ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هشتم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هشتم

ویژه نامه پسته رفسنجان شماره هشتم منتشر شد!

به گزارش روابط عمومی سایت پسته رفسنجان ویژه نامه ی تخصصی کشاورزی با محوریت پسته که توسط تحریریه این سایت تهیه می شود و چهارشنبه آخر هر ماه ضمیمه هفته نامه شایورد منتشر شد. لازم به ذکر است هفتمین ویژه نامه پسته رفسنجان خرداد ماه چاپ و توزیع گردید.

از علاقمندان به این حوزه جهت همکاری با تحریریه ویژه نامه پسته رفسنجان خواهشمند است با شماره 09913898464 تماس حاصل نمایید، یا از طریق ایمیل [email protected] با ما در ارتباط باشید.

جهت دانلود این ویژه نامه کلیک کنید!

ویژه نامه شماره 157

ویژه نامه پسته رفسنجان

گفتگو با بهروز زینلی، کشاورز ترویجی و پیشرو رفسنجان

ویژه نامه پسته رفسنجان را با جناب آقای زینلی کشاورز ترویجی و پیشرو را خواهید خواند.

چند سال است که شما از گوگرد برای کنترل پسیل استفاده می کنید؟ ارزیابی شما از نتیجه آن چیست؟

ما دو سال است که از گوگرد معدنی استفاده می کنیم. سال اول به صورت آزمایشی از آن استفاده می کردیم  البته بسیاری از افراد قبلا از گوگردهای پایه نفتی، پایه گازی و یا گوگرد های معدنی مختلف استفاده می کردند.

آیا گوگرد خاصیت کشندگی پسیل را دارد یا این که صرفا دور کننده پسیل است؟

در حقیقت دور کننده پسیل است. در ادامه که روش کار گوگرد را به شما توضیح دهم، متوجه موضوع خواهید شد.

هر نوع ماده ای که به صورت محلول روی درخت پاشیده شود، روی برگ یک مقداری از پوره های سن پایین را یا خفه می کند، یا به پایین می اندازد و یا بخشی از تخم های آن ها را پایین می ریزد.

اما در صورت استفاده از گوگرد معدنی که دارای خاصیت دور کنندگی است به این صورت که یک لایه روی برگ ها ایجاد می کند که مانع تخم گذاری پسیل بر روی برگ ها می شود یعنی خاصیت دور کنندگی دارد ولی ممکن است تعدادی از آن ها را از بین ببرد نه به صورت سم بلکه به صورت کاملا طبیعی و ارگانیک.

از نظر شما چه زمانی بهترین زمان برای محلول پاشی گوگرد است؟

اطلاعات من درباره گوگرد معدنی است که مورد استفاده خودمان می باشد و تجربه ای  درباره گوگردهای پالایشگاهی ندارم. البته در بازدید ها اطلاعات زیادی بدست اورده ام اما به طور شخصی کار نکرده ام.

گوگرد معدنی به صورت ارگانیک باعث دور شدن پسیل پسته می شود.

و اما در رابطه با گوگرد مورد استفاده هرچه در شروع سال زراعی اوایل بهار محلول پاشی گوگرد زودتر انجام گیرد بهتر است یعنی زمانی که هنوز گیاه ما دچار افت نشده است.

به نظر شما بهتر است از چه نوع گوگردی استفاده شود؟

احتمالا گوگردهای معدنی برای محیط زیست شاید کم خطر باشند  و هنگام تجزیه در خاک مشکلات کمتری ایجاد کنند. البته گوگرد از زمان های قدیم برای مبارزه با آفات مثلا در انگور و قارچ کشی مورد استفاده قرار میگرفته است. در هزاران سال پیش به دلیل نبود گوگرد های پالایشگاهی گوگرد معدنی از کوه ها جمع آوری می شده و مورد استفاده قرار میگرفته است. بعد از پیدایش سموم مردم به سم های مختلف برای آفت کشی روی آوردند ولی در حال حاضر به دلیل تحریم ها و مقاوم شدن آفات به سموم، مردم به دنبال روش های دیگری هستند که گوگرد معدنی یکی از این روش هاست.

برای کاهش سوزندگی چه مواردی را باید انجام دهیم؟ آیا گرمای هوا روی سوزندگی درختان تاثیر دارد ؟

ببینید متاسفانه روی گوگردها خیلی کار نشده یا اگر هم کار شده هیچ کس جرأت بیان آن را نداشته است. اسناد دولتی هم برای تایید گوگرد  به عنوان آفت کش و یا مبارزه با پسیل موجود نمی باشد.

در سال جاری به دلیل تحریم ها و کاهش کارایی سموم و تکنیک ها بالاجبار یکسری مطالب در رابطه با استفاده از گوگردها و صابون ها گفته شد.

صفحه 1

گوگرد حدودا 50 درصد برگ را سفید می کند و یک لایه روی برگ را می پوشاند.

به گفته اکثر کشاورزان در سال جاری به دلیل طغیان پسیل پسته استفاده از هر نوع سم یا روش مبارزه از نظر زمانی یک سوم سالهای گذشته باعث دور نگه داشتن آفت از درختان شده است.

البته روش هایی که در اینجا توصیه می کنم نمی توان برای همه کشاورزان توصیه کرد.

ابتدا گوگرد معدنی در دزهای مختلف 20/30/40/50/60 تا  در 100 کیلو گرم در لیتر استفاده کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بهترین و بصرفه ترین دز، 60 کیلوگرم در هزار لیتر آب می باشد. و همچنین بر روی روش های محلول پاشی هم آزمایش هایی انجام دادیم که شخصاً به این نتیجه رسیدم که بهترین زمان محلول پاشی گوگرد اوایل صبح که آفتاب طلوع کرده باشد است. آفتاب باعث تبخیر آب روی برگ می شود و این امر سبب پوشاندن یک  لایه گوگرد بر روی برگ و کاهش سوزندگی می شود. در صورت نبود آفتاب ممکن است گوگرد از روی برگ شسته شود و یا به دلیل ماندگاری بالا به سوزندگی برگ کمک کند البته گوگرد معدنی ما سوزندگی بسیار کمی دارد.

در اوایل به ما توصیه میشد از سرلانس های با قطر دو و نیم تا سه استفاده شود تا قطرات گوگرد به راحتی خارج شوند در صورتی که این روش بسیار اشتباهی بود و ما بعد از محلول پاشی با قطرهای مختلف به این نتیجه رسیدیم بهترین قطر برای محلول پاشی گوگرد به دلیل کاهش مصرف در واحد سطح، کوچکترکردن ذرات و جلوگیری  از ضربه زدن به برگ قطر یک و نیم است. گوگرد در آب به حالت سوسپانسیون است و در آب مثل سم حل نمی شود. در صورت متوقف شدن همزن ته نشین می شوند و یا به صورت گلوله گلوله می‌شود. بزرگ بودن سوراخ نازل باعث خروج مواد به صورت قطرات یا گلوله های بزرگ و ضربه زدن به برگ درخت و سوزندگی می شود.

در هنگام محلول پاشی گوگرد باید پنج نکته حتما رعایت شود.

1- نازل باید یک  و نیم باشد.

2- آفتاب طلوع کرده باشد. (محلول پاشی در هوای گرم توصیه نمی شود ولی آفتاب باید طلوع کرده باشد.)

3- تنظیم نازل پخش باشد.

4- تانکر دارای همزن باشد.

5- در زمان محلول پاشی باید پاشش در جهات مختلف انجام شود.

هنگام محلول پاشی علیرغم اینکه سرلانس را در جهات مختلف تکان می دهید خود فرد هم باید در جهات مختلف جابجا شود تا محلول بر روی برگ های بین درختان انجام شود و همپوشانی کامل داشته باشد تا یک لایه بر روی همه برگ های درخت قرارگیرد.

گوگرد حدودا مثل کائولین 50 درصد برگ را سفید می کند و یک لایه روی برگ را می پوشاند.

 هنگام محلول پاشی گوگرد توصیه می شود گیاه عاری از آفات باشد و اگر درختان آلوده به مقداری پسیل بودند نه در حد طغیان از مقداری سم نیز همراه گوگرد استفاده شود تا دوام محلول پاشی بیشتر شود. این گوگرد در حال حاضر دارای دوام چهل روزه می باشد و در سال گذشته از بیست روز تا 90 روز دوام داشت. سال 99 علیرغم اینکه یک سال پر از آفت پیشبینی می شد یک سال آرام بود ولی امسال به دلیل بهار بدی که داشتیم نبود بارندگی، هوای ابری و خشکسالی تخم دان های پسیل ها به شدت فعال شدند و تداخل نسل به وجود آمد که یک سال پر از آفت شده است.

خیلی از کشاورزان شاکی هستند که از هر تکنیک، محلول و سمی استفاده می کنیم فایده ندارد. که این طغیان فقط به خاطر کیفیت بد محلول ها یا نوع پاشش نمی باشد و مربوط به بدی هوا هم هست که باعث تداخل نسل هم می‌باشد. محلول پاشی گوگرد سبب مبارزه با تداخل نسل ها می شود و در زمان مبارزه با تداخل نسل پسیل پسته بعد از پاشش سه الی تا چهار روز تا یک هفته بعد بازدید از باغات انجام شود تا اگر تخم ها دوباره تفریق شده باشند پاشش انجام گیرد که از ریزش برگ و تداخل نسل جلوگیری شود.

چه زمانی برای گوگرد پاشی بهتر است؟ صبح ها یا عصرها؟

ما زمان های مختلفی را برای پاشیدن گوگرد امتحان کرده ایم. گاهی صبح ها پیش از آفتاب گوگرد می پاشیدیم و گاهی هم تا ساعت یک بعد از ظهر طول می کشید. گاهی هم عصرها می پاشیدیم و گاهی نیز شب ها. من همه این ها را یادداشت می کردم. بهترین زمانی که اثر گذاری بهتری روی درخت داشت، ده دقیقه بعد از طلوع آفتاب تا ساعت 10 صبح بود. دلیل این موضوع نیز آن است که درخت در شب استراحتش را کرده است و تبخیر و تعرقی انجام نمی دهد.

توصیه شما برای این که چه مقدار گوگرد در هزار لیتر آب مخلوط شود چیست؟

هدف ما از پاشیدن گوگرد آن است که یک لایه روی درخت تشکیل دهد. اگر این لایه روی درخت ایجاد نشود، عملا شما هیچ کاری انجام نداده اید. این که چه مقدار باید استفاده شود را کشاورز می تواند با آزمایش و تجربه به دست آورد همانطور که در گذشته که از سموم استفاده می کردیم با وجود این که میزان استفاده از آن روی بسته بندی آن نوشته شد بود، اما کشاورز با آزمایش مقدار کمی از آن را روی درختان خود امتحان می کرد و عکس العمل آن را مشاهده می کرد. متاسفانه برخی از افراد روی یک باغ بزرگ به طور کامل هر عملیاتی انجام می دهند و بعد منتظر جواب می نشینند در حالی که این کار بسیار خطرناک است. پس همان طور که می دانید هر کشاورز خودش با وجود این که از کارشناس استفاده می کند، خودش هم می تواند به آزمایش بپردازد و نتیجه هر چیزی را روی ضلع کوچکی از درختان خود مشاهده کند و خسارت را به حداقل برساند. از آن جایی که درخت ها همه با هم متفاوت هستند و آب و هوا نیز به شدت متغیر است، ممکن است یک ماده در یک جا، خوب جواب دهد و در یک جای دیگر بد جواب دهد پس نیاز است که قبل از هر اقدامی، ابتدا آن را روی بخش کوچکی از باغ خود آزمایش کنیم.

اگر نکته خاص و یا توصیه ای برای کشاورزان دارید، بفرمایید:

توصیه من به باغ داران این است که خیلی عجولانه تصمیم نگیرند و هر کس هر چه گفت انجام ندهند و نظرات و توصیه های کشاورزی و یا کارشناسی که خودش آزمایش کرده و متعهد است استفاده کنند. همچنین کشاورز نباید نگاه کند ببیند همسایه اش چه چیزی پاشیده و سریع برود آن را بپاشد زیرا ممکن است محصول یک سال خود را از بین ببرد. مخصوصا که امروزه بعضی از افراد می گویند فلان ماده را با فلان ماده قاطی کن، معجزه می کند و محصولت چهار برابر می شود و یا اینکه می گویند پسته 22 دانه انس شما را تبدیل به 12 دانه انس می کند این افراد دروغ می گویند ولی اگر کسی گفت که محصول شما با این ماده تغذیه ای 10 درصد بیشتر می شود و یا پسته 22 دانه انس شما می شود 20 دانه، این امکان می تواند وجود داشته باشد.

نکته مهم دیگر این است که کشاورزان هر چیزی را می خواهند استفاده کنند و یا توصیه دیگران را در باغشان انجام دهند، اول در یک سطح کوچک امتحان کنند. در این صورت اگر جواب نگرفتند، حداقل سودی که می برند این است که پولشان را دور نریخته اند. متاسفانه بازار  امروزه یک بازار وحشتناک شده و بسیاری از استاندارد ها در تولید رعایت نمی شوند. همچنین با توجه به این که هزینه ها به شدت بالا رفته، با کوچک ترین اشتباهی کشاورز دچار ورشکستگی می شود.

صفحه 2

گاوآهن برگردان دار سه خیش تلسکوپی چگونه کار می کند؟

گاوآهن برگردان دار از قدیمی ترین گاوآهن های موجود در دنیا که در برخی از کشورها استفاده از آن کاملاً منسوخ شده است. درحالیکه در کشورهای زیادی خاک هایی با شرایط خاک های ایران وجود دارد که متداول ترین وسیله خاک ورز گاوآهن برگردان دار تلسکوپی است. این گاوآهن که به صورت یک گوه سه وجهی می باشد، در هنگام کار خاک را بریده، شکسته و بالا می آورد که در نهایت خاک را برمی گرداند. گاوآهن سه خیش تلسکوپی جهت شخم زدن زمین، کنترل علف های هرز و همچنین تهویه زمین کاربرد دارد. بازوی هیدرولیکی این دستگاه قادر است از طرف راست تراکتور تا 150 سانتی متر جابجا شود و زیر درخت برود.

کاربرد گاوآهن سه خیش تلسکوپی

  • شخم و زیر و رو کردن خاک زمین کشاورزی به عنوان شخم اولیه
  • مدفون کردن تمام یا بخشی از خاشاک و بقایای گیاهی به زیر خاک
  • افزایش تهویه خاک و نفوذ هوا به زمین
  • افزایش نفوذ و جریان آب در خاک
  • حذف و از بین بردن بخشی از علف های هرز از زمین زراعی
  • از بین بردن برخی از حشرات، تخم و یا لارو آن ها
  • مخلوط کردن کودهای شیمیایی، دامی و سبز
  • آماده کردن بستر مناسب برای بهتر سبز شدن بذر

ویژگی های محصول گاوآهن 3 خیش

  • وزن: 210 کیلوگرم
  • قدرت: 50 تا 60 اسب بخار
  • محدوده شخم: 1 متر
  • حداکثر عمق شخم: 20 سانتی متر
  • جنس تیغه: فولاد ضد سایش
  • گارانتی: 8 ماهه
  • سایر ویژگی ها: مناسب تراکتورهای فرگوسن، فیات و رومانی

شما می توانید برای اطلاع از قیمت این محصول و خرید به وب سایت پسته رفسنجان کنید. 

www.PesteRafsanjan.com

مهندس پاریزی : 09139937585

کود سولفات پتاسیم (سلوپتاس) مولتی کم

سولفات پتاسیم یک منبع بسیار عالی برای تامین پتاسیم و گوگرد مورد نیاز گیاه می باشد. این ترکیب به صورت کامل در آب حل شده و ته نشین نمی گردد، لذا از آن در آبیاری قطره ای نیز استفاده می شود. سولفات پتاسیم در افزایش تولید، بهبود مقاومت گیاهان در برابر تنش های محیطی نظیر خشکی، سرما، شوری و نیز کاهش بیماری های و آفات موثر بوده و باعث بهبود کیفیت محصول و افزایش خاصیت انباری داری آن می گردد.

تامین پتاسیم پسته، عنصری کلیدی در افزایش عملکرد باغات

پتاسیم پس از نیتروژن، پر مصرف ترین عنصر برای تغذیه درخت پسته است بطوریکه مشاهده در سال های بارور و در طی پر شدن دانه های پسته، این عنصر بیشترین جذب را توسط درخت پسته داشته و مستقیماً بر روی مغز و وزن دانه تاثیر می گذارد.

ویژگی های محصول سولفات پتاسیم

  • کشور تولید کننده: چین
  • کشور تامین کننده: چین
  • وزن: 25 کیلوگرم
  • شماره ثبت ماده کودی:88881
  • تجزیه و آنالیز: پتاسیم محلول در آب 50% – گوگرد محلول 17.5%

احتیاط و هشدارهای استفاده از کود سولفات پتاسیم مولتی کم 

  • دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  • قبل از مصرف دستورالعمل مصرف به دقت مطالعه شود.
  • از مجاورات کود با موارد غذایی، آشامیدنی و خوراک دام پرهیز شود.
  • کود را به تدریج به مخزن پر شده از آب و در حالی که محلول در حال هم زدن است، اضافه کنید.
  • در صورت نیاز به اختلاط این کود با آفت کش، قبل از استفاده (برای اولین بار) در مقیاس کم آن را آزمایش کنید.

مبارزه با نماتد پسته به وسیله کود سولفات پتاسیم

یکی از ساده ترین و رایج ترین روش ها برای کنترل و مبارزه با بیماری نماتد ریشه در پسته استفاده از کودهای حیوانی پوسیده و کودهای شیمیایی است. پتاسیم یکی از عناصر ضروری برای رشد گیاه است. کود سولفات پتاسیم یا سولوپتاس می تواند منبع خوبی برای تامین پتاسیم و گوگرد گیاه باشد. این کود کریستالی و به رنگ سفید بوده که حلالیت بالایی دارد. کود سولفات پتاسیم را می توان به صورت محلول پاشی و همچنین کود آبیاری استفاده کرد. پس از نیتروژن، پتاسیم عنصری پر مصرف برای تغذیه گیاه است. این کود علاوه بر تامین نیاز غذایی درخت پسته، سبب افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و بیماری می شود. توصیه می شود از کود سولفات پتاسیم به صورت چالکود عمیق در کنار درخت پسته استفاده شود.

نکته: از محلول پاشی کود سولفات پتاسیم در زمان گرده افشانی و گلدهی گیاه خودداری نمایید.

جهت خرید انواع کود ها با کارشناس پسته رفسنجان تماس بگیرید:

09916924189  مهندس غلامی

صفحه 3

سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری:

پسته 57 درصد از صادرات خشکبارها را به خود اختصاص داد.

بنا به اعلام روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری گفت: صادرات خشکبار طی دو ماهه نخست سال جاری با ارزشی معادل ۲۱۲ میلیون دلار و به وزن ۹۶ هزار تن صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۶ درصد و به لحاظ وزنی ۲۵ درصد رشد داشته است.

مدیر کل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی افزود: از این میزان، صادرات پسته خود به تنهایی معادل ۱۲۲ میلیون دلار و ۱۸ هزار تن بوده است که ۵۷ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از لحاظ وزنی ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بازاری ادامه داد: از مهم ترین بازار‌های هدف صادراتی محصولات خشکبار در دوره مذکور می‌توان به چین، امارات متحده عربی، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و… اشاره کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی اظهار داشت: صادرات خرما طی دو ماهه نخست سال جاری معادل ۴۸ هزارتن به ارزش ۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بازاری گفت: صادرات کشمش نیز طی دو ماهه سال جاری معادل ۲۷ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشی و وزنی با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به پایش و رصد مستمر بازار‌های هدف محصولات خشکبار ایران و بررسی تحولات این بازار‌ها به لحاظ نقش رقبای ایران لازم است به منظور تحقق اهداف صادراتی و صیانت از ماندگاری و حفظ بازار و سهم و جایگاه کشورمان در بازار‌های هدف، تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار صادرات خشکبار با تسهیل رویه‌ها و حذف بروکراسی زائد که عوامل موثر افزایش هزینه سربار و اتلاف زمان صادرات هستند، در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده، همکاری کنند.

قابلیت صادرات ۱ میلیارد دلاری گل/ وزارتخانه های نیرو و صمت از موانع افزایش تولید و صادرات گل هستند.

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت تامین معیشت جمعیت جوان ایران اسلامی نقش بسیار حساس و تاثیر گذاری در امنیت غذایی و امنیت روانی کشور دارد.

وی ادامه داد: در کنار تغذیه جسم انسان تغذیه روح او نیز مورد اهمیت است به همین منظور زنجیره تولید و پرورش گلهای زینتی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای ایجاد مشاغل خرد و خانگی با قابلیت ارزآوری صدها میلیون دلاری  برای کشور مورد اهمیت است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی  ادامه داد: صنعت گل  بیش از یک میلیارد دلار قابلیت صادرات دارد اما از این امکان به درستی استفاده نشده است.

مشاور وزیر تصریح کرد: در راستای بررسی میدانی موانع تولیدات پرورش گل، بازدید های میدانی با همراهی دیگر مسئولان  وزارت جهاد کشاورزی در روز ملی گل شد و امیداریم که بتوانیم اقتصاد این بخش را که از کرونا نیز آسیب دیده است دوباره رونق دهیم.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان این بخش پتانسیل بالایی در عرصه تولید محصولات با کیفیت دارند اما  از عدم توجه مسئولین گلایه‌مند هستند گفت: در حالی از بخش تولید گل عوارض گرفته می شود که باید توجه داشت تولید گل از چرخه کشاورزی است و نباید از آنها نیز مالیات و عوارض گرفته شود.

حنیفه زاده گفت: تولید کنندگان گل همچنین مشکل اختصاص  آب توسط وزارت نیرو  دارند و برای دریافت آب گلخانه ها استعلامات خاص با پروسه طولانی انجام  می شود که خود مانع تولید است به طوری که برخی از افراد  5 سال برای دریافت این انشعاب در نوبت هستند.

به گفته وی؛ در این راستا و هماهنگی با وزیر محترم جهاد کشاورزی مقرر شد در هفته جاری جلسه ای با حضور اتحادیه ها، تعاونی ها و تولیدکنندگان منتخب  این صنعت در دفتر وزیر جهاد کشاورزی برگزار شود  تا این افراد بتوانند مشکلات خود را مطرح و موانع این بخش رفع شود.

وی تصریح کرد: بیشترین مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه مربوط به وزارتخانه های صمت و نیرو است که  برای رفع مشکلات این بخش نامه نگاری  ها با این وزارتخانه ها در حال انجام است.

حنیفه زاده  همچنین در باره آخرین وضعیت پایانه صادراتی گل گفت: تمام زیر ساخت های این پایانه ایجاد و حتی مجوزهای لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده و به دنبال تعامل با سایر دستگاه ها برای افتتاح آن قبل از پایان کار عمر دولت دوازدهم هستیم.

صفحه 4

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x