ساخت تراریوم به صورت گام به گام در 5 مرحله

ساخت تراریوم به صورت گام به گام در 5 مرحله

تراریوم علاوه بر زیبایی بخشیدن ، نحوه نگهداری و مراقبت بسیار ساده ای نیز دارد. اگر به دنبال چیزی به عنوان دکور می‌گردید یا قصد دادن هدیه ای منحصر به فرد را دارید، ساخت تراریوم را امتحان کنید.

قبل از اینکه دست به کار شوید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید: تراریوم دقیقاً چیست؟

تراریوم چیست؟

تراریوم مجموعه ای از گیاهان کوچک و تزئینی است که در یک محیط بسته رشد می کنند. ظروف تراریوم معمولاً شفاف بوده و دهانه ای به اندازه کافی بزرگ دارند که به باغبان امکان دسترسی به گیاهان داخل آن را می دهد. بهترین قسمت در مورد تراریوم این است که می توانید چیزی منحصر به فرد و متناسب با سلیقه خود بسازید.

ما شما را با هر آنچه لازم است در مورد نحوه ساخت تراریوم بدانید آشنا خواهیم کرد. از تعریف و الهام گرفته تا ایجاد و مراقبت. در کمترین زمان از باغ مینیاتوری خود لذت خواهید برد. قبل از اینکه آستین خود را بالا بزنید، مطمئن شوید که تمام وسایلی را که برای شروع به کار نیاز دارید، تهیه کرده و در اختیار دارید.

ساخت تراریوم در خانه

لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم

لوازم مورد نیاز برای ساخت تراریوم

ظرف شیشه ای

برای ایجاد تراریوم خود به نوعی ظرف شیشه ای احتیاج دارید. تعداد زیادی ظرف منحصر به فرد برای انتخاب وجود دارد. فقط مطمئن شوید که ظرف از ماده ای شفاف ساخته شده است تا بتوانید از دیدن باغ کوچک خود لذت ببرید.

سنگ های کوچک یا سنگریزه ها

سنگ‌های کوچک یا سنگریزه به عنوان پایه تراریوم شما استفاده می شوند. سنگریزه های کوچک نقش زهکشی آب برای ریشه گیاهان را دارند و با وجود آنها می‌توانید مطمئن باشید که آب اضافی در خاک باقی نمی ماند و باعث پوسیدگی گیاهان تراریوم نمی شود.

ذغال فعال

نیاز شما به ذغال فعال خیلی زیاد نیست؛ یک لایه نازک از زغال فعال آب را تازه نگه می دارد و به شما کمک می کند تا از رشد باکتری در تراریوم جلوگیری کنید.

خاک گلدان

خاک گلدان به عنوان یک لایه مهم برای ساخت تراریوم شما عمل می‌کند. هر نوع خاکی می‌تواند این کار را انجام دهد. البته در صورت کاشت کاکتوس یا ساکولنت مخلوط های ویژه ای در گل فروشی ها وجود دارد.

گیاهان

بدون موجودات سبز، تراریومی وجود نخواهد داشت. چند گیاه مورد علاقه خود که تقریبا هم اندازه هستند را انتخاب کنید تا در تراریوم خود استفاده کنید. ساکولنت ها و مینی کاکتوس ها همه گزینه های مناسبی هستند

ابزارهای کوچک باغبانی

بیلچه کوچک دستی و یا ابزارهای کوچک به شما کمک می کند تا بتوانید همه موارد را به هنگام ساخت تراریوم خود  مرتب کنید.

 بهترین گیاهان برای تراریوم شما

هنگام انتخاب گیاهان برای استفاده در تراریوم خود، مواردی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:

گیاهانی را انتخاب کنید که برای ظرف شیشه ای شما به اندازه کافی کوچک باشند. در واقع نباید گیاهان تراریوم به ظرف شیشه ای تراریوم بچسبند.

گیاهانی که با رطوبت سازگاری بیشتری دارند، به احتمال زیاد می توانند در تراریوم شما رشد کنند. اگرچه ساکولنت ها و کاکتوس ها چندان طرفدار رطوبت نیستند، اما این مشکل را می توانید با استفاده از یک ظرف شیشه ای با داشتن قسمتی که باز است، مانند ظرفی که برای این آموزش استفاده کرده‌ایم، جبران کنید.

گیاهانی را که انتخاب می‌کنید ، می توانید با تقلید از محیط طبیعی آنها در تراریوم ، سالم نگه دارید. توصیه می کنیم چند مورد از لیست زیر را انتخاب کنید:

  • Tillandsia stricta
  • Moon Valley Pilea involucrata
  • گیاه ستاره دریایی Cypthathus bivittatus
  • گیاه عصبی Fittonia verschaffeltii var. argyoneura
  • ساکولنت های مختلف
  • کاکتوس های مختلف

هنگامی که بهترین گیاهان را برای ساخت تراریوم انتخاب کردید ، زمان ساخت آن فرا می رسد. دستورالعمل های گام به گام ما را در زیر دنبال کنید تا در نهایت به باغ تزئینی کوچک خود برسید.

بهترین گیاهان برای تراریوم

نحوه ساخت گام به گام تراریوم

زمان اجرای پروژه: 30 دقیقه

مرحله 1

کف تراریوم خود را با یک لایه سنگ و سنگ ریزه به ضخامت 1 اینچ بپوشانید.

لایه زیرین سنگریزه های کوچک به عنوان زهکشی تراریوم شما عمل خواهد کرد.

مرحله اول ساخت تراریوم

مرحله 2

یک لایه بسیار نازک از زغال فعال اضافه کنید.

زغال فعال آب را تازه نگه می دارد و از رشد باکتر‌ی‌ها در تراریوم جلوگیری می کند.

مرحله دوم ساخت تراریوم

مرحله 3

یک لایه خاک گلدان اضافه کنید.

همانطور که اشاره کردیم، می‌توانید هر نوع مخلوط خاک گلدان را برای ساخت تراریوم استفاده کنید. اگرچه اگر شما قصد کاشت گیاهانی مانند کاکتوس را دارید، مخلوط های خاصی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. شما باید به اندازه کافی خاک گلدان اضافه کنید تا آنقدر عمیق باشد که گیاهان شما بتوانند در آن ریشه بزنند. ما لایه ای را پیشنهاد می دهیم که حدود 2 اینچ باشد. برای این تراریوم خاص ، ما از 2 اینچ خاک گلدان استفاده کردیم.

مرحله سوم ساخت تراریوم

مرحله 4

اکنون وقت آن است که گیاهان خود را اضافه کنید.

ابتدا با کاشت بزرگترین گیاه خود شروع کنید. گیاه را از ظرف آن خارج کنید.

سپس ، یک سوراخ در خاک ایجاد کنید که به اندازه کافی مناسب ریشه گیاهان باشد.

بعد ، گیاه را درون خاک قرار دهید. ساده ترین راه این است که از عقب به جلوی تراریوم خود کار کنید. در طراحی تراریوم هیچ قاعده و اصولی وجود ندارد، با چیدمان بازی کنید و از آن لذت ببرید!

هشدار: هنگام دست زدن به کاکتوس یا گیاهان خاردار از دستکش استفاده کنید.

مرحله چهارم ساخت تراریوم

مرحله 5

بعد از اینکه همه گیاهان در ظرف شیشه ای شما قرار گرفتند ، با یک لایه سنگریزه ظاهر آن را کامل کنید.

همچنین می توانید با استفاده از وسایل کوچک یا خرده ریزهای شخصی، به تراریوم خود شخصیت بیفزایید.

پس از اتمام ساخت تراریوم، باید از آن مراقبت مناسب داشته باشید. نور خورشید و آب دو مورد اساسی برای موفق شدن در ساخت تراریوم هستند.

تراریوم را هر دو هفته یک بار یا زمانی که خاک به نظر خشک شده است، کمی آبیاری کنید.

شما همچنین باید تراریوم خود را در قسمتی از خانه قرار دهید که نور شدید و غیر مستقیم خورشید را دریافت کند.

تراریوم ها در میان انواع گیاهان خانگی یا به تنهایی بسیار عالی به نظر می رسند.

مرحله پنجم ساخت تراریوم

10 نکته برای ساخت تراریوم

در این قسمت از مقاله، 10 نکته مهم برای ساخت یک تراریوم موفق آورده شده است.

1.پلاستیک در مقابل شیشه

هنگام انتخاب نوع ظروف برای پرورش گیاهان، پلاستیک و شیشه دو گزینه محبوب هستند. گرچه شیشه ارزان تر و به طور گسترده در دسترس تر است، ولی تراریوم پلاستیکی از دوام و وزن سبک تری برخوردار است. پلاستیک مستعد خراش و تغییر رنگ است. شیشه را می‌توان به اشکال و اندازه های مشخصی برای ساخت تراریوم در بازار پیدا کرد.

پلاستیک یا شیشه؟

2.باز یا بسته؟

قبل از شروع، تصمیم بگیرید که آیا تراریوم باز یا بسته می خواهید. ظروف باز برای گیاهان دوستدار آفتاب بسیار مناسب هستند، در حالی که گیاهانی که در رطوبت بالا رشد می کنند، در ظروف بسته عملکرد بهتری دارند.

باز یا بسته؟

3.خلاقیت در انتخاب ظروف

اگر می خواهید یک ظرف برای ساخت تراریوم بخرید، گزینه ها بی پایان هستند، اما ممکن است هزینه زیادی داشته باشند. اگر می خواهید برای بار اول ساخت تراریوم را امتحان کنید، میتوانید از یک قوری، یک گلدان شیشه ای یا حتی یک ظرف خالی ترشی استفاده کنید تا نحوه ساخت تراریوم را یاد بگیرید.

خلاقیت در انتخاب ظروف

4.شن و ذغال برای زهکشی

تراریوم شما به یک لایه ماسه و ذغال خرد شده برای کمک به زهکشی نیاز دارد تا گیاهان درون آن نپوسند. در تراریوم با اندازه متوسط، یک لایه مخلوط شن و ماسه / زغال کافی است.

شن و ذغال برای تراریوم

5.سنگریزه

برای ساخت تراریوم خود به تعدادی سنگ کوچک احتیاج دارید. سنگریزه های کوچک ساحلی و تکه های کوچک ظروف شکسته نیز به خوبی کار می کنند. اگر میخواهید تراریوم شما رنگی باشد، میتوانید شن آکواریومی و رنگی را امتحان کنید.

6.خاک مناسب

در حالی که تراریوم ها به تعمیر و نگهداری زیادی احتیاج ندارند، وقتی می آموزید چگونه تراریوم بسازید باید وقت بگذارید و خاک مناسب گیاهان خود را پیدا کنید. بسیاری از فروشگاه های خانگی و باغی خاک بسته بندی شده را که مخصوص تراریوم ساخته شده است، می فروشند. از خاک گلدان نیز می توان استفاده کرد، فقط مطمئن شوید که مواد آلی زیادی داشته باشد.

خاک مناسب برای تراریوم

7.گیاهان، گیاهان، گیاهان

گزینه های انتخابی در مورد گیاهان برای ساخت تراریوم شما بی پایان هستند. گیاهان باید تحمل رطوبت را داشته باشند (کاکتوس و ساکولنت ها در ظرفی باز که باعث می شود رطوبت از بین برود بهترین عملکرد را دارند). همچنین گیاهانی را انتخاب کنید که با فضای خانه شما سازگاری داشته باشند.

اگر تابش نور خورشید در خانه شما زیاد است و یا اینکه نور کم و غیرمستقیم دارید، در هر صورت باید گیاهان تراریوم خود را متناسب با آن انتخاب کنید. گیاهان محبوب تراریوم شامل خزه ، بنفشه آفریقایی ، انجیر خزنده و اشک نوزاد (که به آن اشک های فرشته نیز می گویند) می باشند.

طرز قرار گیری گیاهان در تراریوم

8.بدون لمس کردن!

به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد، شما باید گیاهانی با سرعت رشد کم را انتخاب کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که گیاهان به اندازه کافی کوچک هستند و بدون لمس کناره ها، در تراریوم قرار می گیرند.

9.آبیاری

بعد از اتمام ساخت تراریوم، روزانه تراریوم خود را با یک بطری اسپری به آرامی مرطوب کنید. اگر تراریوم باز دارید، گیاهان خود را هفته ای یکبار آبیاری کنید و مراقب باشید به خزه هایی که به آب زیادی احتیاج ندارند، بیش از حد آب ندهید. خاک باید کمی مرطوب بماند، خیس خیس یا خشک خشک نباشد. اگر تراریوم شما بسته است، تقریباً هرگز نیازی به آبیاری ندارد. همچنین در مورد تابش مستقیم نور خورشید، که می تواند باعث پخته شدن گیاهان شود، مراقب باشید.

آبیاری تراریوم

10.هرس

هنگامی که گیاهان شروع به شاخ و برگ دادن می کنند، آنها را با دقت هرس کرده و شاخ و برگهای مرده را جدا کنید. این کار به جلوگیری از پوسیدگی نیز کمک می کند.

هرس گیاهان تراریوم

کلام آخر

به پایان مقاله ساخت تراریوم رسیدیم. امیدوارم با کمک این مقاله بتوانید تراریوم جذاب خود را بسازید و از دیدن آن لذت ببرید. موفق باشید.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

منابع

https://www.proflowers.com/blog/how-to-make-a-terrarium/

https://www.familyhandyman.com/list/12-tips-for-making-a-diy-terrarium/

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x