پرسودترین درخت میوه در ایران

پرسودترین درخت میوه در ایران

درختان پولساز در ایران را بشناسیم!

در ایران انواع مختلفی از درختان میوه قابل‌کشت هستند. کاشت برخی از این درختان ازنظر اقتصادی بسیار سودآور بوده و طرفداران زیادی دارند. ایران جزو کشورهای برتر در تولید میوه است و ازنظر تنوع نیز در بین دیگر کشورها مقام دار است. باغ‌های میوه ایرانی مظهر نظم و ثمربخشی هستند. واضح است که کشاورزان همواره به دنبال پرسودترین درخت میوه در ایران و در منطقه خود باشند. در این مقاله از مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان به معرفی برخی از درختان پرسود پرداخته‌ایم تا بتوانید با کشت آن‌ها به باغبانی به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید.

گردو با میوه‌ای خوش‌طعم اما پوستی سخت

یکی از پرسودترین درخت‌ های میوه در ایران گردو است که میوه پرخاصیت و باکیفیتی تولید می‌کند. این میوه خوش‌طعم طرفداران زیادی در داخل و خارج کشور دارد و یک محصول پرمصرف است. علاوه بر آن، چوب درخت گردو نیز در صنایع مختلفی کاربرد دارد که می‌توان ازجمله آن‌ها به لوازم و مبلمان خانگی و اداری، ساخت درب و پنجره، سطوح داخلی اتومبیل و مواردی از این قبیل اشاره کرد. پایتخت گردوی ایران را می‌توان با بیش از 5500 هکتار باغ گردو شهر تویسرکان دانست.

درختان گردو را می‌توان در اکثر مناطق حتی در مناطق سردسیر پرورش داد؛ اما به‌طورکلی این درخت تحمل سرمای شدید و دمای پایین را ندارد. البته این نیاز سرمایی برای هر نوع گردو می‌تواند متفاوت باشد. گردو به دلیل کم‌هزینه بودن تولید و سودآوری بالا می‌تواند در رونق اقتصادی باغداری مؤثر باشد.

گردو با میوه‌ای خوش‌طعم اما پوستی سخت

بادام با ارقام متنوع و پرسود برای کاشت

پرسودترین درخت میوه دیگری که در ایران کاشته می‌شود درخت بادام است که ارقام متنوعی دارد. ازآنجایی‌که درختان بادام نیاز آبی کمی دارند بهترین انتخاب برای مناطق کم آب به شمار می‌روند. سود حاصل از درختان بادام قابل‌مقایسه با هزینه‌های پرورش آن‌ها نیست. همچنین تقاضای بالای بازار مصرف بادام کاشت درخت این میوه را به شغلی پردرآمد تبدیل کرده است.

میزان باردهی درختان بادام هرساله افزایش می‌یابد. همچنین مقاومت این درخت در برابر آفات بسیار زیاد است؛ بنابراین نیاز به سم‌پاشی مداوم هم نخواهد داشت. حتی برای ذخیره‌سازی و نگهداری بادام نیاز به هزینه زیادی نخواهد بود. علاوه بر مغز بادام، روغن آن نیز در صنایع مختلف ازجمله آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. قرار گرفتن این مزایا در کنار هم کاشت درخت بادام را با رونق اقتصادی و سودآوری بالا همراه کرده است.

بادام با ارقام متنوع و پرسود برای کاشت

پسته طلای سبز خاورمیانه

می‌توان ادعا کرد در میان محصولات باغی، پسته و گردو از سودآورترین میوه‌ها هستند. حتی تحقیقات نشان داده‌اند که بعد از صادرات نفت و مواد پتروشیمی پسته ارزآورترین کالا به شمار می‌رود. یکی از برتری‌های این محصول برای صادرات موقعیت جغرافیایی ایران است که امکان حمل‌ونقل آسان‌تر و کم‌هزینه‌تری نسبت به سایر رقبا ایجاد کرده است.

درخت پسته معمولاً مانند گردو و بادام در برابر بیماری‌ها و آفات مقاوم هستند و هزینه نگهداری از آن‌ها پایین است؛ بنابراین احداث باغات پسته ازنظر نگهداری و مراقبت به‌صرفه‌ترین ایده‌های کشاورزی هستند و ازجمله پرسودترین درخت میوه در ایران است. پسته ارقام مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند مصارف متفاوتی داشته باشند.

همچنین مناطق گرم و خشک مناسب‌ترین مناطق برای کاشت پسته هستند زیرا این محصول با رطوبت بالا میانه خوبی ندارد و درختان پسته در این شرایط، محصولی که توجیه اقتصادی داشته باشد نخواهند داد؛ بنابراین کاشت پسته نیاز به آبیاری چندانی نخواهد داشت. احداث باغات پسته در مناطق گرم و خشک می‌تواند توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد و از آن به‌عنوان یک شغل پرسود و پردرآمد یاد کرد.

پسته طلای سبز خاورمیانه

درخت انگور پرکاربردترین درخت میوه

همان‌طور که می‌دانید انگور به ملکه میوه‌ها شهرت دارد. هر جزء از درختان انگور در مصارف مختلف کاربرد دارند و می‌توانند سودآوری بالایی برای کشاورزان داشته باشند. علاوه بر استفاده از میوه انگور به‌صورت تازه خوری و کاربرد آن در صنایع مختلف مانند تولید آبمیوه، از غوره آن نیز می‌توان برای تولید آب‌غوره و از برگ آن برای غذاهایی مانند دلمه برگ مو استفاده کرد؛ بنابراین درخت انگور را می‌توان ازجمله پرسودترین درخت میوه در ایران دانست که در بسیاری از مناطق کشور قابلیت پرورش دارد.

عمر این درخت بالاتر از 80 سال است و مقاوم به کم‌آبی می‌باشد. ارقام مختلف انگور ازجمله انگور یاقوتی، عسگری، ردگلوب، کشمشی، شانی و … را می‌توان در ایران کاشت و سالانه از سود خوبی برخوردار شد.

درخت انگور پرکاربردترین درخت میوه

انار میوه بهشتی با سوددهی بالا

ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انار در جهان است. به همین جهت می‌توان درخت انار را در دسته پرسودترین درخت های میوه در ایران قرار داد. انار جزو 10 میوه برتر جهان است که بومی ایران به شمار می‌رود. این میوه بهشتی در لرستان، کردستان، بختیاری و فارس می‌روید. همچنین تولیدکنندگان اصلی انار در ایران شهرستان‌های ساوه، نی‌ریز و فردوس هستند.

میوه انار در تولید بسیاری از فرآورده‌های دیگر مانند آب انار، رب انار، لواشک انار، مربای انار کاربرد دارد. از پوست آن می‌توان برای تهیه رنگ‌های سنتی و از هسته‌ی آن برای تهیه روغن هسته انار استفاده می‌شود. به‌جز مناطقی با زمستان سرد و طولانی این میوه را می‌توان در همه مناطق کاشت؛ اما برای سودآوری بالا توصیه می‌شود درخت انار را در مناطق نیمه گرمسیری کاشت و پرورش داد.

انار میوه بهشتی با سوددهی بالا

پرسودترین درخت میوه در مازندران

بیشترین و پرسودترین درختانی که در استان‌های شمالی کشور به‌خصوص استان مازندران کاشت می‌شود درخت مرکبات است. مرکبات در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری قابلیت رشد دارند. معمولاً عنوان پرسودترین درخت میوه در ایران به درختانی اختصاص داده می‌شود که شرایط صادرات آن‌ها مهیا باشد.

صادرات مرکبات در مازندران به‌خوبی انجام می‌شود و طی دو سال اخیر افزایش صادرات را نیز در این استان مشاهده کرده‌ایم. از مجموعه باغات مرکبات مازندران بیش از 80 هزار هکتار مختص ارقام مختلف پرتقال و بیش از 30 هزار هکتار مختص ارقام مختلف نارنگی است. همچنین کاشت نارنج و لیمو نیز در این استان انجام می‌شود. ایران جزو 7 کشور عمده برتر تولید مرکبات دنیا است.

پرسودترین درخت میوه در مازندران

پرسودترین درخت میوه در گیلان

حدود 30 درصد از کل اراضی استان گیلان اختصاص به امور مختلف کشاورزی دارد. محصولات کشاورزی گوناگونی در استان گیلان قابلیت کشت‌وکار دارند اما ازاین‌بین برخی از محصولات، پرسودترین درخت میوه در ایران را دارند. این استان سهم بزرگی در تولیدات باغی نظیر زیتون، کیوی و فندق دارد.

فندق ازجمله دانه‌های آجیلی معروف استان گیلان است که احداث باغات بزرگ آن در سال‌های اخیر برای کشاورزان بسیار سودآور بوده است. یکی دیگر از میوه‌هایی که با وسعت بالا در استان گیلان کاشته می‌شود زیتون است. این استان بعد از زنجان دومین تولیدکننده و اولین عرضه‌کننده بزرگ این میوه پرسود در ایران است. دیگر میوه‌ها و محصولات باغی نیز ازجمله کیوی، گردو، انجیر، تمشک، انار، مرکبات و … به‌صورت جزئی در گیلان کاشته می‌شوند.

پرسودترین درخت میوه در گیلان

سخن پایانی

معمولاً هدف اصلی کشاورزان برای احداث باغ و کشت در زمین‌های کشاورزی، سود اقتصادی حاصل از آن‌ها است. اولین اقدام برای تحقق این امر انتخاب پرسودترین درخت میوه در ایران است که لازم است هر کشاورز نسبت به شرایط منطقه کشت خود اطلاعات کافی را کسب نماید.

در این مقاله به بررسی پرسودترین درخت‌های میوه پرداختیم. برای جمع‌بندی پایانی باید بگوییم که طبق تحقیقات درختان گردو، پسته، بادام، انگور، مرکبات و مواردی از این قبیل در سودآوری برای کشاورزان فوق‌العاده هستند. البته به یاد داشته باشید که شرایط منطقه خود را برای کشت در نظر بگیرید و طبق آن بهترین انتخاب را داشته باشید. علاوه بر انتخاب میوه موردنظر برای کاشت، لازم است که با شیوه درست پرورش این درختان برای رسیدن به سود بیشتر آشنا باشید.

ما در مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان بسیاری از این شیوه‌ها و اطلاعات موردنظر مرتبط با کشاورزی را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم. امیدواریم توانسته باشیم قدمی در راه توسعه کشاورزی آنلاین برداشته باشیم.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x