ویژه نامه پسته رفسنجان شماره نهم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره نهم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره نهم منتشر شد!

به گزارش روابط عمومی سایت پسته رفسنجان ویژه نامه ی تخصصی کشاورزی با محوریت پسته که توسط تحریریه این سایت تهیه می شود و چهارشنبه آخر هر ماه ضمیمه هفته نامه شایورد منتشر شد. لازم به ذکر است هشتمین ویژه نامه پسته رفسنجان تیر ماه چاپ و توزیع گردید.

از علاقمندان به این حوزه جهت همکاری با تحریریه ویژه نامه پسته رفسنجان خواهشمند است با شماره 09913898464 تماس حاصل نمایید، یا از طریق ایمیل info@pesterafsanjan.com با ما در ارتباط باشید.

جهت دانلود این ویژه نامه کلیک کنید!

ویژه نامه شماره 161

ویژه نامه پسته رفسنجان

 

بزرگترین ذخیره ژنتیکی پسته کشور در ایستگاه تحقیقات پسته کشور واقع در رفسنجان است که بیش از ۵۰ رقم پسته متنوع در این مجموعه تکثیر شده اند.

مهندس حسین رضایی دبیر کل انجمن پسته ایران: یکی از مزیت های پسته ایرانی تنوع ارقام آن در کشور است. بزرگترین ذخیره ژنتیکی پسته کشور در ایستگاه تحقیقات پسته کشور واقع در رفسنجان است که بیش از ۵۰ رقم پسته متنوع در این مجموعه تکثیر شده اند.

 این ارقام طیف وسیعی از نظر زمان رسیدن پسته را نیز در بر می گیرد. مثلا ارقام زودرسی که در تیر ماه برداشت می شوند تا رقم دیررسی که در آبان یا حتی آذر ماه برداشت می شود.

درخت اصل پسته هایی که به آن ها اشاره کردیم در استان کرمان دارای منشا مادری با درخت چهارصد ساله هستند که در حال حاضر تقریبا می توان گفت که نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد دانه هایشان رسیده است.

در گذشته که پیوند زدن زیاد مرسوم نبود بذر این درخت را تکثیر می کردند و بر اساس شنیده ها رقم پسته ممتاز از  این درخت به دست آمده است. رقم فندقی نیز که آقای اوحدی در فتح آباد آن را تکثیر کرده است از بذرهای همین رقم استفاده کرده است.

به طور کلی می توان گفت که بیشترین تنوع ارقام پسته را در کشور ایران داریم.

همانگونه که مشاهده می کنید رقم های دیگری وجود دارند که هنوز نامگذاری نشده اند ولی خوشه بندی بسیار خوب و سایز بزرگی دارند و مغز سبز فوق العاده ای دارد که از آن برای خلال پسته استفاده می شود.

رقم بعدی پسته سرخسی است که دانه های بسیار ریزی دارد و به عنوان پایه نیز استفاده شده ولی ظاهراً رشد پسته روی پایه سرخسی زیاد جالب نبوده که به نظر می رسد پایه مناسبی نباشد.

رقم پسته فندقی، دیگری داریم که دارای نیاز سرمایی پایین و خوشه بندی بسیار خوبی است و در این چند سالی که با نوسانات دمایی شدید مواجه بودیم، این رقم تنها رقمی بوده که ریزش نداشته است. درخت های بزرگتر این رقم، از نظر مقدار بار و محصول وضعیت خیلی خوبی دارند و از رشد سرشاخه ای بسیار خوبی نیز برخوردار هستند.

تقریبا می توان گفت که در میان تمام رقم های فندقی که داریم، این رقم سازگارترین رقم فندقی است که تا کنون با آن برخورد داشته ایم.

ما بر اساس تجربه 30 ساله ای که در زمینه پسته کاری استان کرمان داریم فکر می کنیم که احتمالا این رقم ها برای استان های دیگر نیز مناسب باشند و حتی می توانیم برای زمین هایی از استان های دیگر که زیر کشت می روند رقم هایی پیشنهاد دهیم که با آن منطقه سازگار باشند.

در مجموع این رقم ها از ذخایر ژنتیکی کشور به حساب می آیند و این تنوع گسترده را ما در هیچ جای دیگری سراغ نداریم.

 

صفحه 1

پسیل پسته مهم ترین آفت باغات پسته ایران

پسیل پسته یا شیره خشک چیست؟

درخت پسته مورد حمله و هجوم تعداد زیادی از آفات قرار می گیرد، که مبارزه با آن ها، به خصوص پسیل پسته امری مهم در کشاورزی پسته است.

مهم ترین و معمول ترین آفت درختان پسته، پسیل است که باغات پسته را مورد تهدید خود قرار می دهد. آفت پسیل که آفت کلیدی پسته محسوب می شود، خسارات زیاد و جبران ناپذیری به باغات وارد می کند. حشره بالغ در فصل زمستان در درز و شکاف درختان و زیر پوستک ها، بین علف های هرز و زیر برگ درختان که روی زمین ریخته است وجود دارند.

 نسل دو و سه این آفت برای درختان پسته خطرناک هستند، زیرا در این زمان درختان حساس بوده و میوه در حال تشکیل شدن است. آفت پسیل مقاومت زیادی در برابر سرما دارد، به طوری که می تواند سرمای زیر صفر درجه را تحمل کرده و از بین نرود.

حشره پسیل آلودگی را در بین باغات پسته منتقل می کند. زمان رسیدن پسته، یعنی خرداد تا مرداد ماه، زمانی است که بیش ترین آسیب را پسیل به پسته وارد می کند. در این زمان حشره خرطوم خود را در بافت برگ یا میوه فرو کرده و از درختان پسته تغذیه کرده و شیره گیاهی درخت را به طور کامل می خورد.

پسیل باعث جذب مواد پروتئینی گیاه و دفع مواد قندی موجود در شیره می شود. زمانی که مواد قندی در برابر هوا قرار می گیرند خشک شده، به رنگ سفید درآمده و به شکل شکر می شوند. به همین دلیل این آفت را به نام شیره خشک می شناسند.

 این حشرات نسبت به سایر حشرات قدرت پرواز زیادی دارند و آلودگی گسترده ای در باغ ایجاد می کنند.

آشنایی با انواع روش های درمان و مبارزه با آفت پسیل پسته

همه آفات درختان هر چقدر هم خطرناک بوده و خسارات جبران ناپذیری داشته باشند، همچنان روشی برای مقابله و مبارزه با آن ها وجود دارد. حتی اگر کامل از بین نروند، امکان مهار و کنترل آن ها وجود دارد.

در صورتی که اقدامی جهت از بین بردن آفت پسیل پسته انجام نشود، جمعیت آن ها افزایش یافته و خسارات وارده نیز تشدید خواهند شد. گاهی آسیب زدگی به قدری شدید می شود که جوانه های زایشی سال آینده نیز ریزش می کنند.

با توجه به خسارات وارد شده توسط آفت پسیل پسته، توصیه می شود کشاورزان حتما نسبت به پیشگیری و همچنین مقابله با خسارات پسیل اقدام نمایند. روش های مقابله و مبارزه با آفت پسیل پسته به روش های مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

روش های مکانیکی و زراعی جهت کنترل و مبارزه با آفت پسیل پسته

۱.مبارزه زراعی و عملیات خاک ورزی در فصل زمستان

حشرات پسیل در اواخر فصل پاییز و در طول زمستان در قسمت های تاریک و دور از وزش باد قرار دارند. از جمله مکان هایی که می توان آن ها را مشاهده کرد عبارتند از: زیر علف های هرز و بقایای گیاهی، بین کپه های کودهای دامی و همچنین درز و شکاف خاک و دیوارها.

با توجه به حضور آفت، بسیاری از کشاورزان و باغداران جهت از بین بردن و کاهش تعداد آفات پسیل، عملیات خاک ورزی و شخم به همراه یخ آب را در فصل زمستان انجام می دهند. با این کار جمعیت پسیل در بهار سال آینده کاهش می یابد. بهترین زمان برای انجام عملیات شخم زنی در فصل زمستان و در اواخر آذر ماه تا اوایل اسفند ماه می باشد. توصیه می شود خاک تا عمق ۱۰ سانتی متر برگردانده شود.

2.استفاده از کارت های چسباننده زرد رنگ

حشرات بالغ پسیل معمولا به رنگ زرد جذب می شوند. بنابراین یکی دیگر از روش های پیشگیری و مقابله با پسیل پسته، استفاده از چسبانک های زرد رنگ می باشد. این کارت ها به صورت نواری یا کارتی در باغ قرار گرفته و روی آن ها چسب مخصوص تله و بدون رنگ کشیده می شود.( درختانی که دچار ضعف تغذیه ای هستند و رنگ برگ ها رو به زردی می رود میزبان بهتری برای این حشره هستند)

بهترین زمان برای استفاده از این کارت ها زمانی است که آفت هنوز تخم ریزی نکرده باشد. اواسط اسفند ماه که هنوز برگ های درخت پسته باز نشده اند، زمان مناسبی می باشد. تعداد آن ها بستگی به تراکم درختان و همچنین تعداد آفات دارد. در مجموع به ازای هر متر طول کرت، یک کارت به درخت سمت چپ و یک کارت به درخت سمت راست نصب می شود.(حداقل به هر درخت یک عدد نصب شود)

روش های بیولوژیکی و شیمیایی جهت کنترل و مبارزه با آفت پسیل پسته

۱.مبارزه با آفت پسیل پسته به کمک دشمنان طبیعی

آفت پسیل پسته دارای دشمنان طبیعی است که می توانند درختان باغ پسته را از این آفت خطرناک محافظت کنند. دو نمونه از این دشمنان طبیعی، زنبور پارازیتویید (Parasitoid)    و کفشدوزک های پسیل خوار (Coccinellidae)   هستند. این کفشدوزک ها در زیر پوست تنه درخت زندگی کرده و از پسیل تغذیه می نمایند. طول این کفشدوزک ها معمولاً کوچک و به طول 1 تا 10 میلی متر می باشند. این حشرات در مرحله لارو و حشره کامل از میزبان خود یعنی آفت پسیل تغذیه می کنند. این روش نیز تا حدودی می تواند در کاهش آفت پسیل پسته موثر باشد.

۲.استفاده از سموم و آفت کش های مخصوص برای مبارزه با پسیل پسته

جهت از بین بردن آفات و حشرات می توان از سموم مخصوص استفاده کرد که موثر می باشند. اما باید توجه کرد که استفاده مداوم از سموم می تواند مضر باشد. این سموم می توانند باعث از بین رفتن حشرات مفید از جمله کفشدوزک ها و زنبورها شوند. همچنین مصرف بیش از حد و مداوم سموم، سبب مقاوم شدن آفات در برابر سموم می شود.

 با مقاوم شدن آفات، استفاده از سموم بی فایده بوده و آفات را از بین نخواهد برد. بنابراین باید برای از بین بردن این آفت از سموم و آفت کش های مخصوص و کم خطر استفاده کرد (از سموم با تناوب استفاده شود و هر د وره و هر سال از یک نمونه سم استفاده نشود). از جمله محصولاتی که می توان در این رابطه استفاده کرد، عبارتند از:

  1. سولفور
  2. سیلیکات پتاسیم
  3. گوگرد
  4. کائولین
  5. صابون محلولپاشی
  6. سم کلرپیریفوس، کنفیدور، آبامکتین و …

صفحه 2

کود فروتست گرومور آمریکایی؛ یکنواختی و سود آوری هر ساله محصول

استفاده به موقع از فروت ست، کلید حل مشکل سال آوری پسته

از مشکلاتی که در کشاورزی مخصوصا در باغداری درختانی مانند پسته وجود دارد، غیر یکنواخت بودن هر ساله مرحله فروت ست یا تولید جوانه و یا به عبارت دیگر، عدم تعادل در تولید یکنواخت هر ساله محصول (سال آوری) می باشد.

برای جلوگیری از مشکل سال آوری توصیه می شود که کشاورزان مراقب باشند تا در سالی که گیاه دارای محصول زیاد بوده و به اصطلاح پربار است مواد غذایی کافی را در دسترس گیاه قرار دهند تا گیاه با کمبود عناصر ضروری روبرو و مجبور به از دست دادن جوانه میوه نشود و به این روش بتوانیم محصول سال آینده را حفظ کنیم. پس با استفاده به موقع از کودهای مناسب مانند کود فروت ست می توان از بروز مشکل سال آوری جلوگیری کرد.

6 خاصیتی که استفاده از کود فروت ست مرغوب گرومور آمریکایی برای باغ شما دارد:

  1. افزایش تولید گل و تشکیل میوه
  2. حفظ جوانه های زایشی
  3. افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی
  4. افزایش مقاومت جوانه های گل به سرمای بهاره و زمستانه
  5. کاهش سال آوری درختان میوه
  6. افزایش سرعت در حرکت و جذب عناصر به واسطه ازت

ویژگی های کود فروت ست گرومور آمریکایی:

  1. ترکیبات سازنده: نیتروژن، بر و روی
  2. شرکت تولید کننده: Grow More
  3. وزن خالص: 1 کیلوگرم
  4. کشور تامین کننده: آلمان

جهت خرید و ثبت سفارش شما می توانید هم به صورت اینترنتی به سایت www.PesteRafsanjan.com مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

مهندس غلامی: 09916924189  پشتیبانی: 03434243000

رتیواتور کشویی هیدرولیکی 36 پره، مناسب برای انواع تراکتورها

در باغات شاخه های درختان پایین و در مجاورت با سطح خاک بوده و به همین دلیل دستگاه های مورد استفاده در این باغات باعث کشیده شدن و در نهایت شکسته شدن این شاخه ها می شود.

 در طراحی مدرن این دستگاه به علت تغییر شکل جلوی دستگاه، شکل بدنه آن و قرار دادن شاخه گیر، زمانی که شاخه ها در تماس با دستگاه قرار گیرد از روی آن به آرامی بلند و عبور داده می شوند.

 این عمل باعث می شود خطرات احتمالی جانی برای کشاورز و راننده وجود نداشته باشد و به درخت آسیب نرسد. همچنین از شکسته شدن شاخه های درخت نیز جلوگیری می کند.

از مشخصات فنی این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن دستگاه: 425 کیلوگرم
  2. طول کار دستگاه: 160 سانتی متر
  3. عرض کاری دستگاه: 40 سانتی متر
  4. جنس تیغه ها: فولاد ضدسایش
  5. سرعت چرخش محور ها: 540 دور بر دقیقه
  6. قدرت مورد نیاز برای انجام کار: 40-60 اسب بخار

پنج استفاده عمده از دستگاه روتیواتور کشویی هیدرولیکی 36 پره به صورت زیر می باشد:

  1. آماده سازی زمین ها و مزارع کشاورزی و همچنین بذر پاشی
  2. از بین بردن علف های هرز زمین ها و مزارع کشاورزی
  3. احیا کردن چراگاه ها، زمین ها و مزارع کشاورزی
  4. رفع حشرات موجود در خاک زمین های کشاورزی
  5. شخم زدن با فاصله مناسب تراکتور با درختان

دستگاه رتیواتور کشویی هیدرولیکی در اندازه های مختلف به گونه ای طراحی و ساخته شده که قابلیت اتصال به انواع تراکتور ها را داشته و این دستگاه منحصر به فرد می تواند نیاز های کشاورزان را در زمینه از بین بردن علف های هرز و شخم سطحی زیر درختان که مشکل پایه ای کشاورزان بوده را برطرف کند.

شما می توانید جهت هماهنگی و ثبت سفارش با کارشناس ما تماس بگیرید:

مهندس پاریزی :09139937585 پشتیبانی : 03434243000

 

صفحه 3

 

کاهش 50% تولید پسته در شهرستان رفسنجان

به گزارش رسانه پسته رفسنجان:

در سال جاری اما میزان تولید پسته بعد از یک سال بهبود، مجددا با افت جدی مواجه شده است به طوریکه تنها در شهرستان رفسنجان که مهمترین قطب تولید پسته جهان محسوب می شود ۵۰ درصد افت تولید داریم که دلیل عمده آن تغییرات اقلیمی و کاهش شدید منابع آبی و عدم بارندگی عنوان شده است.

عدم وجود آب در دشتهای رفسنجان و انار در شمال استان کرمان موجب خشک شدن بسیاری از چاههای آب به عنوان تنها منبع تامین آب باغهای پسته شده است و همین امر میزان تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش دمای این روزها نیز بر میزان پوکی پسته افزوده است و به نظر می رسد در سال جاری کشاورزان پسته کار کرمان که کار برداشت محصول را آغاز کرده اند با چالش جدی در زمینه تامین نقدیندگی مواجه می شوند.

بارندگی ۸۰ درصد کاهش یافت

فرماندار رفسنجان: کاهش تولید پسته در دشت های رفسنجان را تایید می کنم اما میزان آن دقیق مشخص نیست و تخمین زده می شود بیش از ۵۰ درصد افت تولید داشته باشیم چون بسیاری از باغ های موجود در دشت رفسنجان محصول ندارند.

مجید فصیحی هرندی با اشاره به کاهش شدید بارندگی در رفسنجان گفت: نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش بارندگی داریم و سطح آب در چاه ها نیز به شدت افت کرده و میزان سختی آب افزایش قابل توجهی دارد به طوریکه حتی برای کشاورزی نیز مناسب نیست.

وی تصریح کرد: تنها منبع تامین آب کشاورزی رفسنجان آبهای غیر سطحی است و از هیچ منبع دیگری آب مورد نیاز کشاورزی و بخش های دیگر مورد نیاز در شهرستان تامین نمی شود.

فرماندار رفسنجان بیان کرد: سال گذشته ۷۰ هزار تن محصول از باغ های پسته برداشت شد و در سال جاری به صورت قطعی این میزان به شدت کاهش خواهد یافت به حدود ۳۰ هزار تن خواهد رسید.

وی ادامه داد: در کنار کمبود شدید آب در شهرستان شاهد افزایش دمای هوا و تغییرات عمده آب و هوایی هستیم و همچنین به صورت سنتی بعد از یک سال پر بازده در سال گذشته سال جاری کم بازده شده است.

برداشت محصول در سال جاری آغاز شده است. وی بیان کرد: در سال جاری نیز شاهد آغاز برداشت محصول هستیم که هم اکنون پسته کال در حال برداشت است و طی دو ماه آینده سایر ارقام محصول نیز برداشت خواهد شد و تخمین زده می شود حدود یک میلیون نفر در این زمینه فعال خواهند شد.

فصیحی هرندی از اتخاذ تدابیر لازم برای رعایت کامل تمهیدات بهداشتی  پروتکل های کرونایی توسط کارگران فصلی خبر داد و افزود: نیروهای کار لازم در دسترس است و محل هایی برای اسکان کارگران به صورت بهداشتی اختصاص می یابد.

وی همچنین از نظارت جدی و دقیق اکیپ های بهداشتی بر روند کار ترمینال های ضبط پسته خبر داد و افزود: در سال جاری به نیروی کار کمتری نسبت به سال گذشته نیاز داریم و به همین دلیل از کارگران فصلی می خواهیم بنا به نیاز به شهرستان ورود کنند و تدابیر بهداشتی را نیز دقیقا رعایت نمایند.

وی از وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان خبر داد و خواستار حمایت کشاورزان از سوی مسئولان برای جبران خسارت ها در سال جاری شد.

مهندس حاج عبدالهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان از کاهش تولید در هر هکتار محصول خبر داد و گفت:

میزان خسارت ها را می توان در تمام باغ های منطقه مشاهده کرد و خسارتی که وارد شده قابل تصور نیست.

وی گفت: در ماه های ابتدایی سال هم سرمازدگی خسارت جدی به محصول وارد کرد و موجب از بین رفتن حداقل ۱۳ هزار ۵۰۰ تن محصول شد.

وی ارزش خسارت های سرمازدگی را بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان خسارت وارده ناشی از سرمازدگی به محصول پسته در شهرستان رفسنجان در منطقه کبوترخان، نوق، بهرمان، اسماعیل آباد و جوادیه فلاح وارد شده است که سرمازدگی به بیش از ۵۵ درصد باغهای پسته آن هم از نوع رقم‌ فندقی این منطقه خسارت زده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: از کشاورزان می خواهیم محصول پسته خود را بیمه کنند و با توجه به افزایش تغییرات آب و هوایی درصد ریسک تولید را کاهش دهند.

وی به خشکسالی اشاره کرد و افزود: در صورت ادامه روند کم آبی در شهرستان در آینده شاهد لطمه بسیار جدی به ذخیره گاههای درختان پسته خواهیم بود به همین دلیل باید کشاورزان آبیاری مکانیزه را جدی بگیرند و مصرف بهینه آب و استفاده از ارقام پسته ای که نیاز کمتری به آب دارند در دستور کار قرار دهند.

حالا باید دید با توجه به خسارت های جدی صنعت پسته بعد از شیوع کرونا چه تدبیری برای حمایت از کشاورزی اتخاذ می کنند.

 

ویژه نامه پسته رفسنجان در قبال تبلیغات منتشر شده هیچگونه مسئولیتی ندارد.

صفحه 4

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x