مدیریت آبیاری درختان پسته در فصل پاییز

مدیریت آبیاری درختان پسته در فصل پاییز

آبیاری درختان یکی از مراحل حساس در کشاورزی پسته است که نیاز به توجه زیادی دارد. این موضوع که درختان پسته، مقاومت زیادی در برابر کم آبی دارند صحیح است اما از اهمیت آبیاری در فصل‌های مختلف سال کم نمی‌کند. آبیاری صحیح و مناسب، بهبود عملکرد درخت را به دنبال دارد. علاوه بر تأمین میزان کافی آب برای درختان، لازم است که زمان‌های مناسب و فواصل آبیاری را نیز در هر فصل بدانید. به این منظور در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان به بررسی آبیاری درختان پسته در فصل پاییز پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا از زمان پایان آبیاری درختان در این فصل مطلع شوید.

اهمیت آبیاری درخت پسته در پاییز

معمولاً برداشت پسته در اولین ماه پاییز یعنی مهرماه به پایان می‌رسد. با توجه به این که در این ماه درختان هنوز بیدار بوده و تبخیر و تعرق انجام می‌شود، بنابراین انجام یک نوبت آبیاری پس از برداشت جهت حفظ جوانه‌های سال بعد مفید می‌باشد.

علاوه بر آن باید توجه نمود که فصل پاییز مناسب‌ترین زمان جهت بررسی تغییرات شوری خاک می‌باشد. معمولاً در طول فصل رشد، خصوصاً در ماه‌های تیر و مرداد که تبخیر و تعرق زیاد است، تجمع نمک در منطقه ریشه صورت می‌گیرد. لذا آبیاری اضافی جهت کنترل نمک‌های تجمع یافته، در فصل خواب (پاییز یا زمستان) ضروری می‌باشد.

علاوه بر آن حفظ رطوبت خاک در همه زمان‌ها برای درخت پسته ضروری است. به این منظور در فصل پاییز، در صورت نبود بارندگی، نیاز به آبیاری سبک برای حفظ رطوبت خاک وجود دارد.

قیمت پسته

آبیاری بعد از برداشت

برداشت محصول پسته معمولاً در مهرماه به پایان می‌رسد. آبیاری درختان پسته در این زمان از فصل پاییز، به‌منظور جلوگیری از وارد شدن تنش به درخت و بهبود جذب عناصر توصیه می‌شود. روند تمایز یابی جوانه گل سال بعد در درخت پسته در دو مرحله انجام می‌گیرد که عبارت‌اند از یک مرحله پس از تشکیل میوه و یک مرحله پس از برداشت محصول. به همین دلیل است که آبیاری در مهرماه و پس از برداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.

نیاز آبی درختان در فصل خواب و استراحت ( پاییز و زمستان) به کمترین میزان و در تابستان که زمان رشد مغز پسته می باشد، به بیشترین میزان خود می رسد. بیش از نیمی از آب مورد نیاز سالیانه، در فصل تابستان (تیر، مرداد و شهریور) به مصرف درخت می رسد.

آبیاری درختان پسته آبان ماه

آبان ماه بهترین زمان برای بررسی وضعیت شوری خاک است. نتایج نمونه‌گیری بعد از فصل برداشت به کشاورزان نشان می‌دهد که آیا آبیاری اضافی جهت کنترل نمک‌های تجمع یافته در فصل زمستان ضروری است؟

آبیاری درختان پسته در آذر ماه

آبیاری پسته به خصوص در مناطق با آب و خاک شور از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. زیرا در تابستان به علت آبیاری و تبخیر بیش تر از سطح خاک، نمک در اطراف ریشه تجمع یافته و باید در فصل پاییز و زمستان از ناحیه ریشه آبشویی انجام شود. از مشاهده نتایج نمونه‌برداری‌های انجام‌شده می‌توان تشخیص داد که مشکلات شوری داریم یا خیر. در صورت وجود این مشکلات، آبیاری سنگین در اواخر پاییز و اوایل زمستان جهت آبشویی توصیه می‌گردد.

دور آبیاری در پاییز

آبیاری درختان پسته در فصل پاییز که رطوبت هوا بیشتر است و از شدت گرمای تابستان کاسته می‌شود، باید در فواصل زمانی طولانی‌تری انجام گیرد. به یاد داشته باشید در صورتی که با کمبود بارندگی در منطقه خود مواجه بودید، نباید از حجم آب مصرفی کم کنید بلکه دور آبیاری را بیشتر نمایید.

فواصل آبیاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، به طور کلی فواصل آبیاری در پاییز و زمستان طولانی تر می شود چرا که نیاز آبی درخت در این تاریخ ها کمتر است. بسته به منطقه و نوع خاک و بارندگی، آبیاری پسته از زمان خواب درخت تا قبل از بیدار شدن درخت، هر 35 تا 45 روز یکبار انجام می شود.

البته بعد از بارندگی فقط در صورتی آبیاری پسته را انجام دهید که خاک در عمق 30 تا 40 سانتی‌متری از سطح، خشک باشد.

دور آبیاری درختان پسته در فصل پاییز

زمان قطع آبیاری درختان پسته

درختان پسته در هر زمان و همه فصول سال نیاز به آبیاری صحیح دارند و خاک اطراف ریشه در همه زمان‌ها باید مرطوب باشد؛ بنابراین نمی‌توان زمانی را برای پایان آبیاری این درختان در نظر گرفت. تنها در صورت وجود بارندگی می‌توان نسبت به رطوبت هوا و خاک، فواصل آبیاری را طولانی‌تر نمود.

آبیاری به همراه تغذیه و کود دهی در پاییز

فصل پاییز بهترین زمان برای کود دهی به‌صورت چال کود و استفاده از کودهای ریشه ای است. این نوع تغذیه درخت پسته در این فصل به‌منظور افزایش رشد و عملکرد درختان انجام می‌گیرد. یکی از بهترین زمان‌های آبیاری درختان پسته در فصل پاییز، پس از انجام عملیات چال کود می‌باشد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، آبیاری درختان پسته در فصل پاییز به چند منظور انجام می‌گیرد و زمانی به عنوان پایان آبیاری درختان پسته نداریم. آبیاری بعد از برداشت در جهت حفظ جوانه‌های سال بعد، در آذرماه به‌منظور آبشویی و آبیاری پس از عملیات چال کود برای جذب کود توسط گیاه، ازجمله اهداف آبیاری در فصل پاییز است. به یاد داشته باشید که میزان و زمان صحیح آبیاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که کشاورزان باید طبق شرایط خود این مرحله را مدیریت کنند. در آخر می‌توانید برای انجام هر چه بهتر این عملیات در زمین‌های کشاورزی خود، از مشاوره رایگان کارشناسان مجموعه پسته رفسنجان استفاده نمایید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x