بهترین نوع درخت بادام مناسب برای کاشت

بهترین نوع درخت بادام مناسب برای کاشت

 با انتخاب بهترین نوع درخت بادام، باغی پر محصول داشته باشید!

درخت بادام به دلیل مقاومت به شرایط کم‌آبی و خشکی در اکثر مناطق ایران کاشته می‌شود؛ اما سرمای شدید هم‌زمان با گلدهی درخت بادام در فصل بهار باعث سرمازدگی شکوفه‌ها و درنهایت منجر به کاهش  میوه  این درخت می‌شود. بادام ارقام متنوعی دارد؛ که هرکدام به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارند. در این مقاله به معرفی بهترین نوع درخت بادام متناسب با شرایط اقلیمی منطقه شما می‌پردازیم.

شرایط مناسب برای پرورش درخت بادام

  • درخت بادام خاک‌های شنی رسی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. به شرطی که مرطوب نباشد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند رشد کند.
  • بادام برای جوانه‌زنی در بهار نیاز به سرمای زمستانه متوسطی دارد. (500-100 ساعت دمای کم‌تر از 7 درجه سانتی گراد)
  • نهال‌های تازه کاشته شده به‌خصوص در فصل تابستان باید سیراب شوند. روش‌های معمول آبیاری درخت بادام آبیاری سطحی و آبیاری قطره‌ای است.
  • درخت بادام در رطوبتی بین 20 تا 70 درصد بهتر رشد می‌کند.
  • بادام در دمای 42-32 درجه دوام می‌آورد؛ و حدود 6 ساعت در روز به آفتاب نیاز دارد.
  • مناطق مناسب برای کاشت بادام در عرض جغرافیایی 30 تا 55 درجه شمالی قرارگرفته‌اند؛ بنابراین به‌جز استان‌های شمالی و جنوبی بیشتر مناطق کشور مناسب کاشت بادام هستند.

بهترین زمان کاشتن نهال بادام 

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام پیش از بیدار شدن جوانه‌ها اوایل آبان تا اوایل دی‌ماه است. نهال‌های زودگل تحمل سرمای فراوان را ندارند؛ بنابراین بهترین نوع درخت بادام در مناطق سردسیر نهال‌های دیر گل می‌باشند. جلوگیری از سرمازدگی بادام با کاشت نهال بادام دیر گل آذر در مناطق کوهستانی منشأ نهال دیر گل آذر، آذرشهر در استان آذربایجان غربی است.

در مناطق سردسیری که سرما تا اوایل بهار ادامه دارد. می‌توان اقدام به کاشت نهال بادام دیر گل آذر کرد. در این صورت می‌تواند از خطر سرمازدگی مصون باشد؛ بنابراین بهترین نوع بادام در مناطق کوهستانی و خشک بادام دیر گل آذر است. باردهی این نهال از 2 تا 70 سالگی است. ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال 1500-0 متر است؛ و عملکرد آن 4 تن در هکتار است.

  • نهال بادام شکوفه
  • بادام مامایی
  • بادام یلدا
  • بادام سهند
  • بادام حریر
  • بادام سفید از ارقام بادام دیر گل آذر هستند.

بادام سهند مقاوم در برابر آفات و خسارت پرندگان

بادام سهند را می‌توان به‌سادگی در مناطق معتدل و سرد پرورش داد. همچنین این نهال ازآنجایی‌که آسیب کم‌تری از حشرات، پرندگان و آفات می‌بیند می‌تواند هزینه‌های کشاورزان را کاهش دهد. بادام سهند داری طعمی خوشمزه و شیرین می‌باشد؛ بنابراین با کاشت ای نهال می‌توان محصولی درجه‌یک تولید کرد که درآمد زیادی برای شما دارد.

بادام سهند مقاوم در برابر آفات و خسارت پرندگان

بادام سنگی بهترین نوع نهال بادام در شرایط آب‌وهوای ایران

این نوع بادام پوست سخت و محکمی دارد. نهال بادام سنگی در ارتفاع 2200-800 رشد می‌کند. در آب‌وهوای گرم و خشک پرورش می‌یابد. در شرایط کم‌آبی و گرمای شدید تابستان تحمل بالایی دارد و می‌تواند دمای 42 درجه را تحمل کند. این نوع بادام پوست چوبی ضخیم و سفت دارد و مغز آن شیرین و دارای کیفیت بالایی است.

بادام سنگی بهترین نوع نهال بادام در شرایط آب‌وهوای ایران

با کاشتن نهال بادام شاهرودی از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید!

نهال بادام شاهرودی در مناطق نیمه سردسیر از رشد خوبی برخوردار است. بومی ایران است دارای ارقام متنوعی است. از بین ارقام آن رقم 12 بادام باکیفیتی تولید می‌کند. مغز این بادام شیرین است و از ارقام باکیفیت و صادراتی محسوب می‌شود. نوع نارس این بادام در ایران به چغاله بادام معروف است. چغاله بادام میوه‌ی کال و نارس درخت بادام است که پوستی سبزرنگ با مزه‌ای ترش دارد.

با کاشتن نهال بادام شاهرودی از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید

نهال بادام شکوفه نهالی با بازدهی بالا

نهال بادام شکوفه برای جوانه‌زنی نیاز به قرار گرفتن در دوره‌ی سرمایی طولانی (700 ساعت در دمای کم‌تر از 7/2 درجه) می‌باشد. این نوع نهال دارای عملکرد بالایی است. به‌طوری‌که می‌تواند در هر هکتار 5 تن بادام باکیفیت تولید کند. نیاز آبی کم‌تر و مقاومت در برابر آفات علاوه بر اینکه هزینه‌های باغداران را به حداقل می‌رساند. مغز آن سنگین و باردهی آن نیز افزایش می‌یابد.

نهال بادام شکوفه نهالی با بازدهی بالا

بادام پسته‌ای بهترین نوع بادام برای تمام بخش‌های ایران

منشأ این نهال آسیای غربی است. این نوع بادام به دلیل شباهت ظاهری‌اش به پوسته پسته به این نام معروف است. عمر اقتصادی این درخت کم‌تر از سایر ارقام است (حدود 20 سال) است این نهال مقاومت زیادی در برابر سرما و گرما دارد. در کشورهای کم باران نیز کشت می‌شود بنابراین کشت دیمی برای آن مناسب است؛ که باعث محصول دهی مناسب و باکیفیت می‌شود.

بادام پسته‌ای بهترین نوع بادام برای تمام بخش‌های ایران

بادام کاغذی استفاده‌ شده در انواع آجیل و خشکبار

نهال بادام کاغذی در مناطق با آب‌وهوای گرم و خشک کاشته می‌شود؛ زیرا به رطوبت هوا حساس است. بهترین زمان کاشت گردو کاغذی آذر تا اواخر دی است. کم‌آبی و آبیاری بیش‌ازحد به این نهال آسیب وارد می‌کند؛ بنابراین بهترین روش برای آبیاری این درخت آبیاری قطره ای است بادام کاغذی پوسته‌ی چوبی نازکی دارد؛ و به‌سادگی از مغز آن جدا می‌شود؛ بنابراین در آجیل‌های بوداده و خام زیاد استفاده می‌شود.

بادام کاغذی استفاده‌شده در انواع آجیل و خشکبار

بادام مامایی بادامی با شکل ظاهری مناسب

درخت بادام مامایی بیشتر در استان‌های غربی کاشته می‌شود. ارتفاع از سطح دریا 1400-0 متر برای کاشت این نهال مناسب است. نیاز به سطح متوسطی از سرما برای جوانه‌زنی دارد. عمر اقتصادی این رقم تا 70 سال پس از سن بلوغ است؛ و میزان باردهی آن سالیانه 6 تن در هکتار است.

مغز این نوع بادام معمولاً به‌صورت دوقلو و شیرین است. درصد مغز آن 36 درصد و درصد دوقلویی 48 درصد است. رنگ آن طلایی است و نسبت به سایر ارقام رنگ بهتری دارد. برای استفاده در آجیل مناسب است. به دلیل داشتن چربی در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

بادام تونو مناسب‌ترین رقم در مناطق با سرمای شدید

منشأ درخت بادام تونو کشور ایتالیا است. این رقم دیر گل ده است نسبت به سرمای بهار مقاوم است و حتی دمای 20 -را تحمل می‌کند. کاشت آن در مناطق سردسیر بازدهی خوبی دارد. نهال تونو در دمای حدود 23 درجه به‌خوبی رشد می‌کند.

عمر اقتصادی آن از 3 تا 70 سال است. در ارتفاع از سطح دریا 1300-100 متر کاشته می‌شود؛ و میزان باردهی آن 5 تن در هکتار است. مغز این نوع بادام قهوه‌ای تیره و کوچک است. حدود 35 تا 40 درصد میوه بادام تونو مغز آن است. از مغز این بادام در پخت شیرینی و تهیه پودر بادام استفاده می‌شود. سرعت باردهی آن بالاست و هرسال به بار می‌نشیند.

نهال بادام فرانسیس با باردهی بالا

منشأ نهال بادام فرانسیس فرانسه است. یکی از ارقام دیر گل در مناطق کوهستانی است. از هر درخت حدود 15 کیلوگرم محصول تولید می‌شود. ارتفاع مناسب برای کاشت این نهال 1300-100 متر از سطح دریاست. عمر اقتصادی آن از دوسالگی تا 70 سالگی است.

بادام فرانسیس، تونو و مامایی

بهترین نوع درخت بادام چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • درختان بادام زود گل به سرماهای ناگهانی بهار و سرمای طولانی زمستان حساس‌اند بنابراین بهترین نوع درخت بادام در این مناطق درخت بادام دیر گل است.
  • درختان بادام اغلب در برابر آفات مقاوم هستند؛ بنابراین با انتخاب درخت بادام با بیشترین میزان مقاومت به آفات می‌توان سلامتی آن‌ها را در برابر خسارات تضمین کرد.
  • یکی از عوامل تعیین‌کننده در سود شما از باغ بادام میزان باردهی درخت است؛ بنابراین با انتخاب درخت بادامی که میزان باردهی بالایی دارد. سوددهی خود را افزایش دهید.
  • با شناخت حداقل و حداکثر دمای قابل‌تحمل درخت بادام و تطابق آن با شرایط اقلیمی منطقه خود می‌توان در انتخاب بهترین نوع درخت بادام کمک کنید.
  • درختان بادام تا پایان عمر اقتصادی محصول می‌دهند؛ بنابراین در انتخاب درخت بادام باید حداکثر دوره‌ی باردهی را در نظر گرفت.
  • برای سازگاری نهال درخت بادام با منطقه باید در مورد ارتفاع از سطح دریا آگاهی پیدا کنید.

خواص بی‌نظیر بادام برای سلامتی

بادام ازجمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است؛ که خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن انسان نیز دارد. این محصول دارای کاربردهای زیادی است ازجمله استفاده در شیرینی‌پزی، آجیل و خشکبار، محصولات آرایشی بهداشتی در ادامه به برخی از خواص بادام اشاره می‌کنیم.

  • افزایش سطح هوش
  • تنظیم کلسترول خون و جلوگیری از بیماری‌های قلب
  • بهبود سلامت استخوان و دندان
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
  • حفظ سلامتی پوست و مو
  • کاهش التهابات موجود در بدن
  • مبارزه با سرطان
  • کنترل فشارخون
  • جلوگیری از تغییرات قند خون و کنترل دیابت
  • کمک به سلامت مادر و جنین در دوران بارداری
  • جلوگیری از پرخوری کاهش وزن
  • جلوگیری از یبوست

خواص بی‌نظیر بادام برای سلامتی

موارد منع مصرف بادام

افرادی که آلرژی شناخته‌شده‌ای دارند باید از مصرف بادام خودداری کنند.

مصرف بادام به علت بالا بودن اگزالات برای بیماران کلیوی و افراد با مشکلات کیسه صفرا نیز توصیه نمی‌شود.

سخن پایانی

با انتخاب بهترین نوع درخت بادام متناسب با شرایط اقلیمی منطقه‌تان می‌توان میزان عملکرد و کیفیت بادام را افزایش دهید. قبل از کاشت درخت بادام باید اطلاعات کافی از شرایط اقلیمی منطقه (ارتفاع از سطح دریا، خاک، میزان بارندگی) و همچنین ویژگی‌های درخت ازجمله میزان باردهی، مقاومت به آفات، میزان تحمل به سرما و گرما، دیر گل یا زود گل بودن بادام و عمر اقتصادی آن داشت.

نویسنده: فخری بلیاد

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

https://twitter.com/pesterafsanjan

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x