انواع آبیاری باغ های وسیع و کوچک

انواع آبیاری باغ های وسیع و کوچک

5 نوع فناوری آبیاری برای باغات کشاورزی آبیاری مناسب وجود دارد و به روش های مناسب و صحیح برای پشتیبانی و کمک از رشد محصولات کشاورزی ضروری است.

در بعضی از کشور های جهان باران بسیار کم و امکان بارش باران نیست و باید به سمت راهکار های نوین آبیاری حرکت کنیم، آبیاری بیش از حد ممکن، می‌تواند به همان اندازه برای رشد محصول مضر و اثرات مخربی رابه جای بگذارد، در این صورت  انتخاب سیستم آبیاری مناسب یکی از مهمترین مراحل در راه اندازی یک فرایند موفق کشاورزی است.

هدف از آبیاری  هوشمندانه، به حداقل رساندن فرسایش خاک برای رشد مناسب گیاه و برای اینکه انتخاب صحیح داشته باشیم در جهت بهترین حالت رشد باید سیستم آبیاری مناسب و از خاک، تجهیزات، گونه‌های گیاهی و عناصر تشکیل زمین اطلاعات دقیقی داشته باشیم.

1.آبیاری به روش قطره ای

استفاده از آبیاری قطره‌ای برای باغ‌هایی مانند، تاکستان‌ها و محصولات سبزیجات با ارزش غذایی بالا مورد استفاده است و سیستم آبیاری قطره‌ای شامل لوله‌هایی که دارای سوراخ های کوچکی هستند. لوله‌های آبیاری قطره‌ای می‌توانند در بالا یا روی سطح خاک قرار بگیرند و با زمان نسب خیلی بیشتری آب را در خاک منتشر کند.

مزایا استفاده از این نوع آبیاری

  1. 30 تا 50 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و نسبت به سایر سیستم ها آب خیلی کمتری مصرف می‌کند
  2. از فرسایش خاک و جداسازی مواد مغذی خاک جلوگیری می‌شود
  3. جریان مدام و طولانی به آب این اجازه را می‌دهد که تا در عمق خاک و به سمت ریشه نفوذ کند
  4. کنترل کننده رشد قارچ ها در خاک می‌باشد

2. آبیاری به روش بارانی

در سیستم های آبیاری بارانی، آب از طریق یک سری لوله‌ها جریان می‌یابد و با اسپری خوب به مناطق خاصی انتقال  داده می شود. آبپاش های میکرو مخصوصاً برای محصولات بوته ای موثر هستند. آنها همچنین از آب کمتری استفاده می‌کنند نصب و راه اندازی آن آسان تر است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

مزایا استفاده از این نوع آبیاری

1.مقرون به صرفه و نصب راه اندازی آسان است

2.امکان توزیع یکنواخت آب را فراهم می‌کند

3.پوشش آسان مناطق بزرگ و گسترده

4برای استفاده از آین نوع آبیاری زمانی از روز را انتخاب کنید که مراحل تبخیر را به حداقل برساند مثلا قبل از تاریک شدن هوا

3.آبیاری به روش مرکز محوری

آبیاری مرکز محوری به صورت اتوماتیک و خودکار است و با استفاده از یک لوله مرکزی که دارای خروجی هایی در اطراف نقطه مرکزی می چرخند کار می‌کند. این سیستم مانند سیستم آبیاری بارانی کار می‌کند، اما بسیار بزرگتر است و با کمک قطعات ایستاده فولادی یا آلومینیومی هدایت می‌شود.

مزایا استفاده از این نوع آبیاری

1.آب به طور مساوی و منظم پخش می‌شود

2.پوشش مناطق وسیعی را در مدت زمان کوتاهی انجام می‌دهد

3.از جابه جای بی مورد آب جلوگیری می‌شود

4.کاهش زمان و مصرف انرژی

 

4.آبیاری به روش شیاری

نوعی آبیاری است که به کمک سطح خاک انجام می شود ،که با آبراهه‌های که بین شیار های خاک وجود دارد تمام محیط را هم سطح آبیاری می‌کند. محصولات زراعی مورد نظر بر روی برجستگی‌های بین آب راه‌ها کشت می‌شوند. آبیاری شیاری برای انواع بسیاری از محصولات مناسب و پر استفاده است، به ویژه محصولاتی که به صورت ردیفی کاشت می‌شوند، مانند ذرت، آفتابگردان، نیشکر و سویا و محصولات حساس ماننده لوبیا و گوجه است.

مزایا استفاده از این نوع آبیاری

1.معمولاً منجر به عملکرد بالاتر می‌شو‌د(غرقابی )

2.مقرون به صرفه و هزینه نصب پایین

3.در وقت و نیروی کار صرفه جویی می‌کند

5.آبیاری به روش پله ای

آبیاری تراس یا پله ای یک روش کشاورزی قدیمی است که امروزه نیز معمولا در مناطق کوهستانی استفاده می‌شود. مانند پله‌های یک ساختمان است ردیف قبل از ردیف بعد پایین تر است. مجموعه ای از پله ها در زمین شیب دار ایجاد می‌شود به طوری که هنگام بارندگی، آب از پله بالا به سمت پایین حرکت می‌کند و مراحل بعدی را حفظ می‌کند و مواد مغذی خاک را همچنان نگهداری می‌کند.

مزایا استفاده از این نوع آبیاری

1.آب جمع شده روی سطح زمین را مدیریت می‌کند

2.باعث باروری در خاک می‌شود

 

آبیاری باغچه های کوچک

از شیلنگهای خیس کننده استفاده کنید

آب را به مدت طولانی باز کنید، و یک دعوت نامه عالی برای قارچ آماده می کنید 🙂  آب بسیار کم است و ریشه ها کم عمق می‌شوند. عصرها آب دهید و حشرات برای جشن بیرون می‌آیند. آب بسیار زیاد است و نیمی از رطوبت در اثر تبخیر از بین می‌برید.

عادت های بد آبیاری یک نوع خیانت به گیاه است ، در برخی از مناطق جهان که شرایط خشکسالی باعث نابودی مزارع وباغ های کشاورزی شده. زیرا آب یک منبع ارزشمند است، چه باغبانی کنید یا نکنید.

جمع آوری آب برای باغ خود را با بشکه های باران که دارای اتصالات شیلنگ باغ هستند در نظر بگیرید. می‌توانید بشکه باران خود را بسازید یا بشکه باران با درجه بالا را خریداری کنید.

برای حل مشکل کم آبی و هدفمند شدن آب دهی، به جای آبیاری با شیلنگ از روش شیلنگ‌های خیس کننده استفاده کنید با کمی آگاهی، همه ما می‌توانیم مصرف کنندگان بهتری و باغبانان حرفه‌ای و مهمانداران خوب محیط اطراف خود باشیم.

 

آبیاری گیاهان و چمنزارها

1.چه زمانی را برای آبیاری انتخاب کنیم ؟ آبیاری صبح زود هنگامی که تابش نور خورشید ضعیف است، زمین خنک تر است و شاخ و برگهای گیاه قبل از شب ساعتهای که خاک خشک شده است. بین 5 صبح تا 10 صبح را انتخاب کنید.

2.آبیاری هنگام غروب بسیار غلط و نادرست است .برای اینکه رطوبت خاک وبرگ گیاه باعث جذب افات و حشرات می‌شود و به گیاه اسیب میرساند.

3.آب را عمیق و در فاصله کمتر انجام دهید تا به ریشه ها منتقل شود، قسمتی از گیاه که به آب نیاز دارد شامل مواد مغذی، قندها و هورمون‌های موجود درگیاه است. خیساندن خاک به عمق 5 تا 6 اینچ گیاهان را پوشش می‌دهد تا ریشه های عمیق تری داشته باشند، که در مدت طولانی یک باغ سالم برای شما به وجود امده است.

4.آب را مستقیم به گیاه منتقل کنید شیلنگ آبرسان را در کنار گیاه بگزارید. تبخیر آب کمتری از دست خواهید داد و از آنجا که آب را مستقیماً در ناحیه ریشه قرار می‌دهید، آب به راحتی در دسترس ریشه های گیاه قرار می‌گیرد.

از بالای برسر گیاه آب نریزید بستگی به اندازه گیاه دارد، امکان دارد آب هرگز به زمین نرسد زیرا شاخ و برگ گیاه ممکن است پایه گیاه را هدف آبیاری قرار بگیرد واثرات مخربی به جای بگزارد.

5.در طول روز های گرم وخشک، هفته ای به اندازه یک اینچ آب به چمن‌ها بدهید که رساندن آن به یک ناحیه با آب پاش حدود 90 دقیقه طول می‌کشد. اگر آب سنج ندارید، یک قوطی ماهی تن خالی بگذارید.

چمن ها میزان آبیاری تعیین شده ای دارند که طبق آن دستور باید آبیاری شوند. زیرا مقدار روی رشد ریشه بر پایه و اساس یک چمن سالم و زیبا تأثیر می‌گذارد.

6.از تکنولوژی های آبیاری با وسایل نزدیک به زمین استفاده کنید. اگر از آبپاش استفاده می‌کنید، آبپاش‌های کوچکی را انتخاب کنید که به شما امکان تغییر الگوی انتقال آب را می‌دهد یا در مناطق بزرگ، از یک آبپاش پخش کننده و گردان استفاده کنید که آب را با سرعت زیاد به صورت افقی بیرون می‌فرستد و بر تبخیر یا باد مقابله می‌کند.

7.از آبپاش هایی که مقدار زیادی آب به هوا می پاشند استفاده نکنید، که بیشتر آنها قبل از برخورد با زمین تبخیر می شوند. در روزهای بادی نیز آبیاری نکنید . درختان و درختچه ها ، مخصوصاً درختان تازه کاشته شده راباید هر 7 تا 10 روز یکبار آبیاری شوند.

8.از آبپاش های سرباز در باغ های کشت سبزیجات استفاده نکنید. آب فراوانی در اثر تبخیر از بین می‌رود تا جذب خاک شود. برای آب دادن به باغ های سبزیجات  از شیلنگ های خیس کننده استفاده کنید. سعی کنید به زمین ضربه بزنیدنه به گیاه.

9.از آبپاش برای پاشیدن آب روی برگ گیاهان استفاده و آن را مرطوب کنید، برای سلامت گیاه مفید است.

10.معمولاً یک بار در روز درروز های گرم و خشک. انگشت خود را در خاک فرو کنید. اگر تا دو بند انگشت خشک شده بود این گیاه نیاز به آبیاری دارد.

11.تمام باغ ها چه کوچک وبزرگ همه به رسیدگی و آبیاری نیاز دارند. ما بایدبه آن ها توجه کنیم گلدان‌ها گرمای فراوانی را در خود نگه می‌دارند، بنابراین خاک فشرده سریعتر از خاک باغچه خشک می‌شود و به آب فراوانی نیاز دارد.

12.بخشی از مکان کشت گیاه و ظرف های مالچ را با چندین اینچ مواد کمپوست شده را درون آن ها پخش کنید تاسطح آن پوشانده شود، باعث خنک شدن خاک، حفظ رطوبت و باعث جلوگیری از رشد علف‌های هرز می‌شود.

13.خاک بدون مالچ را آبیاری نکنید نیروی آب می تواند گیاهان را با خاک مرطوب کند و باعث ایجاد سطحی از آب روی خاک شود وبه لایه زیرین خاک نفوذ نکند.

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x