پسته رقم رضایی (رقم زودرس)

پسته رقم رضایی (رقم زودرس)

پسته رقم رضایی (رقم زودرس)

ارقام پسته از رشد، زمان گلدهی، پرشدن مغز، درشتی، رسیدن و سایر خصوصیات با هم تفاوت دارند. این تنوع ژنتیکی باعث شده باغداران بتوانند بهترین رقم را مناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب کنند. در ایران متجاوز از 70 رقم شناخته شده است که تعدادی از آن ها به صورت گسترده و تجاری و برخی به صورت پراکنده و محدود کشت می شوند.

رقم پسته رضایی زودرس در تیر ماه سال 1354 توسط آقای علی جان رضایی در یکی از باغ های منطقه ابراهیم شور از توابع شهرستان رفسنجان شناسایی شد. این رقم خود ماده، جزو ارقام زودرس است و از اواسط تا اواخر تیرماه قابل برداشت است. در همان سال های اولیه شناسایی، پیوند آن به تاج آباد رفسنجان منتقل شده و این رقم بر روی پایه بادامی پیوند خورده است. این رقم در مناطقی از جمله رفسنجان، ورامین، قزوین، اردستان استان اصفهان و تبریز پیوند زده شده است .%d8%b1%d9%82%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%b2%d9%88%d8%af%d8%b1%d8%b3

در ابتدا دلیل تکثیر پیوند این رقم، مطالعه بر روی خصوصیات آن از جمله مقاومت به آفات، اندازه میوه و وضعیت باردهی و زود رسی آن بوده است. شایان ذکر است که این رقم از نظر خصوصیات کمی و کیفی در ردیف ارقام تجاری است. به طوری که در سال هایی که وضعیت تغذیه و آب خوب بوده انس آن 22 تا 24 و سال های کم تغذیه و کم آب، انس به 24 تا 25 رسیده است.

از نظر اندازه، از فندقی درشت تر و تقریبا بین فندقی و کله قوچی است. خندانی و خوشه بندی خوبی دارد و در مناطقی که شرایط آبی مساعد تری داشته اند، رشد تاج درخت دو برار شده است.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منبع: ماهنامه انجمن پسته ایران

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x