انتخاب بهترین تیلر (روتیواتور) با قیمت مناسب

انتخاب بهترین تیلر (روتیواتور) با قیمت مناسب

انتخاب بهترین تیلتر برای کشاورزی پایدار و آسان

با توجه به کم‌آبی‌های زیادی که در اکثر نقاط کشورمان مشاهده می‌کنیم، افزایش آفات و همچنین رویش بی‌رویه علف‌های هرز، آگاهی از روش‌های نوین در کشاورزی کمک بسیار زیادی در تولید اکثر محصولات می‌کند. برای محصولات باغی کنترل علف‌های هرز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه با ما همراه باشید؛ تا ضمن معرفی مهمترین روش کنترل علف های هرز به چگونگی انتخاب بهترین تیلر بپردازیم.

مهمترین روش‌های کنترل علف‌های هرز 

  • شیمیایی (استفاده از علف‌کش و دیگر سموم)
  • بیولوژیکی یا زیستی (استفاده از آفات مخصوص علف)
  • زراعی (کاشت متناوب) 
  • مکانیکی (شخم و ریشه‌کنی)

تقریباً تمامی روش‌های بالا کاربردی هستند اما همه روش‌ها برای بیشتر کشاورزان مقرون‌به‌صرفه نیستند. متداول‌ترین روش‌ها نوع مکانیکی و شیمیایی است که سهم روش‌های مکانیکی برای کنترل بیشتر هم هست. شخم زدن به‌وسیله چیزل تا روتیواتورو گاوآهن‌ها باعث کنده شدن بسیاری از علف‌ها و کنترل آن‌ها می‌شود.

روتیواتور دوار که به‌اصطلاح به آن تیلر می‌گویند با حرکت دورانی تیغه‌ها بر روی محور باعث قطع ریشه علف‌های هرز و مسطح کردن خاک می‌شود. استفاده از روتیواتور باغی و زراعی هردو جز حذف مکانیکی علف‌های هرز به شمار می‌روند. انتخاب بهترین تیلر برای این کار ضمن صرفه‌جویی در وقت و هزینه باعث افزایش محصول و کیفیت آن می‌شود.

انتخاب بهترین تیلتر برای کشاورزی پایدار و آسان

روتیواتور یا تیلر چیست؟

روتیواتور یا تیلر محور دوّاری است که تیغه‌هایی به شکل L یا C بر روی آن نصب‌شده‌اند و با حرکت دورانی این محور تیغه‌ها با سطح برخورد کرده و اقدام به کندن زمین می‌کنند. نیرومحرکه این حرکت دورانی مختلف است و بستگی به انواع روتیواتور دارد. این نیرو از محور توان دهی تراکتور یا از موتورهای دو زمانه و یا حتی از موتورهای دیزلی و برقی تأمین می‌شود. تیغه‌ها بر روی محور به حالت مارپیچ نصب‌شده‌اند تا هر زمان یک تیغه از محور به زمین ضربه وارد کندوان را بکند. روتیواتورهای دستی مزرعه که برای مزارع می‌شود عموماً دیزلی یا موتور دو زمانه هستند.

مزایای روتیواتور

روتیواتورهای بسته به نوع آن‌ها برای هر باغی استفاده می‌شود. مزایای ذکرشده در ذیل برای اکثر روتیواتور تا است:

  • بقایای گیاهی را خردکرده و با خاک مخلوط می‌کند
  • می‌توانیم بجای گاوآهن و سایر برای تهیه بستر بذر از آن استفاده کنیم
  • با استفاده از آن می‌توانیم چراگاه‌های دامی را احیا کنیم
  • سله شکنی سطحی
  • حذف علف‌های هرز
  • مسطح کردن پستی و بلندی‌های کوتاه
  • مخلوط کردن کود و خاک (در صورت پخش کردن کود بر روی سطح)

روتیواتور یا تیلر چیست؟

انواع روتیواتور

روتیواتور برای تقسیم‌بندی به‌صورت کلی به دو نوع دستی و پشت تراکتوری تقسیم می‌شوند. نوع دستی روتیواتور که معمولاً دیزلی یا بنزینی هستند و بیشتر در باغات کوچک استفاده می‌شود و به آن در بین کشاورزان به تیلر دستی معروف است. برای باغات بزرگ‌تر بهترین تیلر نوع پشت تراکتوری است که مساحت بیشتری را در کمترین زمان شخم میزند. روتیواتورهای دارای حسگر نیز که نوعی از رتیواتورهای پشت تراکتوری هستند برای شخم و سله شکنی بین درختان و فضاهای کوچک استفاده می‌شود. نوع دیگری از روتیواتور خیلی کوچک وجود دارد که الحاقی علف زن تا است و برای کندن باغچه ها و… استفاده می‌شود.

قیمت روتیواتور

قیمت روتیواتور تا در حالت‌های مختلف و بسته به کاربرد و وسعت کار متغیر است. روتیواتورهای دستی یا به اصلاح تیلر دستی که دیزلی یا دو زمانه هستند معمولاً قیمت پایین‌تری داشته و وسایل الحاقی کمتری نیز دارا هستند. روتیواتورهای پشت تراکتوری معمولاً با توجه به کاربرد و وسایل نصب‌شده قیمت بالاتری دارند. برای مثال تیلرهای پشت تراکتوری از 28 پره تا 54 پره متغیر است یعنی بر روی محور 28 تا 54 پره نصب می‌شود. همچنین تیلرهای هیدرولیکی به دلیل داشتن جک (دوطرفه برای رفت‌وبرگشت) و یا تیلرهای مخصوص که قابلیت نصب مارپیچ (هلیس) انتقال خاک رادارند، قیمت بالاتری خواهند داشت اگر برای خرید تیلر یا روتیواتور و یا استعلام قیمت می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

روتیواتور پشت تراکتوری یا تیلر پشت تراکتوری

این نوع تیلر که نیروی حرکت محور خود که پره تا بر روی آن نصب‌شده را از محور توان دهی تراکتور به‌وسیله گوردون می گیرد. تیلر که بااتصال سه‌نقطه (بازوهای عقب و دسته وسط) به تراکتور وصل می‌شود و به‌اصطلاح حالت سوار را دارد. نوع تیلر که دارای چند پره باشد (تعداد پره دورتادور) بستگی به میزان کشش و قدرت تراکتور دارد. تیلرهای پشت تراکتوری قدرت خوبی برای مسطح کردن زمین و نرم کردن کلوخه دارند.

پره‌های این نوع تیلر به‌مرورزمان و در برخورد با زمین ساییدگی پیدا می‌کنند. پره تا به‌وسیله دوپیچ به صفحه‌ای که متصل به محور است سفت شده‌اند و برای تعویض کافی هست پیچ ها رو بازو پره را عوض کنیم. نوع سنسور دار که مجهز به سنسور است کاربرد مخصوصی دارد که فاصله بین دو درخت را هم شخم میزند (در باغاتی که فاصله استاندارد بین دو درخت رعایت شده باشد). بهترین تیلر برای باغاتی که به‌صورت دقیق کاشت نهال صورت داده‌اند نوع سنسور دار است چراکه علف‌های هرز بین دو درخت نیز از بین خواهند رفت.

روتیواتور پشت تراکتوری یا تیلر پشت تراکتوری

نگهداری و نکات ایمنی روتیواتور

تیلرهای دستی برای نگهداری و بهتر کار کردن موتور (در نوع رو زمانه بنزینی) باید حتماً نسبت یک‌به‌سی روغن و بنزین رعایت شود. گریس کاری اتصال‌های چرخشی یا بلبرینگ تا نیز باید انجام شود. در تیلرهای پشت تراکتوری نیز واسکازین یا روغن دنده در بخش چرخ‌دنده یا زنجیر ریخته شود وبعداز چندین بار استفاده روغن آن بازدید شود.

زنجیر تیلر پشت تراکتوری درصورتی‌که روغن‌کاری نشود (در داخل محفظه روغن دنده) پاره شده و باید تعویض شود. اگر ما بهترین تیلر را داشته باشیم و نکات نگهداری آن را ندانیم مسلماً عمر مفید این دستگاه کم خواهد بود. همچنین برای کارکرد بهتر با انواع تیلر باید نکات ایمنی را رعایت کنیم:

  • هنگام کار با تیلر فاصله خود را با پره تا و قسمت چرخنده آن حفظ کنیم
  • در صورت بروز مشکل حتماً تیلر دستی یا تراکتور را خاموش کرده و سپس به بررسی مشکل بپردازیم
  • هنگام چرخش گاردون در تیلرهای پشت تراکتوری به آن هرگز نزدیک نشویم
  • هنگام کار کردن با تیلر پشت تراکتوری فاصله خود را تا پشت آن حفظ کنیم (اگر درب تیلر باز باشد امکان پرتاب کلوخه و سنگ وجود دارد)
  • تیلرهای دستی به‌واسطه نزدیک بودن شما به پره تا و دستگاه نیازمند دقت و مهارت بالای هستند پس هنگام کار با آن‌ها تمرکز لازم را داشته باشید.

نگهداری و نکات ایمنی روتیواتور

جمع‌بندی

توجه کشاورزان به رویه جدید مزرعه‌داری و باغداری باعث شده که همه آن‌ها به سمت کشاورزی مکانیزه و حذف نیروی انسانی از زمین تا و مزارع کشیده شوند. استفاده از دستگاه‌هایی که هم در سرعت انجام کار وهم در هزینه به‌صرفه هستند در دستور کار آن‌ها قرارگرفته است. روتیواتورهای دستی و پشت تراکتوری که با کندن زمین باعث از بین بردن علف‌های هرز و همچنین هوادهی بهتر به خاک می‌شوند در سطح وسیعی گسترش‌یافته‌اند.

روتیواتورهای پشت تراکتوری یا تیلرهای پشت تراکتوری که در اوایل مجهز به زنجیر بوده و بعد تا مجهز به چرخ‌دنده و سنسور تا شدند. بهترین نوع تیلر متناسب با کارکرد و نوع زمین کشاورز باید انتخاب شود. بهترین یا تیلر برای یک باغ کوچک نوع دو زمانه یا دیزلی آن است که بسته به نوع زمین می‌توان مشخص نمود.

نوع بنزینی دو زمانه کمی قدرت بیشتری نسبت به دیزلی دارد. برای مسطح کردن سطح مزرعه برای کاشت محصول تیلر پشت تراکتوری گزینه مناسبی است. حذف علف‌های هرز نیز این نوع تیلر کاربرد بهتری دارد. درصورتی‌که نیاز به تیلر برای مزرع یا باغ خوددارید با کارشناسان ما تماس بگیرید و به سایت ما مراجعه کنید

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x