هرس درخت گردو

هرس درخت گردو

درختان گردو با تنه کوتاه و تاج پهن خود قابل تشخیص هستند، همچنین تمایل دارند تا ارتفاع 35 متری رشد کنند. بنابراین هرس درخت گردو امری بسیار حیاتی است.

هرس درخت گردو در رشد و میزان باردهی درخت گردو بسیار مؤثر است. در واقع با هرس مناسب شاخه‌های درخت گردو، به تولید محصول سنگین و حفظ چوب میوه بارده، کمک می‌کنید. مهم‌ترین نکته این است که بفهمیم هرس درخت گردو چه زمانی است و با آگاهی از اصول هرس درخت گردو بتوانیم درختان خود را به خوبی هرس کنیم. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات دقیقی درباره نحوه صحیح هرس درخت گردو به شما ارائه دهیم.

چرا درخت گردو را هرس کنیم؟

درخت گردو را به منظور فضای محدود برای رشد درخت و ارتقای سلامت و ظاهر آن هرس می‌کنند.

فضای محدود رشد گردو

درختان گردو، شاخه‌های پهن و بلندی دارند. اگر که فضای محدودی برای رشد گردو دارید، هرس برای حذف شاخه‌های مرکزی و در نتیجه تشویق تولید شاخه‌های جانبی بهترین راه برای انجام این کار است.

ارتقای سلامت و ظاهر درخت گردو

برای ارتقای سلامت و ظاهر درخت گردو، شاخه‌های متقاطع یا شاخه‌هایی که در جهت‌های نامنظم دوشاخه می‌شوند، نیاز به هرس دارند. علاوه بر این، حذف چوب مرده و شاخه‌های آسیب‌دیده برای ایمن نگه‌داشتن درخت ضروری است.

اهمیت هرس درخت گردو

درختان گردو به طور کلی نیاز به هرس زیادی ندارند. ولی بیشتر اوقات لازم است که درخت گردوی خود را هرس کنید.

زمانی که تاج و شاخه‌های درخت گردو بسیار بزرگ و پراکنده می‌شوند، برای اینکه شکل درخت را حفظ کنید، شاخه‌هایی را که با یکدیگر رقابت می‌کنند، از بین ببرید. برای انجام این کار، فقط شاخه‌های مزاحمی که در یک جهت رشد می‌کنند یا نور یا فضا را از یکدیگر سلب می‌کنند، هرس کنید.

بهترین زمان برای هرس درخت گردو چه زمانی است؟

هرس باید فقط در اواسط زمستان یا اواسط تابستان انجام شود. شاخه‌های مرده، آسیب دیده یا دارای انشعابات بد را قطع کنید. ضروری است که در هر زمان بیش از 20 درصد از تاج درخت برداشته نشود.

درختان گردو بعد از هرس در زمستان، شیره یا صمغ کمتری ترشح می‌کنند، در نتیجه امکان بهبودی سریع‌تر فراهم می‌شود. به طور کلی و تا آنجا که ممکن است، بهتر است که درختان گردو در زمستان هرس شوند.

هرس درخت گردو در تابستان
هرس درخت گردو در تابستان

نحوه هرس درخت گردو

به طور کلی، درختان گردو نسبت به سایر درختان میوه به هرس کمتری نیاز دارند، اما قوانین هرس درختان میوه یکسان است.

در چند کلمه، ما درختان جوان گردو را در طول سال اول یا دوم هرس می‌کنیم (یا آموزش می‌دهیم) تا شکل آن‌ها را مشخص کنیم. شکل درخت، بسیار مهم است و می‌تواند بر کمیت، کیفیت و سهولت برداشت یا سایر فعالیت‌های کشاورزی تأثیر بگذارد.

هرس درخت گردو  در سال اول

در سال اول باید فقط 5 گره از درخت برجا گذاشت و برای تربیت شدن، بستن قیم خصوصا در مناطق پر باد الزامی است.

در طول تابستان با ظاهر شدن شاخه‌های جانبی باید آن‌ها را طوری هرس کرد که فقط 5 جفت برگ باقی بمانند، این هرس به ضخیم و قوی شدن هر چه بیشتر تنه اصلی کمک خواهد کرد.

هرس درخت گردو  در سال دوم

در زمستان سال دوم، باید تنه اصلی را به حدود 1.5 متر برسانید و منتظر رشد شاخه‌های جانبی در بهار سال آینده شوید.

در بهار سال آینده مسئله مهم، انتخاب شاخه جانبی از جوانه‌های زیرین است. در صورت رشد جوانه فوقانی، شاخه‌ای تولید می‌شود که با تنه اصلی زاویه‌ای حاده داشته و نمی‌تواند به خوبی در برابر بار سنگین میوه یا باد و برف مقاومت نماید، در عوض شاخه حاصل از جوانه زیرین که کمی لاغرتر است، با تنه اصلی زاویه‌ای بازتر و نزدیک به قائمه داشته که مقاومت آن بیشتر است. به همین علت در اوایل رشد باید نسبت به هرس جوانه فوقانی اقدام کرد.

در تابستان سال دوم که شاخه‌های جانبی درخت زیاد می‌شوند، باید آن‌ها را در اواخر زمستان به دو سوم تا نصف، برسانید. به این ترتیب هرس شاخه‌های پایین‌تر از اسکلت اصلی چهارچوب گردو، انجام می‌شود. همچنین در سال‌های بعد هرس بسیار سبک و تابع عوامل نامساعد است.

هرس گردوهای پاکوتاه که ارتفاع 7 متری دارند چگونه انجام می‌شود؟

در گردوهای جدید پاکوتاه که ارتفاع آن‌ها به حدود 7 متر می‌رسد هرس، تابع مراحل زیر است:

سال اول

چنانچه درخت گردوی کاشته شده در زمستان، ریشه‌دار است در سال اول باید هرس را انجام داد. چنانچه نهال با کاشت بذر حاصل شده است، این هرس یکسال به تاخیر می‌افتد. طول شاخه‌های جانبی را در این سال به نصف برسانید.

سال دوم و سوم

در سال دوم و سوم، شاخه‌هایی که پایین‌تر از اسکلت اصلی درخت (90 سانتی‌متری) رشد کرده‌اند را در اوایل زمستان قطع کنید.

سال چهارم به بعد

هرس درخت گردو از سال چهارم به بعد که درخت فرم اصلی خود را پیدا کرده است، به منظور حذف سرشاخه‌های خشک، مریض، سرمازده و یا مبتلا به آفت است. محل زخم را حتما با چسب مخصوص یا رنگ محافظ باغبانی بپوشانید.

استفاده از رنگ محافظ باغبانی در هرس درخت گردو
استفاده از رنگ محافظ باغبانی در هرس درخت گردو

هرس درخت گردو به منظور تولید مغز و چوب چه زمانی است؟

هرس، به درختان گردو کمک می‌کند تا چوب با کیفیت بالا تولید کنند، بنابراین می‌تواند با قیمت‌های بالاتری به بازار عرضه شود. هرس درختان گردو که برای مغز یا چوب رشد می‌کنند، زمانی انجام می‌شود که درختان هنوز در خواب هستند.

علاوه بر درختان گردوی جوان، درختان گردوی بالغ و کهنسال را هم باید هرس کنید. با ما همراه باشید که متوجه شوید چگونه می‌توانید آن‌ها را هرس کنید.

هرس درختان بالغ گردو

درختان بالغ گردو را باید هرس کنیم تا شکل تنه مرکزی خود را حفظ کند، که باعث رشد چوب و تولید مغز می‌شود. همچنین آن‌ها را هرس می‌کنیم تا شاخه‌های آویزان، شکسته، ضعیف یا بیمار را از بین ببریم. شاخه‌هایی که به هم ساییده می‌شوند نیز، باید حذف شوند.

باغداران قدیمی گردو، برای هرس درختان بالغ از قانون 33 درصد استفاده می‌کردند. این بدان معنی است که آن‌ها هیچ شاخه ثانویه‌ای را به قطر بزرگتر از 1.3 (یا 33٪) از تنه اصلی باقی نگذاشتند. با این حال، هرس شاخه‌هایی که قطر آن‌ها 7.62 سانتی‌متر و بیشتر است نیاز به تجربه دارد، زیرا ممکن است منجر به پوسیدگی شود.

درختان کهنسال گردو را چگونه هرس کنیم؟

پس از سن معینی (حدود 10 سال) درخت گردو باید تجدید شود، زیرا شاخه‌های آن شروع به بی‌ثمر شدن می‌کنند. وقتی این اتفاق می‌افتد، زمان مناسب برای هرس نوسازی درخت گردو است.

هرس نوسازی گردو را می‌توان در یک فصل انجام داد، اما در نتیجه، کاهش ناگهانی تولید میوه را نیز به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در فصول متوالی هرس را به صورت پلکانی انجام دهید و شاخه‌های ضخیم را به سمت پایین هدایت کنید تا عملکرد به شدت کاهش پیدا نکند.

هرس درختان کهنسال گردو
هرس درختان کهنسال گردو

هنگام هرس درخت گردو به چه نکاتی توجه کنیم؟

در زمان هرس درختان گردو، چند نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

  • سنجاب‌های خاکستری می‌توانند برای درخت گردو بسیار خطرناک باشند. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند درخت را با محافظ پلاستیکی بپیچند و تاج را تا 2.5 متر بلند کنند، تا از حمله این سنجاب‌ها جلوگیری کنند.
  • بیماری لکه برگی گردو یک بیماری قارچی است که در زمانی که رطوبت هوا بالا باشد، گسترش می‌یابد. این بیماری بیشتر روی برگ‌های درخت تأثیر می‌گذارد، اما می‌تواند شاخه‌های جوان و میوه‌ها را نیز درگیر کند. خوشبختانه درختان بالغ به ندرت تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، اگرچه میوه را نیز می‌توانند از بین ببرند.
  • اطمینان حاصل کنید که قیچی باغبانی و اره هرس را قبل از استفاده تمیز و استریل کرده‌اید، تا بیماری را گسترش ندهید.
  • اگر می‌خواهید شاخه بزرگ‌تری را قطع کنید، به صورتی برش دهید تا وزن شاخه، پوست بیرونی تنه را جدا نکند.

ابزارهای مورد نیاز هرس درخت گردو

ابزارهای مختلفی برای هرس یا پیرایش درخت گردو نیاز دارید. هر کدام با توجه به اندازه درخت و نوع هرس برای موارد مختلف مناسب است.

ابزارهاکاربرد
قیچی هرس دستیبریدن شاخه‌هایی تا قطر 2.5 سانتی‌متر
قیچی شاخه‌زنبریدن شاخه‌های تا قطر 5 سانتی‌متر
اره دستیاره کردن شاخه‌هایی با قطر بین 5 تا 20 سانتی‌متر
اره برقیبریدن کنده‌های ضخیم بالای 20 سانتی‌متر
پله، نردبان یا داربستبرای هرس شاخه‌های بالایی درخت استفاده از نردبان ضروری است.
وسایل ایمنیمحافظت از خود با استفاده از دستکش، عینک، کلاه ایمنی و چکمه

در نظر داشته باشید که قبل از هرس درخت گردو باید تمام ابزارهای هرس را ضدعفونی کنید. این کار به جلوگیری از انتقال بیماری‌ها کمک می‌کند.

مراقبت‌های مورد نیاز ابزارهای هرس

اگر می خواهید عمر مفید ابزارهای هرس خود را افزایش دهید، مراقبت‌های اساسی وجود دارد:

  • از ابزار مناسب برای هرس استفاده کنید و از پیچاندن یا فشار دادن آن‌ها خودداری کنید.
  • تیغه‌های ابزارها را مرتباً تمیز و روغن کاری کنید.
  • لبه‌های برش را با استفاده منظم از سنگ روغنی، تیز نگه‌دارید.
  • دسته‌های چوبی باید به طور منظم با روغن بذر کتان چرب شوند، تا از ترک خوردن آن‌ها جلوگیری شود.

نکته: مراقبت‌های لازم را به طور منظم انجام دهید، تا پول خرید ابزار جدید را پس‌انداز کنید.

ابزارهای هرس درخت گردو
ابزارهای هرس درخت گردو

کلام پایانی

هرس درخت گردو حتی زمانی که درخت بالغ شده باشد، یک رویداد سالانه است، که بهتر است در اواسط زمستان یا اواسط تابستان انجام شود. در صورت داشتن زمان و انرژی برای هرس، درختی قوی، پربار و جذاب، به دست می‌آید.

امیدوارم متوجه شده باشید، چگونه و چه زمانی باید هرس درخت گردو را انجام دهید، و وقتی ابزار خود را برمی‌دارید و شروع به هرس می‌کنید، شکی در آن نداشته باشید.

در صورت داشتن هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان پسته رفسنجان تماس بگیرید، تا هرس را به صورت درست و اصولی انجام دهید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x