بهترین گوگرد مایع در کشاورزی

بهترین گوگرد مایع در کشاورزی

انتخاب کود مناسب در کشاورزی می‌تواند یکی از پراهمیت‌ترین مراحل و اقدامات پرورش گیاهان و درختان باشد. آنچه موجب رشد سالم و سریع گیاهان می‌شود کود و مواد مغذی موجود در خاک است. مدیریت بهینه تغذیه گیاه، مصرف علمی و متعارف کود ها، نقش قابل ملاحضه ای در افزایش عملکرد و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی دارد.

یکی از انواع کودها، کودهای مایع هستند که مزایای زیادی را به همراه دارند. ازجمله این مزایا می‌توان به جذب آسان و سریع مواد مغذی موردنیاز توسط گیاه اشاره کرد.

کود گوگرد مایع یکی از انواع این کودها است که می‌توان به‌وسیله آن از توقف رشد گیاه، رنگ‌پریدگی رگبرگ‌ها و زرد شدن برگ‌های جوان جلوگیری کرده و از خاصیت قارچ‌کشی آن بیشترین بهره را برد.

در این مقاله از مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان سعی داریم در ارتباط با کودهای گوگرد مایع صحبت کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانیم در انتخاب بهترین کود گوگرد مایع شما را همراهی نماییم.

ویژگی‌ها و خواص گوگرد مایع پایه کلسیم

یکی از بهترین کودهای گوگرد مایع که می‌توان برای باغات و مزارع استفاده کرد، گوگرد مایع پایه کلسیم است. این کود به‌طور معجزه‌آسایی به تأمین گوگرد و کلسیم موردنیاز گیاه کمک کرده و به رهاسازی عناصر ثبت‌شده در خاک کمک شایانی می‌کند.

کلسیم یکی از عناصر موردنیاز گیاهان است که قابلیت جذب پایینی دارد و به‌سختی جذب می‌شود که عمده دلیل آن نیز املاح و ترکیبات خاک است.

کود گوگرد مایع پایه کلسیم نقش مؤثری بر اصلاح خاک‌های شور و قلیایی دارد و خاصیت اسیدیته خاک را تنظیم کرده و به جذب مواد مغذی خاک کمک می‌کند.

کود گوگرد مایع

مزایای گوگرد مایع پایه کلسیم

تغذیه صحیح گیاهان و درختان و یافتن دلیل عدم جذب عناصر غذایی توسط آن‌ها ازجمله دغدغه‌های اصلی کشاورزان است.

به‌عنوان‌مثال کلسیم یکی از عناصر بدقلق برای جذب است و کمبود آن به‌طور مستقیم بر روی میوه و محصول نمایان می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل عدم جذب این عناصر وجود املاح خاک و PH بالا خاک است.

گوگرد مایع پایه کلسیم یکی از بهترین کود گوگرد مایع است که اصلی‌ترین مزیت آن اصلاح خاک به بهترین شکل، کاهش میزان PH خاک و مهیاکردن شرایط خاک برای جذب عناصر غذایی گیاه است. با اصلاح خاک و جذب کلسیم، محصول باکیفیت و خوبی خواهید داشت.

علاوه بر آن کمبود کلسیم می‌تواند موجب ریزش گل، میوه و برگ نیز شود که برای رفع آن لازم است که شرایط مناسب را برای جذب کلسیم فراهم کرد. یکی از کاربردهای مهم و ضروری گوگرد کلسیمی کاهش و درمان بیماری تنه سرخی است که مشکل بسیاری از باغداران محسوب می‌شود.

همچنین به دلیل مایع بودن این کود شما می‌توانید از آن به‌صورت محلول پاشی برای کنترل و مبارزه آفاتی چون پسیل پسته، پسیل گلابی، کنه سپردار، کنه نقره ای، شپشک و مینوز مرکبات، کنه و مینوز خیار، سفیدک رز، سفید بالک و کنه گلخانه ای، شانکر باکتریایی، پلاست برنج، سفیدک سطحی، قارچ ها و عامل پوسیدگی هلو نیز بهره ببرید.

گوگرد مایع بر پایه کلسیم
محلول پاشی گوگرد مایع

در ادامه لیستی از مزایای گوگرد مایع پایه کلسیم را می‌بینید:

  • به دلیل مایع بودن قادر به پوشش وسعت بیشتری از باغ و مزارع است.
  • تأثیرات بیشتری همراه با دوام طولانی‌مدت بر روی آفات می‌گذارد.
  • کمک قابل‌توجهی به اصلاح خاک‌های شور و قلیایی می‌کند و PH آن را کاهش دهد.
  • درختان و گیاهان را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند.
  • نفوذ آب آبیاری به داخل خاک را بهبود می‌بخشد.
  • پسیل پسته را کنترل می‌کند.
  • مسمومیت ریشه را کاهش می‌دهد.
  • از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه است.
  • نگهداری گوگرد مایع به خاطر اختلاط در پایه آبی آسان‌تر و خطر استفاده از آن کم است.
  • گوگرد مایع به خاطر خاصیت امولسیون شوندگی قابلیت اختلاط با کودهای NPK دارد.
  • در زمین‌های شور و قلیایی باعث می‌شود علاوه بر عناصر موجود در کود عناصر ریزمغذی خاک نیز آزاد و جذب گیاه شوند.
  • عملکرد محصولات زراعی و باغی را افزایش می‌دهد و موجب افزایش کیفیت و بازارپسندی محصول می‌شود و تولید محصولات را تا 30 درصد افزایش می‌دهد.
  • میزان پروتئین و روغن ارقام دانه‌های روغنی و کلزا را افزایش می‌دهد.
  • قابلیت استفاده از همه نوع سیستم آبیاری حتی آبیاری کم‌فشار و غرقابی را دارد. 

اهمیت استفاده از کود گوگرد مایع برای باغات پسته

یکی از آفات و مشکلات بزرگ باغات پسته، پسیل پسته نام دارد که طبق تحقیقات انجام‌شده گوگرد مایع به‌عنوان یک تیمار برای آن در نظر گرفته‌شده است.

استفاده از گوگرد مایع در باغات پسته می‌تواند این آفت را کاهش داده و حتی از بین ببرد. مصرف گوگرد مایع علاوه بر قارچ کشی و مبارزه با آفاتی مانند پسیل می‌تواند به طعم، عطر و کیفیت محصول نیز کمک کند.

با استفاده از این محصول نیاز به سموم دیگر کاهش می‌یابد و معایب استفاده از سموم را نیز در پی نخواهد داشت. از دیگر فواید گوگرد برای باغات پسته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش طول عمر برگ‌ها
  • اثر مثبت بر روی گره‌های زایشی درخت پسته
  • تأثیر مثبت بر عملکرد درخت در سال آینده
  • افزایش عملکرد باغ و کیفیت پسته
  • رفع مشکل شوری خاک
  • محکم شدن دیواری سلولی
  • درمان پسیل پسته
گوگرد مایع برای درخت پسته
گوگرد مایع برای درخت پسته

علائم کمبود گوگرد در درختان

همان‌طور که گفته شد گوگرد یکی از عناصر مهم و موردنیاز همه گیاهان است که کمبود آن می‌تواند موجب ایجاد علائمی در گیاه شود. این علائم می‌تواند در محصولات مختلف، متفاوت باشد.

با شدت این کمبود، علائمی مشابه نیز در محصولات مشاهده می‌شود که ابتدا در برگ‌های جوان ظاهر می‌شوند.

برگ‌های جوان در صورت کمبود گوگرد به رنگ سبز کمرنگ و زرد درمی‌آیند و علاوه بر این تغییر رنگ، رشد گیاه کاهش‌یافته و همچنین برگ‌های جوان کوچک، باریک و نازک می‌گردند.

به‌طوری‌که این تغییر کاملاً قابل‌مشاهده خواهد بود. در صورت ادامه یافتن کمبود گوگرد در گیاهان و عدم رفع این کمبود تعداد برگ‌ها و همچنین تعداد و وزن میوه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

علائم کمبود گوگرد شبیه به علائم کمبود نیتروژن است اما در صورت استعمال نیتروژن برطرف نخواهند شد. در غلات کمبود گوگرد به‌صورت دیر رسیدن خود را نشان می‌دهد و در میوه‌ها نیز محصولات به‌طور کامل رسیده نخواهند شد و رنگ و کیفیت خوبی نخواهند داشت.

این علائم تنها برخی از علائم مشابه کمبود گوگرد در گیاهان است؛ بنابراین در هر نوع گیاه علائم کمبود گوگرد می‌تواند متفاوت باشد. انتخاب بهترین کود گوگرد مایع می‌تواند به رفع سریع این کمبود کمک بسیاری کند.

به‌طورکلی از علائم کمبود گوگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  گیاه با ساقه‌های کوتاه و نازک رشد می‌کنند.
  • کاهش یا متوقف شدن رشد گیاه
  • در غلات و حبوبات محصول دیر می‌رسد.
  • میوه‌ها اغلب کاملاً نمی‌رسند و به رنگ سبز روشن باقی می‌مانند.
  •  علوفه‌ها ارزش غذایی کمتری برخوردار هستند.

ترکیبات گوگرد مایع

کودهای گوگردی را می‌توان به‌صورت مایع در بازار یافت. آمونیوم تیو سولفات، پتاسیم تیو سولفات و کلسیم تیو سولفات شناخته‌شده‌ترین و بهترین کود گوگرد مایع هستند.

محلول پتاسیم تیو سولفات و کلسیم تیو سولفات کودهای شفاف و مایعی هستند که برای کاربردهای مستقیم یا مخلوط کردن مناسب می‌باشند.

کود پتاسیم تیو سولفات مقاومت گیاه را در برابر استرس‌های محیطی افزایش می‌دهد و کود کلسیم تیو سولفات نیز سیستم ایمنی گیاه را بهبود بخشیده و سفتی و استحکام محصولات را به همراه دارد.

بهترین گوگرد مایع
گوگرد پاشی در وسعت زیاد با دستگاه گوگرد پاش

نحوه محلول‌پاشی  گوگرد مایع

در کنار انتخاب بهترین کود مایع نیاز است که هر کشاورز نحوه صحیح محلول‌پاشی را نیز بداند. محلول‌پاشی گوگرد مایع مزایای زیادی به همراه دارد که تا این قسمت از مقاله به آن‌ها پرداختیم.

برای بهره‌مندی از این مزایا لازم است نکاتی را برای محلول‌پاشی صحیح رعایت کنیم. استفاده از گوگرد مایع برای محلول‌پاشی موجب می‌شود که گوگرد ته‌نشین نشده و به‌راحتی کود در آب ترکیب شود.

بهتر است از گوگردهای با درصد بالا استفاده نشود. درصدهای بین 20 تا 25 درصد متعادل خواهند بود. میزان استفاده بسته به شرایط 40 لیتر تا 80 لیتر در هکتار متفاوت است.

محلول‌پاشی گوگرد مایع باید به صورتی باشد که تمام بخش‌های درخت را کاملاً در برگیرد و زیر و روی برگ‌ها محلول‌پاشی شود.

همچنین توصیه می‌شود که محلول‌پاشی گوگرد مایع را به‌صورت مه پاش بر روی برگ و ساقه‌ها انجام دهید. محلول‌پاشی گوگرد مایع بر روی گیاهان و محصولات سبب می‌شود که از تبخیر آب در گرما و آفتاب‌سوختگی و همچنین در فصل سرد نیز از ورود سرما جلوگیری شود.

محصول محلول پاشی (لیتر در 1000 لیتر آب)
همراه با آبیاری (لیتر در هکتار)
پسته 5 لیتر 20-10 لیتر
برنج 3 لیتر 5 لیتر
گلابی 3 لیتر 12-5 لیتر
گوجه فرنگی 1.5 لیتر 12-5 لیتر
مرکبات 2 لیتر 15-10 لیتر

زمان مصرف کود گوگرد مایع

در طول فصل رشد می‌توان گیاهان را با گوگرد مایع محلول‌پاشی کرد. توصیه می‌شود که تنها در زمان گل‌دهی درختان از مصرف کود گوگرد مایع جلوگیری شود زیرا باعث اختلال در فرآیند گرده‌افشانی و تولید میوه خواهد شد.

برای مقابله با آفات می‌توانید قبل از زمان گل‌دهی اقدام به محلول‌پاشی کرده و بعد از گلدهی نیز هرماه حداقل یک‌بار از کود گوگرد مایع استفاده کنید.

بهترین زمان در طول روز نیز برای محلول‌پاشی عصر است تا ماندگاری و زمان لازم برای جذب آن وجود داشته باشد.

قبل از استفاده از کود گوگرد مایع بهتر است که آبیاری انجام‌شده باشد تا رطوبت در خاک و باغ وجود داشته باشد؛ اما به یاد داشته باشید که 25 تا 30 روز قبل و بعد از محلول‌پاشی با گوگرد، درختان روغن پاشی نشده باشند.

تاثیر گوگرد در بهبود شرایط خاک

گوگرد علاوه بر نقش تغذیه ای برای گیاهان، به عنوان یک ماده اصلاحی در خاکهای آهکی و شور کاربرد فراوانی دارد.

خاکهای بیشتر مناطق کشور ایران به دلیل نامساعد بودن شرایط فیزیکی و شیمیایی قادر به تامین تمامی نیازهای غذایی گیاهان (زارعی و باغی) به ویژه فسفر و عناصر ریز مغذی نیستند.

مصرف صحیح گوگرد در خاک می تواند ضمن بهبود شرایط خاک به جذب بهتر بعضی عناصر غذایی توسط گیاه نیز کمک کند و عملکرد گیاه را بهبود میبخشد. کودهای گوگرد خاصیت اسیدیته خاک را نیز تنظیم میکنند.

مزایای گوگرد مایع برای خاک
مزایای گوگرد مایع برای خاک

تأثیر گوگرد مایع بر مرکبات

استفاده از بهترین کود گوگرد مایع برای مرکبات موجب دفع آفات و حشرات و کنترل بیماری‌های قارچی می‌شود.

البته برای این منظور لازم است که قبل از ورود آفات به باغ مرکبات اقدام به پیشگیری نمایید. گوگرد همچنین یک عنصر غذایی است که موجب تقویت محصول نیز می‌شود و کیفیت مرکبات را ازنظر سایز و رنگ محصول افزایش می‌دهد.

محلول‌پاشی گوگرد مایع یک لایه محافظ روی میوه‌ها ایجاد خواهد کرد که موجب استحکام پوست مرکبات خواهد شد. در این صورت از ورود سرما به داخل میوه و سرمازدگی جلوگیری می‌شود.

به همین صورت نیز با استحکام پوست میوه آفتاب‌سوختگی و ترک پوست نیز کاهش خواهد یافت.

گوگرد مایع برای جلوگیری از آفات انگور

کود گوگرد مایع برای انگور یکی از کودهای تقویتی است که موجب تعادل اسیدیته‌ی خاک می‌شود. حضور گوگرد در باغ‌های انگور سبب می‌شود که دیگر عناصر خاک نیز بهتر جذب شوند.

درخت انگور آفات زیادی را به خود جذب می‌کند که استفاده از گوگرد می‌تواند از این آفات جلوگیری کند؛ بنابراین یکی از بهترین فواید کود گوگرد مایع برای انگور افزایش مقاومت درخت در برابر آفات و بیماری‌ها است.

درنتیجه تمام این فواید می‌توان گفت که این کود می‌تواند موجب بهبود عملکرد و افزایش باروری باغ شود.

افزایش کیفیت سیب با گوگرد مایع

کود گوگرد مایع را می‌توانید به‌منظور افزایش باردهی سیب و درشتی و کیفیت ظاهری این محصول استفاده کنید. برخی از عناصر در خاک وجود دارند اما شرایط برای جذب آن‌ها توسط ریشه گیاه مهیا نیست.

گوگرد می‌تواند عوامل مزاحم مانند آهک، شوری و … را کاهش داده تا عناصر دیگر به‌خوبی توسط گیاه جذب شوند.

استفاده از گوگرد مایع برای درخت سیب، هم در دفع، هم در مبارزه و هم در کنترل می‌تواند با آفات مقابله کند و به این صورت مصرف سایر سموم را کاهش دهد.

محلول‌پاشی گوگرد برای سیب همچنین می‌تواند با افزایش استحکام پوست سیب موجب کاهش تبخیر آب سیب یا آفتاب‌سوختگی و همچنین افزایش مقاومت در برابر سرمازدگی شود.

گوگرد مایع برای درخت سیب
گوگرد مایع برای درختان

گوگرد مایع کودی پرخاصیت برای گوجه‌فرنگی

کود گوگرد مایع برای گوجه‌فرنگی چند مزیت را به همراه خواهد داشت. به دلیل افزایش تولید پروتئین در گیاه، عملکرد گیاه بهبود می‌یابد و گیاه تقویت خواهد شد.

با استفاده از این کود مقاومت گیاه در برابر امراض، بیماری‌ها، تنش‌های گرمایی و کم‌آبی افزایش می‌یابد. گوگرد می‌تواند به افزایش باردهی و کیفیت محصولات گوجه‌فرنگی نیز کمک کرده و جذب سایر عناصر غذایی را بهبود بخشد.

جذب عناصر مهم با کمک گوگرد برای گندم

نقش گوگرد برای گندم ابعاد مختلفی را در بر خواهد گرفت. تأثیر بهترین کود گوگرد مایع برای گندم را می‌توان هم در بحث باردهی و رشد و هم به‌عنوان یک اصلاح‌کننده خاک و هم یک عامل بازدارنده آفات مشاهده کرد.

اگر از کودهای دیگر برای افزایش باردهی گندم استفاده می‌کنید گوگرد می‌تواند میزان جذب عناصر موجود در آن‌ها را بالا ببرد. همچنین افزایش کیفیت گندم، افزایش رشد رویشی و طول سنبله گندم را به همراه خواهد داشت.

سخن آخر

عنصر گوگرد یک ماده معدنی است که در بافت گیاه به‌عنوان یک عنصر غذایی استفاده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که کودهای گوگرد مایع هیچ خطر زیست‌محیطی نخواهد داشت.

ازآنجایی‌که گوگرد تأثیر معجزه‌آسایی بر آفات دارد و خطر زیست‌محیطی ندارد، می‌توان آن را به‌راحتی جایگزین سموم کرد. بهترین کود گوگرد مایع به‌راحتی در آب حل می‌شود و جذب گیاهان خواهد شد.

این کود علاوه بر مبارزه با آفات و کاهش استفاده از سموم دیگر موجب تقویت عملکرد گیاه و افزایش کمی و کیفی محصولات نیز می‌شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
2 ماه قبل

بسیار عالی. متقاعد شدم توضیحات مختصر وعالی بود حتما امسال عمل خواهم نمود

مرتضی عسکری
پاسخ به  حسن
2 ماه قبل

سلام دوست گرامی
ممنون از حسن نظر شما

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x