انواع گریدر و کاربردهای استفاده از آنها

انواع گریدر و کاربردهای استفاده از آنها

جهت احداث باغ و آماده‌سازی زمین نیاز به ماشین‌آلات و ادوات مخصوصی وجود دارد. در مناطقی که آبیاری آن‌ها به‌صورت غرقابی انجام می‌شود سطح زمین باید دارای شیبی یکنواخت و هم‌سطح باشد.

به این منظور کشاورزان از انواع گریدر کمک می‌گیرند. این دست کاربردهای دیگری نیز ازجمله ایجاد پشته، خاک‌ریزی و خاک‌برداری کنار درختان، ایجاد و حفر نهر یا کانال و … دارند.

در این مقاله قصد معرفی انواع گریدر و بررسی ویژگی‌های هر کدام را داریم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا شما را در تهیه این دستگاه پرکاربرد راهنمایی نماییم.

اهمیت استفاده از گریدر در توسعه کشاورزی

یکی از عملیات مهم در کشاورزی که حتماً باید به آن پرداخته شود عملیات تسطیح و هموار کردن زمین است. درصورتی‌که زمین کشاورزی صاف نباشد، عملیات آبیاری به‌درستی صورت نمی‌گیرد و آب به‌طور مرتب و مساوی به تمام درختان نمی‌رسد.

همچنین موجب می‌شود تا خاک درختانی که در مناطق بلندی کاشته شده‌اند در اثر آبیاری شسته شده و ریشه آن‌ها از خاک بیرون آید؛ بنابراین ریشه درختان در مجاورت هوا خشک‌شده و درختان از بین بروند.

درختانی هم که در قسمت‌های گود کاشته شده‌اند به علت انباشته شدن زیاد خاک در پای آن‌ها خفه شوند.

عملیات تسطیح زمین توسط لودر، انواع گریدر و بولدوزر انجام می‌شود که در این مقاله سعی کرده‌ایم به معرفی انواع گریدر بپردازیم.

انواع گریدر یا شیب‌ساز ازجمله ماشین‌آلات و ادوات عمرانی است که به‌صورت وسیع در پروژه‌های راه‌سازی از آن استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین انواع گریدر برای کشاورزان پرداخته‌شده است.

معرفی گریدرها

گریدر به معنی شیب‌ساز است و انواع گریدر تجهیزات سنگینی هستند که کاربردهای مختلفی دارند.

در عملیات‌های عمرانی، راه‌سازی و نگه‌داری و تعمیر جاده‌ها، برای تنظیم میزان شیب و مسطح کردن سطوح جاده‌ای و زمین‌های کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود. سطح یکنواخت باعث می‌شود پخش و نفوذپذیری آب در همه جای زمین یکسان باشد.

برخی از انواع گریدر می‌توانند در جهات مختلف تنظیم و به‌راحتی به‌صورت 180 درجه جابه‌جا شود.

بخش‌های اصلی تشکیل‌دهنده این دستگاه که در همه آن‌ها مشترک هستند شامل شاسی و بدنه، تیغه و چرخ می‌شود. انواع گریدر به کمک تیغه بلند قابل تنظیم در زوایای مختلف برای ایجاد یک سطح صاف عمل می‌کنند.

انواع گریدر
گریدر به معنی شیب‌ساز است و گریدرها تجهیزات سنگینی هستند که کاربردهای مختلفی دارند.

کاربرد گریدر در کشاورزی

همان‌طور که خواندید کاربرد اصلی انواع گریدر تنظیم شیب و مسطح کردن سطوح خاکی است. علاوه بر آن می‌توان با کمک این دستگاه کارهای بیشتری نیز انجام داد.

این دستگاه کاربردهایی در کشاورزی و برای آماده کردن زمین دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم

آماده‌سازی مزرعه: قبل از کاشت محصولات، باید مزارع صاف و مسطح شوند. این دستگاه کار مسطح کردن زمین را برای کاشت سریع می‌کند.

تمیز کردن و شیب دادن خندق‌ها: گریدر می‌تواند برای ساخت و تمیز کردن خندق‌های زهکشی در مزارع استفاده شود. زهکشی مناسب برای جلوگیری از آب ایستاده و محصولات آب‌دار ضروری است.

شیب دادن به راه‌های آب: گریدر کار ساخت و بازسازی راه‌های شیب‌دار آب را آسان می‌کند.

لطفاً توجه داشته باشید که تمام قطعات گریدر، از جمله تیغه (یا قالب)، گردونه و چارچوب تا سیلندرهای هیدرولیک و چرخ‌دنده‌ها، باید خوب نگهداری شوند، بررسی و به طور منظم سرویس شوند.

در ادامه فهرستی از دیگر کاربرد انواع این دستگاه را برای شما عزیزان تهیه نموده‌ایم:

  • تنظیم شانه جاده
  • برف‌روبی
  • پخش مواد خاکی روی سطح
  • مخلوط کردن خاک با دانه‌بندی‌های مختلف
  • کندن جوی و کانال و برش‌های زاویه‌ای زمین
  • ایجاد پشته
  • خاک‌ریزی و خاک‌برداری کنار درختان
کاربرد گریدر در کشاورزی
کاربرد اصلی گریدر تنظیم شیب و مسطح کردن سطوح خاکی است.

انواع گریدر

این دستگاه را بر اساس نوع موتور، ابعاد و اندازه، نوع و اندازه تیغه، مفصلی بودن و قابلیت کمرشکنی می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد.

هر کدام از آن‌ها کارایی خاص خود را دارند. ازنظر نوع موتور به دو نوع موتوردار و بدون موتور تقسیم می‌شوند. اولین نمونه‌های این دستگاه در تاریخ موتور نداشتند.

استفاده از آن امروزه محدودشده است و تنها در موارد خاص مانند سطوحی که خاک آن سخت یا آبدار است کاربرد دارند. گریدرها ازنظر وزن نیز به 4 دسته مختلف سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شوند.

در این قسمت قصد داریم چند نوع از بهترین آن‌ها برای پشت تراکتوری را معرفی کنیم که هر کدام مخصوص تراکتورهای متفاوت است.

گریدر پشت تراکتوری تمام گردان مخصوص تراکتورهای فیات، فرگوسن 240

گریدر مخصوص تراکتورهای فیات، فرگوسن با داشتن سه محور گردش قادر است تا در تمام جهت‌ها بچرخد و خود را با تراکتور تنظیم کند. این دستگاه مناسب برای تراکتورهای فیات و فرگوسن 240 است.

دقت داشته باشید که در زمین‌هایی که کلوخ وجود دارد از این دستگاه استفاده نکنید؛ زیرا کلوخ‌ها را وارد زمین کرده و کشت به‌خوبی انجام نمی‌شود. عرض تیغه این دستگاه 170 سانتی‌متر و میزان جابه‌جایی تراکتور 80 سانتی‌متر است. قدرت آن 40_60 HP و وزنش 196 کیلوگرم است.

انواع گریدر
گریدر مخصوص تراکتورهای فیات، فرگوسن با داشتن سه محور گردش قادر است تا در تمام جهت‌ها بچرخد و خود را با تراکتور تنظیم کند.

گریدر پشت تراکتوری تمام گردان مخصوص تراکتورهای فیات، فرگوسن و رومانی

این دستگاه را به‌راحتی می‌توانید بر روی تراکتورهای فیات، فرگوسن و رومانی نصب کنید. عرض تیغه آن 200 سانتی‌متر و میزان جابه‌جایی تراکتور 90 سانتی‌متر است.

قدرت آن 60_80 HP و وزنش 245 کیلوگرم می‌باشد. چرخش تیغه به‌صورت 180 درجه این دستگاه سبب ایجاد پشته، خاک‌ریزی و خاک‌برداری کنار درختان، ایجاد کانال‌ها و حفره نهرهای آب و … می‌شود.

دستگاه نام‌برده می‌تواند در درجات مختلف تنظیم‌شده و به‌راحتی به سمت راست و چپ و حتی عقب به‌صورت 180 درجه جابه‌جا شود.

گریدر پشت تراکتوری تمام گردان مخصوص تراکتورهای فیات، فرگوسن و رومانی
این دستگاه را به‌راحتی می‌توانید بر روی تراکتورهای فیات، فرگوسن و رومانی نصب کنید.

گریدر پشت تراکتوری تمام گردان مخصوص تراکتورهای گلدونی و هلدر

گریدر پشت تراکتوری مخصوص تراکتورهای گلدونی مناسب برای نصب در پشت تراکتورهای گلدونی و هلدر است. عمدتاً برای هموارسازی و صاف کردن سطح زمین کشاورزی به کار می‌رود.

عرض تیغه آن 140 سانتی‌متر و میزان جابه‌جایی تراکتور 60 سانتی‌متر است. قدرت آن 30_40 HP و وزنش 168 کیلوگرم می‌باشد. این دستگاه نیز قابلیت چرخش 180 درجه‌ای را دارد.

گریدر پشت تراکتوری تمام گردان مخصوص تراکتورهای گلدونی و هلدر
گریدر پشت تراکتوری مخصوص تراکتورهای گلدونی مناسب برای نصب در پشت تراکتورهای گلدونی و هلدر است. عمدتاً برای هموارسازی و صاف کردن سطح زمین کشاورزی به کار می‌رود.

مزایای تسطیح اراضی

تسطیح اراضی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظر گرفتن نفوذپذیری و بافت خاک جهت جلوگیری از تند آب و فرسایش سطحی و به وجود آوردن شرایط یکسان و هماهنگی توزیع آب در یک عمق در سراسر مزرعه انجام می‌شود.

درنتیجه‌ی این کار حفظ، احیا و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی تجدیدشونده نظیر آب‌وخاک افزایش می‌یابد و تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح بیشتر شده و در مقابل هزینه تولید کاهش خواهد یافت.

بااستفاده از انواع گریدر و بهره بردن از کاربردهای آن در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و بستر مناسب جهت کشت‌وکار مکانیزه ایجاد و سختی کار کشاورزان کم خواهد شد.

علاوه بر آن مزایای دیگری ازجمله صرفه‌جویی در زمان آبیاری، افزایش کارایی و بهینه‌سازی مصرف نهاده‌های کشاورزی، سهولت برداشت محصول و پایین آمدن تلفات حین برداشت را دربر خواهد داشت.

در سطح کلان‌تر نیز این امر اثرات غیرمستقیم اقتصادی و اجتماعی فراوانی در پی خواهد داشت.

ازجمله این اثرات می‌توان به افزایش سطح درآمد کشاورز و بهبود وضع رفاهی در محیط روستا، جلوگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه، ایجاد امکاناتی جهت افزایش صادرات با تغییرات به وجود آمده در میزان تولید اشاره کرد.

تسطیح اراضی، صاف کردن و ایجاد شیب مناسب در زمین با در نظر گرفتن نفوذپذیری و بافت خاک جهت جلوگیری از تند آب و فرسایش سطحی و به وجود آوردن شرایط یکسان و هماهنگی توزیع آب در یک عمق در سراسر مزرعه انجام می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید ناهمواری سطح زمین کشاورزی در کاهش راندمان تولید مؤثر است؛ بنابراین رفع این ناهمواری از طریق تسطیح اراضی یکی از خدمات زیربنایی است که در شرایط کنونی کشاورزی کشور از اولویت خاصی برخوردار است.

تسطیح اراضی با کمک انواع گریدر و بهره بردن از کاربردهای آن باعث رفع مشکلات آبیاری و آسان‌سازی همه مراحل کشاورزی یعنی کاشت، داشت و برداشت می‌شود.

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با بهترین انواع گریدر صحبت کنیم و به بررسی کاربرد و اهمیت این دستگاه در زمین‌های کشاورزی بپردازیم.

فروشگاه سایت پسته رفسنجان بهترین گریدرهای پشت تراکتوری تمام گردان را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به سایت اطلاعات لازم در ارتباط با آن‌ها را کسب نمایید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

how-motor-grader-can-help

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x