مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سم پاشی

مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سم پاشی

یکی از آفات جدی برای درخت پسته پسیل پسته است که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به باغات پسته وارد کند. این آفت در فصل زمستان با قرار گرفتن در بین و زیر برگ‌ها و علف‌های هرز، در شکاف و درزهای درختان و زیر پوستک‌ها می‌تواند بدون کوچک‌ترین آسیبی فصل سرما را پشت سر بگذارد. دو نسل (2 و 3) آفت پسیل خطرناک‌ترین نسل برای باغات پسته به‌حساب می‌آیند. زیرا زمان تشکیل این دو نسل مصادف با زمان تشکیل میوه‌ها در درخت پسته است. استفاده کردن از سموم کشاورزی برای از بین بردن این آفت منجر به مقاوم شدن این آفت نسبت به سموم کشاورزی شده و همچنین باعث آلودگی آب، هوا و درنهایت ایجاد بیماری‌ها در انسان و دام‌ها می‌شود. پیشنهاد ما برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات، مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی است که در ادامه به‌صورت کامل بازگو شده است.

مراحل رشدی پسیل پسته

این آفت دارای سه مرحله رشدی است که تخم‌های خود را به تعداد 50 الی 60 عدد بعد از جفت‌گیری در اشکال نیمه دایره، تکی، جمعی و مارپیچی بر روی شاخه و برگ‌ها به‌جا می‌گذارد.

سپس از اوایل اردیبهشت‌ماه این تخم‌ها که به شکل خاکشیر هستند به‌صورت پوره (نوزاد) پسیل درآمده و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

20 روز بعد که اواخر سن پورگی است، در این  آفت بال های ابتدایی همراه با لکه‌های سیاه شروع به تشکیل شدن می‌کنند. در آخر حشره بالغ با سر و سینه نارنجی یا قرمز همراه با لکه‌های قهوه‌ای که دارای بال های غشایی است به وجود می‌آید.

قیمت پسته

خسارات ناشی از آفت پسیل در باغات پسته

بیشترین زمان ایجاد خسارت ناشی از آفت پسیل از خردادماه تا مردادماه است؛ زیرا این حشره به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند و همچنین قدرت بالایی دارد.

هر چه برگ‌های درختان پسته پهن و نازک‌تر باشند، به‌خصوص در ارقام اکبری بسیار حساس به این آفت هستند.

در زمان خرداد تا مردادماه حشره پسیل با تغذیه از مواد پروتئینی درخت پسته و دفع مواد قندی موجب جذب سایر حشرات دیگر می‌شود.

این شیره زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد به شکل شکر درآمده و خشک می‌شود. این حشره با تغذیه از برگ‌ها، میوه‌ها و جوانه‌ها منجر به از بین رفتن محصول پسته و افزایش در صد پوکی در باغات پسته می‌شود.

حتی به‌مرور باعث ریزش برگ‌ها، میوه‌ها و کاهش مقاومت درخت در برابر انواع بیماری‌ها می‌شود.

عوامل افزایش خسارات ناشی از پسیل در پسته

عوامل زیادی منجر به افزایش پسیل پسته می‌شود. به‌عنوان‌مثال استفاده از ارقام حساس به پسیل (احمد آقایی، اکبری و کله قوچی)، کاشت درختان پسته در خاک‌های شنی (زیرا این خاک‌ها به‌خوبی نمی‌توانند آب و رطوبت را در خود نگهدارند درنتیجه شرایط را برای رشد پسیل محیا می‌سازند).

استفاده بیش از حد از کودهای مرغی و عدم هرس تابستانه و زمستانه نیز در افزایش جمعیت پسیل دخیل است.

استفاده پیش از حد از سموم و همچنین انتخاب زمان نامناسب برای سمپاشی نه‌تنها منجر به از بین نرفتن پسیل می‌شود بلکه منجر به افزایش شدت این حشره نیز خواهد شد.

بنابراین مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی بهترین روش مبارزه است.

علائم ناشی از خسارت پسیل در پسته

  • ریزش برگ‌ها و جوانه‌های زایشی (خسارت شدید آفت)
  • شکرک زدگی درخت پسته
  • کم شدن طراوت جوانه‌ها

روش‌های مبارزه و کنترل آفت پسیل پسته

برای کنترل و مبارزه با پسیل پسته راه‌های زیادی اعم از مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی وجود دارد. هرکدام از این روش‌ها تشکیل‌شده از بخش‌های متعددی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی

در این روش شما می‌توانید از راه‌ها و وسایل مختلفی استفاده کنید. مثلاً انجام عملیات خاک‌ورزی و یا استفاده از کارت‌های چسبنده زردرنگ.

عملیات خاک‌ورزی

شما می‌توانید با انجام عملیات خاک‌ورزی همراه با یخ آب در فصل زمستان به‌صورت زیر و روی کردن خاک سطحی باغ و همچنین  حذف علف‌های هرز منجر به نابودی آفت پسیل شوید.

استفاده از کارت‌های زردرنگ

شما می‌توانید با نصب کارت‌های زردرنگ در اواسط فروردین‌ماه و اواخر تیرماه باعث به دام انداختن پسیل پسته شوید. به این روش که کارت‌ها را در جهت‌های مختلف و در قسمت بیرونی تاج در نصف ارتفاع تاج قرار دهید.

آب پاشی با آب سرد

بعضی از بررسی‌های تجربی نشان داده‌اند که استفاده از آب سرد برای آبپاشی بر روی درختان پسته باعث مرگ پوره‌های پسیل می‌شود. این امر علاوه بر کاهش جمعیت آفات باعث فعال شدن دشمنان طبیعی نیز خواهد شد.

از بین بردن آفت پسیل پسته بدون سمپاشی

مبارزه طبیعی پسیل پسته بدون سمپاشی

استفاده از دشمنان طبیعی یکی از روش‌های مؤثر در برنامه‌های مدیریت تلفیقی آفات است. در این روش، دشمن طبیعی از آفت تغذیه کرده و با این کار تراکم جمعیت آفت کاهش می‌یابد و تعادل در باغچه ایجاد می‌شود.

با حمایت و حفاظت از دشمن طبیعی، می‌توان تعادل را برای مدت طولانی حفظ کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، کنترل پسیل معمولی در باغچه‌های پسته با استفاده از ۱۸ گونه دشمن طبیعی انجام می‌شود که به آن حمله می‌کنند.

تخم و پوره‌های پسیل معمولی پسته، غذای مناسب برای ۸ گونه از کفشدوزک‌های فعال در باغ های پسته هستند.

کفشدوزک برای پسیل پسته

یکی دیگر از راه های مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی کفشدوزک ها هستند. پسیل ها حشرات کوچکی هستند که می‌توانند به برگ‌ها و شاخساره های درختان پسته آسیب وارد کرده و منجر به توقف رشد و کاهش تولید مغز شوند.

کفشدوزک‌ها شکارچیان طبیعی پسیل هستند و می‌توانند به کنترل جمعیت آن‌ها کمک کنند. کفشدوزک‌های بالغ و لاروهای آن‌ها از پسیل تغذیه می‌کنند و از آسیب رساندن به درخت جلوگیری می‌کنند.

توجه به این نکته ضروری است که کفشدوزک‌ها یک راه‌حل جادویی نیستند و ممکن است به‌تنهایی آفات پسیل را به‌طور کامل از بین نبرند. آن‌ها باید همراه با سایر اقدامات کنترل آفات، استفاده شوند.

علاوه بر این، مهم است که درختان را به‌طور منظم تحت نظر داشته باشید تا هجوم‌های پسیل زودهنگام قبل از اینکه خیلی شدید شوند، شناسایی شوند.

سرکه برای پسیل پسته

در مورد استفاده از جوش‌شیرین و سرکه برای کنترل آفت پسیل درخت پسته، باید توجه داشت که این روش ممکن است مؤثر باشد، اما به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

به‌طورکلی، استفاده از ترکیبات خانگی برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی معمولاً به دلیل عوارض جانبی و خطرات احتمالی غیر مطلوب، توصیه نمی‌شود.

جوش‌شیرین و سرکه ممکن است برای برخی آفات مؤثر باشد، اما ممکن است باعث آسیب به گیاهان شود. با توجه به اینکه هر محلولی دارای سمیت است، باید برای استفاده از آن بااحتیاط و درستی اقدام شود.

سرکه و جوش شیرین برای پسیل پسته

استفاده از کود استرانگ بیواگری برای کنترل پسیل پسته

راه‌های زیادی برای مبارزه با پسیل وجود دارد که بهترین آن‌ها مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی است. زیرا در این روش هم سلامتی خود و هم طبیعت تضمین‌شده است، درنتیجه انتخاب کودهای استرانگ می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در این روش شما می‌توانید با استفاده از این کود، مقاومت درخت پسته را نسبت به شوری افزایش دهید. همچنین نیاز درخت خود را نسبت به دو عنصر ضروری سیلیسیم و پتاسیم برطرف کنید. از همه مهم‌تر مانع از تخم‌گذاری و حمله پسیل و حتی آفات مکنده دیگر شوید.

در کود استرانگ بیواگری هیچ‌گونه مواد سمی، مضر و کشنده‌ای استفاده‌نشده بلکه با خاصیت دورکنندگی که دارد باعث دفع حشرات به‌خصوص پسیل پسته می‌شود.

پس افراد، با اطمینان خاطر می‌توانند از این کود استفاده کنند، بدون این‌که کوچک‌ترین خسارت و سمی وارد محصولتان شود. این کود نه‌تنها برای پسته بلکه برای بیشتر درختان و گیاهان کاربرد دارد و همچنین سبب ایجاد ویژگی‌های زیر در محصولات مختلف می‌شود.

  • بالا بردن مقاومت گیاهان و درختان در برابر تنش‌های محیطی
  • افزایش عملکرد، در درختان و گیاهان
  • مقاوم‌سازی گیاهان در برابر بیماری‌های مختلف
  • افزایش روند فتوسنتز در گیاهان و درختان

مزایای استفاده از کود استرانگ بیواگری برای درختان پسته

  • افزایش مقاومت درخت پسته در برابر بیماری‌ها و آفات مختلف ازجمله آفت پسیل پسته
  • بالا بردن میزان درصد خندانی دانه‌های پسته
  • مقاوم‌سازی درختان پسته در برابر کم‌آبی، شوری و سرمازدگی
  • وزن گیری دانه‌های پسته

مبارزه با پسیل پسته بدون سمپاشی با گوگرد

با توجه به کمبود کار آیی سموم شیمیایی در کنترل و مهار پسیل، گوگرد پاشی به‌عنوان یک روش جایگزین در باغات پسته به کار گرفته‌شده است و توانسته است نسبتاً رضایت باغداران را جلب کند.

به‌علاوه، گوگرد به دلیل ویژگی‌های مفیدی که برای خاک و گیاهان دارد، به‌عنوان یک ماده سالم و ایمن، به‌جای سموم شیمیایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به نتایج حاصله، می‌توان به اطمینان گفت که گوگرد پاشی به‌عنوان بهترین روش کنترل و مؤثرترین راه مبارزه با پسیل درخت پسته عمل می‌کند. در مقایسه با سموم و دیگر انواع حشره‌کش‌ها، استفاده از گوگرد، باعث بیشترین رضایت کشاورزان شده است.

مبارزه با پسیل پسته بدون سمپاشی با کائولین

ترکیب کائولین درصد بالایی از کائولین و مواد مجاز دیگر را در خود دارد که پس از فرآوری، به‌صورت محلولی برای مبارزه با آفت پسیل استفاده می‌شود.

با پاشیدن این محلول 2 تا 3 بار بر روی آفت پسیل، با موفقیت کنترل‌شده است. این ترکیب به‌طور مؤثر آفت پسیل را کنترل می‌کند و همچنین می‌تواند تنش‌های محیطی را کاهش دهد.

به‌عبارت‌دیگر، این ترکیب می‌تواند از سوختگی محصول جلوگیری کرده و باعث افزایش عملکرد و رشد میوه شود.

ترکیب کائولین فرآوری شده در هیئت نظارت بر سموم کشور به‌عنوان یک آفت‌کش مؤثر برای شیره خشک پسته ثبت‌شده است و همچنین از سوی انجمن ارگانیک کشور تأییدیه دریافت کرده است.

سخن پایانی

کشاورزان باید سعی کنند تا می‌توانند از روش‌های غیر شیمیایی برای دفع آفات استفاده کنند. برای مبارزه با آفت پسیل پسته بدون سمپاشی می‌توان از روش‌های متعددی مانند عملیات خاک‌ورزی در زمستان مانند شخم عمیق و یخ آب زمستانه، استفاده از کارت‌های زرد و همچنین کمک گرفتن از عوامل طبیعی مانند حشرات مفید استفاده نمود. درنهایت باید به یاد داشت که مشورت گرفتن از کارشناسان و متخصصان کشاورزی در این امر بهترین راه برای سرعت بخشیدن به فرآیند دفع آفات و بیماری‌هایی ازجمله پسیل پسته خواهد بود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x