شناخت اجزای یک سمپاش و آشنایی با انواع آن ها

شناخت اجزای یک سمپاش و آشنایی با انواع آن ها

آشنایی با کاربرد های یک سمپاش و ویژگی های آن

اجزای سمپاش؛ اگر اخیراً یک سمپاش برای باغ خود خریداری کرده اید، ممکن است هنوز نیاز به دانستن برخی از نکات مانند نحوه استفاده و کارایی هر کدام از این وسایل و تجهیزات جانبی آن را بدانید. اما حتی اگر در حال حاضر قصد خرید تانکر سمپاشی یا محلول پاشی را ندارید، مهم است که تجهیزات محلول پاشی که شما استفاده می کنید در شرایطی خوبی نگه داشته شود تا برنامه های محلول پاشی خود را خود را با خیال راحت و با دقت بالا انجام دهید.

یک سمپاش مناسب باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

یک سمپاش اغلب برای محلول پاشی مواد مختلفی از قبیل علف کش های پیش رویشی و پس رویشی، حشره کش ها یا سموم دفع آفات و قارچ کش ها استفاده می شود. ممکن است نیاز به تغییر نازل ها باشد که می تواند بر حجم محلول پاشی و فشار سیستم تأثیر بگذارد. نوع و اندازه پمپ سمپاش مورد نیاز توسط نوع سم، فشار توصیه شده و میزان محلول پاشی نازل، تعیین می شود.

یک پمپ سمپاش باید از ظرفیت کافی برای بهره برداری از یک سیستم همزن هیدرولیکی برخوردار باشد و همچنین حجم لازم از مواد مورد استفاده را به نازل ها برساند. یک پمپ سمپاش باید ظرفیتی معادل با حداقل 25 درصد بیشتر از بیشینه حجم مورد نیاز نازل ها را داشته باشد. 

برای کشاورزانی که می خواهند یاد بگیرند آنچه را که کشاورزان حرفه ای انجام می دهند را خودشان انجام دهند، بیایید به اصول تهیه و بهره برداری از یک تانکر محلولپاشی یا سمپاشی بپردازیم. در ابتدا با آشنایی با تجهیزات شروع می کنیم.

اجزای اصلی تشکیل دهنده یک سمپاش

چه اینکه یک سمپاش پشت تراکتوری و یا چه خودرو (خودران) باشد، هر دو به منظور یک کار و آن هم محلول پاشی سموم دفع آفات، قارچ کش و علف کش ها ساخته شده اند. اکثر سمپاش ها با اجزای اساسی زیر ساخته می شوند: همزن، شیرآلات، شیلنگ، پمپ، موتور، صافی و مخزن. این ایده خوبی است که با این قسمت ها آشنا شوید، زیرا باعث می شود عیب یابی مشکلات بسیار ساده تر شود.

از آنجا که بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده برای محصولات زراعی می توانند خاصیت خورندگی داشته باشند، انتخاب مخزن یا تانکر با مواد مقاوم در برابر خورندگی مانند فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس یا پلاستیک پلی اتیلن نیز مهم است. حتی در صورتی که شما از این دستگاه ها استفاده نکنید، مهم است که تانکر را تمیز و عاری از گرد و غبار نگه داشته تا مخزن را از زنگ زدگی و سایر آلودگی هایی که باعث آسیب رساندن به پمپ و شیلنگ ها می شود، حفظ کنید.

همزن سمپاش؛ برای ترکیب سموم با آب و جلوگیری از رسوب 

همزن تانکر محلول پاشی موادی را که قرار است محلول پاشی شود را در مخزن به صورت همگن (یعنی به صورت یک ترکیب یکنواخت) مخلوط می کند و به جای قرار گرفتن در کف مخزن، مواد شیمیایی را در حالت تعلیق نگه می دارد. برای انواع مختلف مواد شیمیایی مورد استفاده، همزن های متفاوتی مورد نیاز است.

پودرهای وتابل (پودرهای وتابل (W تا WP) ذرات جامد ریزى هستند که حاوى نوعى حمل‌کنندهٔ خشک، علف‌کش و عوامل متفرق‌کنده هستند) نیاز به یک همزن قوی دارند، بنابراین باید از همزن جداگانه استفاده کنید، چه از نوع هیدرولیک یا مکانیکی. یک همزن قابل تنظیم می تواند کف حاصل را که از برخی مواد شیمیایی خاص به وجود می آید به حداقل برسد زیرا حجم مخزن کاهش می یابد.

همزن سمپاش

پمپ سمپاش؛ برای ایجاد فشار مورد نیاز محلول پاشی

پمپ جریان و فشار مورد نیاز برای پودر کردن مایع محلول پاشی و هم زدن محتویات مخزن به صورت هیدرولیکی را ایجاد می کند. پمپی را انتخاب کنید که حجم و فشار کافی برای هر نوع محلول پاشی را فراهم کند.

پمپ ها از نظر ظرفیت، سرعت عمل و فشار و مقاوم بودن در برابر خوردگی و سایش به طور قابل توجهی متفاوت هستند. بهتر است هنگام انتخاب پمپ برای سمپاش از کارشناس مربوطه مشورت بگیرید. ظرفیت پمپ به سرعت بستگی دارد و در بیشتر پمپ ها تحت تاثیر فشار کار است. در صورت عدم مجهز بودن سمپاش به یک همزن مکانیکی، پمپ باید مایع محلول پاشی را تحت فشار را برای همزن هیدرولیکی تامین کند.

پمپ سمپاش می تواند توسط یک محور توان دهی تراکتور (PTO) یا توسط موتور کمکی حمل شود. یک موتور کمکی باید از ظرفیت کافی برخوردار باشد تا پمپ بتواند با حداکثر فشار کار کند و همچنین در صورت نیاز یک همزن مکانیکی نیز داشته باشد. 

پمپ سمپاش

به طور کلی پمپ های سمپاش به چهار نوع دسته بندی می شوند:

  1. پمپ های سانتریفیوژی یا پمپ گریز از مرکز
  2. پمپ دوار یا چرخشی
  3. پمپ پیستونی
  4. پمپ دیافراگمی

تفاوت های ظریف سبک های مختلف پمپ سمپاش به طور عمده مربوط به میزان جابجایی آب و میزان تحویل حجم مواد داخل سمپاش می باشد. مهمتر از خود سبک، پمپ های شما باید در برابر خوردگی سموم دفع آفات مقاوم باشند و مواد مورد استفاده در محفظه نگهدارنده و کاسه نمد پمپ باید در برابر مواد شیمیایی از جمله حلال های آلی مقاوم باشند. این مسئله برای تجهیزات بروز و جدید مسئله ای نخواهد بود، اما با افزایش عمر استفاده از سمپاش، یا اگر قصد خرید تجهیزات دسته دوم را دارید، پمپ آن را با دقت بررسی کنید.

پمپ های سانتریفیوژی یا گریز از مرکز سمپاش؛ متداول نوع پمپ مورد استفاده در سمپاش ها

پمپ های سانتریفیوژی یا  گریز از مرکز، متداول ترین نوع پمپ برای سمپاش های با ظرفیت بالا و و با فشار کم هستند. این نوع پمپ با دوام است، به سادگی ساخته شده و به راحتی می توانند پودرهای وتابل (پودرهای وتابل (W تا WP) ذرات جامد ریزى هستند که حاوى نوعى حمل‌کنندهٔ خشک، علف‌کش و عوامل متفرق‌کنده هستند) و مواد ساینده را کنترل کنند.

به دلیل ظرفیت بالای پمپ های سانتریفیوژی (130 گالن در هر دقیقه یا بیشتر)، همزن های هیدرولیک می توانند و باید برای به تحرک در آوردن محلول مورد استفاده برای محلول پاشی حتی در تانکر های بزرگ استفاده شوند.

پمپ سانتریفیوژی سمپاش

پمپ های دوار یا غلطک دار سمپاش؛ پمپی ساده، جمع و جور و با قیمت کم

پمپ های دوار یا غلطک دار متشکل از یک روتور با غلطک های انعطاف پذیر است که درون یک محفظه خارج از مرکز چرخش می کند. پمپ های دوار به دلیل هزینه اولیه کم، اندازه جمع و جور و عملکرد موثر در سرعت انتقال نیرو تراکتور محبوب هستند.

پمپ دوار یا غلطک دار سمپاش

پمپ های پیستونی سمپاش؛ مناسب برای مایعات ساینده

پمپ های پیستونی جز پمپ های فشاری یا پمپ جریان منفصل هستند، جایی که خروجی سمپاش متناسب با سرعت و مستقل از فشار است. پمپ های پیستونی برای پودرهای وتابل و سایر مایعات ساینده به خوبی کار می کنند. این نوع پمپ با پولی لاستیکی یا چرمی موجود هستند، که این امکان را برای استفاده از پمپ برای مایعات آب یا مواد مبتنی بر نفت و طیف گسترده ای از مواد شیمیایی فراهم می کند. روغن کاری این پمپ معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند.

پمپ پیستونی سمپاش

پمپ های دیافراگمی سمپاش؛ انتخابی مناسب اما گران قیمت

پمپ های دیافراگمی در بازار کشاورزی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، زیرا می توانند با فشار بالا مواد شیمیایی ساینده و خورنده را کنترل کنند. این نوع پمپ می تواند با سرعت دورانی محور انتقال نیرو (PTO) تراکتور 540 دور در دقیقه کار کنند و انتخاب گسترده ای از سرعت جریان مایع محلول پاشی را به ارمغان می آورد.

این نوع پمپ قادر به ایجاد فشار زیاد (تا 850 پوند بر اینچ مربع) و همچنین حجم زیاد (60 گالون در هر دقیقه) هستند، اما قیمت پمپ های دیافراگمی نسبتاً زیاد است. فشار و حجم زیاد برای محلول پاشی برخی از سموم از جمله قارچ کش ها مورد نیاز است و پمپ های دیافراگمی برای این کار بسیار عالی هستند.

پمپ دیافراگمی سمپاش

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

شیلنگ سمپاش؛ برای انتقال مایع محلول پاشی از مخزن به لانس

شیلنگ ها و اتصالات کوچکتر از اندازه معمول می توانند ظرفیت هر پمپ سمپاش را به شدت کاهش دهند. قطر شیلنگ یا خرطومی مکش باید حداقل به اندازه دهانه ورودی پمپ باشد. قبل از انجام محلول پاشی، همه شیلنگ ها و اتصالات باید در هنگام تحت تأثیر فشار از لحاظ ترک یا نشتی داشتن، بررسی شوند.

در صورت امکان از انشعاب دهی ها خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود تا نشتی و یا خرابی در سیستم محلول پاشی شما اتفاق بیافتد. یک سمپاش بدون داشتن شیلنگ های مناسب که به تانکر یا مخزن، پمپ و نازل ها متصل می شوند، عمل نمی کند زیرا شیلنگ ها اجزاء اصلی سیستم سمپاشی هستند.

شیلنگ ها و اتصلاتی را انتخاب کنید که در حین انجام عملیات بتواند مواد شیمیایی را در فشار و کمیت های مختلف کنترل کند. شما اغلب با حداکثر فشار، بالاتر از حد متوسط فشارهای عملیات سمپاشی، مواجه می شوید. این فشار حداکثری معمولاً هنگام خاموش شدن بوم سمپاشی رخ می دهد. قطعات را بر اساس اجزاء، ساختار و اندازه انتخاب کنید.

ویژگی های یک شیلنگ سمپاش مناسب

شیلنگ سمپاش باید انعطاف پذیر، بادوام و مقاوم در برابر نور خورشید، روغن، مواد شیمیایی باشد. از دیگر ویژگی های یک شیلنگ سمپاش مناسب این است که پیچ نخورد و برابر لرزش ها مقاوم باشد. دو ماده بسیار پرکاربرد که از نظر شیمیایی مقاوم هستند اتیلن وینیل استات (EVA) و اتیلن پروپیلن دیون مونومر (EPDM) هستند.

شیلنگ های مکش باید غیرقابل نفوذ نسبت به هوا، بدون جمع شدن، تا حد امکان کوتاه و به اندازه ورودی پمپ باشند. شیلنگ مکش جمع شده می تواند جریان را محدود کرده و به پمپ فشار بیاورد و باعث کاهش جریان و آسیب دیدن پمپ سمپاش شود. اگر نمی توانید فشار محلول پاشی را حفظ کنید، شیلنگ مکش را بررسی کنید تا مطمئن شوید جریان مایع محلول پاشی محدود کننده نشده باشد.

سایر مسیرها، به خصوص آنهایی که بین فشار سنج و نازل ها وجود دارد، باید تا حد امکان مستقیم با حداقل محدودیت ها و اتصالات باشند. اندازه مناسب این قسمت ها با توجه به اندازه و ظرفیت سمپاش متفاوت است. سرعت بالا اما نه بیش از حد بالای سیال باید در کل سیستم سمپاش حفظ شود.

مسیرهای طولانی سرعت مایع را به حدی کاهش می دهد که برخی از سموم مانند پودرهای سیال خشک یا پودرهای وتابل ممکن است از بین بروند، سیستم را مسدود کرده و میزان سمپاشی را کاهش دهد. اگر مسیرها خیلی کوتاه باشند، افت فشار بیش از حد رخ خواهد داد. سرعت جریان 5 تا 6 فوت بر ثانیه توصیه می شود. اندازه شلنگ های پیشنهادی برای سرعت های شارش مختلف پمپ در جدول 1 آورده شده است.

 

جدول 1. راهنمای تعیین اندازه شیلنگ

خروجی پمپ (لیتر بر دقیقه) شیلنگ مکش (قطر داخلی به اینچ) شیلنگ تخلیه (قطر داخلی به اینچ)
زیر 45 3.4 5.8
45-94  1 3.4
94-189  1.4-1 1
189-378  1.2-1 1.4-1

شیلنگ سمپاش

 

 

لانس سمپاش؛ قطعه ای بسیار کاربردی برای محلولپاشی در اشکال مختلف 

یک لانس سمپاش برای انجام عملیات محلول پاشی در باغ بسیار کاربردی است. سعی کنید یک لانس با کیفیت، با طول مناسب و شیلنگ مقاوم در برابر مواد شیمیایی بخرید. لانس سمپاشی که با کیفیت باشد، عمل قطع و وصل محلول پاشی را به خوبی و با سرعت انجام می دهد که باعث صرفه جویی در مواد شیمیایی گران قیمت می شود. لانس سمپاش برای مقاومت در برابر سایش و فشار زیاد باید محکم باشد.

لانس سمپاش

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

منابع:

Emergence FBN

FIELD SPRAYERS By D. T. Anderson,Research Station, Lethbridge, Alta. D. E.Clark, Nova Scotia Agricultural College, Truro, N.S. J. J. Sexsmith Research Station, Lethbridge, Alta

Field sprayers for pesticides .Edited by R. Grover Research Station Regina, Saskatchewan W.B. Reed Department of Agricultural Engineering University of Saskatchewan Saskatoon, Saskatchewan

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x