آیا تفاوت و مزایا کود هوموس و کمپوست را می‌دانید؟ ماندگاری صد ساله و آب نگهدار

آیا تفاوت و مزایا کود هوموس و کمپوست را می‌دانید؟ ماندگاری صد ساله و آب نگهدار

هوموس را می‌توان به عنوان کمپوست طبیعی تشکیل شده تعریف کرد. این می‌تواند شاخه‌های پوسیده زیر آب در مرداب‌ها یا توده‌ای از برگ‌های دفن شده در خاک جنگل‌ها باشد. آنها در همه جا در مقایسه با کمپوست یافت می‌شوند؛ زیرا هوموس همیشه توسط فرآیندهای طبیعی در هر اکوسیستم تولید می‌شود.

و اما کمپوست در مقابل از مواد آلی (ترکیبی از مواد ارگانیک و واکنش‌های شیمیایی) تشکیل می‌شود که در ادامه مقاله بیشتر توضیح می‌دهیم.

کود هوموس چیست؟

احتمالاً شنیده‌اید که هوموس بخش مهمی از خاک شماست، اما تعداد کمی از مردم می‌دانند که این چیست و چرا مهم است. افسانه‌های زیادی در مورد هوموس وجود دارد که باید برطرف شود.
به نظر می رسد که هوموس ممکن است مهم‌ترین چیز در خاک باشد، مهم‌تر از کرم‌های خاکی و مواد آلی، اما توجه کمی به آن می‌شود.

قبل از تعریف هوموس، بیایید برخی از اصطلاحات مشابه را که باعث سردرگمی شما می شود، بررسی کنیم.

ویژگی‌های لایه هوموس

این اصطلاح برای توصیف سطح بالای خاک که لایه سیاه تیره مانند “لایه هوموس خاک” استفاده می‌شود. اگرچه رنگ تیره احتمالاً به دلیل هوموس است، هوموس یک لایه در خاک نیست. چیزی به نام “لایه هوموس” وجود ندارد.

خاک هوموس 

این اصطلاح در سراسر جهان رایج است و مشخص نیست که به چه معناست. آیا خاکی است که هوموس در آن وجود دارد؟ بیشتر خاک دارای کمی هوموس است. این اصطلاحی است که نباید استفاده شود.

هوموس = کمپوست تقریبا با هم ویژگی‌های یکسانی دارند

در کشاورزی و باغبانی اصطلاح هوموس گاهی اوقات برای توصیف کمپوست کامل پوسیده، استفاده می‌شود. شما می‌توانید کیسه‌هایی با برچسب “هوموس” را از مراکز باغبانی خریداری کنید، اما این فقط یک کمپوست با برچسب اشتباه است. این استفاده‌ی نادرست از این اصطلاح است.

کمپوست یک ماده گیاهی است که کمی تجزیه می‌شود. حتی کمپوست کهنه و پوسیده نیز هنوز کمی تجزیه می‌شود. پس از افزودن کود به باغ‌، تجزیه آن برای چندین سال ادامه می‌یابد. کمپوست، هوموس نیست.

اسید فولویک، اسید هیومیک و هومین (اصطلاحات مشابه)

اینها اصطلاحاتی هستند که به قسمت‌های فرعی مختلف هوموس اشاره می‌کنند. آنها تعاریف علمی خاصی دارند و نباید به جای کلمه هوموس استفاده شوند. از نظر باغبان این اصطلاحات نباید استفاده شوند.

فرآیند ایجاد کود هوموس چگونه است؟

بهترین راه برای درک هوموس درک نحوه شکل‌گیری آن است. مواد تشکیل شده هوموس اعم از مواد باقی‌مانده غذایی و میوه‌ها از مواد آلی تشکیل شده است. مواد آلی، برای توصیف طیف وسیعی از مولکول‌ها از جمله نشاسته، پروتئین، قندها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای آمینه و غیره است.

هنگامی که مواد آلی شروع به تجزیه می‌کنند، این مولکول‌ها توسط میکروارگانیسم‌های خاک (بیشتر باکتری‌ها و قارچ‌ها) به مولکول‌های کوچک‌تر تجزیه می‌شوند. آنچه مهم است این است که بیشتر مواد شیمیایی قابل استفاده در مواد آلی توسط میکروارگانیسم‌ها استخراج شده و در نهایت در دسترس گیاهان قرار می‌گیرد.

در برخی موارد، تمام مواد موجود در مواد آلی مصرف می‌شوند و برخی مولکول‌ها باقی می‌مانند که نمی‌توانند توسط میکروارگانیسم‌ها یا گیاهان مورد استفاده قرار گیرند. این مواد باقی‌مانده را هوموس می‌نامند. این ماده عمدتا از کربن تشکیل شده است و بنابراین هنوز ارگانیک است، اما میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند آن را بیشتر تجزیه کنند. هوموس آنقدر پایدار است که می‌تواند صدها سال در خاک باقی بماند.

هوموس از مولکول‌های پیچیده بسیار بزرگ مبتنی بر کربن تشکیل شده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است در واقع از مولکول‌های کوچک‌تر تشکیل شده باشد که در سیستم‌های پیچیده بزرگ جمع شده‌اند. هوموس برای باغ شما بسیار مهم است.

هوموس مانند یک اسفنج بزرگ (آب نگهدار) عمل می‌کند

تصور کنید که هوموس یک اسفنج بزرگ است که عمر صدها سال یا بیشتر دارد که می‌تواند تا 90 درصد وزن خود را در آب نگه دارد. این ظرفیت نگهداری هوموس به این دلیل است که خاک غنی از هوموس هفته‌ها بیشتر از خاک بدون هوموس مرطوب می‌ماند.

هوموس دارای بار منفی است؛ به این معنی که بسیاری از مواد مغذی گیاهان نیاز به چسبیدن به هوموس دارند، از جمله آمونیوم (منبع نیتروژن)، کلسیم، منیزیم و فسفر. اسفنج هوموس، این مواد مغذی را نگه می‌دارد و از شستشوی باران با آنها جلوگیری می‌کند. وقتی ریشه گیاه با آن تماس پیدا می کند، ریشه گیاه قادر است مواد مغذی را از اسفنج هوموس خارج کند. این فرآیند کمی پیچیده‌تر از این است، اما می‌توانید هوموس را به عنوان منبع آزاد کند کود، برای گیاهان خود در نظر بگیرید.

شاید مهم‌ترین دلیل داشتن هوموس این است که مسئول تجمع است. تجمع چیزی است که خاک را شل و بسیار شکننده می‌کند و باعث بهبود ساختار خاک می‌شود. ساختار بهتر خاک موجود در خاک غنی از هوموس با دسترسی بهتر به مواد مغذی، آب و از همه مهم‌تر اکسیژن، رشد ریشه‌های گیاهان را آسان می‌کند.

چگونه می‌توانید هوموس را افزایش دهید؟

هوموس پس از تجزیه مواد آلی، باقی می‌ماند. هر بار که مواد آلی را به خاک اضافه کنید، مقدار هوموس موجود در خاک افزایش می‌یابد. این یک روند آهسته است؛ اما اگر هر سال مواد آلی به آن اضافه شود، مقدار هوموس همچنان افزایش می‌یابد. می توانید از هر نوع ماده آلی استفاده کنید.

کود، کمپوست و تراشه‌های چوب انتخاب‌های فوق العاده‌ای هستند. فقط مواد آلی خود را به عنوان مالچ اضافه کنید و اجازه دهید طبیعت آن را در خاک ترکیب کند. هرگز آن را به خاک نچرخانید یا در خاک حفر نکنید؛ زیرا این عمل ساختار خاک را از بین می‌برد.

تا جایی که می‌دانیم، شما نمی‌توانید هوموس بخرید. هر محصولی که به آن نگاه می‌کنیم و خود را هوموس می‌نامد، فقط نوعی از کمپوست است. حدس می‌زنیم ممکن است کسی بتواند از جنگلی که 100 سال در آنجا بوده خاک بخرد. آن خاک مطمئناً حاوی هوموس است، اما فقط هوموس نیست.

آیا می توانید هوموس زیادی داشته باشید؟

خاک‌های سالم حاوی 2.5 تا 5 درصد مواد آلی، از نظر وزن (5 تا 10 درصد از نظر حجم) هستند. این عدد شامل مقدار هوموس نمی‌شود. مصرف بیش از حد مواد آلی می‌تواند برای خاک‌ها مشکل ساز باشد؛ بنابراین افزودن مقدار زیادی مواد آلی به منظور ساخت سریع هوموس ایده خوبی نیست.

در باغ‌هایی مانند بوته‌های درختچه‌ای و گل‌ها که در آن محصول برداشت نمی‌کنید، افزودن سالیانه کمی از مواد آلی، تنها چیزی است که لازم است. در باغ‌های سبزیجات که در حال برداشت محصول هستید و مواد مغذی را از باغ دور می‌کنید، می‌توانید مقدار کمی بیشتر اما نه مقدار زیادی مواد آلی اضافه کنید.

کود کمپوست چیست؟

کمپوست گروهی از مواد آلی است که در حال تجزیه شدن است. این تعریف به میزان خاک، میزان زباله های آلی و نحوه ذخیره سازی آنها محدود نیست. زمانی که روی خاک می‌پوسد، به عنوان کمپوست در نظر گرفته می‌شود.

معمولاً می‌توانید سطل‌های کمپوست را در خانه‌ها پیدا کنید. آنها شبیه یک ظرف باز با بستری از خاک هستند که روی آن زباله‌‎های آلی از خانه قرار گرفته است. این ضایعات می‌تواند باقی مانده غذا، پوست میوه یا حتی کاغذ باشد.

به سختی می‌توان فهمید که آیا کمپوست‌سازی به پایان رسیده است یا خیر. یک قاعده خوب این است که اگر زباله‌هایی که آنجا ریخته‌اید دیگر “آنجا نباشند”، به این معنی است که قبلاً با خاک پوسیده شده است.

کمپوست آماده معمولاً در مشاغلی استفاده می‌شود که شامل حفظ سلامت گیاهان و درختان می‌شود. برخی از نمونه‌های خوب مهد کودک‌ها، هتل‌ها و استراحتگاه‌ها هستند.
با این حال، بسیاری از صاحبان خانه‌ها سطل های کود خود را برای گیاهان خود می‌سازند.

چه موقع و چرا از کود کمپوست برای باغ خود استفاده کنید؟

کمپوست برای دفع زباله‌های ارگانیک سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود. به جای قرار دادن آن در یک کیسه پلاستیکی و دور ریختن آن به همراه دیگر زباله‌های تجزیه ناپذیر، می‌توانید آن را به سادگی در هر مکان مناسبی بریزید (به شرطی که این کار را به صورت مرتب انجام دهید).

هرگونه زباله آلی را در آبریز و وارد سیستم فاضلاب نکنید. زیرا هنگامی که زباله‌های آلی به رودخانه یا دریاچه‌ای می‌رسند، می‌توانند باعث رشد جلبک‌هایی شوند که اکسیژن ماهی را می‌گیرد.

هنگام کاشت یا نشاء نهال نیز باید از کمپوست استفاده کنید. نهال دارای خاک سالم برای شروع رشد است زیرا چند هفته اول (به ویژه پس از کاشتن از گلدان در خاک) در بقاء نهال حیاتی است.

سردرگمی زیادی وجود دارد که آیا هوموس به تازگی کمپوست شده است یا هوموس یک کمپوست طبیعی است. بیایید دریابیم که چگونه این دو ماده در حال پوسیدگی متفاوت و مشابه یکدیگر هستند.

کود کمپوست یا هوموس

اصطلاحات “کمپوست” و “هوموس” را نمی‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد. بنابراین “تفاوت بین هوموس و کمپوست چیست؟” و “چگونه از هوموس در باغ‌ها استفاده می‌شود؟”

اگر قصد دارید باغبانی خود را جدی بگیرید، تفاوت بین هوموس و کمپوست را بدانید.
اگر می‌خواهید خاکی باشد که انواع مختلف گیاهان را در فصول مختلف تغذیه کند، این راهنما را بخوانید و مطمئناً بعد از آن باغبان بهتری خواهید بود.

تفاوت در کمپوست و هوموس یک اختلاف است که به همین دلیل است که تا کنون این موضوع هنوز مورد بحث است.

تفاوت بین کود هوموس و کمپوست؛ کدام بهتر است؟

کمپوست، خاک سیاه یا همان “طلای سیاه” است که از تجزیه مواد آلی ایجاد می‌شود، چه مواد غذایی باقی مانده باشد یا چه ضایعات میوه.
کمپوستی که در باغچه‌های خود قرار می‌دهیم واقعاً حاوی درصد بسیار کمی از هوموس است. کمپوست به معنای واقعی کلمه سال‌ها طول می‌کشد تا کاملاً به حالت هوموس تجزیه شود. وقتی کود کاملاً تجزیه شود، 100٪ هوموس می‌شود.

در برخی موارد افرادی‌، اصطلاحات “هوموس” و “کمپوست” را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. در حالی که هوموس و کمپوست، برای یک زمین سالم ضروری هستند، از جهات مختلف متفاوت‌اند.

اما فکر نکنید که کمپوست و هوموس برای شرایط کاملاً متفاوت استفاده می‌شود. آنها قسمت‌های مشترکی در باغ‌های به دست انسان ساخته شده و طبیعی هستند.

اساساً، هر خاک دارای هوموس است؛ زیرا خاکی که از حیاط خود به دست آورده‌اید صدها سال در چرخه تجزیه بوده است. بنابراین، خاکی که در کمپوست خود استفاده می‌کنید، دارای هوموس است.

برخی دیگر از تفاوت‌های کود کمپوست و هوموس

سطح پوسیدگی: کمپوست به طور سنتی هر گونه ماده آلی است که در حال پوسیدگی است. با این حال، برای تفکیک آن از هوموس به تعریف متفاوتی پیوست شده است. اساساً، کمپوست هر توده‌ای است که هنوز در حال پوسیدگی است.

وقتی یک کمپوست “پایدار” شد، اکنون به عنوان هوموس در نظر گرفته می‌شود. به طور خلاصه، وقتی برگ هنوز در حال پوسیدگی است، یک کمپوست است. وقتی نمی‌تواند برگ در خاک مخلوط شود، در حال حاضر هوموس است.

ظاهر و بافت: کمپوست، خاکی است که دارای مثلا پوست میوه‌های پوسیده یا بقایای غذایی است. ناهمگن است که می‌توانید تشخیص دهید کدام مواد کدام است. هوموس در مقایسه با خاک سطحی که رنگ قهوه‌ای و بافت دانه‌ای دارد، تیره‌تر به نظر می‌رسد و بیشتر شبیه یک اسفنج مرطوب است. دلیل این امر این است که هوموس در صورت عدم تماس با انسان و حیوانات تقریباً صفر است. روند تجزیه بدون وقفه انجام می‌شود.

دخالت انسان: بخشی از دلایلی که اصطلاح “کمپوست” را بیشتر در میان باغ‌داران به کار می‌برند، این است که کمپوست در تجزیه آن در مقایسه با هوموس (که حداقل وجود ندارد) در تجزیه انسان دخالت دارد. کمپوست به طور مداوم با زباله‌های آلی از خانه‌های انسان تغذیه می‌شود. تشکیل هوموس اغلب دیده نمی‌شود.

به توده برگ‌های پارک نزدیک فکر کنید. پارکبان‌ها هر روز این توده برگ‌ها را جمع نمی‌کنند. فقط در آنجا شکل می‌گیرند و دفعه بعد که ملاقات می‌کنید متوجه می‌شوید که رفته است و برگ‌های تازه‌تری جایگزین آن شده است.

روش پوسیدگی: هنگامی که می‌خواهیم بفهمیم چقدر کمپوست و هوموس در نحوه پوسیدگی متفاوت هستند، باید دخالت انسان را برای هر دوی آنها درک کنیم. دلیل این امر پوسیدگی کمپوست با وجود اکسیژن است. این به تجزیه هوازی معروف است.

این امر به این دلیل امکان پذیر است که سطل‌های ساخته شده توسط بشر دارای سوراخ‌های هوادهی هستند یا به سادگی باز هستند. در همین حال، هوموس معمولاً از طریق تجزیه بی‌هوازی یا پوسیدگی بدون اکسیژن (یا حداقل) ساخته می‌شود.

محتوای مغذی: هوموس دارای سطوح بالاتری از NPK یا نیتروژن، پتاسیم و فسفر است؛ زیرا مواد آلی کاملاً پوسیده شده است. با این حال، از آنجا که فرآیند بی‌هوازی مانند تخمیر است، هوموس کربن و متان بیشتری دارد.

 

به عبارت دیگر، هر چیزی که در حال پوسیدگی باشد، کمپوست است. وقتی کاملاً پوسیده شود، هوموس می‌شود، مواد مغذی آن جذب خاک می‌شود و بخشی از خاک می‌شود. کمپوست تا زمانی که به مواد تیره و ارگانیک تجزیه نشود، هوموس نیست.

می‌توانید بگویید که همه چیز ابتدا یک کمپوست است، سپس یک هوموس است، اما نه برعکس.

کود کمپوست و هوموس چه فایده‌ای برای خاک دارد؟

هوموس به دلیل طول عمر بیشتر تجزیه، به طور طبیعی غنی از مواد مغذی است. هوموس یک راه خوب برای شروع کمپوست شما است.
زمانی می‌توانید هوموس را پیدا کنید که به اندازه‌ای عمیق چاله کنید تا به یک لایه مرطوب و اسفنجی از خاک برسید.

هوموس هنگام غنی سازی درختان نیمه بالغ و یا حتی بالغ، ترجیح بیشتری دارد. این امر به این دلیل است که با رشد درختان، آنها نیاز به مواد مغذی بیشتری برای زندگی دارند.

هنگامی که یک درخت به طور کامل رشد می‌کند، برگ‌ها به طور طبیعی سقوط می‌کنند ، هنگام پوسیدگی به کمپوست تبدیل می شوند و هنگامی که کاملاً پوسیده شوند، هوموس می‌شوند.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x