد کاشت آن را دارند انگور لعل است. این نوع انگور را می‌توان در مناطق معتدل کاشت و پرورش داد. حتماً آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا باردهی آن به حداکثر برسد. انگور لعل مصارفی مانند تازه خوری و آب‌غوره دارد و بهترین انگور برای کشمش است.

مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما دارد و از گونه‌های اقتصادی برای کشاورزان محسوب می‌شود. درخت آن بیش از 100 سال عمر می‌کند که نقش مؤثری در سودآوری دارد. انگور لعل به‌صورت خوشه‌ای رشد می‌کند و دانه‌های درشت و سبزرنگ دارد.

انگور لعل
انگور لعل

انگور شانی؛ از خوشمزه‌ترین‌ انگورها

یکی از بهترین نوع انگور برای کاشت در ایران که در هر نوع آب‌وهوایی امکان رشد آن فراهم باشد انگور شانی است. کیفیت بالا و بازدهی زیاد آن سبب شده است که موردتوجه کشاورزان برای کاشت قرار گیرد. انگور شانی با حبه‌های درشت یکی از خوشمزه‌ترین انواع انگور است که در دسته انگورهای دانه‌دار قرار می‌گیرد.

مورداستفاده برای تازه خوری و تهیه میوه است. درخت انگور شانی در برابر سرمای زمستان مقاوم است و چندان به سرما اهمیتی نمی‌دهد اما گرما و بادهای شدید می‌تواند کمی به این نوع انگور آسیب برساند.

انگور شانی

عوامل مؤثر دیگر در موفقیت کاشت انگور

برای داشتن یک محصول خوب علاوه بر انتخاب بهترین انگور برای کاشت لازم است که به عوامل دیگر نیز توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال روش‌های کاشت انگور را بدانید و بهترین آن را انتخاب کنید. شرایط محیطی منطقه خود را که قصد کاشت انگور در آنجا را دارید بررسی کنید و از سازگاری انگور با آن اطمینان حاصل کنید.

بهترین زمان برای کاشت انگور نیز از عواملی است که بسیار اهمیت دارد و اگر بهترین نوع انگور را هم برای کاشت انتخاب کنید اما زمان مناسبی را برای کاشت آن در نظر نگیرید موفق نخواهید شد. نکات مهمی برای پرورش نهال انگور وجود دارند که هر کشاورز و یا هرکسی که قصد کاشت و نگهداری از درخت انگور را دارد باید به آن‌ها واقف باشد. در ادامه در ارتباط با هرکدام از این عوامل گفته‌شده به‌طور مختصر صحبت کرده‌ایم.

روش‌های کاشت نهال انگور

روش‌های متفاوتی برای کاشت نهال بهترین انگور برای کاشت وجود دارد که سه نمونه آن روش قلمه زدن، روش پیوند و روش خواباندن شاخه هستند. برای قلمه زدن طول هر قلمه باید بین 60 تا 80 سانتی‌متر باشد. در فصل پاییز قلمه‌هایی از شاخه‌های یک‌ساله و دوساله را جدا کرده، در سردخانه یا زیر ماسه‌های نرم و مرطوب با دمای پایین گذاشته و در فصل بهار می‌کارند.

در روش پیوند زدن نیز جوانه موردنظر را درون تنه درخت ازکارافتاده یا پیر قرار می‌دهند. برای به‌کارگیری روش خواباندن شاخه نیز شاخه‌های یک‌ساله را خوابانده و زیر خاک قرار می‌دهند.

شرایط محیطی مناسب برای کاشت انگور

علاوه بر انتخاب بهترین انگور برای کاشت نیاز به شرایط محیطی مناسب برای کاشت داریم. منظور از شرایط محیطی، خاک مناسب، شرایط آب‌وهوایی لازم و مواردی از این قبیل است. خاک مناسب برای کاشت انگور و پرورش موفقیت‌آمیز آن، خاک شنی رسی است که زهکشی خوبی دارد. این خاک نباید اسیدی و یا دارای نمک باشد. در عوض برای رشد مناسب نیاز به ازت، پتاسیم، منیزیم و کلسیم دارد. با خرید کودهای مناسب برای درختان انگور این نیاز را برطرف می کنیم.

آب‌وهوای معتدلی برای پرورش انگور نیاز است که دمایی بین 10 تا 40 درجه سانتی‌گراد داشته باشد. درست است که انگور در مقابل سرما مقاوم است اما بادهای شدید می‌تواند به آن آسیب برساند. نور خورشید تأثیر بسیار زیادی بر رشد درخت انگور دارد که باید به تأمین آن توجه داشته باشید.

بهترین زمان برای کاشت انگور

اگر کاشت انگور را در زمان مناسب انجام ندهید با شکست مواجه خواهید شد. بهترین زمان برای کاشت نیز فصل پاییز است که گیاه در خواب است. نهال در پاییز و زمستان فرصت دارد که استراحت کرده و به مکان خود عادت کند و با شروع فصل بهار، رشد و رویش را آغاز کند. در برخی موارد نیز دیده‌شده است که کاشت نهال را در زمین اصلی در اوایل فصل بهار و قبل از شروع رویش می‌کارند تا پس از کاشت شروع به جوانه زدن کند.

سخن پایانی

انگور یکی از محصولات پرطرفدار در بین کشاورزان و حتی مردمان عادی برای کاشت است. علاوه بر کشاورزان که برای برخورداری از سود اقتصادی اقدام به احداث باغات انگور می‌کنند، افراد دیگر نیز علاقه به کاشت انگور در حیاط خانه خود دارند. درهرصورت بهترین نوع انگور برای کاشت را انتخاب کرده و با در نظر گرفتن تمام نکات مهم در خصوص کاشت و پرورش آن شروع به کار کنید.

انواع زیادی از انگور وجود دارند که با یکدیگر متفاوت هستند. در این مقاله از سایت پسته رفسنجان سعی کردیم برخی از بهترین، مقاوم‌ترین و خوش‌طعم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم تا بتوانید بسته به هدف خود از کاشت و شرایط منطقه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. بهترین انگور برای کشمش و بهترین نوع انگور برای کاشت را در این مقاله معرفی کردیم.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x