نگهداری گل زبان مادر شوهر یا سانسوریا

نگهداری گل زبان مادر شوهر یا سانسوریا

به یادگیری مهارت نگهداری یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی خوش‌آمدید! گیاه سانسوریا که به نام زبان مادر شوهر نیز شناخته می‌شود، با مقاومت بالای خود در برابر شرایط محیطی مختلف، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که علاقه‌مند به گلدان داری در منزل هستند اما فرصت یا تجربه کافی برای مراقبت از گیاهان حساس‌تر ندارند. در این مقاله، به بررسی عمیق‌تر روش‌های نگهداری سانسوریا یا گل زبان مادر شوهر می‌پردازیم، از نحوه آبیاری تا نیازهای نوری، دما، کود و خاک مناسب. هدف ما این است که شما را به یک متخصص در نگهداری زبان مادر شوهر تبدیل کنیم که به‌آسانی می‌تواند در هر خانه‌ای جای بگیرد و به زیبایی و زندگی آن بیفزاید.

شناخت گل زبان مادر شوهر

نام “زبان مادر شوهر” یا “Mother-in-law’s tongue” برای گیاه سانسوریا بیشتر به خاطر شکل برگ‌های آن است که طولانی و تیز هستند که شاید موجب شده باشد تا این نام به‌طور طنزآمیز به آن اختصاص یابد. این اشاره به این است که زبان برخی مادرهای شوهر ممکن است “تیز” و نافذ باشد.

این نام در بسیاری از زبان‌ها به کار رفته است و به همین دلیل برخی ممکن است از این نام برای اشاره به سانسوریا استفاده کنند، اما تا جایی که من می‌دانم، این نام خاص در بسیاری از فرهنگ‌ها و زبان‌ها مورداستفاده قرار گرفته و به نظر نمی‌رسد که این نام خاص به دلایل خاصی در فرهنگ خاصی به کار رفته باشد.

اما در کل، گیاه سانسوریا به دلیل زیبایی و مقاومت آن بسیار محبوب است، بنابراین آن را با هر نامی که باشد دوست خواهید داشت! در ادامه با ما باشید تا نگهداری زبان مادر شوهر را بیاموزید.

مشخصات

مبدا

آفریقای غربی

نام متداول

زبان مادر شوهر یا گیاه ماری

نام علمی

Dracaena trifasciata
Sansevieria trifasciata

حداکثر رشد

90 تا 120 سانتی متر

 انواع گونه‌های  سانسوریا

برگ‌های سانسوریا و گل زبان مادر شوهر می‌توانند در انواع مختلفی از رنگ‌ها و الگوها باشند. برخی از گیاهان سانسوریا دارای برگ‌های سبز تیره هستند که با رگه‌های طلایی یا سفید زیبا تزئین شده‌اند.

برخی دیگر از برگ‌های سانسوریا ممکن است رنگ خاکستری یا سبز روشن‌تر داشته باشند، با الگوهایی که به نظر می‌رسد به‌طور طبیعی بر روی سطح برگ نقاشی شده‌اند.

علاوه بر این، برگ‌های سانسوریا می‌توانند در اندازه و شکل متفاوت باشند. برخی از انواع سانسوریا دارای برگ‌های بلند و باریک هستند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است برگ‌های کوتاه‌تر و عریض‌تر داشته باشند.

گل زبان مادر شوهر
انواع گل زبان مادر شوهر

گلدهی سانسوریا

گل‌های سفید مایل به سبز می‌توانند زمانی ظاهر شوند که این گونه به سن مناسبی برسد. نگهداری زبان مادر شوهر در شرایط صحیح باعث می‌شود، گیاه احتمال بیشتری برای جوانه زدن و گلدهی داشته باشد.

روش نگهداری گل زبان مادر شوهر

شرایط نگهداری سانسوریا

دما

بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد مناسب است و نباید کمتر از ۱۰ درجه شود

نور

این گیاه در شرایط تابش مستقیم نور خورشید و همچنین نور کم دوام می آورد. اگرچه تابش نور و قرار گرفتن در سایه آفتاب ترجیح داده می شود

آب

از آنجایی که گیاه ماری دارای برگهای گوشتی است، آب را در خود ذخیره می کند. بنابراین نیازی نیست خاک آن را مرطوب نگه دارید. از بهار تا پاییز هنگامی که خاک خشک به نظر می رسد و در زمستان ماهی یکبار آبیاری انجام گیرد. آبیاری بیش از حد می تواند موجب پوسیدگی ریشه ها شود.

خاک

خاک با زهکشی خوب، مناسب است. بهترین گلدان برای گل سانسوریا نیز گلدان سفالی است.

تعویض گلدان

این گیاه از جابجایی خوشش نمی آید بنابراین هنگامی آن را در گلدان دیگر قرار دهید که گلدان در اثر رشد ترک خورده باشد.

کود

در طی فصل رشد اصلی (بهار تا پاییز) با کود رقیق شده مخصوص کاکتوس هر ماه یک بار تغذیه شود

رطوبت

رطوبت خانه مناسب است ولی می تواند هوای خشک را نیز تحمل کند

تکثیر

تکثیر این گیاه با تقسیم کردن آن در زمان تعویض گلدان یا هنگامی که می بینید گیاه به اندازه کافی رشد کرده است می باشد. همچنین می توانید برگهای کوچکی که در قسمت پایه رشد کرده اند خارج کنید یا به اندازه ۵ سانتی متر از نوک برگ ها ببرید و قلمه بزنید. تقسیم گیاه بهترین روش تکثیر به نظر می رسد

توجه

برای دست زدن و جابجایی این گیاه دستکش بپوشید زیرا امکان بروز حساسیت وجود دارد

میزان سمی بودن سانسوریا

گل زبان مادر شوهر یا سانسوریا یک گیاه سمی است. اگر گربه یا سگ بخشی از این گیاه را بخورد، می‌تواند باعث ناراحتی‌اش شود، استفراغ یا اسهال ایجاد کند. آن‌ها خیلی سمی نیستند اما می‌توانند نشانه‌های ناراحت‌کننده‌ای ایجاد نمایند. بنابراین در نگهداری سانسوریا دقت کافی را داشته باشید.

علت زرد شدن گل زبان مادر شوهر

  • پوسیدگی پایه: شایع‌ترین علت این است که آبیاری بیش‌ازحد در هوای سرد انجام‌گرفته که ابتدا با زردی یا پوسیدگی برگ شناسایی می‌شود. اگر تمام پایه به‌طور کامل تحت تأثیر قرار گیرد، باید قسمت‌های بیشتر آسیب‌دیده یا کل گیاه را از بین ببرید.
  • نور بیش‌ازحد: سانسوریاها به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند، اما نیاز به نور روشن برای رشد خوب دارند. اگر گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد، برگ‌ها ممکن است زرد شوند.
  • دمای نامناسب: این گیاهان به دماهای خیلی سرد یا خیلی گرم حساس هستند. اگر سانسوریا در معرض دماهای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار بگیرد، ممکن است برگ‌ها زرد شوند.
  • مشکلات با خاک: سانسوریاها به خاکی با زهکش خوب نیاز دارند تا آب اضافی را بتوانند از ریشه‌ها دور کنند. اگر خاک آب بیش‌ازحد نگه دارد، ممکن است ریشه‌ها فاسد شوند و برگ‌ها زرد شوند.
  • کمبود مواد معدنی یا کود دهی بیش‌ازحد: کمبود مواد معدنی مثل نیتروژن ممکن است باعث زرد شدن برگ‌ها شود. از طرف دیگر زیاده‌روی در استفاده از کود برای گل زبان مادر شوهر نیز می‌تواند موجب این مشکل باشد.

برای رفع این مشکلات، ابتدا باید علت زرد شدن برگ‌ها را تشخیص دهید و سپس تدابیر مناسب را انجام دهید.

علت زرد شدن گل زبان مادر شوهر
علت زرد شدن گل زبان مادر شوهر

تکثیر گل زبان مادر شوهر

تکثیر و نگهداری سانسوریا (زبان مادر شوهر) می‌تواند به دو روش انجام شود: تقسیم بوته و قلمه برگ.

تقسیم بوته

این روش برای تکثیر سانسوریاهای بزرگ‌تر که چندین بوته دارند مناسب است. شما می‌توانید گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و خاک اضافی را از ریشه‌ها پاک کنید. سپس با یک چاقو تیز و تمیز، بوته‌ها را با دقت از هم جدا کنید، مطمئن شوید که هر بخش حداقل یک ریشه دارد. بعدازآن، بوته‌های جدا شده را در خاک سبک و خوب زهکش شده بکارید و به‌طور منظم آبیاری کنید.

قلمه برگ

برای این روش، شما نیاز به یک برگ سالم از گیاه خود دارید. با یک چاقو تیز و تمیز، برگ را از نزدیک به پایه گیاه ببرید. سپس قسمت بریده‌شده برگ را برای چند روز در مکان خشک و گرم قرار دهید تا زخم برش خشک شود. این مرحله مهم است زیرا اگر برگ خیس در خاک قرار گیرد، ممکن است فاسد شود. پس از خشک شدن زخم برش، سه‌چهارم برگ را در یک مخلوط خاک سبک و خوب زهکش شده که بیشتر از پرلیت، خاک ماسه‌ای، یا خاک سبک دیگر تشکیل‌شده است، قرار دهید. قسمت بریده‌شده برگ باید در خاک باشد. سپس مراقب باشید خاک به‌طور منظم نگهداری شود، اما هرگز خیس نشود.

تکثیر گل زبان مادر شوهر
تکثیر گل زبان مادر شوهر

گل زبان مادر شوهر فایده اش چه هستش؟

نگهداری سانسوریا، فواید بسیاری دارد که شامل امور زیر می‌شوند:

  1. تصفیه هوا: سانسوریا یکی از گیاهانی است که توسط ناسا برای توانایی تصفیه هوا شناخته شده است. این گیاه می‌تواند مواد مضری مانند بنزن، فرمالدهید، تریکلرواتیلن و اکسید نیتروژن را از هوا حذف کند.
  2. تولید اکسیژن در شب: بسیاری از گیاهان در طول روز اکسیژن تولید می‌کنند و دی اکسید کربن می‌خورند، اما سانسوریا یکی از کم گیاهانی است که این فرآیند را در طول شب انجام می‌دهد. این می‌تواند به بهبود کیفیت هوا در طول شب کمک کند.
  3. تحمل خشکی: سانسوریا یک گیاه گوشتی است، بنابراین می‌تواند در شرایط خشکی بیش‌ازحد و آبیاری کم بقا داشته باشد. این ویژگی آن را یک گزینه خوب برای کسانی می‌کند که به دنبال گیاهی با نگهداری کم هستند.
  4. زیبایی داخلی: با توجه به تنوع زیاد در رنگ برگ، شکل و اندازه، سانسوریا یک گیاه زینتی فوق‌العاده است. آن‌ها می‌توانند یک اقلیم جذاب و زیبا را در منزل یا محل کار ایجاد کنند.
  5. اصلاح رطوبت: گیاهان سانسوریا می‌توانند به افزایش رطوبت در مناطق خشک کمک کنند. آن‌ها از طریق یک فرآیند به نام “تعرق”، آب را به هوا باز می‌گردانند. این می‌تواند به ایجاد یک محیط داخلی بیشتری کمک کند.

چگونه به رشد سریع سانسوریا شمشیری برسیم؟

برای تسریع در رشد سانسوریا شمشیری، ابتدا محیطی مناسب با نور مناسب و دمای 15 تا 29 درجه سانتی‌گراد فراهم کنید. سپس، از خاک سبکی استفاده کنید که آب را خوب زهکشی کند.

آبیاری باید معتدل باشد و بین هر دور آبیاری خاک باید کاملاً خشک شود. استفاده از کود گیاهی کم نیتروژن در فصل رشد (بهار و تابستان) همچنین می‌تواند به رشد سریع‌تر کمک کند.

بااین‌حال، توجه داشته باشید که سانسوریا گیاهی است که به‌طور طبیعی رشد کندی دارد، بنابراین “رشد سریع” ممکن است همچنان به معنای چند ماه باشد.

رشد سریع سانسوریا شمشیری
رشد سریع سانسوریا شمشیری

علت رشد نکردن سانسوریا چیست؟

اگر سانسوریا شما رشد نمی‌کند، ممکن است به علت چندین عامل باشد. اولاً، سانسوریاها گیاهان کند رشد هستند، پس اگر به‌تازگی یکی از این گیاهان را تهیه‌کرده‌اید، ممکن است کمی طول بکشد تا تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای را ببینید.

دوماً، آبیاری بیش‌ازحد می‌تواند باعث شود گیاه رشد نکند، زیرا ریشه‌ها ممکن است فاسد شوند.

سوماً، نور ضروری است برای رشد سانسوریا. اگر گیاه در محیطی با نور کمی قرار گرفته باشد، رشد آن ممکن است متوقف شود.

نهایتاً، نیاز به کود می‌تواند دیگر علت رشد نکردن گیاه باشد. کود دهی منظم در فصول رشد می‌تواند به سانسوریا کمک کند تا بهتر رشد کند.

گل سانسوریا نماد چیست؟

سانسوریا، یا گل زبان مادر شوهر، به دلیل توانایی استثنایی خود در تحمل شرایط سخت و توانایی تصفیه هوا، اغلب به‌عنوان نمادی از پاکی و پشتکار شناخته شده است.

این گیاه نه‌تنها می‌تواند در شرایطی که بسیاری از گیاهان دیگر نمی‌توانند زنده بمانند تحمل می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند آلاینده‌های خطرناکی مانند فرمالدهید و بنزن را از هوا حذف کند.

سخن پایانی

درنهایت، سانسوریا، با نام محلی زبان مادر شوهر، یکی از ساده‌ترین و مقاوم‌ترین گیاهانی است که می‌توان به‌راحتی در خانه نگهداری کرد. با توجه به مقاومت بی‌نظیر آن در برابر شرایط سخت و توانایی فوق‌العاده در تصفیه هوا، این گیاه نمادی از پاکی و پشتکار است.

در این مقاله، ما به بررسی مهم‌ترین جوانب مربوط به نگهداری سانسوریا پرداختیم، از نور، آبیاری، انتخاب گلدان و تکثیر آن. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا با موفقیت بیشتری این گیاه زیبا و مقاوم را نگهداری کنید و از حضور آن در فضای خانه‌ی خود لذت ببرید. برای خرید کود گیاهان آپارتمانی به سایت فروشگاهی پسته رفسنجان مراجعه نمایید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x