بهترین زمان کاشت نهال گردو

بهترین زمان کاشت نهال گردو

دستورالعمل انتخاب زمان مناسب کاشت نهال گردو

ایران جزو کشورهای برتر جهان در کاشت درخت گردو و تولید این محصول باارزش است. پرورش صحیح و مراقبت از آن، از کاشت تا هرس درختان گردو، افزایش برداشت و سرعت رشد درخت گردوی شما را به همراه خواهد داشت. دراین‌ارتباط دانستن بهترین زمان کاشت نهال گردو به شما بسیار کمک می‌کند تا درخت شما به‌خوبی رشد کرده و محصول بدهد. علاوه بر آن، نحوه کاشت نهال گردو نیز در این راستا اهمیت زیادی دارد تا بتوان به پرسودترین درخت میوه در ایران رسید. در این مقاله از مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان قصد داریم شما را با مهم‌ترین فاکتورهای کاشت نهال گردو آشنا کنیم.

عوامل مؤثر بر بهترین زمان کاشت نهال گردو

کشاورزان معمولاً برای احداث باغات خود و کاشت نهال درختان نیاز دارند که زمان مناسب برای کاشت را بدانند. این زمان مناسب همواره یکسان نیست و در شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود. اولین عاملی که به نظر می‌رسد در انتخاب زمان کاشت بسیار مؤثر باشد نوع درخت موردنظر است که در این مقاله بحث در ارتباط با کاشت نهال گردو است.

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این انتخاب می‌تواند منطقه‌ای باشد که می‌خواهید کشت را در آن انجام دهید. درختان گردو را معمولاً در همه مناطق می‌توان پرورش داد. واضح است که زمان کاشت نهال آن در هر منطقه متفاوت از سایر مناطق باشد. از عوامل مؤثر دیگر می‌توان به میزان ریشه نهال، نوع نهال گردو ، دمای هوا در زمان کاشت، میزان آبیاری، میزان رشد نهال در گلدان و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

عوامل مؤثر بر بهترین زمان کاشت نهال گردو

کاشت نهال گردو در مناطق مختلف

درختان گردو ازجمله درختان پربار با سوددهی بالا هستند که در اکثر مناطق قابلیت رشد دارند. درست است که در قدیم تنها مناطق سردسیری را مناسب برای کاشت گردو می‌دانستند اما امروزه با کمک واردات انواع نهال‌های گردو و پیشرفت علم کشاورزی این میوه ارزشمند در مناطق گرمسیری نیز کاشته می‌شود؛ بنابراین بهترین زمان کاشت نهال گردو را بر اساس منطقه کشت می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که در ادامه در ارتباط با آن‌ها بیشتر صحبت کرده‌ایم.

زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیری

یکی از متداول‌ترین مناطق کاشت گردو مناطق سردسیری است که در زمان قدیم نیز بیشتر رواج داشت. برای موفقیت کاشت نهال گردو در این مناطق لازم است که رقم گردوی مناسبی را انتخاب کنید که قابلیت رشد در مناطق سردسیری را داشته باشد. ازآنجایی‌که مناطق سردسیر از سرمای شدید و دمای پایینی برخوردارند، توصیه می‌شود که نهال گردو در زمستان کاشته نشود.

بهترین زمان کاشت نهال گردو در این مناطق بهار و تابستان است؛ زیرا درخت گردو به سرمای شدید و یخبندان حساس است. نهال گردوی جوان در این شرایط آسیب‌پذیری بیشتری خواهد داشت و در صورت کاشت، ریشه آن ضعیف می‌شود. حتی ممکن است کاشت نهال گردو در فصل پاییز و زمستان منجر به خشکی کامل گیاه شود.

مناطق گرمسیری و زمان مناسب برای کاشت گردو

همان‌طور که گفته شد امروزه با توجه به پیشرفت علم کشاورزی امکان پرورش و رشد برخی از درختان گردو در مناطق گرمسیری نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال گردو پکان که بومی کشور آمریکا است و جزو گران‌ترین ارقام گردو محسوب می‌شود، در مناطق گرمسیری پرورش می‌یابد. این رقم گردو در استان‌هایی مانند گیلان، گلستان، خوزستان و … کاشت می‌شود.

همچنین نهال گردو ژنوتیپ یکی دیگر از نهال‌های گردو مقاوم به مناطق گرمسیری است که در شهر میاندوآب می‌توان آن را یافت. طبق شرایط آب‌وهوای مناطق گرمسیری بهترین زمان برای کاشت نهال گردو بهمن‌ماه و اسفندماه است؛ زیرا این مناطق زمستان‌های خیلی سرد و یخبندان ندارند و هوا در این زمان معتدل و مناسب برای کاشت گردو خواهد بود.

زمان کاشت نهال گردو مناسب برای مناطق معتدل

ازجمله مناطق معتدل می‌توان به شهر تویسرکان اشاره کرد که پایتخت گردوی ایران شناخته‌شده است. همان‌طور که می‌دانید مغز گردوی تویسرکان از بهترین مغزهای بازار صادرات ایران است. دلیل این امر نیز مناسب بودن این منطقه معتدل برای کاشت گردو و همچنین روش درست پرورش درختان توسط کشاورزان مجرب این شهرستان است. آن‌ها بهترین زمان کاشت نهال گردو را به‌خوبی می‌دانند. در مناطق معتدل ماه اسفند که هوا رو به گرم شدن است می‌تواند زمان خوبی برای انتخاب باشد. این هوای خنک و نه‌چندان سرد مناسب رشد ریشه است.

کاشت نهال گردو در مناطق مختلف

کاشت نهال گردو در زمستان

ازنظر برخی کشاورزان فصل زمستان می‌تواند بهترین زمان برای کاشت نهال گردو باشد. دلیل این انتخاب نیز زمان خواب نهال گردو و عدم وارد شدن شک به آن است. به‌طورکلی باید بدانید که گردو به گرمای شدید و همچنین به سرمای خیلی شدید و یخبندان حساس است؛ بنابراین در صورتی می‌توان زمستان را بهترین زمان برای کاشت گردو در نظر گرفت که سرما و یخبندان را پیش رو نداشته باشید.

کاشت گردو در فصل پاییز فکر خوبی است؛ زیرا نهال پس از کاشت نیاز به آبیاری دارد و با بارندگی پاییزی و زمستانی این نیاز به‌خوبی برطرف می‌شود. همچنین در برخی مناطق که زمستان‌های سرد و یخبندان ندارند می‌توان بهمن‌ماه و اسفندماه کاشت نهال گردو را انجام داد.

زمان کاشت ارقام مختلف گردو

یکی از عواملی که می‌تواند تعیین‌کننده زمان کاشت نهال گردو باشد رقم موردنظر برای کاشت است. ارقام مختلفی از گردو در ایران کاشته می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به گردو چندلر، فرنور، فرانکت، فرنت، پدرو، پکان، اسرائیلی، کانادایی، هارتلی، تویسرکان، ژنوتیپ، دماوند و … اشاره کرد. هرکدام از این ارقام در مناطق مختلی قابلیت کاشت و پرورش دارند و طبق هر منطقه بهترین زمان کاشت نهال گردو انتخاب می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، قبل از این به گردو پکان و ژنوتیپ اشاره کردیم که در مناطق گرمسیری کاشته می‌شوند؛ بنابراین بهترین زمان برای کاشت نهال آن‌ها بهمن و اسفند است. همچنین گردوهای فرانکت، کانادایی، پدرو، دماوندی و تویسرکان بهترین ارقام گردو در مناطق معتدل هستند که ماه اسفند می‌تواند بهترین انتخاب برای کاشت آن‌ها در نظر گرفته شود. نهال گردو چندلر را می‌توان بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر دانست که در ارتباط با آن در ادامه بیشتر صحبت کرده‌ایم.

زمان کاشت ارقام مختلف گردو

بهترین زمان کاشت نهال گردو چندلر

گردو چندلر یکی از گردوهای مقاوم به سرما است که در مناطقی مانند آذربایجان، کردستان، لرستان، زنجان و قزوین به‌خوبی رشد می‌کند. این نوع گردو به‌عنوان یکی از بهترین انواع ارقام نهال گردو برای کاشت شناخته می‌شود که با احداث باغ آن می‌توانید سرمایه‌گذاری خوبی را انجام دهید. برای باروری و سوددهی هرچه بیشتر گردو چندلر لازم است که بهترین زمان کاشت نهال گردو چندلر را بدانید. این آگاهی می‌تواند در کیفیت، رشد و طول عمر نهال گردوی شما بسیار مؤثر باشد. در مناطق معتدل می‌توان این نوع گردو را از اوایل بهمن تا اواخر اسفند و همچنین در مناطق سردسیر از اواخر زمستان تا اوایل بهار کاشت.

بهترین زمان کاشت نهال گردو چندلر

گودال مناسب برای کاشت نهال گردو

علاوه بر انتخاب بهترین زمان برای کاشت نهال گردو، موارد دیگری نیز در موفقیت کاشت نقش دارند. یکی از این موارد گودال مناسب برای کاشت نهال گردو است. آماده‌سازی زمین جهت اجرای اصولی کاشت اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کافی داشته باشید. خاک مرطوب، ماسه‌ای و نسبتاً عمیق، خاکی مناسب است که به ریشه درخت گردو اجازه می‌دهد تا به‌خوبی رشد کند. همچنین این میوه پرسود در خاک‌های اسیدی یا خنثی رشد بهتری نسبت به خاک‌های قلیایی دارد. اگر خاک زمین شما PH کمتر از 6 دارد می‌توانید به خاک آهک اضافه کنید تا در مدت یک سال اصلاح شود.

علاوه بر آن خاک‌های رسی نیز از رسیدن آب و اکسیژن کافی به ریشه درخت جلوگیری می‌کند. برای اصلاح این خاک نیز می‌توان از کود دامی و مالچ استفاده کرد. ریشه درختان گردو حتی تا 3 متر هم در خاک نفوذ می‌کنند؛ بنابراین نیاز است که خاک زمین شما بدون سنگ و کلوخ باشد تا ریشه به‌خوبی بتواند حرکت کند. خاک‌های کم‌عمق را که درون خود سنگ و کلوخ دارند، می‌توان با آبیاری و خاک‌ورزی و استفاده از کود سبز اصلاح کرد. حفر گودال یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت است که لازم است به‌درستی انجام شود. در ادامه عمق چاله برای کاشت نهال گردو را بررسی کرده‌ایم.

عمق چاله برای کاشت نهال گردو

بعد از انتخاب نهال مناسب لازم است در بهترین زمان کاشت نهال گردو به حفر گودال بپردازید. عمق چاله‌ها بهتر است 70 سانتی‌متر الی 1 متر و عرض آن نیز به همین اندازه یعنی 70 سانتی‌متر الی 1 متر باشد. در این گودال‌ها می‌توانید کمپوست تازه، کودهای دامی مخلوط شده با کود شیمیایی و برگ‌های خردشده یا کود چمنی بریزید. درواقع خاک گودال تأثیر بسیار زیادی بر رشد سریع‌تر نهال دارد.

گودال مناسب برای کاشت نهال گردو

فاصله کاشت نهال گردو از یکدیگر

ازآنجایی‌که درختان گردو بیش از 20 تا 30 سال در یک مکان ثابت می‌مانند نباید فاصله کم آن‌ها از یکدیگر مانع از حرکت ریشه‌هایشان شود. همچنین در این صورت ریشه به‌خوبی نمی‌تواند به‌اندازه کافی از خاک تغذیه کند. علاوه بر آن درختان گردو نیازمند نوردهی مناسب هستند تا به رشد کافی برسند. فاصله صحیح بین درختان می‌تواند این نیاز را به‌خوبی رفع کند. از طرف دیگر فاصله بیش‌ازاندازه نیز ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. این فاصله مناسب می‌تواند برای هر رقم گردو متفاوت باشد؛ زیرا ارتفاع و پهنای هر نوع درخت گردو متفاوت از سایرین است؛ بنابراین لازم است که طبق نوع گردوی موردنظر برای کاشت این فاصله را تعیین کنید.

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو

حال که در بهترین زمان کاشت نهال گردو ، گودال مناسب را حفر کردید و در فواصل مناسب از هم کاشت نهال را انجام دادید، لازم است که برخی اقدامات مهم و مراقبت از نهال گردو پس از کاشت را نیز به یاد داشته باشید:

  • چند ضربه محکم به زمین بزنید تا خاک به‌خوبی در محل سفت شود.
  • زمان اولین آبیاری نیز بلافاصله پس از سفت کردن زمین است که حداقل به 30 لیتر آب نیاز دارید.
  • بعد از 1 الی 2 ساعت آبیاری را تکرار کنید. این میزان آبیاری و تعداد دفعات را می‌توانید با توجه به منطقه کاشت خود از کارشناسان و متخصصان سؤال کنید.
  • کود دهی باغات گردو برای تأمین تغذیه مناسب درختان لازم است. با این کود دهی می‌توانید تغذیه موردنیاز گیاه ازجمله ازت، فسفر، پتاسیم، روی، بور، منگنز، آهن، مس و منیزیم را به‌خوبی تأمین کنید.
  • به یاد داشته باشید از کودهای حیوانی نپوسیده به‌شدت خودداری کنید.
  • در زمان کاشت نهال گردو باید شاخه اصلی را با رنگ محافظ تنه رنگ‌آمیزی کنید.

اقدامات مهم بعد از کاشت نهال گردو

سخن پایانی

هدف اصلی تمام کشاورزانی که در سطح وسیع به احداث باغات میوه می‌پردازند، برخورداری از سود اقتصادی است. گردو یکی از محصولات پرسود و پربازده کشاورزی است که می‌توان به کاشت آن به‌عنوان یک شغل نیز نگاه کرد. برای رسیدن به سود بیشتر و محصولات پربار و باکیفیت‌تر لازم است که کشاورز تمامی اصول کاشت و پرورش درختان گردو را به‌خوبی بداند. بهترین زمان کاشت نهال گردو یکی از این اصول است که در این مقاله به‌طور مفصل به بررسی آن پرداختیم.

طبق آنچه گفته شد در مناطق گرمسیری می‌توان فصل زمستان را برای کاشت برگزید؛ اما در مناطق سردسیری به دلیل حساسیت نهال جوان گردو به سرما بهترین زمان فصل بهار است. همچنین در مناطق معتدل نیز می‌توان کاشت نهال گردو را در فصل پاییز نیز انجام داد. موفقیت در کاشت و پرورش درخت گردو بستگی به عوامل دیگری نیز دارد که می‌توانید اطلاعات کافی در این خصوص را از سایت پسته رفسنجان کسب کنید. همچنین کارشناسان ما پاسخگوی سؤالات شما در ارتباط با کشاورزی خواهند بود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x