بهترین سمپاش موتوری را بشناسیم

بهترین سمپاش موتوری را بشناسیم

انواع سمپاش موتوری و بهترین مدل آن‌ ها

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، سم‌پاشی گیاهان و باغات نیز به شیوه مدرن‌تری انجام می‌شود. محصولات باغی و زراعی همیشه در معرض خطر بیماری‌ها و آفات، قارچ‌ها و علف‌های هرز هستند. برای مقابله با این موارد و تولید محصول بیشتر و باکیفیت‌تر نیاز به سم‌پاشی یک نیاز اساسی است. استفاده از سم‌پاش‌های مختلف که مواد شیمیایی موردنظر را در کاربردها، کاربری‌ها و مقیاس‌های مختلف اسپری می‌کنند، به افزایش سرعت عملیات پاشش سم کمک می‌کند و زحمت اپراتور را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن کمک گرفتن از بهترین سمپاش موتوری باعث صرفه‌جویی و پخش بهتر سم در همه نقاط موردنظر گیاه می‌شود. در این مقاله از سایت پسته رفسنجان قصد معرفی بهترین سمپاش موتوری و انواع آن را داریم. توصیه می‌کنیم برای بهره بری بهتر و استفاده از مزایای سم‌پاش‌ها تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بهترین مدل سمپاش موتوری پشتی

به‌طورکلی سم‌پاش‌ها به دودسته سم‌پاش‌های دستی و سم‌پاش‌های موتوری تقسیم می‌شوند. سم‌پاش‌های موتوری که موضوع موردبحث مقاله ما است انواع مختلفی دارند. ازجمله این سم‌پاش‌ها می‌توان به‌نوعی پشتی آن اشاره کرد. فشار لازم برای سمپاش موتوری پشتی از طریق یک موتور بنزینی تأمین می‌شود. قابلیت تغییر در قطر قطرات و زاویه پاشش سم تنها موارد جزئی از مزایای سم‌پاش‌های موتوری است.

انواع بسیار متنوعی از سمپاش‌ها در ابعاد مختلف تولید و عرضه می‌شوند به‌طوری‌که برای هر نوع فعالیتی، مدلی مناسب وجود دارد. تفاوت هرکدام از آن‌ها می‌تواند در ظرفیت آن‌ها، جنس بدنه، ابعاد و منبع تغذیه باشد. در این قسمت چند مدل از پرفروش‌ترین‌ها را به همراه ویژگی‌هایی از آن‌ها آورده‌ایم تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

  • سمپاش موتوری مدل FST-768 با گنجایش 25 لیتر، در ابعاد 60*40*30 سانتی‌متر، جنس بدنه از پلاستیک
  • سمپاش موتوری ویکتور مدل ES-768 با گنجایش 25 لیتر، در ابعاد 66*25*32 سانتی‌متر، جنس بدنه از پلاستیک
  • سمپاش موتوری اگروماشین مدل AG-768 با گنجایش 25 لیتر، در ابعاد 80*42*50 سانتی‌متر، جنس بدنه از پلاستیک
  • سمپاش موتوری کد TF-767 با گنجایش 20 لیتر، در ابعاد 30*34*60 سانتی‌متر، جنس بدنه از پلاستیک
  • سمپاش موتوری هیوندای مدل HP-8320 با گنجایش 20 لیتر، در ابعاد 60*30*35 سانتی‌متر، جنس بدنه از پلی‌اتیلن

 مدل سمپاش موتوری پشتی

بهترین مارک سمپاش موتوری پشتی

برندهای مختلفی، سم‌پاش‌های موتوری پشتی را تولید کرده‌اند. از بهترین برندها و مارک‌ها می‌توان به دلفین، هیوندای، ویکتور، پاندورا، اکتیو تولز، کنزاکس، رونیکس و … اشاره کرد. این تولیدکننده‌ها باکیفیت‌ترین محصولات را در بازار عرضه می‌کنند درحالی‌که از قیمت مناسبی نیز برخوردارند. هر کشاورز قادر است با بودجه کم با توجه به نیاز خود مدل مناسبی را از این برندها انتخاب کند. با تهیه سم‌پاش‌های موتوری از برندهای معتبر، نگرانی کیفیت محصول را نخواهید داشت.

سمپاش اتومایزر پشتی یا خرطومی

سمپاش اتومایزر پشتی که همان سمپاش خرطومی است یکی از انواع سم‌پاش‌های موتور و از نوع پشتی است. این نوع به سم‌پاش‌های پودر پاش نیز معروف‌اند. وظیفه آن‌ها تبدیل سم مایع به ذرات ریز پودر است. این کار توسط یک توربین ساده و نصب‌شده بر روی محور مرکزی یک موتور دو زمانه انجام می‌شود.

سمپاش‌های اتومایزر پشتی به دلیل اینکه قطر قطرات و پودری که تولید می‌کند بزرگ است و تمام سطح گیاه را با پودر پوشش می‌دهد، کیفیت خوبی برای سم‌پاشی گیاهان کوچک ندارد. در مقابل، این سمپاش از بهترین سمپاش موتوری است که مناسب برای پاشیدن سم به‌صورت مکانیزه در باغ‌های میوه و مرکبات می‌باشد. این نوع سمپاش مخصوص قارچ کشی و حشره کشی است.

سمپاش اتومایزر پشتی یا خرطومی

بهترین سمپاش فرغونی برای حمل راحت‌تر

سمپاش فرغونی نیز یکی دیگر از انواع سم‌پاش‌های موتوری است؛ یعنی یک موتور بنزینی دارد که نیروی خود را از آن می‌گیرد. دلیل نام‌گذاری آن‌ها نیز سوار بودن مخزن بر روی شاسی با دو چرخ است که امکان حرکت آن را در زمین‌های کشاورزی به‌راحتی فراهم می‌کند. این سمپاش می‌تواند سم را تا حدود 15 متر بپاشد و در هر دقیقه میزان سم‌پاشی 10 الی 20 لیتر است. به علت مخزن بزرگ‌تری که سمپاش فرغونی نسبت به سمپاش موتوری پشتی دارد می‌توان از آن برای مزارع و باغات بزرگ نیز استفاده کرد. سرعت عمل سم‌پاشی با استفاده از سمپاش فرغونی افزایش می‌یابد. همچنین می‌توان به کمک آن در مصرف سم نیز صرفه‌جویی کرد.

اجزای تشکیل‌دهنده این سمپاش عبارت‌اند از یک مخزن که معمولاً 100 و 200 لیتر حجم دارد، یک پمپ و موتور 2 زمانه با قدرت 3 تا 5.5 اسب بخار برای پمپاژ سم، لوله‌های تأمین سوخت موتور و لوله‌های انتقال سموم، انواع اتصالات، نازل‌ها برای هدایت سموم، صافی‌ها برای جدا کردن ناخالصی‌ها و یک شاسی و چرخ برای حمل مخزن. بهترین سمپاش فرغونی موتوری را در ادامه از بین معتبرترین مارک‌ها معرفی کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • سمپاش فرغونی با موتور روبین ژاپن
  • سمپاش فرغونی با موتور کاوازاکی 
  • سمپاش فرغونی با موتور هوندا ژاپن
  • سمپاش فرغونی با موتور هیوندای کره
  • سمپاش فرغونی با موتور لانسین ایتالیا
  • سمپاش فرغونی با موتور آ ام سی

سمپاش فرغونی برای حمل راحت‌تر

 

تفاوت سمپاش زنبه‌ای و فرغونی

سم‌پاش‌های فرغونی و زنبه‌ای دقیقاً مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت در این است که موتور و پمپ سمپاش زنبه‌ای روی یک شاسی بدون چرخ است و حرکت نمی‌کند. برای سم‌پاشی توسط سم‌پاش‌های زنبه‌ای از شیلنگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که دارای موتور بنزینی هستند در دسته سم‌پاش‌های موتوری قرار می‌گیرند. این نوع برای حمل سم از بشکه جداگانه استفاده می‌کنند. بهترین سمپاش موتوری زنبه‌ای ویژگی‌هایی ازجمله قیمت مناسب، وزن پایین و جابجایی آسان، مناسب برای باغات و فضای سبز، قابل‌استفاده در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور را دارد.

بهترین سمپاش شارژی دوکاره

همان‌طور که می‌دانید سم‌پاش‌های شارژی معمولاً به سم‌پاش‌های بی‌سیم گفته می‌شود. در این سم‌پاش‌ها از نیروی برق برای پمپاژ سم استفاده می‌شود. منظور از دوکاره بودن سمپاش شارژی، انجام دادن دو کار متفاوت توسط آن نیست؛ زیرا کار آن نیز پاشیدن سم است. بلکه سمپاش شارژی دوکاره از دو ساختار متمایز برای پاشش سم بهره‌مند است؛ یعنی علاوه بر ساختار ابتدایی می‌توان با کمک نیروی الکتریسیته تأمین‌شده از سوی باتری نیز پاشش سم را انجام داد.

برای انتخاب بهترین سمپاش موتوری شارژی دوکاره، تعیین نوع، جنس بدنه دستگاه، میزان گنجایش مخزن، جنس و نوع لانس، قابلیت تنظیم فشار، طول نازل یا شلنگ دستگاه و راحتی مصرف مهم هستند. برندهای وی استار، وینکس، هیوندای، رینو، کاماس، کمینگ، ای اس اچ، لمسین و … در حال حاضر بهترین مارک‌های سمپاش شارژی دوکاره می‌باشند.

سمپاش شارژی دوکاره

معرفی بهترین سمپاش شارژی دوکاره

در این قسمت چند مدل از بهترین سم‌پاش‌های شارژی دوکاره را برای راحتی انتخاب شما معرفی کرده‌ایم.

  • سمپاش شارژی کمینگ مدل 2 حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 53*21*39 سانتی‌متر و با وزن 5700 گرم
  • سمپاش شارژی هیوندای مدل HP1690 حجم 16 لیتر، جنس بدنه از پلی‌اتیلن، در ابعاد 58*18*38 سانتی‌متر و با وزن 7000 گرم
  • سمپاش شارژی وینکس مدل EH3330 حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 56*22*41 سانتی‌متر و با وزن 5700 گرم
  • سمپاش شارژی ریتو پاور مدل RP 416H حجم 16 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 50*22*40 سانتی‌متر و با وزن 6500 گرم
  • سمپاش شارژی کمینگ مدل QIMING sprayer b3.1حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 53*20*40 سانتی‌متر و با وزن 6600 گرم
  • سمپاش شارژی سام کوباتا مدل 20Li حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 40*19*39 سانتی‌متر و با وزن 5000 گرم
  • سمپاش شارژی رینو پاور مدل RP-620B حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 61*27*38 سانتی‌متر و با وزن 8500 گرم
  • سمپاش شارژی کاماس مدل DE11 حجم 20 لیتر، جنس بدنه از پلاستیک، در ابعاد 61*27*38 سانتی‌متر و با وزن 8500 گرم

بهترین سمپاش پشت تراکتوری

یکی از سم‌پاش‌های به‌روز و جدید، سم‌پاش‌های پشت تراکتوری هستند که کار کشاورزان را بسیار آسان کرده‌اند. از این سم‌پاش‌ها در مزارع وسیع‌تر استفاده می‌شود تا بتوان با سرعت بیشتری عملیات سم‌پاشی را انجام داد. سم‌پاش‌های پشت تراکتوری به دودسته اصلی سوار شونده و کششی تقسیم می‌شوند. معمولاً از سم‌پاش‌های پشت تراکتوری سوار شونده در مزارع کوچک‌تر استفاده می‌شود که چرخ و شاسی ندارند و در کل به تراکتور وابسته هستند. نوع کششی آن نیز در مزارع با مساحت زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد که دارای چرخ بوده و در پشت تراکتور متصل شده و کشیده می‌شود؛ بنابراین برای خرید بهترین سمپاش پشت تراکتوری باید به نوع نیاز خود توجه داشته باشید.

سمپاش پشت تراکتوری

سمپاش موتوری (دو زمانه)

سم پاش موتوری دو زمانه که قطعات اصلی آن شامل موتور دو زمانه ،پمپ و مخزن که بر روی شاسی سوار است.موتور دو زمانه که سوخت آن مخلوط بنزین وروغن است (نسبت یک به سی) با ایجاد نیرو محرکه و انتقال آن به محور پمپ (به وسیله پولی و تسمه ) ایجاد فشار برای پاشش محلول وسم  می کند.در اصطلاح عامیانه این پمپ ها به پمپ 45 بار معروف هستند که منظور از ان دبی خروجی این نوع پمپ ها است.پمپ های موتوری که جااگزین مناسبی برای پمپ های پشت تراکتوری هستند باعث شده اند که بدون داشتن تراکتور وبا حمل ساده به وسیله یک خودرو که مجهز به مالبند است باغات رو محلول پاشی یا سم پاشی کرد.

مزایا سمپاش موتوری دوزمانه

  • ایجاد فشار بالا و یکنواخت
  • حمل و نقل اسان
  • صرفه جویی در وقت وهزینه
  • امکان تعمیر وتامین قطعات
  • عمر مفید بالا

معایب سمپاش موتوری دوزمانه

  • سوخت مخلوط
  • امکان استفاده از همزن وجود ندارد
  • لرزش کم

سمپاش موتوری (دو زمانه)

بخش‌های مختلف سمپاش

تمامی سم‌پاش‌ها از هر نوع تنها به‌منظور محلول‌پاشی سموم برای دفع آفات، قارچ‌ها و علف‌های هرز ساخته‌شده‌اند. شاید شناخت اجزای یک سمپاش برای هر کشاورز لازم باشد تا نحوه استفاده و کارایی هرکدام را بهتر بداند. اجزای اصلی همه سم‌پاش‌ها شامل همزن، شیرآلات، شیلنگ، پمپ موتور، صافی و مخزن می‌شوند. برای انتخاب بهترین سمپاش موتوری توجه به مخزن اهمیت زیادی دارد. جنس مخزن سم‌پاش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر خورندگی مقاوم باشد. برای ترکیب یکنواخت مواد برای سم‌پاشی نیاز به یک همزن قوی خواهید داشت.

همچنین شما باید پمپی را انتخاب کنید که حجم و فشار کافی برای هر نوع محلول‌پاشی را فراهم کند. بهتر است هنگام انتخاب بهترین پمپ از کارشناس مربوطه مشورت بگیرید؛ زیرا پمپ‌ها ازنظر ظرفیت، سرعت عمل و فشار و مقاوم بودن در برابر خوردگی و سایش متفاوت هستند. بخش مهم دیگر هر سمپاش شیلنگ است که باید انعطاف‌پذیر، بادوام و مقاوم در برابر نور خورشید، روغن و مواد شیمیایی باشد؛ بنابراین برای تهیه بهترین سمپاش موتوری باید اجزای مختلف آن را شناخته و در ارتباط با ویژگی‌های مرتبط به هرکدام بیشتر آشنا باشید.

راهنمای خرید بهترین سمپاش موتوری

برای انتخاب بهترین سمپاش موتوری لازم است که هر کشاورز به نیازهای خود و شرایط زمین زراعی و باغ توجه کافی داشته باشد. هر سمپاش موتوری ویژگی‌های متفاوتی ازنظر ظرفیت، جنس بدنه، منبع تغذیه و مواردی دیگر دارد که این سه مورد از اهمیت بالایی برخوردارند. ظرفیت یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای هر کشاورز است که در حین خرید به آن توجه می‌کند. درصورتی‌که نیاز شما به سم‌پاشی به حد کافی است توصیه می‌شود سمپاش موتوری را انتخاب کنید که نهایت ظرفیت را داشته باشد. در غیر این صورت مجبور هستید که به‌دفعات زیاد اقدام به پر کردن آن کنید.

جنس بدنه نیز در اکثر سم‌پاش‌های موتوری بهتر است پلاستیک باشد که هم مقاومت بالایی دارد و هم سبک است. توجه داشته باشید که جنس مدل انتخابی از پلاستیک محکم باشد. سم‌پاش‌های موتوری معمولاً با باتری، بنزین یا گازوئیل تغذیه می‌شوند. نحوه انتخاب بر اساس نیاز شما خواهد بود. مدل‌های شارژی نیاز به برق و شارژ مجدد دارند که اگر دسترسی به برق نداشته باشید کمی مشکل‌ساز خواهد بود.

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید باغبانی و کشاورزی نیاز به تجهیزات و وسایل مخصوص دارد. سم‌پاش‌ها یکی از این تجهیزات هستند که انواع مختلفی دارند. هر کشاورز با توجه به نیاز خود باید سمپاش موردنظر را انتخاب کند. در این مقاله به بررسی بهترین سمپاش موتوری پرداختیم تا بتوانیم در انتخاب آن به شما کمک کنیم. لیستی از بهترین سمپاش‌ موتوری پشتی، فرغونی، شارژی و … را برای شما تهیه کردیم تا با خیال راحت‌تری آن‌ها را تهیه نمایید. علاوه بر آن در آخر نیز راهنمای یک خرید عالی را آوردیم.

یک سمپاش ایده آل دارای ظرفیت و قدرت مناسب است و قیمت و کیفیت مناسبی دارد. علاوه بر آن این سمپاش باید در حین عملیات سم‌پاشی به‌طور یکنواخت سم را پخش نماید. با مراجعه به مجله کشاورزی سایت پسته رفسنجان می‌توانید اطلاعات کافی در ارتباط با سم‌پاشی گیاهان را کسب کنید. سعی ما توسعه کشاورزی آنلاین در بین کشاورزان محترم برای مدرن سازی کشاورزی در کشورمان ایران است.

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x