تاثیرات بی نظیر استفاده از نیترات کلسیم در افزایش محصولات کشاورزی

تاثیرات بی نظیر استفاده از نیترات کلسیم در افزایش محصولات کشاورزی

نیترات کلسیم چیست و چرا برای گیاه ضروری ست؟

هر چند عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان تا حدودی در طبیعت وجود دارند اما این عناصر کمتر از میزان مورد نیاز گیاه است؛ بنابراین گیاهان نیاز دارند که بعضی عناصر پر مصرف سالانه به صورت کود به آنها اضافه شود تا بتوانند به خوبی رشد کنند و با بیماریهای گیاهی مقابله کنند. نیتروژن و کلسیم از جمله ضروری ترین و پر مصرفترین عناصری هستند که گیاه به آنها احتیاج دارد. در نتیجه باید به صورت کود قابل جذب به محیط گیاه اضافه شوند تا رشد گیاه افزایش یافته و در پایان فصل محصول با کیفیت و بازار پسند تولید شود.

نیترات کلسیم یک ترکیب شیمیایی مصنوعی از دو ترکیب غیر آلی نیترات و کلسیم است به نام نیترات کلسیم که به عنوان کود مناسبی برای گیاهان استفاده می شود. از این کود بیشتر بهصورت محلول پاشی استفاده می شود.

نیترات کلسیم در پسته

خصوصیات خاص کود نیترات کلسیم چیست؟

نیترات کلسیم به صورت دانه ای با رنگ سفید و یا روشن است که محلول در آب بوده و جذب آن برای گیاه آسان است. گیاه بیشتر مواد مورد نیاز خود را از ریشه جدب کرده و برخی را نیز از هوا دریافت می کند. این کود را میتوان به سادگی در آب حل کرده و بصورت محلولپاشی و هم در آب آبیاری استفاده کرد.

محلول پاشی به زمانی گفته می شود که کود را بر روی برگ های گیاه اسپری می کنند با این روش ترکیب سریعتر جذب گیاه می شود و بر Ph خاک تاثیر نمی گذارد. بنابر این از این روش در مواردی استفاده می شود که نیاز است که تاثیر سریع و کوتاه مدت در گیاه ایجاد شود و استفاده آن در زمان مناسب تاثیر زیادی بر مقدار و کیفیت محصول برداشت شده خواهد داشت.

استفاده خاکی از نیترات کلسیم به این صورت است که کود دانه ای نیترات کلسیم را قبل از کشت بروی خاک پخش می کنند و یا در طول فصل یا پس از آن بصورت حل شده در آب آبیاری به زمین کشاورزی اضافه می شود، این روش علاوه بر بهبود شرایط تغذیه ای تا حدودی بر بهبود شرایط جذب ریشه ای نیز تاثیر گذار است.

چه زمانی از کود کلسیم استفاده کنیم

از این کود در زمانهای مختلف می توان استفاده کرد، دانستن خصوصیات اجزای مختلف کود و اینکه هر کدام چه کاری انجام می دهند به تعیین زمان مناسب استفاده از کود کمک می کند.

کلسیم برای گیاهان ضروری است زیرا در ساختار استحکامی سلولها وجود دارد و به گیاه در تولید محصول با کیفیت کمک می کند، تولید بذر را تشویق می کند و ماندگاری طولانی تری به محصول می بخشد. در تحقیقات نشان داده شده که حضور این عنصر باعث افزایش محصول در درختان مرکبات شده است. 

جدا از آن ، نیتروژن برای رشد سالم و کافی گیاهان حیاتی است. این عنصر به تولید اسید آمینه و کلروفیل در گیاه کمک می کند. تامین مداوم نیتروژن از یک منبع مناسب می تواند به گیاهان کمک کند تا رشد طولی زیاد و رنگ سبزتر و شادابتری داشته باشند.

چه زمانی از کود کلسیم استفاده کنیم

موارد اصلی که باید از کود نیترات کلسیم استفاده کنیم

کمبود نیترات در گیاه

نیتروژن در ساختار کلروفیل گیاه نقش دارد در نتیجه به طور کلی تامین نیتروژن به داشتن یک گیاه سرسبز و شاداب منجر می شود که به طور قابل توجهی رشد می کند. بنابراین از اولین نشانه هایی که برای تشخیص کمبود نیتروژن استفاده می شود توجه به زرد شدن رنگ گیاه است که در نتیجه از بین رفتن کلروفیل ایجاد می شود. این نشانه های زردی ابتدا در بخش های پیرتر و پایینی گیاه اتفاق می افتد. اگر کمبود نیتروژن در جوانی و مراحل اولیه رشد گیاه اتفاق بیفتد گیاه کوتاه و رنگ پریده می شود و رشد کافی نخواهد داشت.

زمانی که کمبود نیترات به مراحل شدید برسد گیاه شروع به از دست دادن برگ های خود می کند و در نهایت رشد را متوقف می کند. و در نهایت گیاه پژمرده می شود و میمیرد.

کمبود نیترات در گیاه

کمبود کلسیم در گیاه

حضور کلسیم در گیاه برای تولید بذر برخی از گیاهان حیاتی است و همچنین به گیاه کمک می کند تا میوه با کیفیت بیشتر و ماندگاری بیشتری تولید کند. کلسیم همچنین یکی از عناصر مهم در تشکیل دیواره های سلولی گیاهان است و در دسترس بودن مناسب کلسیم در گیاه به اطمینان از محکم بودن دیواره های سلول کمک می کند و گیاه را از بیماری و عوامل استرس زا محافظت می کند.

کمبود کلسیم در گیاه خود را بصورت زرد و در مواردی قهوه ای شدن گیاه نشان می دهد اما این تغییر رنگ در برگ ها و قسمت های جوان تر گیاه اتفاق می افتد و پس از آن در صورت از بین نرفتن کمبود به سمت بخش های دیگر گیاه گسترش می یابد.محصول تولید شده خسارت زیادی میبیند، برای مثال در میوه ها و مرکبات معمولا کمبود کلسیم باعث سیاه و فاسد شدن قسمت انتهایی میوه می شود.

در مراحل کمبود شدید کلسیم در مدت طولانی گیاه رشد خود را متوقف کرده، جمع شده و چروک و پژمرده می شود.

استفاده از نیترات کلسیم در جلوگیری از بیماری ها

دلیل دیگری که استفاده ار نیترات کلسیم برای گیاه ضروری است، پیشگیری از بیماری های گیاهی است. برخی از بیماری هایی که می توان از آنها جلوگیری کرد ، بیماری تلخک سیب ، لکه چوب پنبه ، و حتی پوسیدگی گلگاه است. پوسیدگی انتهای میوه یا همان پوسیدگی گلگاه معمولاً به دلیل کمبود در دسترس بودن کلسیم ایجاد می شود و با اسپری محلول پاشی نیترات کلسیم با موفقیت درمان می شود، در کل گیاهانی که در خاک با کمبود مواد مغذی کاشته می شوند به شدت به نیترات کلسیم احتیاج دارند. وقتی گیاهان با نیترات کلسیم تماس پیدا می کنند ، کلسیم را جذب می کنند تا به آنها کمک کند که ساختار سلولی خود را استحکام بخشند و در برابر بیماری ها قوی تر شوند.

نیتروژن به بهبود فتوسنتز گیاه کمک می کند و در نتیجه متابولیسم گیاه را تقویت می کند. این به این معنی است که استفاده از کود نیترات کلسیم به آنها کمک می کند تا با متابولیسم بیشتر توانایی جذب مواد مغذی را افزایش دهند. این امر در نهایت منجر به رشد سریع می شود و از خراب شدن و پوسیدگی گیاه جلوگیری می کند.

استفاده از نیترات کلسیم در جلوگیری از بیماری ها

نیترات کلسیم در پسته

تعداد زیادی از باغات پسته ایران در زمین های آهکی احداث و بهره برداری شده اند و این موضوع به غلط این ذهنیت را برای کشاورزان ایجاد کرده که کلسیم به طور طبیعی در خاک وجود دارد و دیگر نیازی به استفاده از کودهای حاوی کلسیم وجود ندارد در صورتی که در این زمین ها به دلیل تثبیت شدن کلسیم قابل استفاده برای گیاه غالبا با کمبود این عنصر روبرو هستیم و با توجه به نقش مهم این عنصر مخصوصا در استحکام و ساختار پوسته خارجی پسته، کیفیت و ماندگاری محصول پس از برداشت، استفاده از بعضی کودهای حاوی کلسیم مخصوصا به صورت محلولپاشی در زمان مناسب تاثیر بسزایی در بهبود ویژگی های کلی درخت و مخصوصا میزان و کیفیت محصول پسته خواهد داشت.

همچنین نیتروژن که از عناصری است که به مقدار زیاد مورد استفاده درخت پسته چه برای رشد و فتوسنتز و چه برای تولید محصول کافی قرار میگیرد نیز به مقدار مناسب و قابل دسترس گیاه در کود نیترات کلسیم وجود دارد و با توجه به مصرف زیاد و آبشویی این عنصر نیاز است که به طور مداوم آن را در اختیار گیاهمان قرار دهیم.

بنابراین با توجه به نقش کلسیم در درخت پسته مخصوصا حضور آن در ساختار محصول گیاه و ضروری بودن و مصرف زیاد نیترات برای درخت و تولید محصول، محلولپاشی کودی مانند نیترات کلسیم که حاوی هر ذو عنصر بصورت راحت جذب برای درخت پسته است در دوره های خاصی مانند دوره ی پس از برداشت محصول توصیه میشود هم برای جبران مخازن خالی شده گیاه و هم برای آمادگی درخت برای تولید محصول سال بعدی توصیه می شود.

نحوه استفاده از کود کلسیم نیترات

نیترات کلسیم به اشکال و نسبت های مختلف وجود دارد بنابر این لازم است در هنگام استفاده به نسبت مخلوط کردن مناسب هر کود برای گیاهان مختلف توجه کنید. بسته به نوع و مقدار عنصر قابل استفاده هر عنصر در کود این نسبت ها فرق دارد که معمولا هر نوع کود میزان کاربرد را در بسته بندی خود ذکر میکند که باید به آن توجه شود.

نیترات کلسیم برای گیاه هم بصورت محلولپاشی بر سطح برگ و تنه سبز گیاه و هم بصورت مصرف خاکی همراه با آب آبیاری استفاده می شود. محلولپاشی نیترات کلسیم علائم کمبود را به سرعت از بین برده و باعث بهبود شرایط می شود. مصرف خاکی نیترات کلسیم حل شده در خاک باعث تاثیر طولانی مدت تر بر افزایش رشد ریشه، رشد اندام های هوایی، جوانه زنی، گل دهی و در نهایت افزایش میزان محصول می گردد.

نیترات کلسیم مولتی کم

نیترات کلسیم مولتی کم بصورت گرانول و کریستال است که کاملا محلول در آب بوده و در بسته های با وزن های مختلف برای نیاز های مختلف عرضه شده است و قابل استفاده در تمامی سیستم های آبیاری و هم بصورت محلول پاشی می باشد.

این محصول حاوی 15/5 درصد نیتروژن کل، 19 درصد کلسیم محلول و 27 درصد اکسید کلسیم محلول می باشد که تاثیر زیادی بر استحکام و خاصیت انبارداری محصول نهایی برداشت شده خواهد گذاشت.

 

نیترات کلسیم چیست و چرا برای گیاه ضروری ست؟

نتیجه استفاده درست و به موقع از کود نیترات کلسیم

نیترات کلسیم یک کود غیر آلی عالی است که می تواند به تقویت و سلامت گیاهان شما کمک کند. چه از آن برای تقویت، رشد گیاه و افزایش میزان و کیفیت محصول خود استفاده کنید و چه اینکه با استفاده از آن از بروز بیماری ها جلوگیری کنید ، هیچ بحثی در مورد اثر مفید کود نیترات کلسیم برای گیاهان وجود ندارد.

استفاده از روش محلول پاشی به کارایی بیشتر کود و جذب سریعتر عناصر در گیاهان کمک می کند.

مقدار کلسیم بالا در محیط برای سوخت و ساز، استحکام و سلامت گیاه بسیار عالی است. به علاوه ، نیتروژن به تقویت جذب گیاه کمک می کند و رشد آن را با سرعت مطلوب حفظ می کند. استفاده از نیترات کلسیم آسان است و بطور کل باعث شادابی، سالم بود و در نهایت رسیدن به محصول خوب و با کیفیت برای کشاورز می شود. همچنین می تواند به راحتی در خانه برای اهداف خاص محلول پاشی و یا استفاده خاکی شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x