گل رز و همه چیز راجب چگونگی کاشت و پرورش آن

گل رز و همه چیز راجب چگونگی کاشت و پرورش آن

چگونه یک باغ گل رز خوب بسازیم ؟

گل رز به دلیل زیبایی که دارد از جمله گیاهان چشم نواز مورد علاقه بسیاری است که به دنبال استفاده از رنگ های بسیار شاد مثل قرمز و رنگ‌های گرم در دکوراسون خانگی خود هستند. و دوست دارند هر روز با دیدن باغچه خود شگفت زده بشوند. برخی از رزها بسیار حساس‌تر از بقیه هستند. زیرا بسیاری از آنها در طول فصل رشد به مراقبت خاصی نیاز دارند تا شکل، شکوفه و سلامت کلی خود را حفظ کنند. ایجاد باغ گل رز ایده آل نیاز به آماده سازی و نگهداری مداوم دارد. آماده سازی خاک و اصلاح خاک همه مواردی است که قبل از کاشت این گل باید در نظر بگیرید.

محتوا پنهان

مواردی که باید در انتخاب محل کاشت و پرورش گل رز در نظر بگیریم

  1. مکانی برای باغ گل خود انتخاب کنید که دارای خاک زهکشی خوب باشد. و حداقل نور مستقیم خورشید در روز 6 تا 8 ساعت به گل‌ها بتابد. آفتاب بعد از ظهر از همه مهمتر است و به رشد این گل بسیار کمک می‌کند.

2. خاک خود را آزمایش کنید تا pH آن مشخص شود و بدانید که آیا فاقد هرگونه مواد مغذی است یا خیر. از آزمایشگاه بخواهیدکه نتایج شما را بررسی کند و توصیه‌هایی به شما بدهد که در صورت لزوم  باید چه چیزی به خاک شما اضافه شود. برای گل رز، pH ایده آل کمی اسیدی در 6.2 تا 6.8 است. این گل در خاک کمی قلیایی تا pH 7.5 خوب عمل می کند، اگرچه کمبود مواد مغذی با pH افزایش می یابد. نیتروژن بیشترین ماده مغذی را در خاک دارد و افزودن آن آسان است.

3. در پاییز قبل از کاشت گل رز، مواد آلی را به قسمت بالای خاک خود اضافه کنید. تکه های چمن، سوزن کاج، برگ، پودر قهوه و چای کیسه ای همه موارد ایده آل هستند. در بقیه فصل پاییز و در طول زمستان، این مواد در خاک شما تجزیه شده و مواد مغذی را  به خاک اضافه می‌کنند و زهکشی خاک را بهبود می‌بخشد.

4. درست قبل از کاشت با یک پنجه برقی تا عمق تقریبی 30 سانت را حفر کنید. اینکار باعث شکسته شدن خاک می‌شود و به ریشه های رز اجازه می دهد تا راحت‌تر رشد کرده.

5. گل‌های رز خود را در باغ بکارید. گل‌های ریشه ای را در اواخر زمستان یا اوایل بهار و گلهای گلدانی را در بهار یا پاییز بکارید.

6. یک مالچ ارگانیک به ضخامت 2 تا 3 اینچ در اطراف گل‌های خود و در سراسرخاک بمالید. برگ های خرد شده یا مالچ چوب طبیعی رنگ نشده به حفظ آب در هنگام تنظیم دمای خاک کمک می‌کند.

7. به طور منظم باغ گل خود را با کمپوست تغذیه کنید، که باعث افزایش احتباس آب و افزودن مواد مغذی می‌شود. سالی یکبار از کود گل رز برای خاک‌های رسی و خاکهای شنی را ماهیانه تغذیه کنید زیرا حاوی مواد مغذی زیادی نیستند.

چگونه گل رز را در باغچه یا باغ بکاریم ؟

گل رز (Rosa spp) (که به آن گل رز صعودی نیز می گویند) در طیف وسیعی از ارقام مختلف از همیشه سبز تا نیمه همیشه سبز هستند.

این گلها در مناطق مختلف رشد می کند. همانطور که در بالا گفته شد این گیاهان چند ساله زیبا و معطر حداقل به 6 تا 8 ساعت نور کامل آفتاب در روز احتیاج دارند. در خاک حاصلخیز و زهکشی خوب بهترین رشد را دارند. این گل‌ها گیاهانی مقاوم هستند که می توانند شرایط مختلف، از جمله انواع خاک و محیط های مه آلود را تحمل کنند و به خوبی رشد کنند.

7 موردی که باید آن ها را به ترتیب انجام دهیم

  1. حفره ای به اندازه دو برابر گلوله ریشه گل رز در جایی که چند ساله کاشته اید، حفر کنید. 5تا 10 سانتی متر مالچ ارگانیک با خاک مخلوط کنید (با بیل اینکار انجام دهید) و به خاک اصلی اضافه کنید و آنرا اصلاح کنید.

2.گل رز را از گلدان خود بیرون بیاورید و با انگشتان خود خاک جمع شده اطراف توپ ریشه را با دقت شل کنید. گل را در وسط سوراخ قرار دهید و ریشه گلوله ای نرا با خاک اصلاح شده بپوشانید. با دست خود خاک اطراف گل را به آرامی فشار دهید.

3.بلافاصله پس از کاشت گل رز، خاک را عمیقاً آبیاری کنید. آبیاری را به طور منظم یک یا دو بار در هفته در ساعات اولیه صبح انجام دهید. اگر  هنوز گل رز نیاز به آبیاری داشت می توانید بیشتر از دوبار در هفته آبیاری کنید. به طور کلی گل‌های رز در طول دوره رشد هر هفته به حدود 5 سانتی متر  بارندگی نیاز دارند.

4.یک غذای گیاهی مایع 12-12-12 در انتهای ماه اردیبهشت و اواسط ماه ژوئیه روی گل رز بکار ببرید. در اواخر بهمن دومین سال گیاه، 1/2 فنجان کود دانه ای متعادل را در اطراف پایه گل رز پخش کنید.

5.برای قوس دادن دقیق ساقه‌ی اصلی باید انتهای ساقه ی را تا وسط گیاه پایین آورده. انتها و وسط ساقه‌ی اصلی را به تکیه گاه‌های عمودی – مانند نرده یا حصار – با نوار چسب محکم کنید.

 

6.در ماه‌های بهار ساقه‌های مرده یا بیمار را هرس کرده و شکوفه های خود را با یک جفت قیچی تیز و تمیز بریزید. شکوفه‌های باز شده را بچینید تا جوانه‌های جدید رشد کنند و گیاه پر بار شود.

 

7.یک لایه 8 تا10 سانتی متر مالچ ارگانیک را در اطراف گل رز بکار ببرید و مالچ را چند سانتی متر از پایه گیاه نگه دارید. مالچ به حفظ رطوبت در زمین کمک می کند و از ریشه‌ها محافظت می‌کند.

pH ایده آل برای گل رز چگونه است؟

گل رز (Rosa spp.) در طیف وسیعی از محیط ها رشد می کند، اما مانند همه گیاهان، در محیط هایی که شرایط خاصی دارند گل رز در آنها رشد می‌کند. مناطق مقاوم در بین گونه های مختلف متفاوت است، این گل برای  بیشتر آب و هوای مختلف در دسترس است. pH خاک یک نکته ضروری است و به راحتی نادیده گرفته می‌شود.

   pH مناسب خاک برای گل رز

pH خاک، میزان اسیدیته یا قلیائیت را اندازه گیری می کند. این فاکتور بسیار مهم است زیرا بر توانایی گیاهان در جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد. خاک بسیار قلیایی باعث می‌شود گیاهان مانند گل رز نتوانند مواد مغذی را از طریق ریشه خود جذب کنند. در خاک بسیار اسیدی اجازه می دهد مواد مغذی به راحتی جذب شوند ولی سیستم گیاهان نمی‌تواند مواد مغذی اضافه را تحمل کند. رزها در خاک خنثی با pH 7.0 بهترین رشد را دارند. آنها همچنین شرایط اسیدی ملایم را تحمل می کنند، با pH کم مانند 6.0.

 چگونه pHخاک را تغییر دهیم؟

روش های مختلفی وجود دارد که می‌توانید pH خاک خود را تغییر دهید و شرایط رشد را برای گل رز بهتر کنید. PH خاکهای اسیدی را می توان به آسانی با افزودن دولومیت یا سنگ آهک کشاورزی آسیاب شده به خاک قبل از کاشت افزایش داد. همچنین می توانید pH خاکهای قلیایی را با مخلوط کردن گوگرد عنصری، سولفات آهن یا سولفات آلومینیوم کاهش دهید.

آزمایش خاک برای تعیین PH

اگر PH خاک خود را نمی دانید، آزمایش آن بسیار ساده است. شما می توانید در اکثر دفاتر دانشگاهی آزمایش خاک انجام دهید، اما کیت های آزمایش خانگی نیز در بسیاری از فروشگاه ها موجود است. نتایج آزمایش، که شامل pH و میزان مواد مغذی مختلف است، می تواند به عنوان راهنمای انتخاب اصلاحات و مقادیر خاک مورد استفاده قرار گیرد.

ویژگی های خاک مناسب برای رشد گل رز

در حالی که pH مهم است، اما هنگام انتخاب محل و انتخاب خاک برای گل رز، نباید تنها آن را در نظر گرفت. این گیاهان در خاک‌هایی که مرطوب و دارای زهکشی خوب هستند، بهترین رشد را دارند. در خاکهای با زهکشی ضعیف، مانند خاک رس سنگین، گل رز باید در بسترهای مرتفع کاشته شود تا بهترین نتیجه حاصل شود. همچنین این گل‌ها حداقل شش تا هشت ساعت در معرض نور آفتاب روزانه برای رشد کافی باید باشند. در دوره‌های خشکسالی نیاز به آبیاری منظم دارند.

انتخاب کود مایع مناسب بر اساس  جدول زمانبندی

به عنوان یک باغبان گل رز، با مجموعه کودهای مایع که در طول زمان آزاد می‌شوند آشنا باشید. و ممکن است با انواع کود های موجود در اکثر مراکز گلخانه و باغ، گیج شده باشید. انواع روش های کود مایع و مصنوعی مایع و دانه ای در اختیار گلخانه داران مدرن قرار دارد. معمولاً می توانید با توجه به نیاز گل رز خود و میزان زمانی که به برنامه مراقبت از گل رز اختصاص داده اید، تصمیم بگیرید که از کدام نوع استفاده کنید.

مقاومت گل های رز و تغذیه آن چگونه است؟

گلهای رز (Rosa spp.) به طور کلی در  بعضی مناطق مقاوم هستند. مقاومت آنها بستگی زیادی به گونه های خاص دارد. به عنوان یک قاعده کلی، بیشتر رزها به عنوان تغذیه کننده‌های سنگین در نظر گرفته می‌شوند. این بدان معنی است که آنها در طول فصل رشد به مواد مغذی زیادی احتیاج دارند تا در بهترین حالت خود عمل کنند. اگرچه ممکن است افزودن کود در هر موردی ضروری نباشند. اگر خاک شما دارای محتوای ارگانیک باشد، گل رز بیشتر از افزایش به ندرت مکمل های معمولی استقبال میکند. و در این حالت مواد مغذی را به خوبی جذب می‌کند.

آماده سازی های کود های مایع چگونه است ؟

آماده سازی تجاری کودهای مایع مصنوعی معمولاً حاوی ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم یا N-P-K در غلظت های مختلف است. اینها مواد مغذی اصلی هستند که گل رز برای رشد سالم نیاز دارد. مواد معدنی ثانویه و مواد مغذی دیگر نیز ممکن است در ترکیبات  کود های مایع گنجانده شود.

شما می توانید از میان کنسانتره هایی که نیاز به رقیق شدن در آب قبل از استفاده یا آماده سازی فرمولاسیون دارند، انتخاب کنید. کودهای مایع ارگانیک که ممکن است حاوی موادی مانند جلبک دریایی، امولسیون ماهی یا …باشند. به عنوان یک قاعده کلی، کود های مایع به سرعت مواد مغذی را به شکل در دسترس برای ریشه‌ها و بافت‌های گیاه آزاد می‌کنند. بسته به فرمول کودها، برخی از آنها سریعتر مواد مغذی را برای گل رز آماده و آزاد می کنند.

زمان انتشار کود های دانه ای چگونه است؟

کودهای دانه ای مصنوعی برای آزادسازی مداوم کودها در یک دوره طولانی‌تر فرموله شده اند. محتوای N-P-K پایه این کودها را نیز تشکیل می‌دهد و مانند کود‌های مایع، ممکن است شامل مواد مغذی ثانویه نیز باشند. به عنوان یک قاعده، تقریباً هر دو نوع (مایع و دانه ای )برای گل رز مناسب است.

گرانول های آلی و معمولاً حاوی مواد مغذی در غلظت های کمتری نسبت به آنهایی هستند که در گرانول های مصنوعی یافت می شود. با این حال، کودهای آلی به دلیل تجزیه آنها در طول زمان، مواد هیومیکی مفیدی را در خاک گل رز ایجاد می کنند.

جدول زمانبندی کودها برای گل رز

کمبود مواد مغذی در خاک به شدت بر روی گل های رز اثر می کند. کودهای مایع با آزاد سازی سریع مواد مغذی  برای گیاهان رز، یکی از بهترین کود ها است. آنها غذای گیاهی را در کوتاه مدت افزایش می دهند و معمولاً هر دو هفته یکبار نیاز به استفاده مجدد دارند.

اگر زمان کمی برای رسیدگی به گل رز خود دارید، گرانول های طولانی مدت ممکن است انتخاب مناسب تری باشند. اینها عموماً به عنوان یک درمان بالا در اطراف پایه گیاهان رز استفاده می‌شوند. آبیاری یا باران به آرامی مواد مغذی را از این مواد به خاک می‌رساند. آنها برای دوره‌های چهار تا شش هفته می توانند فعال باشند.

فرمول های آلی به طور کلی غلظت های کمتری از مواد مغذی را در مدت زمان طولانی تر آزاد می‌کنند. به گرانول ها ممکن است فقط یک یا دو بار در فصل نیاز داشته باشند.

مواردی که باید هنگام کوددادن به گل رز رعایت کرد؟

بسیاری از کودهای مایع و دانه‌ای ممکن است حاوی آفت کش ها و قارچ کش ها نیز باشند. اگر قصد دارید کودهای رز خود را بارور کنید، ممکن است این گزینه ها بهترین گزینه نباشند. زیرا می توانند فعالیت قارچ های مفید خاک را که مایکوریزه نامیده می‌شوند کاهش دهند. و علاوه بر آفات، حشرات مفید را نیز از بین ببرند. فقط زمانی از محصولات ترکیبی استفاده کنید که بیماری‌های قارچی یا آفات حشرات مشکل آشکاری باشند.

نحوه کوددهی گل رز به صورت ارگانیک

گلهای رز تا حدودی در مورد مواد مغذی خاک حساس هستند، بنابراین کود معمولاً برای گیاهان سالم رز ضروری است. کودهای آلی هزینه بیشتری نسبت به مواد معدنی دارند، اما از مزایای بهبود بافت خاک به همراه افزودن مواد مغذی به خاک برخوردارند.

آنها همچنین غلظت مواد مغذی کمتری دارند و از بروز رواناب آلوده جلوگیری می کند.

بسیاری از باغداران می توانند بافت خاکی بهتری همراه با کمپوست داشته باشند. مناطق ساحلی معمولاً دارای خاک‌های شنی بیش از حد هستند در حالی که بسیاری از مناطق داخلی دارای خاکهای رسی سنگین هستند.

کودهای اولیه آلی برای گل رز

1.قبل از کاشت گل رز جدید مقداری کود (کود آلی و کود دامی) به حفره‌های کاشت اضافه کنید. چند مشت کود به سطح خاک اضافه کنید و آنرا اصلاح کنید. یک چهارم کود و یک چهارم کمپوست باشد. این مرحله به ویژه برای باغبانانی که دارای خاک رسی سنگین هستند اهمیت دارد.

2.بعد از کاشت گل رز عمیقاً آبیاری کنید.

3.در فصل بهار گل رز را با استفاده از کود آلی متعادل، کود دهید. برخی از کودهای ارگانیک متعادل شامل کمپوست و کنجاله یونجه است. می توانید نوع دیگری از کود گل رز ارگانیک را امتحان کنید. کود را هنگامی که گیاه برای اولین بار در بهار شروع به رشد می کند، بکار ببرید.

هنگام استفاده از کمپوست، می توانید چند سانت کمپوست را در بالای خاک (اطراف پایه گیاه) بمالید و حدود 20سانت از ساقه شروع کنید.

4.برای نشستن مواد مغذی در خاک آنرا آبیاری کنید.

5.مراحل 3 و 4 را دو بار دیگر تکرار کنید، یک بار در اوایل تابستان و یک بار در اواخر تابستان. برای بار دوم پس از شکوفه زدن گل رز در بهار، کوددهی کنید و سپس یک ماه تا شش هفته بعد دوباره بارور کنید.

آزمایش خاک و کودهای تخصصی برای پرورش گل رز

1.انجام آزمایش خاک با استفاده از کیت آزمایش در خانه یا ارسال نمونه خاک به آزمایشگاه. آزمایشات خاک به ویژه قبل از کاشت گل رز در خاک با کیفیت نامعلوم مفید است. اگر گل رز رشد ضعیفی داشته باشد، آزمایش خاک می‌تواند مفید باشد.

آزمایش خاک نشان می‌دهد که خاک کدام مواد مغذی را ندارد .بنابراین می‌توانید کود آلی که حاوی بیشتر این مواد مغذی خاص است اضافه کنید.

2.بسته به نیاز خاک، کود آلی اضافه کنید. مواد اولیه مورد نیاز گل رز نیتروژن، پتاسیم و فسفر است. کودها دارای نسبت N-P-K هستند که میزان هر عنصر کود را توضیح می‌دهد.

پودر ماهی نیز دارای مقدار زیادی نیتروژن است. پودر استخوان فسفر را به آسانی فراهم می کند. و “Sul-Pol-Mag” یک کود آلی با پتاسیم بالا موجود است.

3.بعد از استفاده از کود گل‌ها را آبیاری کنید.

چه موقع می توان گل رز را با کود دامی کود داد؟

و در روزهای گرم تابستان بوی گل رز از باغ بالا می‌رود و از پنجره های باز عبور می کند. گل رز (Rosa spp.)، که بیش از 5000 سال پیش در چین کشت می‌شد.

گل رز شامل و هزاران گونه است که در باغ های سراسر جهان رشد می‌کند. کودهای آماده تجاری به آسانی در دسترس  باغداران هستند.

اما بسیاری از باغداران ترجیح می دهند از کود دامی مناسب برای تغذیه گل رز خود استفاده کنند.

آماده سازی خاک گل رز برای کود دادن

کوددهی به گلهای رز قبل از کاشت گیاهان ریشه برهنه یا گلدانی شروع می شود. گل رز به خاکی با زهکشی خوب و غنی از نظر ارگانیک نیاز دارد.

در اواخر پاییز لایه ای 5تا 10سانتی متری از کود دامی به خوبی کمپوست شده در عمق حداقل 30 سانتی متری در بستر باغ گل رز بگنجانید. اینکار باعث می شود خاک در اواخر زمستان و اوایل بهار، هنگامی که زمین مرطوب و خاک رس است، راحت تر کار کند. خاک رس یک توده چسبناک از گل سنگین است.

 کود دهی گل رز در اوایل بهار

در اوایل بهار، لایه ای دو و نیم سانتی متری  از کود دامی به خوبی کمپوست شده در خاک اطراف گلهای رز بریزیم. این کار مواد مغذی مورد نیاز برای رشد شاخ و برگ و گل را تأمین می کند. اگرچه نسبت مواد مغذی ممکن است کمی متفاوت باشد. پوشاندن خاک اصلاح شده و کود با لایه 5سانتی متری مالچ باعث صرفه جویی در آب می شود و سطح رطوبت ثابت را در اطراف ریشه گل رز حفظ می کند.

 کود دهی گل رز اواخر بهار

پس از بارندگی و گرم شدن هوا، مالچ را به خاک اضافه کرده .یک لایه دو و نیم سانتی دیگر از کودهای دامی کامل کمپوست شده را روی خاک اضافه کنید.

نیتروژن، فسفر، پتاسیم و ریز مغذی های خاک را دوباره پر می‌کند. گل‌های رز مدرن در طول فصل رشد، شکوفا می‌شوند. برای تولید مداوم گل‌ها به آب منظم و  کوددهی مناسب نیاز دارند.

 کود دهی گل رز در  تابستان

آخرین استفاده از کود کمپوست در ماه تیر، گل رز را تا پایان تابستان تغذیه می کند. کوددهی در اواخر فصل تابستان  به آرامی باعث تشدید رشد جدید می شود. و ممکن است هنگام ورود هوای سرد در اواخر پاییز و اوایل زمستان آسیب ببیند. پس از استفاده نهایی از کود کمپوست در اطراف گل رز، کود تازه را به توده کمپوست اضافه کنید تا روند تجزیه در باغ سال آینده آغاز شود.

چای کمپوست برای گل رز 

کود کمپوست نیز برای تهیه چای کمپوست برای کودهایی که در بهار و تابستان باید اضافه شوند، استفاده می شود. به طور کلی، بلافاصله پس از آبیاری گیاهان چای کمپوست به صورت دو هفته ای یکبار روی ریشه‌های توپی گل رز استفاده می شود.

تهیه چای کمپوست یک فرآیند ساده است. یک بیل کود را به یک سطل 5 گالنی آب اضافه کنید. مواد را مرتب هم بزنید و اجازه بدهیدبه مدت 24 تا 48 ساعت بماند. پس از ان می توانید یک محلول پر از مواد مغذی برای تغذیه این گل خود داشته باشید.

آیا برگ چای برای گل رز مفید است؟

بشر از دیرباز در حال پرورش گل رز (Rosa spp.) بوده است. در زمان های قدیم بشر از برگ های درمانی گیاه کاملیا (Camellia sinensis ) برای چای استفاده می‌کردند. در برهه ای از زمان، باغبانان از برگ‌های چای خود برای بارور کردن یا مالچ دادن بوته های رز خود استفاده کردند. برگ های چای هیچ گونه ترکیباتی ندارند که به گل رز آسیب برساند و برخی از اجزای چای ممکن است برای گیاهان مفید باشد.

مواد مغذی  برگ چای برای گل رز

گل رز در خاکی که کمی اسیدی است و pH حدود 6.5 رشد می‌کند. برگ های چای حاوی تانن هستند که اسیدی هستند. و ممکن است مقدار کمی اسیدیته به خاکی که گل رز در آن رشد کرده است اضافه کنند. این می تواند به ویژه در مناطقی که خاک کمی قلیایی است مفید باشد. برگهای چای و پودر قهوه همچنین حاوی مقادیر کمی نیتروژن هستند. و نیتروژن  برای رشد شدید ساقه و شاخ و برگ گل‌های رز و دیگر گیاهان ضروری است. این گل در بهار، هنگامی که رشد شکوفه  جدید در فعال ترین مرحله خود است، نیاز بیشتری به نیتروژن دارد.

 

استفاده از برگ چای چگونه است ؟

از برگ‌های چای که حاوی مقداری نیتروژن و تانن  هستند می‌توان  به چندین روش مختلف  برای بارور کردن گیاهان استفاده کرد. برگ‌ها را می توان با سایر مواد ارگانیک در کمپوست ترکیب کرد، وگذاشت تا تخریب شوند. سپس به عنوان افزودنی خاک هنگام کاشت گل رز یا بهره وری بهتر در اطراف گیاهان استفاده شود. برگهای مصرف شده، داخل یا خارج از کیسه های چای، می توانند به مدت چند ساعت در آب خیس شوند. و یا از دم کرده آن برای آبیاری منظم گیاهان استفاده می‌شود. همچنین می توانید برگ های چای را از کیسه ها جدا کرده، روی خاک اطراف گلهای رز گذاشته و با چنگال باغی با خاک مخلوط کنید.

 پرورش گل رز در محفظه

گل رز، مانند سایر گیاهان پرورش یافته محفظه، سریعتر از نمونه های که در خاک کاشته می شوند، مواد مغذی خود را از دست می دهد.

هنگام کاشت این گل در محفظه ها، می توانید چندین کیسه چای مصرف شده را روی سوراخ های زهکشی قرار دهید. کیسه ها آب را جذب می‌کنند و به گیاه فرصت بیشتری می‌دهد تا آب را مصرف کند. هنگامی که گیاه آب باقی مانده را می‌گیرد، حاوی نیتروژن به همراه تانن از برگ های چای است. نیتروژن به افزایش اسیدیته مخلوط گلدان همه منظوره کمک کند.

آبیاری منظم را با چای دم کرده از برگهای مصرف شده یا چای کمپوست تهیه شده از خیساندن برگهای چای و دیگر زباله های ارگانیک خانگی در آب انجام دهید.

توصیه های دیگر در مورد برگ چای

احتمالاً بهترین کود برای گیاهان گل رز، که در زمین یا در ظروف رشد می کنند، مخلوط های آلی تجاری هستند. این کود ها مخصوص گل رز تهیه شده اند. چنین کودهایی غذاهای کاملی هستند و تمام مواد مغذی مورد نیاز گل رز را تأمین می کنند. برگهای چای یا  عصاره ی برگ های مصرفی آن افزودنی مناسبی برای کودهای کاملتر هستند، اما جایگزین موثری نیستند. برگها باید با سایر ضایعات ارگانیک به همراه خاکستر چوب که حاوی سطوح پتاسیم است ترکیب شوند. وجود پتاسیم برای سلامتاین گل لازم است. این ترکیب برای گل رز موثرتر است .

آیا گل رز یک گل ماندگار است؟

رزها (Rosa spp.)  رایحه، شکل و تنوع رنگی مطلوب دارند. انواع مختلفی از گل رز وجود دارد، از گلهای ترکیبی، فلورا تا گل رز درختچه ای و رونده . همه می توانند از گل رز لذت ببرند، زیرا اکثر گونه ها در تمام مناطق مقاوم گیاهی رشد می کنند. با مراقبت مناسب ، هرس و محافظت از آفات و بیماری ها را فراهم می کند، می توانید از زیبایی  این گیاه  برای چندین دهه لذت ببرید. در حالی که برخی از رزهای مدرن فقط حدود 10 سال دوام می آورند .برخی از رزهای رونده می توانند پنج دهه یا بیشتر عمر کنند دوام می آورند.

 

 

مکان و فاصله گل رز در خاک 

اگر گل رز را در مناطق جنوبی که روزانه شش تا هشت ساعت نور خورشید را با سایه کمی در  بعد از ظهر بکاریم، عمر بیشتری می‌کند. آنها همچنین نیاز به یک نقطه باز دارند که گردش هوای کافی را برای جلوگیری از بیماری های برگی انجام دهد. شما نباید این گل را در مناطقی بکارید که باید برای تامین آب و مواد مغذی با ریشه درختان و درختچه های دیگر رقابت کنند. هنگام کاشت چندین این گل، آنها را به طور مناسب با فاصله از هم برای گردش خوب هوا قرار دهید. گلهای رونده از فاصله20 تا 30 سانتی متر، رزهای مینیاتوری30 تا 38 سانت و هیبریدها، گراندیفلورها و فلوریبوندها به فاصله 45  تا 76 سانت از یکدیگر باید باشند.

آب ، pH و کود برای ماندگاری گل رز

رزهایی که آب و کود کافی دریافت می کنند، سالم‌تر هستند و عمر طولانی تری دارند. این گل حداقل به 2.5 سانتی متر آب در هفته نیاز دارد. آبیاری منظم گیاهان را قوی می کند و به آنها کمک می کند تا شکوفه های بیشتری تولید کنند. pH خاک توصیه شده برای گل رز بین 5.5 تا 7.0 است. آزمایش خاک می تواند سطح pH را تعیین کند. خاک را با آهک اصلاح کنید تا pH یا گوگرد بالا برود تا در مواقع ضروری کاهش یابد. رزها بر اساس تعداد دفعات شکوفا شدن نیاز به تغذیه دارند. این گل‌ مکرر در طول فصل رشد نیاز به تغذیه با نیتروژن یا کود کامل دارند. اما گلهای رزی که  یکبار شکوفه دار می‌شوند هنگام شروع رشد و دیگری پس از شکوفه نیاز به تغذیه دارند.

هرس کردن سلامت و ماندگاری گل رز

گل‌های رزی که هرس میشوند جذابیت بیشتری دارند. هرس نیز به سلامت، طول عمر و بهره وری آن‌ها کمک می کند. زمان خاص بسته به مکان متفاوت است. معمولاً برای آب و هوای معتدل دی و در آب و هوای سردتر ماه فروردین است. هرس سالانه شامل از بین بردن رشد پیر و اندام های مرده و ضعیف است. باغداران همچنین آن را برای حفظ اندازه مناسب هرس می‌کنند. گلهای رز رونده پس از پایان گلدهی نیاز به هرس دارند تا ساقه‌های قدیمی که هیچ نشانه ای از رشد جدید را نشان نمی‌دهند حذف شوند.

آفات و بیماریها طول عمر کمتر

گل رز نیاز به بازرسی منظم برای آفات و بیماری‌ها دارد. هر گیاهی سالم‌تر و عاری از بیماری آفات باشد، بیشتر زنده می ماند. زنگ زدگی، لکه سیاه و کپک پودری از بیماری های شایع این گل است. در اولین علائم ایجاد لکه روی برگ‌ها یا سوراخ‌های تغذیه آفات حشرات، اقدامات پیشگیرانه انجام دهید. شما می توانید با دور نگه داشتن اطراف گل رز از علف های هرز و دیگر زباله ها به کنترل آفات و بیماری ها کمک کنید. برگ‌های آلوده به بیماری را بردارید و از بین ببرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x