آشنایی با روش کاشت کامکوات، فصل گلدهی و آفات آن

آشنایی با روش کاشت کامکوات، فصل گلدهی و آفات آن
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

کامکوات، کوچکترین عضو خانواده مرکبات

اگر در مناطقی زندگی می کنید که مرکبات کشت می شود، ممکن است با درخت بزرگی روبرو شده باشید که هزاران پرتقال کوچک و بیضی شکل به همراه دارد. با این حال، این میوه ها پرتقال یا نارنج نیستند، بلکه کامکوات می باشند: کوچک ترین عضو خانواده مرکبات. کامکوات ها به عنوان یکی از سخت ترین اعضای خانواده مرکبات می توانند در دمای زیر 6- درجه سانتی گراد (20 درجه فارنهایت) مقاومت کنند و کم ترین آسیب به برگ و تنه آن ها وارد شود. کامکوات میوه های نارنجی به اندازه 2.5 تا 3.8 سانتی متر کوچکی تولید می کند که دارای گوشت ترش و پوست شیرین هستند. آن ها به طور کامل خورده می شوند. در این مطلب به روش کاشت کامکوات، فصل گلدهی و آفات درخت پرداخته می شود.

کامکوات، کوچکترین عضو خانواده مرکبات

میوه کامکوات چگونه طبقه بندی می شوند؟

اکنون اینکه آیا کامکوات ها از نظر علمی به عنوان جنس مرکبات طبقه بندی می شوند یا خیر، جای بحث دارد. برخی از زیست شناسان گیاهی معتقدند که آن ها باید کاملاً در تیره Fortunella طبقه بندی شوند، زیرا تفاوت کمی بین کامکوات و سایر مرکبات وجود دارد. با این حال از آنجا که کامکوات ها و سایر مرکبات اجداد مشابهی دارند و می توانند از هم جدا شوند، این دو طبقه بندی به طور معمول به جای یکدیگر استفاده می شوند.

کامکوات ممکن است رادیکال ترین میوه مرکبات باشد، نه فقط برای اندازه آن ها، بلکه به دلیل نحوه خوردن آن ها. کامکوات ها آماده هستند وقتی آن ها را از درخت جدا می کنید می توانید آن را مصرف نمایید. پوست نازک و کاغذی آن جایی است که قند در آن قرار دارد و در واقع هیچ مغز تلخی وجود ندارد. گوشت این میوه دارای طعمی فوق العاده و ترش است. دانه ها اگرچه گاهی کمی ترد هستند اما ریز و خوراکی می باشند.

چه موقع کامکوات را انتخاب می کنید؟

کلمه کامکوات به معنی “نارنجی طلایی” است و یک هدیه سنتی در سال جدید به عنوان نمادی از شکوفایی است. اگرچه اغلب از آن به عنوان نوعی پرتقال و از اعضای خانواده مرکبات یاد می شود، اما کامکوات ها در واقع در تیره Fortunella طبقه بندی می شوند که به نام رابرت فورچون، متخصص باغبانی، مسئول معرفی آن ها به اروپا در سال 1846 نامگذاری شده است.

کامکوات ها به زیبایی و خیلی خوب در گلدان رشد می کنند، به شرطی که زهکشی خوبی داشته باشند، زیرا گیاه خاک خیس را دوست ندارد. آن ها را باید در صورت امکان در آفتاب کامل در خاکی که خوب زهکشی شود، کاشت. خاک آن باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته و به طور منظم تغذیه شود، مگر در ماه های زمستان. این درختان زیبا دارای برگ های سبز براق تیره و منقوش با شکوفه های سفید هستند که تبدیل به میوه کامکوات نارنجی و ریز (به اندازه یک انگور) می شوند. هنگامی که میوه را روی درخت می بینید، سوال این است که چه زمانی کامکوات را انتخاب می کنید؟

انواع روش کاشت کامکوات

فصل گلدهی و شکوفایی کامکوات!

کامکوات ها درختان کوچکی هستند و به طور معمول تا ارتفاع 3 تا 3.5 متر (10 تا 12 فوت) بالا می آیند. آن ها برگ های جذاب، روشن، متوسط ​​و سبز و گل های سفید معطر دارند. آن ها هم جنبه خوراکی داشته  و هم ارزش تزیینی دارند و به همین دلیل توجه زیادی از افراد را به خود جلب کرده است. بسیاری از افراد سوال می پرسند که کامکوات ها چه زمانی شکوفا می شوند؟ آن ها در بهار به دنبال گل های کامکوات می گردند که اتفاقاً زمان اشتباهی است. کامکوات ها یک دوره خواب زمستانی طولانی دارند. آن ها حتی تا گرم شدن هوا شروع به رشد نمی کنند. فصل گلدهی کامکوات معمولاً اواسط تابستان است.

عوامل موثر بر عدم گلدهی کامکوات

مسائل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به گل ندادن کامکوات شما شود. از جمله این عوامل شامل موارد زیر هستند که باید در روش کاشت کامکوات به آن ها توجه کرد.

1.آیا درخت کامکوات اخیراً پیوند زده شده است؟ در این صورت، می تواند ریشه های خود را به جای تولید شکوفه ها با مکان جدید خود سازگار کند.

2.آیا درخت کامکوات شما آفتاب کامل می گیرد؟ برای شاد بودن به نور آفتاب زیادی نیاز دارد.

3.زمان هرس درخت کامکوات چه زمانی بوده است؟ ممکن است هرس کامکوات در بهار خیلی شدید یا خیلی دیر باشد و کامکوات تمام انرژی خود را برای رشد مجدد برگ می گذارد.

4.آیا زمستانی به خصوص شدید و سرد وجود داشت؟ این می تواند منجر به شکوفا نشدن کامکوات شود.

5.آیا خاک غنی است؟ کامکوات ها به خاک غنی با زهکشی خوب نیاز دارند. اگر خاک شما خیلی فقیر و فاقد مواد آلی است، در این صورت ممکن است کامکوات های شما گل تولید نکند. درختان کامکوات به مقدار کافی به عنصر روی نیاز دارند. کمبود عنصر روی در خاک می تواند منجر به گل ندادن کامکوات شود. شما می توانید خاک را با کود سولفات روی غنی کنید.

بنابراین اگر از خود می پرسید که چگونه می توان به شکوفایی درخت کامکوات کمک کرد، اطمینان حاصل کنید که درخت در آفتاب کامل کاشته شود، دارای خاک با زهکش خوب باشد همچنین به درستی هرس شود.

عوامل موثر بر عدم گلدهی کامکوات

آفات و بیماری های رایج در درخت کامکوات

هجوم حشره آردپوش بالاترین آفت برای درختان کامکوات است. آن ها به سرعت آلوده می شوند و می توان آن ها را مشاهده کرد. مینوز برگ، شته و حشرات فلس دار مرکبات نیز سه موردی هستند که می توانند به درخت کامکوات حمله کنند. اگر درختان مستقیماً روی زمین قرار دارند، به یک صابون حشره کش عالی یا روغن چریش برای مبارزه با هجوم آفات در اطراف آن نیاز دارید.

1.بیماری آنتراکنوز (Anthracnose Disease)

آنتراکنوز نیز یکی دیگر از بیماری های شایع درختان مرکبات از جمله درخت کامکوات است. علامت واضح آن ایجاد لکه روی برگ ها است و روغن باغبانی می تواند به سرعت آن را پاک کند.

2. بیماری بلاست (Blast Disease)

بیماری بلاست مرکبات یا لکه مردگی یکی دیگر از عفونت های باکتریایی رایج است که می تواند از طریق باد به درخت منتقل و گسترش یابد. این آفت باعث پژمردگی برگ ها شده و می تواند منجر به مرگ کامل درخت شود. اگر برگ های درخت منقبض شد می توانید از یک قارچ کش بر پایه مس استفاده کنید تا باکتری های ناشی از بیماری بلاست مرکبات از بین برود.

3. بیماری فیتوفتورا (Phytophthora root Disease)

آخرین بیماری که می تواند درخت کامکوات را تحت تأثیر قرار دهد پوسیدگی ریشه گیاه فیتوفتورا ​​است، در حالی که این بیماری یکی دیگر از بیماری های مبتنی بر قارچ است که توسط خاک بیش از حد مرطوب ایجاد می شود. به این معنی است که درختان نباید بیش از حد آبیاری شوند. در صورتی که از آبیاری زیاد جلوگیری شود، مشکل باید برطرف شود.

2 روش کاشت کامکوات

آشنایی با 2 روش کاشت کامکوات در منزل

کامکوات مرکبات کوچکی هستند که به دلیل داشتن پوست خوراکی و طعم ترش معروف هستند. درختان را می توان به همان راحتی که در فضای باز پرورش می دهند، در محیط داخلی نیز پرورش داد. برای رشد آسان می توانید کامکوات را از طریق بذر پرورش دهید یا از درختی که قبلاً صاحب آن هستید قلمه بگیرید. مهم نیست که چگونه آن را پرورش دهید، شما می توانید برای سال های سال میوه فراوان خوشمزه ای داشته باشید! در ادامه با روش کاشت کامکوات آشنا خواهید شد.

1.تکثیر و روش کاشت کامکوات از طریق جوانه زدن بذرهای میوه

اولین روش کاشت کامکوات از طریق جوانه زنی بذر میوه است. این روش کاشت کامکوات آسان است، اما نسبت به روش قلمه گرفتن مدت زمان بیشتری طول می کشد تا محصول دهد.

1.مرطوب کردن دانه های کامکوات در اوایل بهار

دستمال کاغذی را زیر آب شیر خیس کرده و بیرون بکشید. دانه ها را با فاصله از یکدیگر بین یک حوله مرطوب قرار دهید. دستمال کاغذی را تا کنید تا دانه ها پوشانده شوند.

  • هرچه دانه های بیشتری در پارچه مرطوب بگذارید، شانس بیشتری برای رشد موفقیت آمیز یک درخت بالغ خواهید داشت.
  • دانه های کامکوات را می توان از هر میوه رسیده برداشت کرد.
  • دانه های کامکوات را خشک نکنید، زیرا بذرهای خشک نسبت به بذرهای تازه رشد نمی کنند.

2.قرار دادن دانه ها در یک کیسه پلاستیکی

دانه های داخل دستمال کاغذی را به همراه دستمال داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. قبل از اینکه کیسه را ببندید، تمام هوای موجود در آن را خالی کنید، زیرا هوای باقی مانده در کیسه باعث خشک شدن دستمال کاغذی و دانه ها می شود و احتمال جوانه زنی آن ها کمتر است.

3.نگهداری کیسه پلاستیکی در مکان گرم

کیسه را پشت پنجره یا بالای بخاری قرار دهید تا گرم شود. بذرها در حال حاضر به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند، اما به گرما و رطوبت نیاز دارند. اگر برخی از بذرها جوانه نزدند، آن ها را برای 1 هفته در کیسه بگذارید. اگر بعد از هفته دوم هنوز جوانه نزده اند، آن ها را دور بریزید.

4.پر کردن سینی های کاشت با مخلوط خاک گلدان، مواد آلی و شن

کامکوات ها به خاک با زهکشی مناسب احتیاج دارند، بنابراین در هر سلول گلدان مخلوطی از شن، خاک گلدان و کمپوست تهیه کنید. به تعداد دانه هایی که در کیسه گذاشته اید گلدان های کافی آماده کنید.

  • مقداری مساوی از پرلیت به مخلوط خود اضافه کنید تا خاک شما حتی بهتر شود.
  • شما می توانید مخلوط گلدان مخصوص برای درختان مرکبات را تهیه کنید. در صورت خرید مخلوط گلدان پیش ساخته، نیازی به ترکیب سایر اجزا در گلدان ها نیست.

5.کاشت هر دانه در هر سلول سینی کاشت در عمق 13 میلی متر

نوک انگشت یا هر شی دیگری مانند مداد به وسط هر گلدان فرو کنید. بذر جوانه زده را طوری در سوراخ قرار دهید که ریشه رو به پایین باشد و آن را با مخلوط گلدان بپوشانید. کمی فشار دهید تا خاک با بذر در تماس باشد.

6.آبیاری و مرطوب کردن خاک

با استفاده از آب افشان، آب را به آرامی روی خاک اسپری کنید تا خاک از روی دانه شسته نشود. خاک باید در حالت لمس مرطوب باشد، اما نباید در بالای گلدان آب ایستاده وجود داشته باشد. هر زمان که احساس کردید خاک خشک شده است، مجدد آب را روی خاک اسپری کنید.

  • بعد از اینکه نهال به رشد کافی رسید، آن را از سینی های کاشت جدا کرده و هر کدام را داخل یک گلدان منتقل کنید.

روش کاشت کامکوات از طریق جوانه زدن بذرهای میوه

2.تکثیر و روش کاشت کامکوات از طریق گرفتن قلمه از یک درخت

یکی دیگر از روش کاشت کامکوات قلمه گرفتن از یک درخت دیگر است. کاشت کامکوات از طریق قلمه زودتر از کاشت بذر نتیجه خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید تا با این روش کاشت کامکوات آشنا شوید.

1.برش شاخه ای از درخت با حداقل 3 گره در بهار

با استفاده از یک چاقوی باغبانی یا اره تیز و تمیز شاخه ای از درخت کامکوات را جدا کنید. برش خود را با زاویه 45 درجه ایجاد کنید تا از ابتلا به بیماری در درخت جلوگیری کند. اطمینان حاصل کنید که برش شما 3 گره (نواحی اتصال برگ ها به ساقه) داشته باشد.

  • چندین قلمه بزنید تا اطمینان حاصل کنید که یکی از آن ها ریشه می زند و به درخت تبدیل می شود.
  • ابزارهای برش خود را با مالش الکل یا سفید کننده رقیق قبل و بعد از انجام برش ضد عفونی کنید.

2.قرار دادن انتهای شاخه در هورمون ریشه زایی

انتهای قلمه ها را به مدت 5 روز درون هورمون ریشه زایی مخلوط با آب قرار دهید. برای ساختن محلول صحیح هورمون رشد، دستورالعمل های موجود در بسته بندی را مطالعه کنید. صبر کنید تا برش هورمون رشد را از محلول جذب کند.

  • هورمون های ریشه زایی را می توان به صورت مایع یا پودر از فروشگاه های باغبانی یا به صورت آنلاین خریداری کرد.
  • به دنبال دستورالعمل های موجود روی بسته بندی، هورمون ریشه زایی خود را رقیق کنید. مقدار زیادی از این هورمون می تواند گیاه را از بین ببرد.
  • همچنین می توانید انتهای قلمه را به یک هورمون ریشه دار پودر آغشته کرده و مستقیماً در خاک قرار دهید.

3.کاشت شاخه در گلدان بزرگ تر و مرطوب

در یک گلدان کوچک مقداری مساوی خاک، ماسه و کمپوست آماده کنید. با کمک انگشت یا شی دیگری مانند مداد سوراخی در خاک ایجاد کنید و قلمه را در سوراخ به عمق حدود 3.8 سانتی متر که ایجاد کرده اید قرار دهید. خاک اطراف نهال را فشرده و محکم کنید تا نهال بتواند به تنهایی بایستد.

  • اطمینان حاصل کنید که خاک در هنگام لمس مرطوب است، اما کاملاً خیس نباشد.
  • اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود.
  • چند هفته طول می کشد تا ریشه ها قبل از انتقال گیاه به خارج از محیط منزل یا نور مستقیم خورشید، مستقر شوند.

روش کاشت کامکوات از طریق گرفتن قلمه از یک درخت

شرایط نگهداری و مراقبت از یک درخت کامکوات

1.پیوند درختان در اوایل بهار یا پاییز

ماه های گرم تابستان اوج فصل رشد درختان کامکوات است، بنابراین اگر نیاز به جابجایی درخت خود دارید تا ماه های سردتر صبر کنید. خاک را در گلدان بزرگ تر یا در زمین آماده کنید و درخت کامکوات را با احتیاط از گلدان قدیمی خود خارج و به مکان جدید منتقل کنید.

  • درختان کامکوات را می توان به راحتی هرس و برش داد تا هر سال در یک گلدان بماند.
  • یک درخت بالغ را حرکت ندهید، زیرا این امر می تواند گیاه را تحت فشار قرار دهد.

2.نگهداری درخت کامکوات به مدت 6 ساعت زیر نور خورشید در تابستان

کامکوات برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد. اگر در آب و هوای گرم سال زندگی می کنید، درختان کامکوات خود را هرچه بیشتر در فضای باز نگه دارید تا بتوانند نور خورشید بدون فیلتر داشته باشند. اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید، در هنگام تابستان و در معرض خطر سرما درخت خود را در فضای باز نگه دارید.

3.انتقال درخت کامکوات به سمت پنجره رو به جنوب در زمستان

کامکوات ها می توانند در دمای پایین -1 درجه سانتی گراد (30 درجه فارنهایت) زنده بمانند، اما اگر می خواهید از زنده ماندن آن ها مطمئن شوید باید آن ها را به داخل خانه بیاورید. درختان را نزدیک پنجره نگه دارید تا در تمام طول روز همچنان بتوانند نور خورشید را دریافت کنند.

  • اگر درختان در داخل خانه 6 ساعت نور خورشید دریافت نمی کنند، از نور رشد فلورسنت استفاده کنید.

4.آبیاری خاک گلدان تا عمق 2.5 سانتی متر

انگشت خود را تا اولین بند انگشت داخل خاک فرو کنید. اگر در اثر لمس احساس خشکی می کنید، باید درخت کامکوات خود را آبیاری نمایید. برای اشباع ملایم خاک از آبیاری به صورت اسپری استفاده کنید.

  • بشقاب زیر گلدان خود را نگه دارید تا آب تخلیه و تبخیر شود. این کار باعث افزایش رطوبت و کمک به رشد بیشتر کامکوات های شما می شود.

نگهداری و روش کاشت کامکوات

نکات نگهداری و مراقبت از کامکوات پس از برداشت میوه

1.برداشت میوه پس از تبدیل به رنگ نارنجی روشن در تابستان

میوه های کامکوات ابتدا سبز شده، اما پس از رسیدن نارنجی روشن می شوند. کامکوات ها زمانی آماده هستند که طول آن ها 2.5 تا 5 سانتی متر باشد. کامکوات را با احتیاط از ساقه جدا کنید.

  • برخلاف سایر مرکبات، شما می توانید پوست کامکوات را بخورید. عطر و طعم شیرین و تندی دارد.

میوه های کامکوات 2 تا 4 سال پس از استفاده از قلمه باید شروع به رشد کنند، اما اگر کامکوات از دانه رشد داده شود، ممکن است 10 سال طول بکشد.

2.هرس ساقه های در حال رشد بعد از برداشت میوه

با استفاده از یک جفت قیچی دستی ساقه های مورد نظر را از شاخه برش دهید. اگر شاخه های شلوغی وجود دارد، آن ها را نیز هرس کنید. برای جلوگیری از عفونت قارچی یا بیماری، بریدگی های خود را در زاویه 45 درجه نگه دارید.

  • ابزار خود را قبل و بعد از هرس درخت خود با الکل ضد عفونی کنید.

3.کوتاه کردن ریشه ها به صورت سالانه

درخت را با احتیاط از گلدان خارج کرده و خاک را از هم جدا کنید. با استفاده از چاقوی باغبانی 1 تا 2.5 سانتی متر از ریشه هایی را که از خاک بیرون زده اند را برش دهید تا از گلدان ها خارج نشوند و همچنین مواد مغذی تازه خاک را بدست آورند.

  • قطع هر ساله ریشه ها از پیچیده شدن ریشه ها در گلدان جلوگیری می کند و باعث می شود آب از خاک عبور کند.
  • خاک را جایگزین کنید یا کمپوست بیشتری اضافه کنید تا محتوای مواد مغذی افزایش یابد.

4.استفاده از روغن چریش برای جلوگیری از کنه های عنکبوت و سایر آفات

طبق دستورالعمل بسته بندی شده روغن چریش را با آب مخلوط کنید. محلول خود را خوب هم بزنید تا کاملاً مخلوط شود. روغن چریش را به صورت اسپری روی برگ های گیاه بپاشید. دو طرف برگ را اسپری کنید تا پوشش کامل داشته باشد. در ابتدای فصل رشد یک بار اسپری کنید و هر 2 هفته بعد از آن آفات را بررسی کنید. در صورت آلودگی، گیاه را دوباره اسپری کنید.

نگهداری و روش کاشت کامکوات

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.thespruceeats.com

www.gardeningknowhow.com

www.wikihow.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهناز
شهناز
7 ماه قبل

کاموکوات من مرتب گل میده ولی کله‌اش میریزه و میوه نمیده
چکار کنم؟

مرتضی عسکری
پاسخ به  شهناز
7 ماه قبل

سلام و عرض ادب
پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های نگهداری کامکوات از وبلاگ پسته رفسنجان را مطالعه نمایید. به احتمال زیاد مشکلی که برای درخت کامکوات شما پیش اومده در رابطه با کود دهی یا آبیاری نامناسب بوده؛ در این مقاله به طور مفصل در مورد میزان آب، کود و … در رابطه با کامکوات صحبت شده است.
تشکر

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x