خشخاش یک گیاه دارویی مفید ویک قاووت اصیل کرمانی

خشخاش یک گیاه دارویی مفید ویک قاووت اصیل کرمانی

گیاه خشخاش به نام علمی papaversomniferواز خانواده paipaveraceae شنناخته می‌شود.نام ساده ومحلی آن تورتوری وکونکار بوده وسابقه آن 4هزار سال هست گیاه خشخاش در کل جهان به عنوان مواد مخدر مورد استفاده برخی از مردم قرار می‌گیرد.
گیاه خشخاش دارای دانه های بسیار ریز است که به وسیله بذرتولید و تکثیر می‌شوند. برای کشت گیاه خشخاش در صورت تولید مواد تاثیر گذار قابل انتظار از قبیل تنوع گوناگونی استفاده می‌کنند که در برابر بیماری ها نیرومند بوده است واز محصول های فراوانی است که سرشاراز الکالوئید مستفیض است. گیاه خشخاش در کشورهای ترکیه، چین، افغانستان وهند کشت می‌شود.

تاریخچه خشخاش یک گیاه چهار هزار ساله 

گیاه خشخاش از نوع علف های یک ساله هست که گیاه شناسان 200گونه ازآن شناخته و کشف کرده که به گیاه خشخاش تعلق دارن به اضافه گونه‌های فراوان خشخاش دارای تنوع و فرم های متنوع هست و تعدادی از پژوهشگران آسیای باعث اصلی آن می‌دانند. گیاه خشخاش خاصیت چربی دارد وشکل ریشه آن مخروطی شکل است که مستقیم و به اسانی به زمین فرو می‌رود.

گیاه خشخاش شرایط خاصی دارد طول ریشه این گیاه بسیار متفاوت است این گونه گیاه به شرایط منطقه ای ومحل کشت آن بستگی دارد. به طور متوسط آن بین 18تا 20 سانتی متر است و قطر آن 1تا 2سانتی متر در دسترس است.

زمان رشد گیاهان بهاری که دراین فصل کشت میشود120تا160روز هست. مراحل رشد گیاه خشخاش به6 نوبت خواب بذر، شکل گیری برگ های طوقه ای، سروقامت شدن ساقه،گل دهی، مرحله رسیدن بذرها و میوه‌های پراکنده تقسیم می‌شود.

 

فواید دانه گیاه خشخاش 

ازدانه گیاه خشخاش برای التیام سرفه و رفع اسهال وکم خوابی استرس وبی خوابی های شبانه برای رفع التیام سرفه های خشک ازدانه های این گیاه استفاده می‌شود. خاصیت درمانی دارد یک نوع مخدر است خاصیت چاق کننده گی دارد برای درمان بی خوابی وکم خوابی توصیه های فراوانی شده است. برای درمان سینه دانه گیاهی دارویی خشخاش استفاده می‌شود.

درطب سنتی توصیه شده که برای درد ها وسوزش مجرای ادراری و اسهال کهنه و درمان کم‌خونی به کار می‌رود توانمند کننده نیروی قوای جنسی از دانه گیاه خشخاش یکی دیگر از فواید آن است. ریشه این گیاه در پایین آمدن فشارخون و درد های کمر تا زانو یا دردهای مثل سیاتیک را التیام می‌بخشد ونقش مفیدی دارند. فواید دیگری دارد از جمله التهاب، یبوست، رفع تشنگی، التهاب شکم و تب مصرف آن بسیار موثر است. دانه گیاه خشخاش نقش اصلی به عنوان خنک کننده در بعضی از داروهای است. دانه گیاه خشخاش دارای مواد معدنی بسیار مفید مغذی بدن است. مانند:منگنز، مس، ید، منیزیم، روی، اهن، کلسیم می‌باشد. دانه خشخاش در برطرف کردن ودرمان مشکلات تنفسی و اختلالات تنفسی بیماری‌های عفونی، اسهال و اختلالات در خواب بسیار مفید است.

مصرف دانه گیاه خشخاش برای جلوگیری از بیماری های قلبی وسرطان

برای درمان و جلوگیری سرطان از روغن دانه‌های خشخاش استفاده می‌شود. روغن دانه‌های خشخاش دارای اسیدهای چرب اشباع نشده هستند. برای جلوگیری از ناراحتی‌های قلبی بسیار مفید است تشکیل شده از اسید لینولئیک است.
اسیدهای چرب مفید برای سیستم فیزیولوژیکی بدن که نیاز اصلی آن است در دانه های گیاه خشخاش بسیار فراوان ومورد توجه است. دانه خشخاش به علت وجود مورفین موجود در آن یک نوع مخدر است برای تسکین دردهای مزمن مورده استفاده قرار می‌گیرد.

دانه میوه خشخاش دونوع و دورنگ متضاد است: خشخاش دانه سفید وخشخاش دانه سیاه طبع دانه خشخاش سرد و تراست به نام‌های زیادی معروف است ازجمله خشخاش اسود، خشخاش بستانی، کوکنار، تریاک وخشخاش بری نیز شناخته می‌شود.

مردم هر کشور به صورت های مختلف ازگیاه دانه خشخاش استفاده میک‌نند به صورت خشک، تر، بوداده در شیرینی پزی، آشپزی، قاووت خشخاش مورد مصرف قرار می‌گیرد. میتوان از ریشه برگ‌های آن هم استفاده مفیدی داشت.

نکته :
به علت زیاد بودن فواید دارویی دانه ریشه ، برگ خشخاش، شیره آن که برای تولید تریاک استفاده میشود سمی بوده از تریاک برای ساخت انواع مسکن‌ها مورفین‌ها و….برای استفاده به مقدار اندکی وزیر نظر متخصص مورد استفاده قرار گیرد.

هشدار

در استفاده از تخم گیاه خشخاش باید احتیاط کرد زیرا مصرف بیش از حد این گیاه موجب اعتیاد خواهد شد.

قاووت دانه گیاه خشخاش

 قاووت خشخاش یک میان وعده بسیار لذیذ و سوغات مطلوب استان کرمان است که اصالت ان بسیار زیاد است.از نظر مردم کرمان قاووت خشخاش یک شیرینی لذیذ و بسیار سالم و مغذی بدن است و برای سلامتی بدن ان را مصرف می‌کنند از زمان قدیم مردم استان کرمان استفاده از قاووت در مراسم شب شیشه (جشن ای که شیش روز بعد از تولد نوزاد انجام میشود )و دیگر مراسم ها مثل عید نوروز، شب یلدا برای پذیرایی از مهمان‌ها مرسوم بوده است و انواع مختلفی از ان تهیه می‌کنند که قاووت خشخاش یک نوع از آن است.

قاووت خشخاش یکی از انواع قاووت های بسیار مفید است پر طرفدار استان کرمان است قاووت خشخاش علاوه بر مزه خیلی خوبی که دارد خاصیت های بسیاری برای بدن دارد یکی از این خواص افزایش قوای جنسی و مقاوم ساختن بدن است. برای درمان اعصاب و آرام بخش است برای مغز بسیار مفید است. جلوگیری از بی‌خوابی با خوردن روزانه قاووت خشخاش خوابی آرام را به خود هدیه دهید.

قاووت خشخاش در ترکیبات خود دارای مقادیر زیادی از عناصر اهن وفسفر است. و برای سلامت مغز و جلوگیری از استرس های روزانه مفید است. توصیه می‌شود که قاووت خشخاش رابه عنوان یک میان وعده به وعده غذایی خود اضافه کنید.

فواید قاووت دانه خشخاش   

قاووت خشخاش یک تسکین دهنده و مخدر گیاهی به شمار می‌آید. یکی از خواص بسیار مهم قاووت خشخاش رفع مشکل کم خوابی است و یک نوع خواب آور است. مصرف روزانه قاووت خشخاش باعث رفع استرس احساس آرامش بخشی می‌شود. از همین لحاظ میتوانید از بی‌خوابی جلوگیری کنید.

استفاده دانه های خشخاش به دلیل وجود عناصر کلسیم و منیزیم به تکامل مغز کمک میکند و فعالیت مغز را افزایش میدهد وان را کنترل میکند‌. همچنین به دلیل فواید دانه خشخاش که کنترل کننده است . و روی فعالیت های مغز اثر میگزارد و به بهبود کیفیت خواب کمک میکند.

۱.تقویت سازی نیروی جنسی با مصرف قاووت خشخاش

مردم مناطق گرمسیر قاووت خشخاش را بهترین شیرینی با طبع سرد است می‌دانند که قاووت خشخاش این نوع طبع را دارد. مطالعات نشان داده که بذر خشخاش به دلیل داشتن ترکیب لیگان در خود می‌تواند فعالیت‌های جنسی در خود میتواند فعالیت‌های جنسی را در بدن افزایش دهد.

۲.استحکام سازی عضلات و استخوان های بدن با مصرف قاووت خشخاش

قاووت خشخاش سرشار از مواد معدنی اهن، فسفر، مس است. به همین دلیل برای استحکام استخوان بسیار خوب است و بسیار بی نظیر عمل می‌کند. بذر خشخاش دارای منگنز می‌باشد. منگنز به تولید کلاژن بدن همراهی می‌کند و برای بازسازی استخوان ها عالی است.

۳.مصرف قاووت خشخاش برای سلامت قلب مفید است

قاووت خشخاش دارای اسید های چرب امگا۳ ، امگا۶ است. برای سلامت قلب و تقویت قلب کمک زیادی انجام می‌شود. از لحاظ دیگر دانه بذر خشخاش حاوی فیبر زیادی بوده که هنگام هضم غذا باعث تفریق جذب کلسترول خون می‌شود که از این رو سلامت قلب را ضمانت می‌کند.

۴.التیام سلامت مغز با مصرف قاووت خشخاشی

قاووت خشخاش دارای مواد معدنی مغذی بسیار مفیدی است. که مغذی مغز هستند مانند کلسیم، مس، اهن تا حد زیادی در التیام سلامت مغز استعانت می‌کند. قاووت خشخاش به علت داشتن مقادیر زیادی مواد معدنی فراوان کلسیم،‌ اهن و مس است به سلامت مغز شما و سیستم عصبی شما کمک می‌کند.

چگونه قاووت خشخاش را مصرف کنیم

قاووت خشخاش را به عنوان شیرینی یا میان وعده بسیار لذیذ استفاده می‌کنند. این میان وعده بسیار مقوی و انرژی زا است، و با مصرف ان لذت برد. قاووت خشخاش را میتوان با آبجوش یا مایعات مانند چایی یا شیر گرم حل کرده و یک معجون مفید و مغذی برای مغز آماده کرده  و نوش جان کنید.

خشخاش در آشپزی و شیرینی پزی

همان طور که توضیح داده شده از دانه خشخاش در شیرینی پزی و آشپزی بسیار کابرد های مفید دارد. یکی از معروفترین خوراکی‌هایی که با این دانه گیاه خشخاش درست شده است. میتوان به کیک خشخاش، قاووت خشخاش و غیره اشاره کرد. برای این که یک شیرین ی بسیار مقوی که جنبه دارویی دارد وبرای بدن بسیارخاصیت دارد آموزش بدهیم:

مواد لازم برای تهیه قاووت خشخاش :
دانه گیاه خشخاش 500گرم
سیاهدانه    200گرم
دانه کنجد  200گرم
هل سبز    10گرم
شکر (میتوانید از شکر سرخ یاشکر قهوه ای نیز استفاده کنید) 2کیلو گرم

طرز تهیه قاووت خشخاش :
ابتدا خشخاش را از قبل تمیزکنید، دانه های خشخاش را شست شو دهید (سنگشور )زیرا امکان وجود سنگ ریزه ها در دانه های خشخاش است.
دانه های خشخاش را بعد از شست شو خشک کرده وآنها را بوداده برای اینکه دانه های خشخاش یک دست بو داده وبرشته شوند با یک قاشق آنها را بهم بزنید.
هل سبز، سیاه دانه، کنجد وشکر رابه آن اضافه کنید زمانیکه به رنگ متمایل به قهوه ای تبدیل شود بعد از این مرحله مخلوط به دست آمده را اسیاب کنید.

نکته در مورد نگهداری قاووت خشخاش:
در تابستان و زمستان جهت نگهداری از قاووت گیاه خشخاش ، آن را داخل فریزر قرار دهید .

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x