بهترین زمان کاشت نهال انگور درختی با تنوع محصول بالا

بهترین زمان کاشت نهال انگور درختی با تنوع محصول بالا

آموزش بهترین زمان کاشت نهال انگور

انگور از محبوب‌ترین میوه‌ها محسوب می‌شود. دلیل این اهمیت می‌توان به طعم و مزه، تنوع و خواص فوق‌العاده‌اش اشاره کرد. از این میوه خوشمزه می‌توان به‌صورت تازه و یا خشک استفاده کرد. از عصاره‌ی آن می‌توان در تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌ها، سرکه انگور، شیره انگور و ترشی انگور استفاده کرد. علاوه بر کاربردها، خواص درمانی بسیار آن به اهمیت استفاده از این میوه می‌افزاید؛ بنابراین پرورش درخت انگور می‌تواند پرسود باشد. در این مقاله در مورد بهترین زمان کاشت نهال انگور آشنا خواهید شد. پس چنانچه به فکر کاشت درخت انگور هستید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهترین زمان کاشت نهال انگور

نهال انگور به سرمای شدید حساس است. از کاشت نهال انگور در سرمای شدید و دمای زیر 4 درجه اجتناب کنید. ازاین‌رو بهترین زمان کاشت نهال انگور اوایل بهار قبل از باز شدن جوانه‌هاست. پس از کاشت نهال انگور روی آن سرپوش قرار دهید. تا از بروز سرمای احتمالی مصون باشد. درصورتی‌که بخواهید درخت انگور را قلمه بزنید برای جدا کردن قلمه‌ها فصل پاییز و در زمان خواب گیاه اقدام کنید؛ و در اوایل بهار آن‌ها را بکارید.

بهترین زمان کاشت نهال انگور

ارقام انگور در ایران

انگور گونه‌های مختلفی دارد؛ که تقریباً در تمام نقاط ایران قابل‌کشت هستند. ارقام مهم انگور در ایران شامل کندری، شاهرودی، زرقامی، رازقی شیرازی، یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، عسگری، بی‌دانه، بی‌دانه قرمز، مهره، شانی، ریش‌بابا، کشمشی، سلطانی و… است.

ویژگی‌های انگورشانی

انگورشانی یا انگور شاهانی و یا انگور سیاه سردشت از انگورهای زودرس است. دارای دانه‌های گرد و درشت و پوست‌کلفت و رنگ آن قرمز مایل به سیاه است. از این نوع انگور در تهیه مویز، نوشیدنی‌ها، آبمیوه‌ها، شیره انگور، ترشی‌شانی و سرکه‌شانی استفاده می‌شود. همچنین انگورشانی خواص درمانی زیادی دارد. به دلیل داشتن آهن و فسفر برای درمان کم‌خونی و تقویت قدرت مغز و حافظه مؤثر است. مقدار زیادی ویتامین C دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. حاوی مواد مغذی برای تقویت عضلات است. انگورشانی برای درمان انواع بیماری‌ها نظیر بیماری‌های کبدی، قندی، سرطان نیز استفاده می‌شود.

زمان کاشت نهال انگورشانی

درخت انگورشانی در برابر سرمای شدید، گرمای تابستان، خشکی و کم‌آبی مقاومت بالایی دارد؛ و به همین علت در مناطق کم آب به‌صورت دیم کاشته می‌شود. به‌طورکلی نیاز به دو تا سه ماه سرمای زمستان(دمای 7-تا 10- درجه) دارد. بهترین زمان کاشت برای انگورشانی فصل بهار یا اوایل تابستان است.

ویژگی‌های و زمان کاشت انگورشانی

ویژگی‌های انگور یاقوتی

انگور یاقوتی دارای دانه‌های ریز به رنگ قرمز و خوشه‌های متراکم، زودرس و اولین انگوری است که وارد بازار می‌شود. این انگور خواص زیادی دارد. برای رفع بیماری‌های آرتریت، روماتیسم مفصلی، سل، برونشیت، یبوست، بواسیر، نقرس مفید است. انگور یاقوتی نسبت با سایر ارقام انگور آنتی‌اکسیدان بیشتری دارد. وجود آنتی‌اکسیدان‌ها بدن را از اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ و موجب پیشگیری از سرطان می‌شود. از مهم‌ترین خواص انگور یاقوتی می‌توان به خون‌ساز بودن آن اشاره کرد.

انگور یاقوتی

زمان کاشت نهال انگور یاقوتی

انگور یاقوتی مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد. این درخت حدود 100 ساعت نیاز سرمایی دارد. کاشت نهال انگور یاقوتی باید در زمان مناسب انجام شود. در غیر این صورت نهال رشد خوبی ندارد و دچار آفت‌زدگی از ناحیه ریشه می‌شود. بهترین زمان برای کاشت نهال انگور یاقوتی از اواسط پاییز تا اوایل بهار است.

ویژگی‌های و زمان کاشت انگور یاقوتی

ویژگی‌های انگور سیاه

انگور سیاه دارای دانه‌های گرد، تعداد دانه‌های آن کم است آبدار و خوشمزه است؛ و در تهیه‌ی شیره‌ی انگور، آب انگور، آبغوره، سرکه، کشمش و مویز استفاده می‌شود. از خواص انگور سیاه می‌توانیم به تأثیرات آن بر آرامش اعصاب، پاک‌سازی معده و افزایش شیر مادر اشاره کرد.

بهترین زمان کاشت نهال انگور سیاه

نهال انگور سیاه دو تا سه ماه نیاز به دمای 7-تا 10- درجه نیاز دارد. بهترین زمان برای کاشت این نهال فصل بهار یا اوایل تابستان است. درصورتی‌که این نهال در روزهای بارانی کاشته شود. برای نهال تازه کاشته شده شرایط مطلوبی است.

ویژگی‌های و زمان کاشت انگور سیاه

 ویژگی‌های نهال انگور دیم

نهال انگور دیم از ارقام پیوندی است. این نهال اصلاح‌شده و پربازده است؛ که از سال اول به باردهی می‌رسد. روش کاشت دیم برای این نهال استفاده می‌شود. در این روش از حداقل آب استفاده می‌شود. آب بین درختان جاری می‌شود و به سمت ریشه هدایت می‌شود.

انواع نهال انگور دیم

  • نهال انگور دیم ژنوتیپ
  • نهال انگور دیم اصلاح‌شده
  • نهال انگور دیم زودبازده
  • نهال انگور دیم مقاوم به سرما
  • نهال انگور دیم شناسنامه‌دار

زمان کاشت نهال انگور دیم

بهترین زمان برای کاشت نهال انگور دیم در مناطق با زمستان ملایم اواسط پاییز است. درصورتی‌که در منطقه شما زمستان همراه با یخبندان شدید باشد. زمان مناسب برای کاشت درخت انگور اواخر زمستان است. برای افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و حفظ رطوبت خاک در زمان کاشت نهال از خاک‌برگ، کود دامی، مالچ و پوکه‌های معدنی استفاده کنید.

ویژگی‌های و زمان کاشت انگور دیم

زمان کاشت نهال انگور گلدانی

زمان کاشت نهال انگور گلدانی در مناطق سردسیر در بهار تا اوایل تابستان است. ولی در مناطق گرمسیر اوایل زمستان برای کاشت مناسب است. کاشت انگور از طریق قلمه امکان‌پذیر است. ولی پیشنهاد می‌شود از نهال‌های ریشه‌دار استفاده کنید تا درصد موفقیت افزایش یابد.

خاک مناسب برای کاشت درخت انگور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

خاک به دلیل تأمین مواد مغذی گیاه در میزان رشد درخت انگور و کیفیت میوه آن تأثیر دارد. در انتخاب خاک مناسب عواملی چون رنگ خاک، ظرفیت نگهداری آب، میزان زهکشی، عمق خاک، مقدار آهک و Ph تأثیرگذارند. آزمایش خاک برای ارزیابی میزان مواد مغذی خاک قبل از کاشت درخت انگور ضروری است. درخت انگور در اکثر خاک‌ها قابلیت رشد را دارد. ولی مناسب‌ترین خاک برای کاشت درخت انگور خاک‌های سبک و عمیق است.

روش‌های تکثیر درختان انگور

درخت انگور به دو روش جنسی و غیرجنسی تکثیر می‌یابد. روش تکثیر جنسی شامل کاشت دانه و یا کاشت نهال است. روش تکثیر غیرجنسی عبارت‌اند از:

قلمه زدن

خواباندن

پیوند اسکلنه ای

تکثیر از طریق جوانه

روش‌های تکثیر درختان انگور

عمق چاله برای کاشت نهال انگور

ابعاد چاله‌ها ۱۰۰×۱۰۰ سانتی‌متر و ارتفاع 120 سانتی‌متر باید در نظر گرفت. در خاک‌های حاصل خیر ابعاد چاله‌ها کم‌تر است. برای پر کردن چاله‌ها از موادی که نفوذپذیری خاک را افزایش می‌دهد. نظیر کود دامی، پوشال برنج، استفاده می‌شود. به‌طورکلی 20 سانتی‌متر از ته چاله را با کودهای دامی، فسفاته و پتاسه پر می‌کنند.30-20 سانتی‌متر سطحی با خاک سبک می‌پوشانند و سپس قلمه انگور کاشته می‌شود.

میزان آبیاری درختان انگور

آبیاری درخت انگور در رشد و میزان میوه دهی تأثیر دارد. انگور در شرایط کم‌آبی زنده می‌ماند ولی نمی‌تواند محصول فراوانی تولید کند. آبیاری اصولی و به‌اندازه باعث باز شدن روزنه‌های گیاه می‌شود. تا عمل فتوسنتز به‌راحتی انجام شود. درنتیجه کیفیت و کمیت انگور افزایش می‌یابد.

روش آبیاری قلمه انگور

روش آبیاری قلمه انگور به نوع رقم انگور، میزان بارندگی سالانه در منطقه، منابع تأمین آب بستگی دارد. در باغ‌هایی که خاک سبک دارند. نیاز به آبیاری سطحی دارند؛ و در فاصله زمانی کم‌تر آبیاری انجام می‌شود. ولی در خاک‌های سنگین آبیاری عمقی و در دفعات کم‌تر انجام می‌شود. اگر انگور در خاک سبک کاشته شود با آبیاری سطحی آبیاری می‌شود. ازآنجایی‌که آب زیادی نیاز ندارد. آب را در خودشان نگه نمی‌دارند. درنتیجه آفت نمی‌زنند. البته برای مبارزه با آفات و بیماری ها می توان از بهترین سموم در زمان مناسب برای سمپاشی درخت انگور استفاده نمود.

میزان و روش آبیاری درختان انگور

فاصله کاشت درخت انگور

ریشه نهال انگور پس از کاشت باید در خاک پراکنده شود تا مواد موردنیازش را به‌راحتی از خاک جذب کند. همچنین فضای کافی برای شاخ و برگ درخت فراهم شود تا نورگیری به‌درستی انجام شود. نهال انگور را بافاصله 5/2 متر از یکدیگر بکارید. تا علاوه بر جلوگیری از مشکل ریشه دوانی سایه درختان نیز روی‌هم قرار نگیرد.

خواص بی‌نظیر انگور برای سلامتی

انگور نه‌تنها طعم و مزه‌ی بی‌نظیری دارد. بلکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. انگور به دلیل داشتن مقدار زیادی آنزیم، آنتی‌اکسیدان، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین‌های C و K فواید سلامتی قابل‌توجهی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از انواع سرطان‌ها نقش دارند. پتاسیم در کنترل فشارخون و سلامت قلب مؤثر است. آنزیم‌ها نقش ضدالتهابی در بدن دارند. چند مورد از خواص درمانی انگور را در ادامه بخوانید:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کنترل سطح کلسترول
  • رفع خستگی
  • کنترل دیابت
  • درمان اختلالات کلیوی
  • درمان نقرس
  • درمان یبوست
  • درمان ورم معده و روده
  • تقویت حافظه
  • اثرات ضد باکتری و ضدویروس
  • تصفیه خون و دفع سموم مضر از بدن
  • کاهش خطر آب مروراید

مواردی که باید از مصرف انگور پرهیز کنید

در کنار خواص بی‌شمار انگور برای سلامتی مصرف بیش‌ازحد انگور مضراتی دارد. عوارض مصرف زیاد انگور عبارت‌اند از:

تحریک گلو و تشدید علائم آلرژی

  • افزایش وزن
  • سو هاضمه
  • آسیب کبد و کلیه
  • تهوع و استفراغ

سخن پایانی

بسیاری از افراد علاقه دارند که در خانه درخت انگور پرورش دهند. یا باغ آن را احداث کنند؛ بنابراین دانستن زمان کاشت نهال برای آن‌ها اهمیت دارد؛ زیرا اگر درخت انگور در زمان مناسب کاشته نشود ممکن است نتواند مواد لازم برای رشدش را تأمین کند و رشد آن به تأخیر می‌افتد. بهترین زمان کاشت نهال انگور در مناطق مختلف با توجه به نوع رقم و آب‌وهوا متفاوت است. با درنظر گرفتن بهترین زمان برای کاشت نهال انگور و برنامه‌ی تغذیه‌ای مناسب می‌توان رشد درخت و میزان باروری آن را افزایش داد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x