بهترین کود حیوانی برای درخت پسته

بهترین کود حیوانی برای درخت پسته

تمامی کشاورزان می‌دانند که یکی از بهترین کودهای برای باغات پسته، کودهای حیوانی هستند. در مورد نوع کود آلی مورداستفاده در مناطق پسته‌کاری تجربیات و نقطه نظرات باغداران جالب‌توجه است. بعضی از باغداران اعتقاد دارند که کود مرغی مناسب‌تر بوده و باعث بالا رفتن عملکرد درختان می‌شود. آیا این موضوع درست است؟ شما چند نوع کود حیوانی برای درخت پسته می‌شناسید؟ در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به بررسی انواع کودهای حیوانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

کود مرغی برای پسته

کود مرغی از عناصر نیتروژن، فسفر، کلسیم، سدیم و گوگرد غنی است. این نوع کود حیوانی برای درخت پسته ازنظر برخی کشاورزان بهترین عملکرد را دارد؛ اما نیاز به بررسی بیشتر دارد.

خوب است بدانید که کود مرغی نسبت به کود حیوانی برای درخت پسته اثر بسیار کمتری بر بهبود خصوصیات فیزیکی و نگهداری رطوبت دارد.

از ترکیب شیمیایی و خصوصیات دیگر این کود مثل EC (نشان‌دهنده میزان املاح کل کود و شوری) می‌توان استنباط کرد که کود مرغی در شرایط کمبود شدید ازت و فسفر، اراضی با شوری کمتر و بافت متوسط رو به سبک و باغ‌هایی که به مقدار کافی با آب با کیفیت مناسب آبیاری می‌شوند، بهره‌وری بیشتری دارند.

در مناطق که آب شور و زمین شور دارند، استفاده از آن جایز نیست؛ بنابراین اگر بعضی از باغداران به دلیل شرایط خاص خود نتیجه خیلی خوبی از کودهای مرغی گرفته‌اند، دلیل بر این نیست که در همه باغ‌ها و آن‌هم هرساله از این نوع کود استفاده شود.

بنابراین کود مرغی در ابتدا شاید جواب خوبی دهد ولی به‌مرور به‌ میزان زیادی زمین را تخریب می‌کند.

بهترین زمان مصرف کود مرغی در بهمن و اسفند ماه می باشد و باید به این نکته توجه داشت که استفاده از کود مرغی در ماه های گرم سال باید با احتیاط استفاده شود چراکه مصرف غیر اصولی آن می‌تواند باعث ایجاد گیاهسوزی و خشک شدن درخت می شود.

قیمت پسته

خواص کود گوسفندی برای درخت پسته

کود گوسفندی یک نوع کود حیوانی برای درخت پسته و همچنین یک کود آلی و مؤثر است که مواد مغذی ضروری را فراهم می‌کند.

این کود برای علاقه‌مندان به باغبانی که مایل‌اند در حیاط خود درختان پسته زیبا و سالم تولید کنند، انتخابی عالی است؛ اما در ارتباط با مصرف عمده آن برای باغات پسته نیازمند بررسی بیشتری می‌باشد.

کود گوسفندی برای درخت پسته آزمایش‌شده و ثابت‌شده است که به‌سرعت بهره‌وری و انعطاف‌پذیری این‌گونه درختان را افزایش می‌دهد و به آن‌ها رونق لازم برای رشد در انواع آب‌وهوا را می‌دهد.

این کود غنی از مواد مغذی (آهن، ازت، پتاسیم، فسفات و …) را می‌توان به‌راحتی با سایر مواد افزودنی خاک مانند کمپوست یا مالچ برای حداکثر سود مخلوط کرد.

کود گاوی برای درخت پسته

کود گاوی یک نوع کود حیوانی برای درخت پسته است که می‌تواند یک تغذیه عالی برای درختان پسته باشد زیرا مواد مغذی و مواد معدنی ضروری را برای سیستم ریشه درخت فراهم می‌کند.

این کود سرشار از ریزمغذی‌ها و سایر باکتری‌های مفید است که برای رشد سالم درخت مهم هستند. همچنین می‌تواند به حفظ رطوبت در خاک کمک کند و امکان جذب مؤثرتر آب و مواد مغذی توسط درخت را فراهم کند.

علاوه بر این، کود گاوی یک محیط حاصلخیز ایجاد می‌کند که باعث رشد میکروارگانیسم‌های مفید در خاک می‌شود که به فیزیولوژی و سلامت گیاه کمک می‌کند.

کود گاوی می‌تواند به رشد سریع‌تر و غنی‌تر درختان پسته کمک کند زیرا توانایی آن‌ها را برای جذب مواد مغذی حیاتی از محیط اطرافشان افزایش می‌دهد.

کود حیوانی گاوی یا گوسفندی؟

بهترین کود حیوانی برای درخت پسته کدام است؟ در مورد کودهای حیوانی (گاوی و گوسفندی) نیز نظرات باغداران متفاوت است. به‌طوری‌که بعضی از باغداران به مصرف یکی از این کودها در باغ‌های خود اعتقاد دارند و آن را مناسب‌تر می‌دانند که این مسئله بیشتر به شرایط آب‌وخاک منطقه برمی‌گردد.

علاوه بر میزان تفاوت در عناصر غذایی در این دو نوع کود آلی، EC کود گاوی از کود گوسفندی کمتر است. این از شاخص‌های مهم در درجه مناسب بودن هر یک از این کودها در باغ‌های با شرایط متفاوت می‌باشد.

به‌طوری‌که کود گاوی نسبت به کود گوسفندی در شرایط شوری بیشتر خاک، بافت سنگین‌تر و دوره‌های آبیاری بیشتر، بهره‌وری بیشتری دارد.

علاوه بر این، به‌طورکلی کود گاوی نسبت به کود گوسفندی دارای عناصر کم نیاز بیشتری است؛ بنابراین در یک مدیریت کودی صحیح باید تمامی عوامل ذکر شده بالا را در نظر داشت و با توجه به خصوصیات خاک، آب و مدیریت آبیاری، نوع کود دامی را انتخاب نمود.

بهترین کود حیوانی برای درخت پسته

مصرف کود حیوانی برای درخت پسته به صورت تلفیقی

در بسیاری از شرایط باید سعی شود، در صورت امکان مخلوط کودها را به کار برد. همچنین می‌توان کم و کاستی‌های کود دامی را با اضافه کردن مقادیر مناسب کودهای شیمیایی مربوطه جبران کرد، به‌طوری‌که امروزه برای رسیدن به عملکردهای بالا چاره‌ای جز کاربرد تلفیقی کودهای آلی و شیمیایی نیست.

چراکه اغلب کودهای آلی با توجه به‌سرعت کم آزادسازی عناصر نمی‌توانند تمام نیاز غذایی گیاهان، مخصوصاً گیاهان پرتوقع مانند پسته را تأمین نمایند.

کود حیوانی یا شیمیایی؟

استفاده تنها از کودهای شیمیایی یا ترکیبات جایگزین که اخیراً برای کاربرد در مناطق پسته‌کاری معرفی می‌شوند، نیز خاک را در جهت تخریب و کاهش حاصلخیزی سوق خواهد داد. پس یادمان باشد که نه کود شیمیایی  و نه کود حیوانی برای درخت پسته به‌تنهایی پاسخگوی نیاز های درخت نیست.

شاید کشاورزانی متعصب قبول نکنند ولی علم و تجربه این شک را به‌یقین تبدیل کرده است. کودهای دامی و حتی مرغی قبل از مصرف بهتر است پوسانده شوند.

بهترین محصول برای پوساندن سریع کودها، هوکر می‌باشد.

کود آلی آب نگهدار؛ کودی سرشار از مواد آلی و معدنی

کود آب نگهدار دارای دو بخش مواد آلی و مواد معدنی می‌باشد. مواد آلی از کود گاوی و کود مرغی باکیفیت که آشغال‌گیری شده و هیچ‌گونه بذر علف هرزی در آن وجود ندارد، تأمین می‌شود.

بنابراین می توان آن را به عنوان بهترین کود حیوانی برای درخت پسته معرفی کرد. مواد معدنی این کود نیز تمامی عناصر ماکرو و میکرو موردنیاز درخت را دارا می‌باشد.

یک سری مواد نگه‌دارنده آب در این کود موجود است که ساختار آن‌ها مانند لانه زنبور می‌باشد و آب و مواد غذایی را در خود نگه‌داشته و به‌تدریج به گیاه می‌رساند.

این کود منحصر به فرد علاوه بر داشتن خواص کودهای حیوانی با دارا بودن مواد ویژه نگهدارنده آب، ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارد و آب و عناصر غذایی را برای مدت طولانی در منطقه توسعه ریشه نگه می دارد.

همچنین این کود راندمان آبیاری را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد و در مناطق کم آب توصیه می‌شود. این کود سبب شادابی و باردهی بیشتر درخت شده و از پوکی و سرمازدگی جلوگیری می‌کند. همچنین مواد معدنی آن تا سال‌ها در خاک ماندگار است.

کود آلی آب نگهدار

نحوه استفاده از کود حیوانی برای درخت پسته

بهترین روش دادن کود حیوانی به درخت پسته، روش چالکود است. روش سطحی کود دهی، موجب هدایت ریشه‌های مویین به عمق‌های بالاتر خاک (خاک سطحی) و افزایش احتمال صدمه به آن‌ها می‌شود.

همچنین درصورتی‌که کودها دارای علف هرز و برخی میکروارگانیسم‌های مضر باشد، روش چالکود، اثرات زیان‌آور را کاهش خواهد داد.

قبل از مصرف کودهای حیوانی باید آن‌ها را به‌خوبی پوساند و هیچ‌گاه از کودهای تازه در باغات خود استفاده نکنید. استفاده از کود نپوسیده علاوه بر افزایش احتمال علف‌های هرز، درختان را با کمبود ازت مواجه خواهد کرد.

بهترین زمان کود حیوانی درخت پسته

بهترین زمان چالکود کود حیوانی برای درخت پسته چالکود زمستانه است. توصیه کارشناسان برای زمان اعمال این روش کود دهی، بعد از خزان کامل درختان می‌باشد. در این زمان فعالیت ریشه رو به کاهش است و صدمه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

مقدار کود حیوانی برای درخت پسته

مقدار مصرف کودهای مختلف برای درخت پسته باید با توجه عوامل متعددی تعیین گردد. ازجمله این عوامل می‌توان به نوع کود، نوع آب‌وخاک و کمبودها اشاره کرد.

بهتر است میزان دقیق استفاده از کود حیوانی برای درخت پسته را از کارشناسان مربوطه سؤال کنید. به‌طورکلی در ارتباط با میزان مصرف این کودها، بسته به شرایط ( سن درختان، بافت خاک، میزان شوری )، 10 تا 40 تن در هر هکتار توصیه می‌شود.

فواید بهترین کود حیوانی برای درخت پسته

ازجمله مهم‌ترین فواید کود حیوانی برای درخت پسته عبارت‌اند از:

  • افزایش مواد آلی خاک
  • افزایش حاصلخیزی خاک
  • بهبود وضعیت بافت خاک
  • افزایش میکروارگانیسم‌های مفید خاک
  • تأمین مواد غذایی درخت پسته

سخن پایانی

درخت پسته یک محصول با ارزش برای کشاورزان است و در صورت نگهداری مناسب می‌تواند عملکرد بالایی داشته باشد. برای به حداکثر رساندن تولید، بسیاری از کشاورزان از کود حیوانی استفاده می‌کنند که به بهبود سلامت خاک و افزایش عملکرد پسته کمک می‌کند.

کود حیوانی همچنین کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پسته تمام مواد مغذی موردنیاز برای رشد مناسب و رشد میوه‌های بزرگ با طعم غنی را دریافت می‌کند. کود حیوانی برای درخت پسته روشی مؤثر برای تأمین عناصر ضروری پسته برای رشد و نمو و درعین‌حال بهبود حاصلخیزی خاک در طول زمان است.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x