کاشت انگور در فضای باز و در باغچه منزل

کاشت انگور در فضای باز و در باغچه منزل

پرورش انگور در فضای باز رواج روبه افزایشی پیدا کرده است، به ویژه آن گونه‌هایی که برای ساخت نوشیدنی انگور کشت می‌شوند. کلید موفقیت پرورش انگور ترکیبی از انتخاب محل مناسب و آماده سازی کامل خاک، همراه با توجه به آبیاری، تغذیه می‌باشد.

مطالب مهم درمورد کاشت انگور

می توانید انگورها را در خارج از منزل یا در باغچه منزل خود بکارید، به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌توانید از انواع مختلف انگور برای کاشت استفاده کنید، در مناطق شمالی از نوع گل‌دار استفاده می‌شود.

آماده سازی محل و خاک برای کاشت انگور

انگور نیاز به یک محل محافظت شده در زیر نور کامل آفتاب دارد، در حالت ایده آل در برابر دیوار رو به جنوب یا جنوب غربی، یا در شیب رو به جنوب یا جنوب غربی با ردیف هایی که از شمال به جنوب می‌روند، رشد می‌کند.

انگورها طیف وسیعی از انواع خاک را تحمل می‌کنند. خاک ماسه شنی برای کشت و پرورش انگور خاکی ایده آل می‌باشد. با افزودن مواد آلی و پوسیده به خوبی زهکشی خاک‌های سنگین را بهبود می‌بخشید. در صورت لزوم سیستم های زهکشی را نصب کنید. PH مورد نیاز خاک 6.5-6.8 است.

در صورت لزوم قبل از کاشت خاک را دوبار زیرو رو کنید. یک کود سبک یا کود کمپوست پوسیده به همراه کود معمولی برای 100 گرم در متر مربع (3 اونس در هر حیاط مربع) اضافه کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

فصل مناسب کاشتن انگور در فصل خواب 

انگورها را در فصل خواب از اواخر پاییز تا اوایل بهار بکارید، به همان عمقی که در گلدان بودند، به شرطی که زمین غرقاب یا یخ زده نباشد. در مناطق دارای زمستان سرد، کاشت مرکبات ترجیح داده می‌شود. ساقه انگور باید از ضخامت مداد بیشتر باشد، بنابراین در اثر یخ زدگی آسیب نمی بیند. قبل از پر کردن مجدد خاک، گیاه انگور را بیرون بیاورید و آنها را به طور مساوی در زمین کشت با فاصله مناسب کشت کنید.

پس از کاشت، ایده خوبی است که خاک را با مواد آلی پوسیده ترکیب کنید تا از جوانه های پایینی در برابر یخ زدگی محافظت شود. در فصل بهار پوشش خاک را از اطراف ساقه بردارید تا از پوسیدگی ساقه جلوگیری شود.

تغذیه مناسب برای درخت انگور سالم

کود معمولی  دیگر را با 70 گرم در متر مربع (2 اونس در هر متر مربع)، به علاوه سولفات پتاسیم در 15 گرم در متر مربع (½در متر مربع ید) تا 30 سانتی متر (1 فوت) در هر دو طرف پایه استفاده کنید.

انگور خوراکی را هر دو هفته یکبار با کود پتاسیم بالا تغذیه کنید، از یک ماه پس از شروع رشد در بهار تا زمان رسیدن انگور زمان مناسبی برای تغذیه می‌باشد.

آبیاری مناسب درخت انگور

اگرچه انگورها نسبت به خشکی مقاوم هستند، اما اگر ریشه‌ها بیش از حد خشک شوند ممکن است از بیماری قارچی سفیدک کرکی رنج ببرند، بنابراین در هوای خشک بهار و تابستان به طور کامل آبیاری کنید.

کاشت درخت انگور در گلدان

درخت انگور را می توان در ظروف مخصوص مانند گلدان برای کشت انتخاب کرد. کمپوست گلدان جان اینس شماره 3 بر پایه لوم ایده آل است. از ظروف به قطر و عمق 30 تا 38 سانتی متر (12-15 اینچ) استفاده کنید.

هرس درخت انگور

چندین روش برای آموزش برای هرس انگور وجود دارد.

انگورهای خارج از منزل را می توان بر اساس سیستم گیوت هرس (سیستم سنتی هرس تاکستان ها ) آموزش داد که اغلب در تاکستان‌ها استفاده می شود.

انگورهایی که در برابر دیوارها مطابق سیستم داربست رشد می‌کنند راحت تر هرس می‌شوند.

انگورهای موجود در گلدان یا جایی که فضا محدود است را می‌توان به صورت استاندارد هرس کرد.

تکثیر درخت انگور

انگور را می توان از قلمه های چوب سخت در اواخر پاییز یا زمستان تکثیر کرد. قلمه های چوب نرم و جوان را نیز می توان از اواخر بهار تا اواسط تابستان برداشت. مواردی که به صورت تجاری ارائه می شوند اغلب پیوند زده می شوند.

ارقام انگور که در زیر نام برده می شود از نوع کشت با بذر انجام نمی شود، بنابراین بهتر است از تکثیر بذر خود داری شود.

انواع درخت انگور تاکستان 

ققنوس”: انگور سفید اواسط فصل برای دسر یا نوشیدنی انگور؛ مقاومت سفیدک پودری

پینو نوآر: شربت انگور سیاه اواسط تا اواخر فصل تابستان؛ بهترین رشد در برابر دیوار گرم و آفتابی؛ برای برداشت خوب به تابستان گرم نیاز دارد.

“سیگ ریب”: انگور سفید در فصل اولیه برای دسر یا نوشیدنی انگور؛ طعم عالی شیرین؛ نیاز به محافظت در برابر زنبورها دارد.

نحوه پرورش درخت انگور در باغ

برای پرورش درخت انگور در باغ یک نقطه آفتابی با خاک خوب زهکشی شده و یک ساختار تکیه گاه قوی مانند یک کلاه فرنگی، حصار محکم یا نرده را انتخاب کنید. غنی سازی خاک با بهبود دهنده خاک همراه با کود گیاهی جهت تقویت خاک ضروری می باشد.

حفره کاشت را دو برابر عرض و عمق آن به اندازه دایره شکل ریشه، کشت کنید. بوته را از ظرف خارج کنید، به آرامی ریشه ها را تمیز کنید و ریشه های گره یا درهم پیچیده را برش دهید.

گیاه را در سوراخ کشت قرار دهید و خاک را دوباره از آن پر کنید، به آرامی خاک را فشار دهید . یک حلقه برجسته از خاک را در اطراف لبه خارجی ناحیه ریشه گیاه تشکیل دهید. این برای  نگهداری آب در جایی که نیاز است کمک می کند. همیشه بعد از کاشت به خوبی آبیاری کنید تا خاک در اطراف ریشه ها بماند و خاک را تا چند هفته مرطوب نگه دارید تا زمانی که گیاه جدید ایجاد می‌شود. دقت کنید آب زیاد باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه می‌شود.

در اطراف پایه گیاه با مالچ ارگانیک مانند پوست ساقه، نی نیشکر یا نخود را برای پوشاندن خاک استفاده کنید.

هفته ای یک یا دو بار بسته به شرایط آب و هوایی عمیق آبیاری کنید. در حالی که انگور پس از مقاوم شدن به خشکی در طول گلدهی و باردهی از آبیاری منظم بهره مند می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که انگور در بهار و تابستان به خوبی آبیاری می شود و هر 6یا8 هفته به خاک بهبود دهنده و کود گیاهی پوسیده به خاک اضافه کنید تا باعث رشد سالم برگ و ساقه شود. هرس منظم و زودهنگام به حداکثر رساندن محصول کمک می‌کند.

نحوه پرورش درخت انگور در گلدان

انگور را می توان در گلدان های بزرگ کشت کرد به شرطی که یک ساختار تکیه گاه قوی وجود داشته باشد، مانند حصار یا نرده ای که می تواند روی آن رشد کند.گلدانی با عرض حداقل 60 سانتی متر انتخاب کنید. در نور آفتاب کامل قرار دهید و تا حدی با مخلوط خاک گلدان با کیفیت، پر کنید. بوته را از ظرف خارج کنید، به آرامی ریشه ها را تمیز کنید و ریشه های گرد یا درهم پیچیده را برش دهید.

درخت انگور را در گلدان قرار دهید و با خاک های مخصوص گلدان به سطح خاک به آرامی فشار دهید. بسته به شرایط آب و هوایی، هفته ای یک یا دو بار عمیق آبیاری کنید. در حالی که انگور پس از مقاومت به خشکی در طول گلدهی و باردهی از آبیاری منظم بهرهمند می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که انگور در بهار و تابستان به خوبی آبیاری می‌شود و هر 6یا8 هفته به خاک بهبود دهنده و کود گیاهی پوسیده دهید تا باعث رشد سالم برگ و ساقه شود. هرس منظم و زودهنگام به حداکثر رساندن محصول کمک می‌کند.

نکات مهم رشد درخت انگور

درخت انگور در بیشتر آب و هوا رشد می کند. قبل از خرید برچسب گیاه را بررسی کنید تا ببینید آیا مناسب منطقه شما است یا خیر.

گونه هایی مانند زرد مایل به سبز ” تامپسون بی دانه” و قرمز کم رنگ ” زرشکی بدون دانه “بسیار محبوب هستند ، همانطور که ” گلوب قرمز ” دانه دار است.

پس از یک سال  تمام رشدهای جدید را بجز یک شاخه، که باید به دو جوانه بریده شود، هرس کنید. این به ایجاد یک تنه قوی برای حمایت از رشد میوه در آینده کمک می‌کند.

شما می توانید انگور را در گلدان پرورش دهید!

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید انگور را در گلدان پرورش دهید: فضای محدود باغ، نقل مکان برنامه ریزی شده، حتی تمایل به انتقال گیاهان خود از مکانی به مکان دیگر در حیاط خود. به هر دلیلی، پرورش انگور در گلدان و جعبه یک فرایند ساده است.

 گلدان مناسب برای کاشت انگور در خانه

انگور برای رشد قوی خود نیاز به فضای فراوان دارد. به دنبال گلدانی  باشید که گنجایش 20 گالن را داشته باشد و عمق آن حداقل 16 اینچ و عرض آن 18 اینچ باشد. خوب است که گیاهان دیگری را در گلدان بزرگتری نیز بکارید.

از گلدانهای با رنگ سیاه یا گلدان‌های پلاستیکی خودداری کنید. این نوع گلدان ها داغ می شوند و ممکن است به ریشه گیاه شما آسیب برساند.

گلدان‌های رنگ روشن مانند بقیه داغ نمی شوند.

گلدان‌های سنگی، چوبی و سرامیکی انتخاب های خوبی هستند.

استفاده از پایه های گلدان متحرک ایده خوبی است. می‌توانید گیاهان را به دنبال خورشید حرکت دهید یا در صورت لزوم از آن اجتناب کنید.

ازقلمه های انگور سالم استفاده کنید

انگور از قلمه‌های گرفته شده از گیاهان ثابت رشد می‌کند. قلمه‌هاممکن است از گیاهان خوابیده یا از انگور سبز و در حال رشد تهیه شوند. در هر صورت، بهتر است قلمه‌های خود را از یک گلخانه معتبر خریداری کنید تا از سالم بودن قلمه های خود مطمئن شوید.

خاک مناسب و خوب برای کشت انگور

انگور تقریباً در هر خاکی رشد می کند اما خاک سیلت لومی را ترجیح می‌دهد. با این حال، تقریباً هر خاک کمی اسیدی ( pH 5 تا 6 بهترین است) با زهکشی خوب کار می‌کند.

بهینه سازی فضای کشت انگور

انگور به نوعی ساختار پشتیبانی نیاز دارند. یک نرده نیازی نیست یک چیز پیچیده یا گران باشد. چند قلاب فلزی یا چوبی و مقداری سیم بین آنها خوب کار می‌کند، مانند یک نرده باغ ساده یا حتی یک تکه حصار میتوانید آماده کنید .

اموزش کاشت انگور به صورت قلمه ای

قبل از کاشت قلمه انگور، انتهای قلمه‌های خود را حداقل به مدت 12 ساعت یا حداکثر 24 ساعت در آب خیس کنید. خیساندن قلمه‌های شما شانس شما را برای موفقیت در پرورش انگور بسیار افزایش می‌دهد.

اجزای گلدان مخصوص کشت انگور  را نیز آماده کنید

هنگام پر کردن ظرف، یک لایه سنگ را در زیر قرار دهید تا زهکشی شود، سپس خاک خود را اضافه کنید و با یک لایه مالچ خاک را بپوشانید. شما برای انگور خود به کود زیادی احتیاج ندارید مگر اینکه بدانید خاک شما کمبود مواد مغذی دارد.

مسائل مربوط به نگهداری مناسب از درخت انگور 

اجازه دهید درختان انگور شما تا اولین یخبندان رشد کنند. در این مرحله، به جز دو قسمت قوی ترین گیاه مانند شاخه یا جوانه را هرس کنید. در طول عمر گیاه، شما می خواهید هر ساله هرس کنید، همیشه همه جوانه ها را بجز جوانه یک ساله را از بین ببرید. این به این دلیل است که انگور فقط در یک باغ تاکستان دو ساله رشد می کند. به طور کلی، پرورش انگور در گلدان همانند کاشت آن در زمین است، اما در مقیاس کوچکتر.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x