شرایط نگهداری ساکولنت ها – گیاهی که شبیه کاکتوس است!

شرایط نگهداری ساکولنت ها – گیاهی که شبیه کاکتوس است!
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

ساکولنت ها شامل طیف گسترده ای از تیره ها و گونه ها می باشند، از این رو در رنگ ها، شکل ها و بافت های متنوعی قرار می گیرند. این گیاهان می توانند مقدار زیادی آب در داخل ساختارهای مختلف خود از جمله ساقه و برگ ذخیره کنند و از این رو بسیار شبیه کاکتوس ها می باشند. ساکولنت ها به دلیل ظاهر چشمگیر و فوق العاده و همچنین توانایی رشد با حداقل مراقبت که دارند، غالبا به عنوان گیاهان زینتی و آپارتمانی پرورش می یابند.در ادامه به بررسی شرایط نگهداری ساکولنت ها خواهیم پرداخت.

این گیاهان بومی مناطق خشک مانند کویرها هستند، اما در مناطق جنگلی، مناطق کوهستانی آلپ، سواحل و مناطق گرمسیری خشک نیز تعلق دارند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

به چه گیاهانی ساکولنت می گویند؟

ساکولنت یا ساکیولنت ها ( succulent ) گروهی از گیاهان آبدار هستند که قادرند آب را در برگ های خود ذخیره کنند. برگ های این گیاهان ضخیم و گوشتی بوده، اما ممکن است بعضی از تیره ها و گونه ها برگ های ضخیم تری نسبت به بقیه داشته باشند. 

ساکولنت ها در آب و هوای خشک رشد می کنند و رطوبت زیادی را دوست ندارند. این گیاهان می توانند دوره های طولانی خشکسالی را تحمل کنند علت این امر این است که آب و مواد مغذی به مقدار زیاد در برگ های این گیاه ذخیره می شود و در اختیار گیاه قرار می گیرد.

چه ویژگی در ساکولنت ها موجب محبوبیت آن ها شده است؟

ساکولنت ها گیاهانی دکوراتیو و مناسب برای هر سلیقه ای هستند. شکل ظاهری این گیاهان از گونه ای به گونه ی دیگر متفاوت بوده و همین شکل ظاهری موجب محبوبیت آن ها شده است.

به طور کلی ویژگی های رایج این گیاهان برگ های متورم، بالشتک ها یا ساقه ها می باشد. به طور کلی این گیاهان چشم نواز بوده و از نظر مراقبت حداقل هستند و در طول چرخه زندگی شگفتی های کمی لذت بخش ایجاد می کنند. 

موارد استفاده از گیاهان ساکولنت برای زیبا سازی محیط 

از این گیاهان می توان در تهیه تراریوم، دیش گاردن، باغ عمودی و دیوار ساکولنت استفاده کرد. همچنین این گیاهان نماد وفاداری و مقاومتند و امروزه در بیشتر گلخانه ها به میزان زیادی یافت می شوند و برای هدیه دادن بسیار مناسبند.

تفاوت گیاه ساکولنت با کاکتوس ها در چیست؟

هر دو نوع کاکتوس و ساکولنت از دسته گیاهان گوشتی و آبدار هستند اما باید دانست که کاکتوس ها زیر مجموعه ای از ساکولنت ها هستند، یعنی هر کاکتوس یک ساکولنت است ولی هر ساکولنتی صرفا کاکتوس نیست.

تفاوت کاکتوس و ساکولنت به شرح زیر است:

  1. بیشتر کاکتوس ها بدون برگ هستند.
  2. گل های کاکتوس بسیار بزرگ و چشمگیر هستند ولی گل های ساکولنت در صورت تشکیل کوچک و ریز هستند.
  3. همه کاکتوس ها دارای آروئل هستند در صورتی که ساکولنت ها فاقد این برآمدگی گیاهی می باشند.
  4. در کاکتوس ها تیغ ها در محل آروئل بیشتر از یکی رشد می کنند ولی در ساکولنت ها اکثرا بدون تیغ هستند و در صورت وجود تیغ این تیغ ها به صورت تکی و منظم هستند.

 آروئل ها برآمدگی های موجود در سطح کاکاتوس هستند که از محل آن ها گل ها، ساقه های جانبی و تیغ ها می رویند.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاهان ساکولنت

دمای مورد نیاز برای ساکولنت ها 

بیشتر ساکولنت ها دماهای گرم را ترجیح می دهند و قادر به مقاومت در برابر یخ زدگی نیستند. به دلیل آب ذخیره شده در برگ های این گیاه، یخ زدگی اغلب منجر به مرگ گیاه یا گرفتن برگ های لجن می شود. البته بعضی از گونه هایی از این گیاه وجود دارد که نسبت به یخ زدگی مقاومت بیشتری دارند. اگر چه که در دماهای گرم تر وضعیت بهتری دارند. شدت دما ممکن است منجر به تغییر رنگ در ساکولنت ها شود. 

بهترین شرایط نوری برای نگهداری ساکولنت ها

شدت نور از دیگر پارامتر هایی است که ممکن است منجر به تغییر رنگ ساکولنت ها شود. اگر نور خورشید بیشتر از آن چه که برای آن ها لازم است دریافت کنند باعث سرخ شدن رنگ آن ها می شود. رنگ آنها در هنگام سرخ شدن کاملاً از صورتی ، نارنجی و بنفش تا تقریباً سیاه و قرمز است. همچنین اگر این گیاهان نور به میزان کم دریافت کنند مات یا سبز می شوند. 

آب مصرفی برای رشد و نگهداری ساکولنت ها

همان طور که گفته شد ساکولنت ها به آبیاری زیادی احتیاج ندارد. در فاصله بین دو آبیاری باید حتما خاک گلدان خشک شود و سپس نسبت به آبیاری اقدام کنید.

خاک مناسب برای کاشت و نگهداری ساکولنت ها 

ساکولنت های گلدانی و آپارتمانی در هر نوع خاکی می توانند رشد کنند، به شرط آن که این خاک زهکشی خوب و مناسبی داشته باشد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاهان بدین صورت می باشد که مقدار مساوری از کمپوست یا پیت ماس، شن درشت باغبانی یا سایر مواد شن دار را در یک سطل ریخته و با یک بیلچه مخصوص باغبانی آن را مخلوط کنید. 

 اگر می خواهید ترکیب خاک غنی تری داشته باشید می توانید به موارد بالا مقداری کود ورمی هم اضافه کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

تغذیه و کوددهی گیاهان ساکولنت

این گیاهان همانند سایر گیاهان زینتی و آپارتمانی به کوددهی و تغذیه خاصی نیاز ندارند. بهترین زمان مصرف کود برای این گیاهان در فصل رشد می باشد. در این فصل می توانید از کود NPK برای ساکولنت ها استفاده کرد. ترکیبی که برای این گونه گیاهان استفاده می شود 8-8-8 یا 10-10-10 می باشد. 

چگونه می توان گیاهان ساکولنت را تکثیر کرد؟

یکی از ویژگی شگفت انگیز ساکولنت ها این است که می توان آن ها را به آسانی تکثیر کرد. بسیاری از ساکولنت ها می توانند از طریق برگی که از آن ها افتاده است گیاهان جدیدی ایجاد کنند و این گیاه جدید به خوبی شروع به رشد می کند. به طور کلی دو روش برای تکثیر این گیاهان وجود دارد یکی استفاده از قلمه برگ و دیگری قلمه ساقه می باشد.

تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

گام اول تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

در ابتدا گلدان ساکولنت خود را آبیاری کرده و دو روز صبر کنید تا برگ گیاه کاملا آبدار باشد. سپس یک برگ سالم، بالغ و بدون آفت را انتخاب کنید و به آرامی آن را از گیاه مادری جدا کنید. دقت کنید به هیچ وجه برگ را نپیچانید بلکه آن را خم کنید و به چپ و راست حرکت دهید. سپس برگ ها را در جای گرم و سایه قرار دهید.

گام دوم تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

بعد از این که انتهای برگ های جدا شده به طور کامل پینه بست بستر مناسب برای کشت این گیاهان را فراهم کنید. بهترین بستر برای این قلمه ها مخلوطی از ماسه، پیت ماس و کوکوپیت است. به این ترکیب می توانید مقداری خاک باغچه هم اضافه کنید. این بستر را با اسپری مرطوب کنید و سپس برگ ها را همان گونه که از گیاه جداکرید به سمت بالا روی خاک قرار دهید.

هشدار: برگ ها را به هیچ عنوان داخل خاک فرو نبرید بلکه فقط ان ها را به صورت مماس روی خاک قرار دهید.

گام سوم تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

بعد از قرار دادن برگ ها بر روی بستر کاشت با اسپری آن را مرطوب کنید. باید توجه داشته باشید تا زمان ریشه زنی باید بستر مرطوب باشد. برای ایجاد فضای گلخانه ای می توانید روی بستر را نایلون کشیده و چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

گام آخر تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

بعد از اینکه برگ ها ریشه زدند و گیاه به اندازه 3-2 سانتی رشد کرد آن را به گلدان اصلی منتقل کنید.

تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه برگ

تکثیر ساکولنت با استفاده از قلمه ساقه

  • گام اول: ابتدا 10-5 سانتی متر از ساقه را که دارای جوانه انتهایی است را جدا کنید. برای این کار از یک قیچی تیز و ضد عفونی شده استفاده کنید. و اجازه دهید ساقه بریده شده به مدت دو روز استراحت کند تا انتهای ساقه پینه ببند.
  • گام دوم: بعد از این که انتهای ساقه پینه بست آن را در بستر کاشت قرار دهید. باید توجه داشته باشید که فقط برگ های گیاه باید از خاک بیرون باقی بمانند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

آیا گیاهان ساکولنت سمی هستند؟

بیشتر این گیاهان هیچ گونه سمیتی برای انسان و حیوانات خانگی ایجاد نمی کنند اما بعضی از گونه هایی که در این گروه قرار می گیرند ممکن است برای کودکان و بعضی از حیوانات خانگی سمی باشند و در اثر مصرف زیاد موجب بروز مشکلات معده و روده شود.

آفات و بیماری های تهدید کننده ساکولنت ها

ساکولنت ها به ندرت پیش می آید که توسط حشرات و آفات آلوده شوند. اما گاهی اوقات این حشرات ممکن است مستعد ابتلا به آفاتی همچون کنه عنکبوتی، شپشک سپردار و شپشک آردآلود باشند. 

کنه عنکبوتی حمله کننده به گیاهان ساکولنت

در صورت آلودگی گیاه شما به این آفت تار های سفید رنگی بر روی گیاه تنیده می شود. این آفت باعث تغییر رنگ برگ ها،ایجاد لکه هایی به رنگ سفید یا قهوه ای شده و در نهایت باعث ریزش برگ های ساکولنت می شود.

برای مبارزه و درمان این آفت اگر در مراحل اولیه آلودگی متوجه شدید می توانید گیاه را با آب پر فشار شستشو دهید. در اثر گسترش آلودگی می توانید از سموم کنه کش استفاده کنید.

یکی از گیاهانی که جاذب این آفت می باشد درخت انگور است. بنابراین بهتر است که این گیاهان را در کنار درخت انگور برای مدت زمان طولانی قرار ندهید.

شپشک سپردار آلوده کننده گیاهان ساکولنت

این آفت شیره گیاه را می مکد و در سطح زیرین برگ ها و ساقه چسبیده است. این حشره همچنین باعث ریزش برگ های ساکولنت می شود. برای مبارزه علیه ای آفت در مراحل اولیه آلودگی می توانید با استفاده از پنبه ای آغشته به الکل آلودگی ها را از بین ببرید. با گسترش آلودگی می توانید از حشره کش های سیستمیک، روغن ولک و صابون های روغنی استفاده کنید.

شپشک آردآلود آلوده کننده گیاهان ساکولنت

این آفت نیز همانند شپشک سپردار شیره گیاه را می مکد و در پشت برگ ها، محل اتصال برگ به ساقه و در ساقه قرار می گیرند.

روش مبارزه این آفت نیز همانند شپشک سپردار استفاده از حشره کش های سیستمیک می باشد.

شناخت بیماری های قارچی ساکولنت 

آبیاری بیش از اندازه گیاهان گوشتی از جمله ساکولنت ها باعث افزایش ابتلا به بیماری های قارچی و پوسیدگی می شود. علاوه بر آبیاری وجود زخم در گیاه و خاک آلوده نیز باعث ابتلای گیاه به بیماری های قارچی می شود.

آفات و بیماری های تهدید کننده ساکولنت ها

7 گونه زیبا از گیاه زینتی و آپارتمانی ساکولنت

1.سانسوریا (زبان مادر شوهرSansevieria trifasciata)

این گیاه آپارتمانی یکی از انواع ساکولنت ها بوده که بسیار پر طرفدار و محبوب است. این گیاه زینتی دارای ارقام متنوعی بوده که همه آن ها بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر می باشند که برای زیباسازی فضا از آن ها استفاده می شود.

یکی از ویژگی های خارق العاده این گیاه این است که باعث تصفیه هوا می شود و در شب اکسیژن آزاد می کند به همین دلیل یکی از گیاهانی است که در اتاق خواب استفاده می شود تا هم فضای زیبایی خلق کند و هم باعث آرامش و خواب آسوده شود. 

خصوصیات مورفولوژی گیاه سانسوریا:

گیاه سانسوریا یک گیاه چند ساله همیشه سبز می باشد. ارتفاع آن در حدود 45 سانتی متر بوده و با مناسب بودن شرایط تا 1 متر هم می تواند رشد کند. برگ های این گیاه مستقیم، شمشیری شکل و به رنگ سبز می باشد. کناره های برگ های این گیاه به رنگ زرد می باشد. این گیاه نسبت به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و در نقاط مختلف آپارتمان و ادارات می توان آن ها نگهداری کرد.

این گیاه در شرایط خاص ممکن است گل بدهد ولی گل آن جذابیت خاصی نداشته و بیشتر جنبه معطربودن دارد.

1.سانسوریا (زبان مادر شوهرSansevieria trifasciata)

2.آلوئه ورا (صبر زرد Aloe vera)

این گیاه نوعی دیگر از ساکولنت ها می باشد که گیاهی بی ساقه یا دارای ساقه بسیار کوتاه است. نام علمی آن (Aloe sp) می باشد. این گیاه بومی آفریقا و مناطق مدیترانه ای می باشد. این گیاه زینتی فوق العاده مقاوم بوده و به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار می گیرد و جنبه دارویی نیز دارد و برای زیباسازی پوست استفاده می شود.

برگ های آن ضخیم و گوشتی، نیزه ای و پشت سر هم به صورت طوقه ای قرار دارند و رنگ آن ها سبز تا سبز مایل به خاکستری است که در برخی از آن ها ممکن است گل نیز تشکیل شود. حاشیه برگ ها دندانه دار و دارای دندان های سفید و کوچک است. 

علت محبوبیت گیاه آلوئه ورا چیست؟

همان طور که گفته شد این گیاه زینتی یکی از مقاوم ترین گیاهان و ساکولنت ها بوده که نگهداری و مراقبت از آن راحت می باشد. از طرفی این گیاه جنبه دارویی و درمانی دارد و به همین علت بیشتر مردم نسبت به نگهداری از آن در داخل خانه اقدام می کنند. 

این گیاه هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی مصرف می شود. ژلی که از داخل برگ های این گیاه خارج می شود دارای خواص دارویی بی نظیری بوده و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

بهترین مکان برای نگهداری گیاه آلوئه ورا:

این گیاه به نور زیادی احتیاج دارد تا برگ های خود را شاداب نگه دارد. بهترین مکان برای نگهداری این ساکولنت در معرض تابش نور مسقیم  است تا نور به میزان کافی دریافت کند. البته باید توجه داشت که آفتاب مستقیم ظهر برای این گیاه مناسب نیست. دمای اتاق بهترین دما برای عملکرد این گیاه می باشد. 

2.آلوئه ورا (صبر زرد Aloe vera)

3.آئونیوم (ناز بشقابی Aeonium)

آئونیوم یکی دیگر از انواع ساکولنت ها می باشد که گیاهی آبدار با ساقه های طوسی بلند است. نام علمی این گیاه (Aeonium) بوده و شکل خاص برگ های این گیاه باعث شده تا در بین دیگر ساکولنت ها طرفدار های بیشتری داشته باشد. آن دسته از آئونیوم هایی که به صورت تجاری فروخته می شوند ارقام یا تلاقی های هیبریدی مشتق شده از تعداد نسبتا کمی گونه هستند. اگر شرایط رشد برای این گیاهان مناسب باشد به مراقبت زیادی احتیاج ندارند.

خصوصیات ظاهری و مورفولوژی گیاه آئونیوم:

برگ های این گیاه به شکل گل رز در کنار هم قرار گرفته اند و شکل خاصی را ایجاد می کنند. رنگ این برگ ها بسیار متنوع بوده و به رنگ سبز، زرد، سفید، قرمز و بنفش می باشد. نوع بنفش آن محبوبیت بیشتری داشته و جذاب تر است. اکثر آئونیوم ها مونوکارپ بوده یعنی گیاه مادر پس از گلدهی می میرد. 

بعضی از انواع آئونیوم ها وقتی به صورت بوته ای رشد می کنند، می توانند مانند بونسای به نظر برسند. فصل رشد واقعی این گیاهان از زمستان تا بهار است، یعنی زمانی که درجه حرارت خنک و مرطوب است.

شرایط نوری و دمایی مورد نیاز برای گیاه آئونیوم:

در آب و هوای گرم تر می توان آئونیوم را همانند گیاهان چند ساله در زمین پرورش داد. اما رشد آن ها به عنوان گلدان در پاسیو هم معمول است. این گیاهان دمای انجماد را نمی توانند تحمل کنند و هوای گرم و خشک را دوست ندارند. 

برخلاف سایر ساکولنت ها که خاک خشک را ترجیح می دهند، این گیاهان خاک مرطوب را بیشتر می پسندند.

این گیاهان در مکان هایی با آفتاب مستقیم و یا حتی نیم سایه رشد خوبی دارند. نوع بنفش آن به میزان نور بیشتری احتیاج دارد تا بتواند رنگ جذاب خود را حفظ کند. اگر این گیاه را در داخل خانه نگهداری می کند می توانید به آن ها نور غیر مستقیم روشن بدهید.

 آفتاب مستقیم ظهر برای این گیاهان مناسب نیست به ویژه در فصل گرما اما در فصل های سرد سال این آفتاب برای رشد این گیاهان لازم است و به عملکرد آن ها کمک می کند.

خاک مناسب برای نگهداری ساکولنت آئونیوم:

برای نگهداری این گیاهان بهترین ترکیب خاک، مخلوط گلدان شنی یا گلدان معمولی که با پرلیت اصلاح شود است. این ترکیب خاک نسبت به خاک مخصوص ساکولنت و کاکتوس برای نگهداری آئونیوم بهتر است زیرا این گیاه به رطوبت زیادی احتیاج دارد.

3.آئونیوم (ناز بشقابی Aeonium)

4.کراسولا خرفه ای (گیاه یشم Crassula ovata)

کراسولا خرفه ای یکی دیگر از ساکولنت های پر طرفدار است که بسیار مقاوم بوده و برای زندگی طولانی مدت به دوعنصر آب و نور نیاز دارد. یعنی اگر این دو شرایط به خوبی برای آن ها فراهم باشد شما یک ساکولنت زیبا برای مدت زمان طولانی خواهید داشت. نام علمی این گیاه Crassula ovata می باشد. علت مقاوم بودن این گیاه این است که این ساکولنت بومی جنوب آفریقاست و مقدار زیادی آب ذخیره می کند.

این گیاه نماد ثروت، شانس و پول می باشد، و بهترین هدیه برای افرادی است که به تازگی شغل جدیدی راه اندازی کرده اند.

خصوصیات ظاهری و گیاه شناسی گیاه کراسولا خرفه ای

کراسولا خرفه ای یک گیاه آبدار بوده و همانند کاکتوس ها مقدار زیادی آب در برگ های خود ذخیره می کند. ظاهر این گیاه بسیار شبیه به بونسای بوده و دارای تنه و شاخه های ضخیم است. برگ های این گیاه از نوع بیضی شکل و ضخیم، لبه های بیرونی آن به صورت سبز تیره و احتمالا قرمز رنگ هستند.

این گیاه در صورت مساعد بودن شرایط ممکن است گل های سفید یا صورتی تولید کند. 

بهترین مکان برای نگهداری کراسولا خرفه ای

این گیاه به علت زیبایی زیادی که به فضا می دهد و همچنین شرایط نگهداری آن راحت و آسان است بسیار مورد توجه می باشد. این ساکولنت زیبا را در همه جا می توان نگهداری کرد از جمله در آپارتمان، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق مطالعه و حتی در ادارات و دفاتر هم می توان از آن نگهداری کرد.

تنها نکته ای که حائز اهمیت است این است که این گیاه بسیار نور دوست بوده و باید نور زیادی دریافت کند به همین دلیل تا حد امکان آن را نزدیک به پنجره قرار دهید. 

4.کراسولا خرفه ای (گیاه یشم Crassula ovata)

این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و آبیاری آن همانند دیگر ساکولنت هاست و باید بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک در عمق 3-2 سانتی متری خشک شود. 

5.هاورتیا (هاورتیا گورخری Haworthia)

گیاه هاورتیا یک گیاه کوچک خانگی و بسیار جذاب می باشد. نام علمی این گیاه Haworthia Attenuata بوده و بومی آفریقای جنوبی می باشد. 

خصوصیات ظاهری و مورفولوژی گیاه هاورتیا

این گیاه کم و بیش کوتاه و بدون ساقه می باشد که بصورت طوقه ای رشد کرده و در نهایت شکل خاص و منحصر به فردی به خود می گیرد. برگ های این گیاه کشیده، گوشتی، سبز کم رنگ که اغلب با برجستگی های زگیل مانند پوشیده شده است. این گیاه در صورت گلدهی گل های کوچک، لوله ای یا قیفی شکل ایجاد می کند.

بهترین مکان برای نگهداری گیاه هاورتیا

این گیاه همانند سایر ساکولنت ها از نور شدید، رطوبت کافی در تابستان و شرایط نسبتا خشک در زمستان استقبال می کنند. بهترین مکان برای این گیاه نیز نزدیک به پنجره می باشد.

برای زیباتر شدن می توانید این گیاهان کوچک و زیبا را در ظروف کوچک و جالب مانند لیوان و یا یا کفش های کوچک بچه پرورش دهید.

5.هاورتیا (هاورتیا گورخریHaworthia)

برای نگهداری از این گیاه حتما از ظرفی استفاده کنید که سیستم تخلیه و زهکشی خوبی داشته باشد.

علت سفید یا زرد شدن برگ های هاورتیا چیست؟

اگر برگ های ساکولنت شما به رنگ سفید یا زرد در آمده است نشانگر آفتاب زیاد است. اگر گیاه به اندازه کافی نور نداشته باشد رنگ آن سبز خیلی کم رنگ خواهد شد. 

6.سدوم (سدوم مورگانیانوم Acre Sedum)

این ساکولنت ها شکل و اندازه بسیار متنوع و زیبایی دارند. این گیاه بومی مناطق مختلف نیمکره شمالی بوده و دارای گونه های زیادی می باشد. این گیاهان به صورت یکساله تا چند ساله رشد می کنند. تمامی گونه های موجود در این خانواده دارای برگ های گوشتی و آبدار می باشند. 

گونه های رایج در این خانواده که دارای طرفداران بیشتری هستند به شرح زیر است:

  1. سدوم مورگانیانوم (Sedum morganianum) که به آن سدوم دم اسبی نیز می گویند.
  2. سدوم شکلاتی (Sedum rubrotinctum) 
  3. سدوم شکوفه ای (.Sedum spp)

گیاهان سدوم یک نوع گیاه پوششی برای باغچه ها و حاشیه خیابان ها محسوب می شود. 

6.سدوم (Acre Sedum)

7.سمپرویوم (همیشه زنده Sempervivum) 

این گیاه نیز از جمله گیاهان همیشه سبز است زیرا این گیاه چندساله برگ های خود را در زمستان نگه می دارد و در برابر شرایط سخت رشد، بسیار مقاوم است. این گیاهان بومی آمریکای لاتین بوده و به طور کلی به شکل گل رز هستند و در رنگ ها و اشکال متنوعی وجود دارند. این ساکولنت ها به میزان زیادی به سرما مقاوم هستند از این رو لقب همیشه زنده را به خود اختصاص داده اند. 

معروف ترین گونه های این خانواده به شرح زیر است:

  1. سمپرویوم لب ماتیکی (Sempervivum tectorum)
  2. سمپرویوم ساق‌عروس (Sempervivum montanum)
  3. سمپرویوم عنکبوتی (Sempervivum arachnoideum)

خصوصیات ظاهری و مورفولوژی گیاه سمپرویوم

برگ های این گیاه به شکل استوانه ای یا قاشقی کشیده، گوشتی و پهن دیده می شوند. در این حالت نوک برگ ها به رنگ بنفش، قرمز، زرد یا قهوه ای دیده می شود. این گیاه در برخی مواقع بدون ساقه یا دارای ساقه بسیار کوتاهی می باشد. 

این گیاه نسبتا سرما دوست بوده ولی در سرمای زیر 10 درجه ممکن است آسیب ببیند. 

7.سمپرویوم (Sempervivum) 

چگونه با استفاده از گیاهان زینتی ساکولنت کسب درآمد کنیم؟

یکی از راه های کسب درآمد به ویژه برای افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند تکثیر و فروش گیاهان زینتی به ویژه ساکولنت ها می باشد. این گیاهان به مراقبت و نگهداری خاصی احتیاج ندارند از این رو بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این گیاهان دارای قیمت مناسب و پایین تری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی و زینتی هستند.

بیشتر افراد نیز برای زیبایی و خلق فضایی زیبا در آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و … از این گیاهان استفاده می کنند. به علت کوچک بودن بیشتر این گیاهان، آن ها به فضای زیادی برای نگهداری احتیاج ندارند. 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تماس با ما
icon-call
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x