کود هیومیک و فولویک اسید و مزایای استفاده از آن

کود هیومیک و فولویک اسید و مزایای استفاده از آن

مزایای استفاده از هیومیک و فولویک اسید در محصولات زراعی

ترکیبات خاک یا محلول هایی که شما برای رشد و پرورش گیاه خود استفاده می کنید نقش بسیار مهمی در سلامت و رشد محصول شما دارد. در طبیعت، محصولات زراعی مطابق با ترکیبات شیمیایی خاک آن زمین که بذر در آن کاشته می شود، رشد می کنند. گاهی اوقات، این به معنی است که مرحله رشد در یک محیط حاصلخیز و سرسبز باید انجام گیرد تا باعث تقویت رشد مطلوب گیاه شود. در برخی موارد، به معنی طول عمر کوتاه تر، گل ها و دانه های کمتر، و یا پوشش گیاهی با کیفیت پایین تر است زیرا خاک عاری از مواد مغذی می باشد.

 

هنگامی شما که محصولات زراعی را پرورش می دهید، باید بر محیط رشد آنها کنترل کامل داشته باشید. محصولات زراعی به شکل معمول شامل ترکیبات طبیعی خاک که توسط سال ها رویدادهای رخ داده بر روی زمین و آب و هوا تعیین می شود، نیست. بلکه محصولات زراعی در یک محیط تحت کنترل کامل و بهینه طراحی شده اند تا بتواند آنها را به سمت پتانسیل کاملشان سوق دهد. با فراگیری نحوه استفاده از هیومیک و فولویک اسید، پتانسیل محصول خود را به حداکثر برسانید.

 

 

مزایای استفاده از هیومیک و فولویک اسید در محصولات زراعی

 

 

 

در این مقاله، شما یاد خواهید گرفت :

 

  • کود اسید هیومیک چیست و چگونه کار می کند.
  • فواید و مزایای اسید هیومیک برای محصولات زراعی.
  • نحوه استفاده از اسید هیومیک و فولولیک برای محصولات زراعی.
  • حقایق مهمی که شما باید درباره لئوناردیت بدانید.

 

دنیای محصولات ارگانیک نمک آلی یا معدنی اسید هیومیک ( هیومات ها) بسیار بزرگ است  و ما می خواهیم با در اختیار دادن اطلاعات درست و جامع به کشاورزان به آن ها کمک کنیم تا بتوانند با اطمینان خاطر مسیر را انتخاب کنند.

برای خرید هیومیک اسید کلیک نمایید.

 

نمک آلی یا معدنی اسید هیومیک (هیومات ها)، اسیدهای هیومیک و فولویک 

برای اینکه نقش هیومیک اسید را در رشد گیاه متوجه شوید در ابتدا باید چند اصطلاح مهم را یاد بگیرید:

  • گیاه خاک (هوموس): گیاه خاک در واقع جزء آلی خاک می باشد. گیاه خاک از طریق خورده شدن برگ های پوسیده و سایر اجزای گیاهی توسط میکروارگانیسم ها ایجاد می شوند. این فرایند به عنوان گیاه خاک سازی یا تشکیل هوموس شناخته می شود.
  • نمک آلی یا معدنی اسید هیومیک ( به انگلیسی humate): مواد طبیعی که سرشار از مواد هیومیک و همچنین عناصر اصلی آلی زغال سنگ، خاک و زغال سنگ نارس یا همان تورب هستند.
  • مواد هیومیک: مواد هیومیک، ماده اصلی آلی خاک است و حاوی اسیدهای هیومیک، اسیدهای فولویک و هومین ها می باشد.
  • اسیدهای هیومیک: اسید هیومیک جزء اسید های کمپلکس (اسید های که اکسیژن جزو ترکیبات آن است) می باشد که حاوی گروه های یونی هستند که برای فعال شدن کمپلکس های کلات شده تنظیم شده اند. کمپلکس های کلات شده، اسیدهای هیومیک را قادر می سازند که فرآیند فراهمی زیستی موجود در دسترس یون های فلزی موجود در محیط رشد گیاه را تنظیم کنند. اسیدهای هیومیک قابلیت محلول شدن در آب با pH بالاتر از دو را دارا می باشد. اسید هیومیک به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه هستند.
  • اسیدهای فولویک: نوعی اسید هیومیک با وزن مولکولی و میزان اکسیژن کم می باشد. صرف نظر ازسطح pH آب، اسید فولویک محلول در آب است. اسیدهای فولویک نسبتاً کم رنگ، و به رنگ زرد تا قهوه ای روشن می باشند.
  • هومین ها : هومین ها محلول در آب نیستند و  به رنگ سیاه می باشند.
  • کلات ها: ترکیبات شیمیایی که  توسط محصولات زراعی به راحتی جذب می شوند و راحت تر از سایر انواع ترکیبات حل می شوند. کلات ها از نظر توانایی حفظ و آزاد سازی یون های فلزی خاص مشخص می شوند.
  • کلات کردن : فرایندی که از طریق آن یونها و مولکولها به یونهای فلزی پیوند می خورند. در محصولات زراعی، کلات کردن باعث می شود مواد مغذی مورد نیاز گیاه آزادانه تر و راحت تر در بدنه گیاهان جابجا شوند و آنها را در دسترس بیشتر محصولات قرار می دهند.
  • فراهمی زیستی یا زیست فراهمی : مقدار مواد مغذی که توسط یک گیاه جذب می شود.

 

 

اسیدهای هیومیک و فولویک 

 

نقش هیومیک اسید در رشد گیاهان 

برای محصولات زراعی، اسیدهای هیومیک و فولویک نقش کلات کننده را دارند. کلات کننده ها مواد معدنی را با هم ترکیب کرده و آنها را به ترکیبات آلی تبدیل می کنند که توسط گیاهان راحت تر جذب می شوند. کلات کننده ها همچنین خاک را قادر به نگه داشتن بیشتر آب می کنند و می توانند نفوذ آب در خاک را افزایش دهند. علاوه بر این، هیومیک و فولویک اسیدها سموم موجود در خاک را محدود می کنند و میزان مواد مضری که به ریشه های محصولات زراعی می رسد را کاهش می دهند.

نمک آلی یا معدنی اسید هیومیک ها (هیومات ها) از منابع گوناگونی نظیر شیل (سنگ رس)، زغال سنگ و مادستون ها (سنگهای آهکی را که دارای کمتر از 10 درصد دانه باشد مادستون می‌نامند) تهیه می شود. منابع و روشهای فرآوری مختلف، تولید محصولات متنوع کود های نمک آلی یا معدنی اسید هیومیک را به همراه دارند.

 

 

آیا می توان از زغال سنگ لئوناردیت برای تهیه اسید هیومیک آلی استفاده کرد؟

لئوناردیت نوعی ماده ی شبه کانی یا کانی وار است که به راحتی در محلول های قلیایی حل می شود و استفاده از آن را در رشد گیاه به روش هیدروپونیک آسان می کند. این ماده طی میلیون ها سال از پوسیدگی مواد آلی مانند حیوانات، گیاهان و میکروارگانیسم های موجود در رسوبات آب شور یافت می شود. امروزه لئوناردیت از طریق فرآیند اکسیداسیون زغال سنگ قهوه ای (لیگنیت)، نوعی زغال سنگ خانگی (زغال بیتومینه) بدست می آید و در معادن نزدیک به سطح زمین استخراج می شود.

لئوناردیت محصولی یکنواخت و یک شکل نیست. هر چند که محصولی 100 درصد ارگانیک است اما ترکیب و ساختار آن می تواند بسیار متفاوت باشد. بعضی اوقات، به اندازه 90 درصد دارای اسید هیومیک می باشد. همچنین این ماده می تواند حاوی حداقل اسید هیومیک به میزان 10 درصد باشد و زمانی که به این گونه باشد می تواند حاوی غلظت بالایی از خاکستر یا فلزات سنگین باشد. به همین دلیل است که این ماده برای سلامتی گیاه زراعی شما بسیار مهم است که شما محصولی از لئوناردیت را انتخاب کنید که به طور واضح اسید های آن را تفکیک و مشخص می کند.

 

 

زغال سنگ قهوه ای لئوناردیت

 

 

نحوه استفاده از اسید هیومیک برای محصولات زراعی

اسید هیومیک به چند شکل مختلف تولید می شود. شما می توانید پودر هیومیک اسید خشک را در خاک خود استفاده کنید و یا آن را در آب حل کنید و از طریق آبیاری به گیاهان زراعی خود تحویل دهید. شما همچنین می توانید هیومیک اسید را به صورت مایع خریداری کنید، سپس آن را رقیق کنید (با آب مخلوط کرده) و آن را از طریق آبیاری به محصولات زراعی خود تحویل دهید.

کود مایع اصلان هیومیک یک کود مایع ارگانیکی می باشد که حاوی 8 درصد اسید هیومیک و فولویک می باشد که به جذب عناصر مغذی توسط گیاه کمک فراوانی می کند و ظرفیت آب نگهداری خاک را افزایش می دهد. اصلان هیومیک یک کود کاملاً ارگانیک می باشد که در تمام محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای استفاده می شود.

 

برای خرید این محصول می توانید فروشگاه ما مراجعه کرده و یا به این لینک مراجعه کنید.

 

استفاده از اسید فولیک اسید ارگانیکی برای رشد بهتر محصولات زراعی

استفاده از مواد هیومیک در باغ شما فواید زیادی دارد. مزیت اصلی استفاده از مواد هیومیکی این است که چگونه آنها به طور طبیعی جذب و استفاده از مواد مغذی را برای گیاه شما را آسان تر می کند. اسیدهای فولویک کلات های طبیعی هستند. گیاهان شما به عناصر ریز مغذی در محیط خود نیاز دارند، اسیدهای فولویک زنجیره هایی را ایجاد می کنند تا از واکنش آنها با یون های دیگر در محیط گیاه حفظ کنند و به طور بالقوه توسط آنها غلبه شود. با پیوند آن ها با کلات ها باعث می شود تا مواد مغذی از ریشه های گیاه به درون بافت گیاه منتقل شوند، جایی که کلات کننده می تواند آنها را آزاد کند.

کلات کردن باعث می شود مواد مغذی نامحلول  یا حل نشدنی به شکلی به موادی قابل حل و حل شدنی تبدیل شوند. همچنین کلات کردن باعث می شود قابلیت فراهمی زیستی محصولات زراعی و گیاهان را افزایش می دهد. علاوه بر اینکه مواد مغذی بیشتری در دسترس گیاهان  قرار می دهد، هیومات ها رشد ریشه گیاه را تقویت می کند. ریشه های بیشتر به معنای راه های بیشتری برای جذب مواد مغذی برای گیاهان و محوصلات زراعی شما می باشد، و از این راه ها، کلات کننده ها منتقل می شوند و از بلوک های ساختمان سلول های سازنده گیاه را برای  داشتن محصولات زراعی و گیاهان سالم و مقاوم محافظت می کنند.

فولویک اسید هیچ چیزی را در محصولات زراعی شما تغییر نمی دهد، بلکه فرایندهای طبیعی گیاه را بهبود می بخشد. بدون استفاده از ترکیبات مصنوعی و شیمیایی، باغداری ارگانیک با فولویک اسید یک روش مؤثر برای افزایش استحکام گیاه و بازدهی محصول می باشد.

 

 

استفاده از اسید فولیک اسید ارگانیکی برای رشد بهتر محصولات زراعی

 

 

از کود هیومیک و فولویک اسید استفاده کنید تا به محصولات زراعی در رسیدن به پتانسیل ژنتیکی واقعی آنها کمک کنید.

به عنوان یک کشاورز و پرورش دهنده گیاهان، شما باید به آنچه که در باغ شما در سطح شیمیایی اتفاق می افتد توجه جدی داشته باشید. اینجاست که محصولات زراعی خوب به محصولاتی با کیفیت تر و بهتری  بهبود پیدا می کنند.

 

منبع :  Advanced Nutrients

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x