آشنایی با اجزای بذر گیاهان

آشنایی با اجزای بذر گیاهان

شناخت اجزای بذر گیاهان

برای آشنایی با اجزای بذر گیاهان باید توجه داشت بذر به بخشی از گیاهان مورد توجه در کشاورزی و باغبانی  گفته می‌شود که می‌تواند به تکثیر وتولید مثل آن گیاه منجر شود. در کشاورزی به هر بخش از گیاه که بتواند نسل دیگری از همان گیاه را تولید کند بذر می‌گویند.

اجزای اصلی بذرها عبارتند از:

  1. رویان:رویان گیاه جدیدی است که در اثر ترکیب گامت های نر و ماده و در نتیجه لقاح حاصل شده است.رویان شامل یک محور و یک و یا چند برگ بذری(لپه) است در دو سر محور دو نقطه رشد وجود دارد. یکی برای ایجاد ریشه و دیگری برای تولید ساقه. براساس تعداد لپه ها گیاهان طبقه بندی می شوند.گیاهان تک لپه ای( مانند گندم و زنبق) و گیاهان دولپه ای ( مانند لوبیا) و بازدانگان ( مانند کاج) دارای تا پانزده لپه می باشند.
  2. بافت ذخیره ای:دربذرهای بدون اندوسپرم ( اندوسپرم حاصل ترکیب دو هسته قطبی بایکی از گامت های نر لوله گرده می باشد 3n کروموزومی بوده و برای رشد توسعه رویان دربذرهای حاوی اندوسپرم مواد غذایی ذخیره میکند.)مواد غذایی در لپه ها ذخیره می شوند و لپه ها نقش تغذیه رویان را برعهده دارند.در بذر های حاوی آندوسپرم نقش تغذیه ای رویان با آندوسپرم و بافت خورش و در بازدانگان با گامتوفیت ماده که هاپلو ئید می باشد است.
  3. پوشش های بذری:پوشش های بذری نقش محافظ مکانیکی برای رویان دارند و موجب می شوند تا جابه جا کردن بذر بدون صدمه و آسیب ممکن باشد و این موضوع نقش بسیار مهمی در بقا و پراکندگی بذور ایفا می کند.پوسته های بذر به طور معمول یک یا دو عدد به ندرت سه عدد می باشند و از تخمک پوش ها منشا می گیرند بقایای آندوسپرم و بافت خورش در زیر پوست داخلی بذر یافت می شوند و گاهی یک لایه مجزا و پیوسته اطراف رویان ایجاد می کنند.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x