کود مخصوص سانسوریا

کود مخصوص سانسوریا

گیاه سانسوریا با برگ‌های عمودی برجسته و ویژگی‌های تصفیه‌کننده هوا، انتخابی محبوب برای علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی است. در حالی که سانسوریا گیاه سازگاری شناخته شده‌ است و به خاک با زهکشی خوب در یک گلدان مناسب، مقدار آب مناسب و نور غیرمستقیم نیاز دارد، اما تأمین کود مخصوص سانسوریا می‌تواند رشد و سلامت کلی آن‌ را تقویت کند.

در این مقاله از وبلاگ پسته رفسنجان در مورد کود مخصوص سانسوریا و بهترین کود برای انواع گیاهان سانسوریا و نحوه کوددهی مؤثر به این گیاهان بیاموزید.

چرا سانسوریا به کود نیاز دارد؟

تمام گیاهان برای عملکرد مناسب به تغذیه نیاز دارند و بیشتر گیاهان، از جمله سانسوریا، مواد مغذی را با آب از طریق ریشه و همچنین هوا از طریق برگ‌های خود جذب می‌کنند. سانسوریا گیاه مقاومی است اما گاهی اوقات در صورت کمبود موادغذایی علائمی نشان داده می‌شود که عبارتند از:

کندشدن رشد

سانسوریا گیاهی است که رشد ثابت و آهسته دارد. با این حال، اگر متوجه شدید که سانسوریا تولید برگ‌های جدید را در طول فصل رشد متوقف کرده است، ممکن است نیاز به تقویت داشته باشد. به یاد داشته باشید، رشد آهسته همیشه به این معنی نیست که گیاه شما به کود نیاز دارد. عوامل دیگری مانند آبیاری کم، آبیاری بیش از حد یا شرایط کم نور نیز می‌توانند باعث کند شدن رشد باشند.

تغییر رنگ برگ‌ها

اگر برگ‌های سانسوریا در حال زرد شدن هستند، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی باشد. زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد هم باشد. اگر سطوح رطوبت به طور طبیعی به نظر می‌رسد، ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی باشد.

پیچ خوردگی یا چروک‌شدن برگ‌ها

گیاهان سانسوریا دارای برگ‌های سبز تیره، محکم و عمودی هستند. اگر متوجه پیچ خوردگی، چین و چروک شدن آن‌ها شدید یا به طور کلی ناسالم به نظر می‌رسند، ممکن است نشانه آن باشد که گیاه شما فاقد مواد مغذی ضروری است.

توقف رشد جدید

برگ‌های جدید کوچک‌تر از حد معمول، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی سانسوریا باشد. اگر رشد جدید متوقف شده یا تغییر شکل داده است، گیاه نیاز به کود دارد.

بهتر است از کود، به صورت متعادل و کم برای سانسوریا استفاده کنید تا اینکه زیاده‌روی کنید و به گیاه خود آسیب بزنید. دانستن اینکه چه کودی به عنوان کود مخصوص سانسوریا است، ضروری است.

زرد شدن و پیچ خوردن برگ‌های سانسوریا
زرد شدن و پیچ خوردن برگ‌های سانسوریا

کود مخصوص سانسوریا کدام است؟

سانسوریا به کودهای ماکرو یعنی NPK نیاز دارد که این کودها، کود مخصوص سانسوریا هستند. علاوه بر کودهای ماکرو که مهم‌ترین کود برای گیاهان سانسوریا هستند، این گیاهان ممکن است به کودهای میکرو مغذی هم با درصد بسیار کمی نیاز داشته باشند. در جدول زیر انواع کودهای ماکرو و میکرو مغذی مورد نیاز سانسوریا و عملکرد هر کدام در گیاه آورده شده است.

کودهای ماکرومغذی اصلی

عملکرد در گیاه

نیتروژن

کمک به رشد گیاه سانسوریا، جزء ضروری در فتوسنتز، تولید انرژی در گیاه

فسفر

کمک به رشد ریشه‌ها و گل‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر استرس‌های محیطی

پتاسیم

کمک به حفظ آب در گیاه و تقویت برگ و سلول‌های گیاهان جوان در حین رشد

کودهای ماکرومغذی ثانویه

عملکرد در گیاه

کلسیم

استحکام و ساختار دیواره های سلولی را فراهم می کند.

منیزیم

آنزیم های رشد را در گیاهان فعال می کند و جزء ضروری فتوسنتز است.

گوگرد

یک واحد ساختمانی برای فرآیند فتوسنتز و در تولید پروتئین است.

کودهای میکرومغذی

عملکرد در گیاه

آهن

کمک به تشکیل کلروفیل و فرایند فتوسنتز

منگنز

کمک به تشکیل کلروفیل

روی

کمک به رشد ریشه

بور

کمک به عملکردهای رشد، گرده افشانی و لقاح

مس

باعث فعالیت آنزیم در گیاه

کلر

ضروری برای فتوسنتز و رشد ریشه

مولیبدن

کمک به گیاه در استفاده از نیتروژن برای ایجاد اسیدهای آمینه

نیکل

کمک به گیاه برای ایجاد دانه‌های زنده

آیا کود مخصوص سانسوریا می‌تواند به رشد آن کمک کند؟

سانسوریا عمدتاً به دلیل شاخ و برگ‌های جذاب و ویژگی‌های تصفیه کننده هوا رشد می‌کند. این گیاه گاهی اوقات می‌تواند گل‌های سفید کوچک و معطر تولید کند، به خصوص زمانی که در فضای باز رشد می‌کنند. کوددهی ممکن است رشد برگ و سلامت کلی گیاه را تشویق کند، اما بعید است که باعث گلدهی در محیط‌های داخل خانه شود.

با انتخاب کود مخصوص سانسوریا و پیروی از یک برنامه غذایی ساده، می‌توانید گیاه سانسوریا خود را شکوفا و به بهترین شکل، ظاهر کنید. به یاد داشته باشید که سانسوریا گیاهی مقاوم است و انتخابی عالی برای علاقه‌مندان به گیاهان آپارتمانی می‌باشد.

انواع کود مناسب سانسوریا

کودهای مناسب سانسوریا به دو نوع کود ارگانیک و شیمیایی تقسیم می‌شوند که در ادامه مقاله می‌توانید اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه بفرمایید.

کودهای ارگانیک برای سانسوریا

کودهای ارگانیک از انواع محصولات گیاهی و حیوانی تهیه می‌شوند. این کودها دوستدار محیط‌زیست هستند و میکروارگانیسم‌هایی را به خاک اضافه می‌کنند که مواد آلی را تجزیه کرده و مواد مغذی را در دسترس گیاه قرار می‌دهند و در عین حال ساختار خاک را بهبود می‌بخشند.

برای گیاهان سانسوریا استفاده از کود حیوانی توصیه نمی‌شود زیرا هم شامل بذر علف‌های هرز هستند و هم به تدریج باعث مرگ گیاه می‌شوند. از انواع کودهای ارگانیک برای سانسوریا می‌توان به کمپوست، پیت ماس، پودر استخوان، پودر خون، ورمی کمپوست و تفاله قهوه اشاره کرد.

کودهای آلی مواد مغذی را بسیار کندتر از کودهای شیمیایی به گیاه می‌رسانند، بنابراین کود دادن به دفعات ضروری نیست.

استفاده از کود ارگانیک برای سانسوریا
استفاده از کود ارگانیک برای سانسوریا

کودهای شیمیایی برای سانسوریا

کودهای شیمیایی از مواد غیر زنده با اجزای شیمیایی برای نسبت N-P-K خاص ساخته می شوند. هیچ میکروارگانیسمی در این کودها وجود ندارد، بنابراین این نوع کود بر ساختار خاک تأثیر نمی‌گذارد.

این کودها به سرعت مواد مغذی را به گیاه سانسوریا می‌رسانند، بنابراین برای حفظ سطح یکسانی از تغذیه در خاک برای سانسوریا، کوددهی به اندازه لازم است.

بهترین کود برای سانسوریا کدام است؟

کودهای شیمیایی NPK با فرمولاسیون متعادل 10-10-10 و 20-20-20 به حفظ شکل سانسوریا کمک می‌کنند و به بهترین کود برای سانسوریا شناخته شده‌اند. این ‌کودها یک غذای کامل برای گیاهان سانسوریا هستند که باعث رشد، تقویت ریشه‌ها و افزایش قدرت کلی گیاه می‌شوند.

بر اساس اینکه کدام قسمت سانسوریا نیاز به تغذیه بیشتری دارد می‌توان از نسبت‌های مختلف کود NPK استفاده کرد که در زیر به آن‌ها اشاره شده است.

کود NPK پتاسیم بالا برای سانسوریا

کودهای پتاس بالا به کیفیت رشد گیاه و ضخامت برگ‌ها کمک می‌کند و احتمال بیماری را در سانسوریا کاهش خواهند داد. به این ترتیب از نسبت NPK 12-12-36 برای سانسوریا هر دو الی چهار هفته یکبار استفاده کرد.

کود NPK فسفر بالا برای سانسوریا

به منظور افزایش حجم ریشه در گیاهان تازه کاشته شده و حتی کمک به افزایش فرآیند پاجوش‌دهی در سانسوریا می‌توان از کودهای فسفر بالا مانند NPK 10-52-10 یا NPK 5-50-5 در وعده‌های آبیاری گیاه استفاده کرد. این کودها تأثیر خوبی بر حجم و کیفیت و به دنبال آن رشد گیاه خواهد گذاشت.

اما درکل گیاهان سانسوریا با یک کود متعادل و همه منظوره با نسبت مساوی یا مشابه، رشد می‌کنند. این نسبت متعادل تضمین می‌کند که سانسوریا مواد مغذی ضروری را برای رشد و سلامت کلی دریافت می‌کند. در کنار استفاده از کودهای ماکرو عناصر میکرو نباید فراموش شوند.

کود سه بیست برای سانسوریا

مؤثرترین کودی که می‌توان برای استفاده همیشگی جهت تقویت سانسوریا استفاده کرد، کود کامل سه بیست است. کود سه بیست می‌تواند انتخاب خوبی برای تقویت این گیاه باشد و به عنوان کود مخصوص سانسوریا استفاده شود.
این کود را می‌توان در تمامی مراحل رشدی گیاه سانسوریا به منظور تأمین همه نیازهای این گیاه استفاده کرد. کاربرد کودهای هیومیک اسید به صورت دوره‌ای برای افزایش جذب کود سه بیست توسط ریشه‌های گیاه سانسوریا اثر مثبتی دارد.

کود سه بیست برای سانسوریا
کود سه بیست برای سانسوریا

علاوه بر استفاده از کودهای شیمیایی NPK از کودهای خانگی به صورت ارگانیک، می‌توان برای سانسوریا استفاده کرد. پس این سوال به وجود می‌آید که چه کودهای خانگی برای سانسوریا مناسب هستند؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا جواب این پرسش را بگیرید.

کودهای خانگی برای سانسوریا

از جمله کودهای خانگی که برای سانسوریا استفاده می‌کنند، می‌توان به تفاله قهوه، پوست تخم مرغ، پوست موز، نمک اپسوم و آب آکواریوم اشاره کرد.

تفاله قهوه

تفاله قهوه یک منبع غنی برای تامین نیتروژن موردنیا‌ز سانسوریا است. در واقع نیتروژن می‌تواند، در رشد سریع ساقه و برگ‌های سانسوریا تاثیر بسزایی داشته باشد.

در کنار نیتروژن، کلسیم و منیزیم موجود در تفاله قهوه در سلامت سانسوریا موثر هستند و تاثیر بی‌نظیری در تقویت گیاه دارند. درنتیجه استفاده از تفاله قهوه می‌تواند ساختار و کیفیت خاک و حفظ آب را بهبود بخشد.

پوست تخم مرغ

پوست تخم مرغ کلسیم را آزاد می‌کند، که یک ماده مغذی ضروری برای تقویت دیواره سلولی سانسوریا است. پوست تخم مرغ که کود مناسب سانسوریا است حاوی مقادیر بسیاری همچون پتاسیم، سیلیس، کلسیم، منیزیم و آهن است که برای تقویت خاک این گیاه بسیار مفید است.

پوست موز

پوست موز سرشار از پتاسیم است و می‌توان از پوست موز به عنوان کود مناسب سانسوریا استفاده کرد. این گزینه خانگی علاوه بر تغذیه این گیاه، به دلیل تقویت دیواره سلولی مقاومت سانسوریا در برابر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

نمک اپسوم

نمک اپسوم یا سولفات منیزیم حاوی منیزیم و گوگرد است، این دو ماده مغذی ضروری می‌توانند رشد گیاه و برگ‌های سبز و سرزنده را تقویت کنند.

آب آکواریوم

آب آکواریوم، به ویژه از مخازن آب شیرین، به دلیل فضولات ماهی، اغلب سرشار از نیتروژن و سایر مواد مغذی است. این آب پر از مواد مغذی را می‌توان به عنوان کود مناسب سانسوریا هنگام آبیاری استفاده کرد و و رشد و سرزندگی گیاه را افزایش می‌دهد.

زمان استفاده از کود مخصوص سانسوریا چه موقع است؟

سانسوریا مواد مغذی را از خاک در گلدان جذب می‌کند، که هر از چند گاهی باید دوباره این موادمغذی به خاک داده شوند. زمان استفاده از کود مناسب سانسوریا به اینکه در چه فصلی از سال قرار دارد و همچنین مقدار نوری که دریافت می‌کند، بستگی دارد.

بهار و تابستان: زمانی که صحبت از تغذیه گیاهان سانسوریا می‌شود زمان، کلیدی است. این گیاهان در طول ماه‌های بهار و تابستان رشد فعالی را تجربه می‌کنند، و این زمان ایده‌آل، برای تمرکز بر تأمین مواد مغذی آن‌ها است.

برای اطمینان از اینکه سانسوریا غذای مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، در طول فصل رشد هر چهار تا شش هفته یکبار کود NPK را به صورت متعادل از درصد عناصر به کار می‌برند. همچنین این بهترین زمان برای استفاده از کودهای ارگانیک یا خانگی است که در طی چند هفته یا چند ماه تجزیه می‌شوند و در دسترس قرار می‌گیرند.

پاییز و زمستان: با نزدیک شدن به پاییز و زمستان و ورود گیاه سانسوریا به دوره رشد کندتر، تغذیه سانسوریا را به هر دو ماه یک بار کاهش دهید. در طول این مرحله خواب، سانسوریا به مواد مغذی کمتری نیاز دارند و کوددهی بیش از حد می‌تواند به سلامت آن آسیب برساند.

نور زیاد: زمانی که سانسوریا در نور زیادی قرار می‌گیرد، انرژی زیادی جمع‌آوری می‌کند و به سرعت مواد مغذی را جذب می‌کند تا با تمام انرژی که می‌تواند مصرف کند، سازگار باشد. در نتیجه در این زمان باید با کود مخصوص سانسوریا هر 3 ماه یکبار کوددهی را انجام دهید.

نور کم: گیاه سانسوریایی که در نور کم قرار دارد مواد مغذی را خیلی سریع جذب نمی‌کند. همچنین گیاهان سانسوریا نسبتاً آهسته رشد می‌کنند و اغلب به عنوان گیاهان آپارتمانی حساب می‌شوند که در نور کم به خوبی عمل می‌کنند، بنابراین نیازی به کوددهی آنچنانی ندارید. در نتیجه کود مخصوص سانسوریا در این زمان باید یک یا دو بار در سال استفاده شود. 

زمان استفاده از کود مخصوص سانسوریا
زمان استفاده از کود مخصوص سانسوریا

کوددهی با کود مخصوص سانسوریا چگونه انجام می‌شود؟

نحوه کوددهی سانسوریا بستگی به این دارد که از چه نوع و شکل کودی استفاده می‌کنید. تمام کودهایی که می‌خرید دستورالعمل‌هایی در مورد میزان استفاده، نحوه مخلوط کردن آن با آب در صورتی که مایع غلیظ، پودر محلول و گرانوله است، دارد.

کودهای مایع: برخی از کودهای مایع را می‌توان مستقیماً در خاک ریخت و بلافاصله در دسترس گیاه قرار داد. بعضی از کودهای مایع را قبل از استفاده برای سانسوریا، باید ابتدا رقیق کنید.

پودر‌های محلول: پودرهای محلول طبق دستورالعمل با آب مخلوط می‌شوند. اغلب یک چهارم قاشق چای‌خوری در یک لیتر آب باید در ظرف آبیاری مخلوط کنید.

می‌توانید پودر محلول برگ‌دهی گیاه سانسوریا را از وبسایت پسته رفسنجان تهیه کنید.

گرانول: از کودهای گرانوله به مقدار کمی برای سانسوریا استفاده کنید و آن‌ها را روی خاک بپاشید. سپس با قاشق آن‌ها را تا حد امکان در دو سانت بالای خاک مخلوط کنید. در هر بار که گیاه خود را آبیاری می‌کنید به آرامی در گلدان حل می‌شوند.

توجه داشته باشید که مطابق دستورالعمل‌های هر کود عمل کنید، اما زمان سال، میزان نور سانسوریا و نسبت N-P-K در کود را در نظر بگیرید. بنابراین درصد عناصر موجود در کود NPK را برای سانسوریا خود متعادل نگه‌دارید، مانند 10-10- 10 یا 20-20-20.

بهتر است از کود مناسب سانسوریا با غلظت کمتری استفاده کنید و دفعات کمتری به آن کود بدهید، تا اینکه در مصرف آن زیاده‌روی کنید و خطر سوختگی را در سانسوریا ایجاد کنید.

سوالات متداول

چه علائمی نشان می‌دهد که سانسوریا نیاز به کوددهی دارد؟

رشد آهسته، رنگ پریدگی برگ‌ها یا کمبود بنیه ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سانسوریا نیاز به کوددهی دارد. با این حال، این علائم ممکن است به مسائل دیگری نیز مربوط باشد، بنابراین مراقبت کلی گیاه را بررسی کنید.

هر چند وقت یکبار باید گیاه سانسوریا را کود بدهیم؟

به طور کلی کوددهی هر 6-8 هفته در طول فصل رشد کافی است. اما بسته به نوع کود مصرفی متفاوت است.

آیا می‌توانیم گیاه سانسوریا را بیش از حد کوددهی کنیم؟

خیر، کوددهی بیش از حد می‌تواند منجر به تجمع نمک و آسیب ریشه شود. همیشه دستورالعمل‌های توصیه شده برای هر کود خاص را دنبال کنید.

کلام پایانی

انتخاب کود مخصوص سانسوریا می‌تواند راهی عالی برای پر کردن مواد مغذی خاک باشد و به گیاه سانسوریا کمک کند سرزنده، سالم و زیبا بماند. در پایان متوجه شدید که بهترین کود برای سانسوریا در بهار یا تابستان کودهای NPK هستند، که نسبت درصد عناصر در آن‌ها به صورت متعادل باشد. با این حال علاوه بر کودهای NPK می‌توان از کودهای ارگانیک حتی به صورت خانگی استفاده کرد تا گیاه با جذب مواد مغذی جذاب و شاداب بماند.

امیدوارم این مقاله به شما در انتخاب کود مناسب سانسوریا کمک کرده باشد، بدون اینکه مشکلی برای گیاهتان ایجاد کند. شما می‌توانید برای تهیه کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی به سایت پسته رفسنجان مراجعه کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x