شناخت عناصر غذایی کم مصرف در گیاهان

شناخت عناصر غذایی کم مصرف در گیاهان

میزان استفاده از عناصر غذایی کم مصرف در گیاهان (آنالیز کود آب نگهدار)

7 عنصر به مقدار کم برای رشد گیاهان ضروری می باشند و جز عناصر غذایی کم مصرف در گیاهان هستند. عبارت اند از آهن، منگنز، مس و روی به صورت  کاتیون هستند و بر، مولیبدن و کلر که به صورت آنیون در خاک یافت می شود و نقش آن ها بیشتر در اعمال فیزیولوژیکی گیاه است.

تاثیر عنصر آهن و منگنز در گیاهان :

منگنز در بعضی از سیستم های آنزیمی برای تولید پروتئین دخالت دارد و آهن در ساختمان بعضی از آنزیم ها و بعضی از مواد رنگی دخالت دارد. آهن در عمل فتوسنتز و هم در تنفس گیاه نقش مهمی را ایفا می کند.علائم کمبود آن رگبرگها سبز باقی می مانند ولی فواصل بین آنها زرد  می شود و علائم کمبود ابتدا در برگ های جوان مشاهده می شود. شکل مورد استفاده بصورت یون های آهن و منگنز و کود ها سولفات فرو، سولفات منگنز و کلات آهن می باشد.

روی و تاثیر آن در گیاه :

وظیفه روی در سیستم های آنزیمی، اکسین، پروتئین و در عمل تنفس بوده و علائم کمبود باریک وظعیف شدن برگ ها که گاهی لکه هایی بر روی برگ مشاهده می شود. شکل مورد استفاده یون های روی کود های مصرفی سولفات روی می باشد.

مس و تاثیر آن در گیاه :

وظیفه مس در ساختمان آنزیم هاست و علائم کمبود آن سبز باقی ماندن رگبرگ هاست ولی فواصل رگبرگ ها زرد می شود. شکل مورد استفاده بصورت یون های مس و کود مصرفی برای رفع کمبود سولفات مس می باشد و گاهی مخلوط با آهک که به آن محلول بردو می گویند.

بر و تاثیر آن در گیاه :

بر برای تقسیم سلولی و جوانه زدن دانه گرده و انتقال بعضی از هرمون ها و حرکت قند ها ضروری است.کمبود آن سبب می شود که تقسیم سلولی به خوبی انجام نشده لایه مریستم یا مولده به خوبی انجام وظیفه نکرده و غنچه ها رشد ننموده در نتیجه برگ ها کوچک و ضعیف می شوند. شکل مورد استفاده به صورت آنیون و برای رفع کمبود از کود های بورات و یا کولمانیت استفاده می شود.

مولیبدن و تاثیر آن در گیاه :

این عنصر از عناصر کم مصرف  در گیاه است و بیشتر برای احیاء ازت خاک مورد نیاز است. علائم کمبود آن مانند کمبود ازت به اضافه زردی و سوختگی و لوله شدن برگ هاست برای رفع علائم کمبود، گیاه را با محلول ملیبدات سدیم  یا آمونیوم محلول پاشی می نمایند.

کلر و تاثیر آن در گیاه :

کلر برای آزاد کردن اکسیژن در فتوسنتز لازم است و کمبود آن باعث پژمردگی گیاه می شود. یون کلر درخاک موجود وبه راحتی قابل استفاده گیاه می باشد در صورت کمبود می توان از کلرور پتاسیم استفاده نمود. لزوم کلر برای گیاهان به تازگی مورد تایید قرار گرفته است.

کود آلی آبنگهدار کلیه عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز گیاهان را دارا است وعلاوه بر تامین نیاز تغذیه ای گیاهان باعث افزایش ظرفیت نگهدارندگی آب در خاک شده و در نتیجه راندمان آبیاری و کود دهی را به  طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x