راه کارهای خانگی برای افزایش رشد گیاه

راه کارهای خانگی برای افزایش رشد گیاه

چگونه گیاه تا دو برابر لوبیای سحرآمیز رشد کند؟

شاید تاکنون با خود فکر می کرده اید که رشد گیاه دردسر آفرین و بسیار هزینه بر است. اما اگر گیاه خود را به خوبی بشناسید و شرایط لازم را برای آن فراهم کنید، می توانید با ترفند هایی کم هزینه، به افزایش رشد گیاه خود کمک کنید و مانند یک باغبان حرفه ای گلدان هایی شاداب و تازه داشته باشید.

برای اینکه بدانید کدام راه کار را برای کدام گیاه استفاده نمایید، لازم است در ابتدا گیاه خود را بشناسید، شرایط تغذیه ای آن را فراهم نمایید و سپس برای رشد گیاه چاره اندیشی کنید.

چگونه گیاه تا دو برابر لوبیای سحرآمیز رشد کند؟

گیاه خود را بشناسید

برای خرید گیاه مناسب محیط های باز یا بسته، بسیار مهم است که گیاه خود را بشناسید و سپس به برطرف کردن نیازهای آن بپردازید. برخی گیاهان در شرایط مختلف آب و هوایی به خوبی رشد می کنند و برخی دیگر فقط تحت شرایط خاصی رشد می کنند.

برای شناخت بیشتر گیاه، بهتر است:

  • قبل از خرید گلدان و یا کاشت گیاه در باغچه، ابتدا در مورد شرایط نگهداری گیاه در سایت های گوناگون جست و جو کرده و یا از افراد متخصص در این زمینه بپرسید.
  • بدانید گیاه در کدام منطقه بهترین عملکرد را دارد. چرا که گاهی صرف این نکته که گیاه بومی یک منطقه نیست، نمی تواند دلیل بر رشد نکردن گیاه در آن منطقه باشد. گاهی با فراهم آوردن شرایط رشد برای گیاه در یک منطقه، گیاه بهتر از منطقه بومی خود رشد می کند.
  • برای نگهداری گیاه در مکان های بسته، به پایداری دما در آن مکان توجه نمایید. غالبا گیاهان در نوسانات دمایی رشد خود را از دست می‌دهند. اگر در اتاقی احساس سرما کردید، بدانید که این سرما بر گیاه شما هم تاثیر می گذارد و گیاه نیز احساس سرما می کند.

به طور خلاصه برای خرید گیاه ابتدا باید شرایط محیطی که گیاه قرار است در آن جا نگهداری شود را به خوبی بشناسید و سپس اقدام به خرید گیاه مناسب نمایید.

فراهم نمودن شرایط محیطی برای نگهداری گیاه

برای فراهم کردن شرایط محیطی برای نگهداری گیاه نیاز است ابتدا به سایز گلدان توجه کرده و سپس بهترین مکان را با توجه به نوع گیاه برای نگهداری آن انتخاب نمایید.

انتخاب گلدان مناسب برای افزایش رشد گیاه

برای انتخاب صحیح گلدان، ابتدا اطمینان حاصل نمایید که گلدان شما برای نوع گیاهی که انتخاب کرده اید، به اندازه کافی بزرگ است. گیاه برای رشد خود به فضای کافی نیاز دارد و کوچک بودن گلدان باعث درهم پیچیدگی ریشه ها می شود. برای نگهداری گیاهان در محیط های بسته نیز دقت داشته باشید که گیاهان در فاصله مناسب از یکدیگر رشد کنند.

  • اگر گیاه خود را در گلدان نگهداری می کنید، هر سال ریشه های آن را بررسی نمایید تا اگر نیاز بود گیاه را به گلدانی بزرگ تر منتقل نمایید. اگر ریشه از کف گلدان بیرون زده باشد، یا در هم پیچیده باشد نیاز است گلدان تعویض شود.( اگر ریشه ها سست و به رنگ تیره بودند، ابتدا ریشه ای ناسالم را جدا کرده و سپس گلدان را تعویض نمایید.)
  • اگر تمایلی به تعویض گلدان ندارید، می توانید ریشه ها را اصلاح نمایید (که در همه انواع گیاه ممکن نیست).

بهترین مکان برای گیاه با توجه به نور

گیاهان با توجه به نوعشان به میزان مشخصی از نور نیاز دارند؛ برخی سایه دوست و برخی آفتاب دوست هستند. این تمایز جزئی در میزان دسترسی گیاه به نور تاثیر بسیار زیادی در رشد و نمو گیاه دارد.

برای انتخاب بهترین مکان از نظر نور به نکات زیر توجه نمایید:

  • قبل از خرید گیاه نگاهی به حیاط و مکان باغچه خود بیندازید. توجه نمایید کدام از قسمت باغچه به چه مدتی نور دریافت می کند. سپس به خرید گیاه مناسب برای آن قسمت اقدام نمایید.
  • برای طراحی باغچه خود، دقت نمایید که چیدمان گیاهان طوری باشد که سایه گیاهان آفتاب دوست بر روی گیاهان سایه دوست بیفتد و گیاه سایه دوست به شکلی رشد نکند که مانع رسیدن نور به گیاه آفتاب دوست شوند.
  • اگر متوجه شدید که گیاه شما لاغر شده و به سمت نور رشد می کند، باید آن را جابه جا نمایید و در مکانی که دارای نور بیشتری است، قرار دهید.

بهترین مکان برای گیاه با توجه به نور

برای افزایش رشد گیاه نیاز است نکاتی در مورد محیط رشد گیاه بدانید که در مطلب نکات طلایی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی به آن پرداخته شده است.

رفع نیاز گیاه به آب و مواد مغذی

آبیاری تنها در زمان تشنگی گیاه

آبیاری بیش از حد باعث می شود که دوست داران گیاهان به قاتل های زنجیره ای آن ها تبدیل شوند. این افراد گیاه را یا خیلی کم آبیاری می نمایند و یا خیلی زیاد.

در آبیاری گیاهانتان به این موارد توجه کنید:

  • برای تشخیص زمان درست آبیاری، ابتدا انگشت خود را به اندازه دو تا سه سانتی متر در خاک فرو کنید، اگر احساس خیسی کردید و خاک به انگشت شما چسبید، آبیاری را انجام ندهید. اما اگر احساس کردید خاک خشک است، آبیاری را به آرامی طوری انجام دهید تا آب اضافه از کف گلدان خارج شود. حواستان باشد که گیاه را غرقابی نکنید.
  • یکی از مواردی که در آبیاری باید به آن توجه کرد زهکشی خاک و گلدان است. به این معنا که خاک گلدان مناسب گیاه باشد و میزان آب مورد نیاز گیاه را جذب کند و مازاد آن را از خود عبور دهد. در کف گلدان نیز سوراخ هایی تعبیه شده باشد، تا آب اضافه از آن ها خارج شود.
  • گیاهان ساکولنت، گیاهانی هستند که سازگار با مناطق خشک می باشند و به همین دلیل به آب کمتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارند. خاک باید در فاصله بین دو آبیاری این نوع گیاهان گوشتی، کاملا خشک شود تا گیاه دچار پوسیدگی در قسمت ریشه ها نشود.
  • نهال ها همیشه آب بیشتری نسبت به گیاهان بالغ نیاز دارند. به همین دلیل بهتر است خاک نهال ها را همیشه مرطوب نگه دارید، تا بزرگ شوند.
  • برخی گیاهان مانند ارکیده نسبت به آب حساس هستند و به آب با کیفیت تری برای رشد نیاز دارند. برای آبیاری این دسته از گیاهان، بهتر است از آب جوشیده و خنک شده و یا آبی که یک روز در ظرفی مانده است و کلر آن کم شده است استفاده نمایید.

آبیاری تنها در زمان تشنگی گیاه

تغذیه گیاه با کودهای خانگی

غالبا هر گلفروشی از نوعی کود خاص برای رشد گیاهان خود استفاده می کند که آن را به همه توصیه می کند. برای کوددهی گیاهان خود، بهتر است از کودی استفاده نمایید که مناسب گیاه شما با شرایط نگهداری در خانه است، نه کودی که که گلفروش ها در گلخانه خود استفاده می نمایند.

برای انتخاب کود مناسب، ابتدا لازم است از ترکیبت خاکی مناسب گیاه خود آگاه شوید. سپس مناسب با خاک و نوع گیاه کود مناسب را استفاده نمایید.

یکی از راه های تغذیه خاک، استفاده از کمپوست است. برای تهیه کمپوست خانگی می توانید از پوست میوه ها و بقایای سبزیجات استفاده نمایید. کمپوست بستر خاک را غنی کرده و آن را برای رشد انواع گیاهان مناسب می کند. البته دقت داشته باشید برخی از گیاهان (مانند برخی گل های وحشی) شرایط خاک نامناسب را ترجیح می دهند.

برای تغذیه خاک در خانه راه های ساده دیگری نیز وجود دارد؛ مانند تغذیه خاک با پودر خون (که حاصل خون دام های ذبح شده در کشتارگاه است)، افزودن پوست آهکی تخم مرغ به پای گیاه، استفاده از پوست موز خرد شده و ترجیحا له شده که مدتی در محیط مانده است، آبیاری با چای دم کشیده و یک شب مانده  و … .

تغذیه گیاه با کودهای خانگی

تهیه کمپوست از زباله های آشپزخانه

برای تهیه کمپوست خانگی به جهت افزایش رشد گیاه، به دو دسته از مواد نیاز دارید. مواد سبز که حاوی نیتروژن هستند، مانند برگ سبزیجات، پوسته تخم مرغ، تفاله چای و قهوه و … .و مواد قهوه ای که حاوی کربن می باشند، مانند شانه تخم مرغ، دستمال کاغذی، روزنامه، کیسه های قهوه و چای و … .

تهیه کمپوست از زباله های آشپزخانه

تهیه کمپوست در باغچه

برای تهیه کمپوست می توانید از روش سنتی تهیه آن استفاده نمایید. به این ترتیب که زباله های ذکر شده را در چاله ای در حیاط چال کنید و بعد از یک سال از کود تولید شده استفاده نمایید. این روش مناسب افرادی است که خانه های ویلایی دارند.

تهیه کمپوست در آپارتمان

برای افرادی که در آپارتمان زندگی می کنند و باغچه ندارند، استفاده از سطل توصیه می شود.کف سطل را با تعدادی شاخه پر نمایید تا هوا به راحتی از بین زباله ها عبور کند. سپس روی آن یک لایه برگ بریزید و روی آن به صورت یک لایه در میان از مواد سبز و قهوه ای پر کنید. سطل را در روی پشت بام یا بالکن قرار دهید. هر چند روز یک بار به سطل سر بزنید و در صورت استشمام بوی بد و زننده مواد را زیر و رو کنید. اگر توده خشک بود کمی آب به آن اضافه نمایید و اگر خیس بود و آب از آن چکه می کرد، کمی مواد خشک به آن اضافه کنید.اگر خواستید به مواد کمپوست زباله اضافه کنید به لایه قبل دقت نمایید. کود شما بعد از 4 تا 6 ماه آماده است.

ترفندهایی برای افزایش رشد گیاه

1- بررسی منظم گیاهان فضای بسته

گیاهان خود را مرتبا بررسی نمایید. شما باید گیاهانی را که در سالن و فضای بسته نگهداری می کنید، حداقل یک روز در میان بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند تا در صورت وقوع مشکل برای گیاه، قبل از اینکه نابود شود چاره ای اندیشیده شود. پس بررسی گیاه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

2-تامین پتاسیم مورد نیاز گیاه با پوست موز

برای تامین پتاسیم مورد نیاز گیاه می توانید از پوست موز خرد شده استفاده نمایید. برای عملکرد بهتر موز را روی لایه ای خاک در کف گلدان قرار دهید و روی آن را خاک بریزید و سپس گیاه را بکارید.

3- استفاده از پوست تخم مرغ برای مغذی نمودن خاک

برای تغذیه گیاهان از پوست تخم مرغ خرد شده استفاده نمایید. وجود پوست تخم مرغ مواد مغذی ارزشمندی را به خاک می دهد که در زمان رشد به افزایش رشد درگیاهانی مانند گوجه فرنگی کمک خواهد کرد. می توانید پوست تخم مرغ را نیز مانند پوست موز در لا به لای خاک گلدان بریزید تا به زهکشی آن نیز کمک کرده باشید.

استفاده از پوست تخم مرغ می تواند به عنوان یک جایگزین طبیعی برای دفع سموم و آفات نیز عمل کند، چرا که از حمله حلزون ها و آفات به گیاه جلوگیری می کند.

4- جلوگیری از حمله آفات با محلول آب و صابون

استفاده از ترکیب آب و صابون برای دور نگه داشتن آفات از گیاهان در فضای بسته، و استفاده از تکه های صابون در اطراف باغ برای دور نگه داشتن موجوداتی مانند خرگوش ها و سنجاب ها موثر است.

5- مانع گذاری برای حلزون ها با سکه

اگر در منطقه ای که زندگی می کنید حلزون زیاد است، می توانید تعدادی سکه را به صورت ایستاده در خاک بکارید تا ناهمواری درست کنید و مانع رسیدن حلزون ها به گیاه شوید.

6- برای گیاهتان با صدای بلند کتاب بخوانید!

ممکن است این جمله را بسیار شنیده باشید که برای گیاهتان روزنامه و یا کتاب بخوانید، اما این کار چه فایده ای دارد؟ با کتاب خواندن با صدای بلند و یا قرار دادن گیاه در محیطی که بسیار گفت و گو می شود، کربن دی اکسید مورد نیاز گیاه را تامین کرده اید و از طرفی چرخه تنفسی بین گیاه و انسان (تولید اکسیژن توسط گیاه و مصرف آن توسط انسان و تولید دی اکسید کربن توسط انسان و مصرف آن توسط گیاه) را بهبود بخشیده اید.

اما چرا کتاب و روزنامه؟ چرا آواز نخوانید؟ به این دلیل که اگر در محیط قرار گرفتن گیاه بتوان روزنامه و کتاب خواند، از وجود نور به اندازه در محیط نیز می توان اطمینان حاصل کرد.

7- محلول شیر و آب یک براق کننده مناسب برای گیاه

محلولی که حدود سه چهارم آن آب و یک چهارم آن شیر است تهیه نمایید. دستمال نرمی را به این محلول آغشته کرده و به آرامی با آن روی برگ های گیاه را تمیز نمایید. این کار علاوه بر درخشان کردن برگ های گیاه، برای خود فرد نیز آرامش بخش است.

8- برای نگهداری گیاه جزیره بسازید

آب اضافی که پس از آبیاری از گلدان خارج می شود، غالبا داخل زیرگلدانی یا بشقاب می ریزد و تا زمانی که خشک شود آنجا می ماند. این کار باعث می شوند تا رطوبت به مدت طولانی تری در اختیار ریشه قرار بگیرد و در برخی موارد ریشه گیاه را می پوساند.

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها ناشی از رطوبت زیادی، می توان با تکه های سنگ بین کف گلدان و زیر گلدانی فاصله ایجاد کرد. این کار باعث می شود که هوای مورد نیاز برای تنفس گیاه به راحتی در اختیار ریشه ها قرار گیرد.

هورمون های طبیعی رشد ریشه

هورمون های رشد، رشد ریشه را تحریک کرده و برای تقویت آن استفاده می شوند. این هورمون ها در محلول های افزایش رشد ریشه وجود دارند که می توان از گل فروشی ها تهیه نمود.

اما برای صرفه جویی در هزینه و استفاده از روشی سالم و ارگانیک می توانید از روش های زیر استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید که قبل از انجام روش های زیر باید گیاه خود را به خوبی بشناسید، تا این فرایند به درستی و بدون آسیب به گیاه انجام شود.

هورمون های طبیعی رشد ریشه

روش اول: استفاده از دارچین برای افزایش رشد گیاه

دارچین مانع رشد قارچ می شود و به همین دلیل گیاه فرصت دارد تا با تقویت خود به خوبی رشد کند. استفاده از دارچین به عنوان هورمون رشد، به این گونه است که گیاه را قبل از کاشت در پودر دارچین قرار می دهند، به اندازه ای که قسمتی از ساقه نیز به دارچین آغشته شود. سپس گیاه را در خاک می کارند.

روش دوم: استفاده از شاخه بید برای افزایش رشد گیاه

شاخه های کوچک و جوان درخت بید را به اندازه یک مداد جدا نمایید. دقت داشته باشید که شاخه ها را از درخت بکنید و از شاخه های جدا شده از قبل که بر روی زمین افتاده اند استفاده نکنید. سپس آن ها را در لیوانی کنار هم بچینید تا لیوان پر شود و لیوان را پر از آب جوشیده کنید.

به مدت 12 الی 24 ساعت لیوان را در گوشه ای قرار دهید تا دم بکشد. سپس آب زیر شاخه ها را در بطری تمیزی ریخته و به عنوان محلول هورمون رشد برای افزایش رشد گیاه  استفاده نمایید. این محلول به مدت 2 ماه در یخچال قابل نگهداری است. برای استفاده از آن کافیست نهال را قبل از کاشت به مدت چند ساعت در این محلول قرار دهید.

روش سوم: استفاده از قرص آسپرین برای افزایش رشد گیاه

آسپرین سبب افزایش فرایند ریشه زایی، طول عمر و افزایش رشد گیاه می شود. قرص آسپرین بدون روکش را یک لیوان آب بریزید و بعد از حل شدن آن قلمه گیاهی مورد نظر را چند ساعت در آن قرار دهید. سپس قلمه را در خاک مناسب بکارید.

بی شک پس از مطالعه این مطلب و اجرای آن گیاهان شما به اندازه قابل توجهی رشد خواهند داشت. تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

منبع:

https://www.wikihow.life/

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x