بهترین کود برای درخت سیب و 5 مرحله برای کود دهی

بهترین کود برای درخت سیب و 5 مرحله برای کود دهی

درختان سیب مانند سایر درختان میوه برای رشد و تولید محصول فراوان، مانند سبزیجات، گل‌ها و گیاهان دیگر، به تغذیه مناسب نیاز دارند. در مقاله بهترین کود برای درخت سیب 5 مرحله ذکرشده است، با ما همراه باشید تا زمان مناسب و چگونگی کود دهی به درختان سیب را به شما آموزش دهیم. در انتهای مقاله انواع کود مناسب برای درختان سیب و سایر نکات ضروری را نیز بیان خواهیم کرد.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

چگونگی کود دهی به درختان سیب را میتوان در 5 مرحله خلاصه کرد.

5مرحله کود دهی به درختان سیب

مرحله اول: باید زمان مناسب کود دهی باغ سیب خود را بدانید

زمان برای کود دهی درختان سیب بسیار اهمیت دارد. دقیقاً قبل از جوانه زدن، زمان مناسبی برای کود دهی است. جوانه زدن زمانی است که درختان شما چرخه رشد سالانه خود را شروع می‌کنند و بیشترین مواد مغذی را نیاز دارند.

می‌توانید حداکثر یک ماه قبل از زمان جوانه زدن درخت، بهترین کود برای درخت سیب را آماده کنید یا اگر لحظه ایدئال را ازدست‌داده‌اید و درختان شروع به شکوفه دادن کرده‌اند، می‌توانید تا ژوئن صبر کنید.

در اواخر تابستان یا پاییز کود ندهید، زیرا بعد از کود دادن، درخت شروع به رشد و جوانه‌زنی می‌کند که در اثر سرما آسیب می‌بیند. اگر خیلی دیر شده و هنوز می‌خواهید درختان خود را تغذیه کنید، می‌توانید خاک آن‌ها را با کمپوست و یا سنگ فسفات نرم مالچ کنید؛ اما باید از مصرف همه کودهای ازته (نیتروژن دار) خودداری کنید.

مرحله دوم: اندازه‌گیری برای نیازسنجی درخت سیب به کود

همه درختان میوه هرساله به کود احتیاج ندارند و یا اینکه ممکن است نیاز مبرم به کود داشته باشند. این امر سال‌به‌سال بسته به عوامل مختلفی تغییر می‌کند، بنابراین حتماً سالانه اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهید.

اگر مقدار نادرست کود به درخت سیب داده شود چه اتفاقی می‌افتد؟

کود زیاد منجر به شاخه و برگ زیاد و یا میوه زیاد نمی‌شود. بلکه حتی ممکن است مانع رشد سریع درختان شما و در آینده باعث شکسته شدن شاخه‌ها شود.

کود کم می‌تواند باعث رشد کند و عملکرد کم شود، بنابراین در زمان برداشت میوه بر کمیت میوه برداشتی تأثیر منفی می‌گذارد. ندادن مقداری کافی از بهترین کود برای درخت سیب و درنتیجه پرورش یافتن آن‌ها در خاک ضعیف منجر به کمبود مواد مغذی و سلامتی ضعیف درختانی می‌شود که توانایی مبارزه با بیماری‌ها و آفات را ندارند.

خوشبختانه، درختان سیب در بیان آنچه نیاز دارند بسیار خوب هستند. تمام آنچه شما نیاز دارید یک متر و چند دقیقه وقت است. قبل از شروع رشد مجدد درخت برای فصل جدید، باید اندازه‌گیری‌های خود را انجام داده باشید؛ بنابراین در زمستان یا اوایل بهار اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهید.

رشد سالانه درخت سیب را اندازه‌گیری کنید

قبل از دادن بهترین کود برای درخت سیب، حتماً مراحل اندازه‌گیری رشد سال قبل را به ترتیب زیر انجام دهید.

مرحله اول: ابتدا حلقه‌های رشد سال گذشته را پیدا کنید. حلقه رشد نقطه‌ای از شاخه‌ای است که در فصل قبل روی درخت رشد کرده است.

مرحله دوم: از حلقه رشد تا انتهای شاخه را اندازه‌گیری کنید. این اندازه‌گیری‌ها را در چندین نقطه اطراف درخت تکرار کنید.

مرحله سوم: میانگین این اندازه‌گیری‌ها را محاسبه کنید. عدد به‌دست‌آمده، رشد سالانه درخت است.

این مرحله را برای هر درخت خود تکرار کنید. حتی اگر چندین درخت هم‌سن داشته باشید، ممکن است آن‌ها با سرعت یکسانی رشد نکرده باشند و درنتیجه مقدار نیاز آن‌ها به کود، با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اگر درخت خود را به میزان قابل‌توجهی بیش‌ازحد معمول هرس کرده‌اید، به‌طوری‌که در سال گذشته بیش از 20٪ از شاخه‌های آن را برداشته‌اید تا سال بعد کود ندهید.

رشد سالانه درخت سیب را اندازه‌گیری کنید

نمودار را برای ارزیابی رشد بررسی کنید

از نمودار برای ارزیابی رشد سالانه درخت خود استفاده کنید. اگر نرخ رشد درخت کمتر از رشد سالانه است، باید امسال کود دهی را حتماً انجام دهید. اگر نرخ رشد درخت شما بالاتر از نرخ رشد سالانه قرار دارد، نیازی به کود دهی در سال جاری نیست (این اندازه‌گیری‌ها را هرسال انجام دهید)

در ادامه بهترین کود برای درخت سیب نرخ رشد سالانه‌ای که حتماً درختان سیب باید داشته باشند را بیان می‌کنیم.

نرخ رشد سالانه درخت سیب

درختان جوان سیب که هنوز به حداکثر باردهی نرسیده‌اند باید 18 تا 25 اینچ رشد سالانه داشته باشند.

درختان بالغ باید رشد سالانه 20 اینچ (50 سانتی‌متر) داشته باشند.

نرخ رشد سالانه

مرحله سوم: کود مناسب را انتخاب کنید

درختان سیب کود ارگانیک و ازت بالا را ترجیح می‌دهند.

کنجاله خون (گوشت بدون آب)، کنجاله سویا، کود مرغ کمپوست شده، کنجاله پنبه‌دانه و کنجاله پر همه از منابع خوب و آلی نیتروژن هستند.

کودهای مخصوص درخت سیب نیز وجود دارد.

علاوه بر نیتروژن، درخت شما به سایر عناصر کلان و ریز نیز نیاز دارد. افزودن کمپوست هنگام کود دهی روش خوبی برای تأمین مواد آلی و مواد معدنی است. ازومیت یا Cascade Remineralizing Soil Boost منابع خوبی از مواد معدنی کمیاب هستند.

با آزمایش خاک می‌توان فهمید که آیا باید فسفر، پتاسیم و سایر مواد مغذی بیشتری اضافه کنید یا خیر.

مرحله چهارم: میزان استفاده از کود را محاسبه کنید

همیشه هنگام باروری و تولید میوه، درختان میوه شما به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. اکنون که دانستید درخت شما به کود احتیاج دارد و بهترین کود برای درخت سیب را انتخاب کرده‌اید، باید مقدار صحیح استفاده از هر درخت را تعیین کنید.

برای آن دسته از ما که در ریاضیات سرآمد نیستیم – نگران نباشید – ما شما را با محاسبات کود آشنا خواهیم کرد.

مقدار کودی که استفاده می‌کنید محاسبه می‌شود، بر اساس سن یا اندازه درخت و مقدار نیتروژن موجود در بسته‌بندی است.

میزان استفاده از کود را محاسبه کنید

 

تعیین میزان مصرف کود

درختان به 0.10 پوند (45.35 گرم) نیتروژن واقعی به طور سالانه یا به ازای هر اینچ (2.54 سانتی‌متر) قطر تنه (اندازه‌گیری قطر تنه را از حدود 1 فوتی (30.48 سانتی‌متری) بالاتر از سطح زمین انجام دهید) نیاز دارند. مقدار کود دهی به یک درخت سیب در یک سال باید حداکثر 1 پوند (0.45 کیلوگرم) ازت واقعی باشد.

به‌عنوان‌مثال، اگر قطر درخت شما 5 اینچ (12.7 سانتی‌متر) است (اگر درخت شما 5 سال دارد)، 5 در 0.10 پوند نیتروژن ضرب کنید، برابر با 0.5 پوند (0.22 کیلوگرم) است. این بدان معناست که درخت به 0.5 پوند نیتروژن واقعی نیاز دارد.

اما صبر کنید، شما هنوز کارتان تمام نشده است! پوند «نیتروژن واقعی» به‌سادگی اندازه‌گیری مقدار آن کود نیست، زیرا در کود مواد دیگری نیز علاوه بر نیتروژن وجود دارد.

اعداد NPK موجود در کود، درصد عناصر غذایی در هر پوند کود را نشان می‌دهد، نه مقدار واقعی آن. N، P و K به نیتروژن، فسفر و پتاسیم اشاره دارد.

به‌عنوان‌مثال، اگر N موجود در بسته‌بندی کود 7 باشد (به معنای 7٪ نیتروژن)، مانند E.B. کود Stone’s Fruit Tree، بنابراین برای هر پوند کود 0.07 پوند ازت واقعی وجود دارد.

برای محاسبه مقدار کود مصرفی از بهترین کود برای درخت سیب، مقدار نیتروژن موردنیاز درخت را به مقدار نیتروژن واقعی در هر پوند کود تقسیم کنید.

بنابراین، با استفاده از مثال‌های قبلی، یک درخت سیب پنج‌ساله به 0.5 پوند نیتروژن نیاز دارد. E.B. کود Stone Fruit Tree دارای مقدار N 7 بر روی بسته‌بندی است، به این معنی که دارای 0.07 پوند نیتروژن در هر پوند کود است. نیم پوند یا 0.5 پوند، تقسیم بر 0.07 پوند برابر است با 7 پوند. جواب 7 پوند مقدار موردنیاز از این کود برای استفاده در درخت است.

مرحله پنجم: نحوه استفاده از کود برای درخت سیب

برای کمک به تغذیه بهتر درخت با کود و بیشترین کارایی، ریختن کود را به طور مساوی در پای درخت و اطراف آن شروع کنید و ریختن کود را تا دورترین شاخه رشد کرده درخت ادامه دهید.

ساده‌ترین راه برای انجام این کار این است که کود را روی زمین پخش کنید و آن را با بیل خرد و جدا کنید.

حفر یک سری سوراخ‌های کوچک یکی دیگر از روش‌های استفاده از کود است. این کار کمی وقت بیشتری می‌گیرد، اما به بهترین وجه اطمینان می‌یابید که کود به ریشه‌های درخت می‌رسد، به‌ویژه هنگام استفاده از کود حاوی مواد مغذی دارای حلالیت کمتر (نسبتاً سخت در آب حل می‌شوند) مانند فسفر و میکوریزا.

عمق سوراخ‌ها شش اینچ (15.24 سانتی‌متر) پایین و با فاصله 12 اینچ (30.48 سانتی‌متر) تا 18 اینچ (45.72 سانتی‌متر) از یکدیگر و در همان منطقه‌ای که کود پخش کرده‌اید، حفر کنید. برای اینکه کار حفاری آسان شود می‌توانید از مته یا دریل با سر مناسب و شارژی استفاده کنید. در هر سوراخ کمی کود بپاشید تا تمام شود.

بعد از اتمام کود دهی از بهترین کود برای درخت سیب، یک لایه کمپوست به عمق یک اینچ دور درخت پخش کنید و آن را به‌خوبی آب دهید.

استفاده از مالچ روی کودها

نیتروژن زیادتر، میوه‌های بیشتر!

اگر کمی ازت باعث رشد بهتر و سالم‌تر شدن درختان سیب شود، ممکن است فکر کنید که استفاده از مقدار زیادی نیتروژن بهتر است؛ اما لزوماً این‌طور نیست. همان‌طور که مقدار نیتروژن کم به درختان شما آسیب می‌رسانند، مقدار نیتروژن زیاد نیز ممکن است باعث مشکلات زیادی شود.

درختان میوه، درست مثل سبزیجات، به یک رژیم غذایی متعادل ازت، فسفر و پتاسیم، به‌علاوه چندین ماده معدنی کمیاب برای رشد نیاز دارند. اگر آن‌ها از قبل باروری مناسبی را در محل کاشت خود داشته باشند، افزودن نیتروژن اضافی می‌تواند باعث رشد نرم بیش‌ازحد شود که در زمستان به‌راحتی آسیب می‌بیند و احتمالاً درخت را از بین می‌برد. افزودن نیتروژن اضافی همچنین می‌تواند باعث کمبود عناصر غذایی شود که می‌تواند به درخت آسیب برساند. رسیدن به تعادل درست، مهم است.

ازت زیاد می‌تواند از باردهی و گل‌دهی جلوگیری کند و حتی ممکن است به ریشه درختان شما آسیب برساند.

نیتروژن بیشتر، میوه بزرگتر؟

با توجه به رشد درخت به آن کود دهید

اگر درخت جوان شما در سال قبل 24 اینچ رشد داشت، نیازی به افزودن کود اضافی نیست.

اگر درخت جوان شما در سال قبل 12 یا 15 اینچ رشد داشته باشد یا بین 15 آوریل تا 1 ژوئن 2 تا 3 اینچ رشد داشته باشد، افزودن مقدار متوسط ​​نیتروژن مفید خواهد بود.

اگر درخت جوان شما در سال قبل فقط 2 اینچ رشد داشته باشد، در ابتدای فصل رشد به یک دوز کامل نیتروژن نیاز دارد. در این مورد از دستورالعمل‌های بسته کود به‌عنوان قانون استفاده کنید.

از دستورالعملی که در قسمت تعیین میزان مصرف کود نیز آورده شد، می‌توانید استفاده کنید.

در ادامه مقاله بهترین کود برای درخت سیب، به معرفی انواع کودها و انواع مناسب آن برای درختان سیب می‌پردازیم.

انواع کودهای مناسب برای باغات سیب چیست ؟

کودهای درخت سیب ممکن است ارگانیک یا غیر ارگانیک باشند، اما مواد مغذی آن برای درختان شما یکسان است. هر دو نوع را می‌توان به خاک یا به‌عنوان اسپری روی برگ سیب استفاده کرد. فرم‌های خشک و همچنین چندین کود آلی مایع ازجمله امولسیون ماهی و کنسانتره جلبک دریایی موجود است. همچنین می‌توانید از کمپوست برای تأمین مواد مغذی برای باغ خانه خود استفاده کنید.

یک آزمایش خاک تأیید می‌کند که خاک شما به چه مواد مغذی نیاز دارد و مقدار مواد مغذی و اشکالی را که ممکن است بهترین باشد، توصیه می‌کند. به آزمایشگاه خاک خود توصیه کنید که در حال پرورش سیب هستید. آن‌ها توصیه‌های خاص سیب را ارائه می‌دهند.

مواد تشکیل‌دهنده کود

درختان سیب به نیتروژن، فسفر و پتاسیم – سه رقم موجود روی کیسه‌های کود – و همچنین مواد معدنی کمیاب نیاز دارند. برای تولیدکنندگان خانگی، کودها باید دارای ازت به نسبت بیشتری باشند تا رشد سالم درختان را تضمین کنند.

کود معمول گرانول 20-10-10 برای سیب مناسب است. یک قاعده کلی برای باغات کوچک 1 پوند کود در هرسال از سن درخت حداکثر تا 6 پوند کود 20-10-10 برای هر درخت است. نسبت کود 10-5-5 برای رسیدن به غلظت مشابه مواد معدنی کود 20-10-10 به مقدار کود دو برابر نیاز دارد.

هنگام کار با کودها همیشه از دستکش و عینک محافظ استفاده کنید.

در ادامه مقاله بهترین کود برای درخت سیب به معرفی کودهای مناسب برای درخت سیب می‌پردازیم.

انواع کود برای درخت سیب

محصولات ارگانیک برای باروری درختان سیب

هنگام خرید کود، محصولی نمی‌خواهید که 100٪ نیتروژن باشد. در عوض، شما کود طبیعی و آلی را انتخاب می‌کنید که غنی از ازت باشد اما حاوی مواد مغذی دیگری نیز باشد. محصولاتی که به‌عنوان کود فروخته می‌شوند دارای درجه N-P-K هستند که به عدد بیان می‌شوند. (N = نیتروژن، P = فسفر و K = پتاسیم). اگر کالایی دارای درجه‌بندی 9-3-0 باشد، همانند کنجاله ماهی، به این معنی است که دارای 9٪ ازت، 3٪ فسفر و فاقد پتاسیم است. نیتروژن باعث رشد سبز و برگ می‌شود. فسفر باعث رشد و گلدهی ریشه می‌شود. پتاسیم به باروری و رشد دانه کمک می‌کند.

کود ماهی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، کود ماهی دارای امتیاز 9-3-0 است. در اوایل فصل در باغ‌های جوان که درختان رشد کندی دارند، مفید است. می‌توانید سر ماهی و محتویات داخل بدن آن را در باغ خود دفن کنید. کود ماهی نسبت به سر ماهی خام بهتر است اما به همان اندازه بو دارد. خوب است که آن را درست قبل از باران استفاده کنید تا بوی آن به طور عمیق در خاک شسته شود و همسایگان را آزار ندهد و گربه‌های ولگرد را به خود جذب نکند. برای خرید کود ماهی به فروشگاه پسته رفسنجان مراجعه کنید.

کود ماهی

کود یونجه

کود یونجه دارای امتیاز (2-1-2) است. ما باغ و درختان میوه خود را با یونجه مالچ می‌کنیم که در طول فصل رشد تجزیه می‌شود و درختان و سبزیجات را با نیتروژن و پتاسیم تغذیه می‌کند. کنجاله یونجه نیتروژن را سریع‌تر از یونجه آزاد می‌کند. اگر درختان میوه شما رشد کندی دارند، آن را در ماه مه به درخت بدهید.

کود خون

غذای خون در میان بهترین کود برای درخت سیب، دارای رتبه 12-0-0 است و محصول تولیدی صنعت گوشت است. در اوایل فصل از آن برای تقویت نیتروژن درختان استفاده کنید. آن را درست قبل از باران بگذارید تا در خاک شسته شود. دستورالعمل‌های موجود در بسته را دنبال کنید تا بیش‌ازحد آن را اضافه نکنید.

کود خون

نکات کاربردی در ارتباط با بهترین کود برای درخت سیب

کود خشک را با پراکنده کردن آن در زیر درخت به قسمت قطره‌ای (دایره‌ای خیالی تا نوک شاخه‌های رشد کرده درخت) روی خاک بریزید. درختان سیب با رقابت کمی از چمن یا گیاهان دیگر بهترین رشد را دارند. اگر چمن‌ها یا سایر پوشش‌های زمینی و بوته‌ای با سیب‌های شما رقابت کنند، ممکن است کود اضافی لازم باشد.

از کودهای مایع طراحی‌شده برای آبیاری باید برای پوشاندن همان منطقه استفاده شود. کودهای آلی و غیر آلی را حداقل تا 6 اینچ در اطراف درخت بپاشید. کودهای محلول‌پاشی آماده مصرف برای استفاده در باغ‌های خانگی را می‌توان به برگ‌های درخت پاشید. محلول‌پاشی، باعث رسیدن سریع‌تر نیتروژن به درخت خواهد شد.

محلول پاشی کود روی درختان سیب

زمان‌بندی کود دهی به درخت سیب

هر نوع کود یا کودی را که انتخاب کنید، اولین استفاده باید در اوایل بهار و در زمان تشکیل جوانه باشد. دومین کاربرد باید در اواخر بهار بعد از میوه دهی انجام شود. اگر درخت جوان است یا به دلیل دیگری میوه‌ای نرسیده است، کاربرد دوم ممکن است حذف شود. اواسط تابستان آخرین زمان کود دهی است. کود دهی پس‌ازآن، ممکن است باعث رشد درخت و آسیب‌پذیر شدن آن در زمستان شود.

ملاحظات دیگر در رابطه با بهترین کود برای درخت سیب

درختانی که به‌شدت هرس شده‌اند در آن سال به دلیل رشد چوب جدید به ازت کمتری احتیاج دارند. ازآنجاکه درختان مقداری نیتروژن ذخیره می‌کنند، ممکن است کود سبک‌تری در اولین تابستان پس از هرس سنگین استفاده شود و یک برنامه نیتروژن منظم می‌تواند سال بعد از سر گرفته شود.

رشد نوک شاخه‌ها را کنترل کنید. به طور متوسط ​​8 تا 12 اینچ در سال است. اگر رشد کمتر است، در بهار بعدی مقدار کمی ازت را در نظر بگیرید. کود نیتروژن بالاتر مانند 21-0-0 برای درختان تازه کاشته شده تا سه‌سالگی مناسب است.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع

https://joybileefarm.com/fertilizing-apple-trees/

https://homeguides.sfgate.com/fertilizing-naval-oranges-43072.html

https://www.gardeningknowhow.com/edible/fruits/apples/apple-tree-feeding.htm

https://www.groworganic.com/blogs/articles/when-and-how-to-fertilize-your-fruit-trees

https://www.hunker.com/12206142/what-kind-of-fertilizer-do-you-use-on-apple-trees

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x