آشنایی با عجیب ترین گیاهان جهان

آشنایی با عجیب ترین گیاهان جهان

زمین زیستگاه بیش از 298000 گونه گیاهی است. این گروه متنوع طبیعت و زندگی بر روی زمین را متعادل می کند. برخی از گیاهان گلهای خوش بو و زیبا تولید می کنند، برخی میوه های غنی از مواد مغذی تولید می کنند، برخی دارای خواص دارویی و برخی دیگر ظاهر کاملاً عجیبی دارند. در این مقاله به بررسی مشهور ترین گونه های عجیب گیاهی در جهان می پردازیم.

1 . گیاه بنبری سفید

بنبری سفید یک گیاه کوچک توپی است که بومی جنگلهای آمریکای شمالی است که به دلیل شکل خاص میوه هایش، چشم عروسک نیز نامیده می شود. این گیاه 60 سانتی متر ارتفاع دارد و برگهای بسیار کمی دارد. ساقه های ضخیم قرمز آن نیز بسیار جذاب به نظر می رسند. دقت داشته باشید که میوه های بنبری سفید سمی هستند.

2 . گیاه بیس بالی

گیاه بیس بالی بومی آفریقای جنوبی است. این گیاه دقیقا شکل توپ بیس بال است و به همین دلیل به گیاه بیس بالی معروف است و شاخه ندارد و ارتفاع آن حدود 20 سانتی متر است. گونه های خاص گیاه بیس بالی در موزه حفاظت از طبیعت ملی نگهداری می شوند زیرا در جهان بسیار نادر است. گیاهان بیس بالی بسیار سمی هستند، مشکلات پوستی شدیدی ایجاد می کنند.

3 . گیاه لیتوپ

لیتوپ را می توان به عنوان سنگ های زنده توصیف کرد، گیاهی که دقیقاً شبیه سنگ یا سنگریزه است. در واقع، شکل منحصر به فرد آن با ادغام دو برگ جداگانه در لبه های بیرونی گیاه ایجاد می شود. برگ گیاه لیتوپ در فصل بارانی رشد می کند. این گونه گیاهی بسیار عجیب و غریب عمدتا در آفریقای جنوبی یافت می شود. سنگریزه ضخیم مانند برگها قسمتهای اصلی قابل مشاهده لیتوپس است و بر خلاف گیاهان دیگر، برگ های لیتوپ به رنگ قهوه ای یا خاکستری هستند. لیتوپس را می توان در رنگ های مختلف مانند سفید، خاکستری ، صورتی و بنفش یافت. لیتوپس بیش از 50 سال عمر خواهد کرد.

4 . گیاه میموسا پودیکا

میموسا پودیکا که به عنوان گیاه حساس یا گیاه خجالتی نیز شناخته می شود، بومی آمریکای جنوبی است که می تواند در سراسر جهان به ویژه در مناطق سایه دار مشاهده شود. جذاب ترین ویژگی گیاه میموسا پودیکا پاسخ آن به لمس است. با لمس برگهای آن فوراً جمع می شوند، سیستم عصبی اولیه در این گیاه که جریان آب را از زیر برگ ها متعادل می کند باعث ایجاد این طبیعت حساس می شود.

5 . گیاه جنازه

گل جنازه عموماً به عنوان “titan arum” شناخته می شود که بزرگ ترین گیاه گلدار جهان است. گل جنازه بومی سوماترا است و در طول گلدهی، ارتفاع گیاه 8.2 فوت است. این گیاه همچنین بوی حیوان تجزیه شده را تولید می کند. گیاه جنازه تنها در 40 سال شکوفا می شود.

6 . گیاه رافلزیا

رافلزیا بزرگترین گل فردی در جهان است. در واقع با در نظر گرفتن برخی عناصر، کوچکتر از گل جنازه است. رافلزیا عمدتا در جنگل های سوماترا یافت می شود و به اندازه سه فوت رشد می کند. گیاه رافلزیا مانند گل جنازه،  بوی نامطبوع و ناخوشایندی تولید می کند. این گیاه دارای سیستم تولید مثل زن و مرد است.

7 . درخت کائوری

این درختان در ساحل کائوری نیوزلند یافت می شوند و یکی از قوی ترین درختان جهان هستند که بیش از 50 متر ارتفاع دارند. طول تنه آنها تا 16 متر می رسد و بیش از 2000 سال عمر می کنند. ساحل کائوری در نیوزلند خانه آخرین و بزرگترین درختان باقی مانده کائوری در جهان است. از این درختان به دلیل اندازه بسیار بزرگ آنها برای ساختن دکل های کشتی بادبانی ، تراش و ساخت خانه ها استفاده می شد، به همین دلیل است که اکثر جنگل های بزرگ کائوری پاکسازی شده اند. از جنگل Waipoua در جزیره شمالی نیوزلند دیدن کنید تا جنگل های باقی مانده را ببینید.

8 . درخت بائوباب

درختی عجیب که در مناطق کم ارتفاع آفریقا و استرالیا رشد می کند. این درخت با محیط زیست سازگار است، می تواند غذا و آب و سرپناه را برای حیوانات و انسانها فراهم کند. در فصل بارندگی، آب را در تنه وسیع خود جذب کرده و ذخیره می کند و به آن امکان می دهد در فصل خشک، زمانی که محیط اطراف خشک است، میوه ای غنی از مواد مغذی تولید کند، به همین دلیل است که به “درخت زندگی” معروف شد. درختان بائوباب می توانند به اندازه های عظیمی رشد کنند و از آنجایی که تنه آن حلقه رشد ندارد، سن آن را فقط می توان از طریق تعیین تاریخ رادیو کربن اندازه گیری کرد.

9 . گیاه هیدورا

این گیاه انگلی یکی از عجیب ترین گیاهان قاره آفریقا است. کاملاً فاقد کلروفیل، شبیه قارچ است و ساقه و برگ ندارد. بنابراین تنها زمانی کهگلهای آن باز می شوند قابل تشخیص است. جوانه های این گلهای دوجنسه در زیر زمین توسعه یافته و سرانجام بیرون می آیند و به ارتفاع حدود 100 تا 150 میلی متر می رسند. این گیاه عجیب از طبیعت برای استفاده محلی به عنوان غذا، دارو و منبع تانن برداشت می شود.

10 . درخت کویور 

این درختان که با نام کوکربوم نیز شناخته می شوند، در زیستگاه های بسیار خشک در نامیبیا و آفریقای جنوبی یافت می شوند و غذا و سرپناه بسیاری از حشرات، پستانداران و پرندگان را فراهم می کنند. آنها از نظر محلی به عنوان درخت کورک نامیده می شوند زیرا شاخه ها و پوست آن توسط کالاهاری سن بوشمن برای ساختن تیر برای تیرهای خود استفاده می شود. این گیاهان عجیب بسیار کمیاب هستند.

11 . گیاه پارچ

گیاه پارچ نوع دیگری از گیاهان گوشتخوار بومی جنوب شرقی آسیا است. این گیاه دارای رنگ قرمز تیره جذاب است. بوی جذاب گیاهان پارچ به آن کمک می کند تا به راحتی طعمه را بگیرد. حشرات و حیوانات کوچک طعمه اصلی گیاهان پارچ می شوند. گفته می شود برخی از گونه های گیاه پارچ حتی می توانند موش مصرف کنند. حفره عمیقی که با مایع مخصوص پر شده است به گرفتن طعمه کمک می کند. این گیاه اسرارآمیزترین ساختار برگ را دارد و دارای آنزیم های گوارشی خاصی است.

12 . گیاه قارچ کلاه آب نبات

قارچ های کلاه آب نبات در جنگل های بلوط و کاج شمال کالیفرنیا و اقیانوس آرام در شمال غربی رشد می کنند. وقتی پخته می شوند عطر شیرین و طعمی شبیه به شربت افرا خاکی دارند. چندین نانوایی و بستنی فروشی محلی از این قارچ شیرین غیر منتظره برای طعم دادن به بستنی، کوکی ها و سایر دسرها استفاده می کنند. از آنجا که تغذیه قارچ دارای خطرات است، برداشت قارچ وحشی در بسیاری از پارک ها قانونی نیست.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x