کود ماهی چیست؟

کود ماهی چیست؟

سوال که زیاد مطرح است این است که کلا کود ماهی چیست؟

کود ماهی نوعی کود آلی است که از ضایعات ماهی یا محصولات جانبی مانند امولسیون ماهی، پودر ماهی یا هیدرولیز ماهی و یا تجزیه بیولوژیکی آن توسط محلول هوکر( ای ام) تهیه می شود که به آن روش سرد گفته میشود و روش مناسب تری برای تهیه کود ماهی است.

روش سرد ضمن حفظ خاصیت اورگانیک کود موجب افزایش و غنایی کود نیز میگرد، کود ماهی مایع بیواگری به این روش تهیه میگردد.عناصر تشکیل دهنده دقیق این کود می تواند بسته به منبع ماهی و روش های فرآوری مورد استفاده متفاوت باشد.

به طور کلی، کود ماهی حاوی عناصر کلیدی زیر است:

نیتروژن (N):

این کود معمولاً دارای نیتروژن بالایی است که یک ماده مغذی ضروری برای رشد و نمو گیاه است. نیتروژن برای رشد برگ مهم است و به گیاهان کمک می کند تا کلروفیل تولید کنند که برای فتوسنتز ضروری است. محتوای نیتروژن این کود بسته به محصول خاص می تواند بین 5-10٪ باشد.

فسفر (P):

این کود همچنین حاوی فسفر است که برای رشد ریشه و رشد گل و میوه مهم است. فسفر به گیاهان کمک می کند تا ریشه های قوی داشته باشند و برای تولید ATP (آدنوزین تری فسفات) که منبع اصلی انرژی برای سلول ها است، ضروری است. محتوای فسفر این کود معمولاً کمتر از محتوای نیتروژن است، اما می تواند بین 1-5٪ باشد.

پتاسیم (K):

این کود حاوی پتاسیم است که برای سلامت کلی گیاه و تحمل استرس مهم است. پتاسیم به تنظیم تعادل آب در گیاهان کمک می کند و در تولید آنزیم ها و پروتئین ها نقش دارد. محتوای پتاسیم این کود معمولا کمتر از محتوای نیتروژن است، اما می تواند بین 1-5٪ باشد.

عناصر کمیاب:

این کود همچنین حاوی طیف وسیعی از عناصر کمیاب از جمله کلسیم، منیزیم، گوگرد و آهن است. این عناصر برای سلامت و رشد کلی گیاه مهم هستند و به اطمینان از دسترسی گیاهان به تمام مواد مغذی مورد نیازشان کمک می کنند.

علاوه بر این عناصر کلیدی، این کود ممکن است حاوی ترکیبات مفید دیگری مانند اسیدهای آمینه، آنزیم ها و هورمون های رشد باشد که می تواند به رشد و سلامت گیاه کمک کند. بهترین کود ماهی برند بیواگری است.

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x