تاثیر هورمون گیاهی براسینواستروئید در رشد درخت پسته

تاثیر هورمون گیاهی براسینواستروئید در رشد درخت پسته

معرفی هورمون براسینواستروئید و نقش آن در گیاهان

براسینواستروئید گروهی از هورمون های گیاهی هستند که اثرات زیستی قابل توجهی روی رشد گیاهان دارند. این هورمون ها باعث افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی می شوند. براسینواستروئید گروهی از ترکیبات استروئیدی گیاهی بوده که بطور طبیعی سنتز شده و محدوده وسیعی از فعالیت های بیولوژیکی را دربر می گیرند. براسینواستروئید ها چندین ویژگی کشاورزی مهم مانند زمان گلدهی و عملکرد دانه و تحمل به تنش ها را کنترل می کند.%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c%d9%86%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d9%88%d8%a6%db%8c%d8%af-%d9%be%d8%b3%d8%aa%d9%87

افزایش قابل توجه عملکرد محصول ممکن است به واسطه هر دو عمل متابولیسم گیاه و محافظت گیاه در برابر تنش های محیطی باشد. از دیگر خواص براسینواستروئید ها دیگر می توان به رشد و نمو گیاهان اشاره نمود که شامل موارد زیر می باشد :

  1. تقسیم سلولی و طویل شدن آن ها
  2. بیوسنتز ترکیبات دیواره سلول
  3. سنتز DNA و RNA و پروتئین های مختلف
  4. سازمان دهی میکروتوبول ها
  5. تثبیت نیتروژن و توزیع یکسان آن در اندام های گیاهی
  6. رشد لوله گرده
  7. تمایز سیستم آوندی گیاهان
  8. تشکیل ریشه ثانویه
  9. گل دهی
  10. تکثیر
  11. جوانه زنی بذرها
  12. پاسخ به استرس ها

جایگاه پسته کاری در ایران و مشکلات آن

ایران به لحاظ شرایط آب وهوایی، موقعیت مناسبی برای تولید میوه با کیفیت مطلوب و بازارپسند دارا می باشد. در بین درختان میوه موجود در ایران، پسته از اهمیت زیادی برخوردار است و بیشترین ارزآوری را به خود اختصاص داده است. سازگاری مناسب این گیاه به آب و هوای خشک و مقاومت نسبتاً بالای آن به شوری از یک طرف و افزایش محدویت ناشی از کاهش آب و شور شدن اراضی از طرف دیگر موجب شده است که باغداران بیش از هر گونه گیاهی دیگر به کشت پسته روی آورند.

یکی از عوامل مهم در کاهش کیفیت و عملکرد پسته، وجود مشکلات فیزیولوژیکی در این درختان می باشد. شمار زیادی از اطلاعات نیز نشان داد که کاربرد براسینواستروئید در گیاهانی که در معرض عوامل محیطی نامساعد قرار گرفته بودند، به همان اندازه گیاهان قرار گرفته در شرایط مساعد سالم ماندند. همچنین، مشخص شد که براسینواستروئید میل به کاهش علائم تنش در یک واریته یا رقم از گونه گیاهی که در معرض هر دو تنش زیستی و غیرزیستی قرار گرفته بودند را دارد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x