آشنایی با نحوه کاشت گل رز، نماد عشق !

آشنایی با نحوه کاشت گل رز، نماد عشق !
آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

آیا آماده پرورش گل رز در باغ و باغچه خود هستید؟

کلمه Rose واژه ای فرانسوی از لاتین rosa و در تیره گل سرخ می باشد. گل رز یک گیاه چند ساله است که می توانند بوته ای، دنباله دار و یا ایستاده باشند. گل های رز به دلیل جلوه زیبا و معطر بودن، رشد و پرورش گسترده ای دارند. این گل های جذاب اندازه های مختلفی از گل مینیاتوری گرفته تا گل هایی با ارتفاع 7 متر دارند. پرورش و کاشت گل رز بسیار کار ساده ای است و شما می توانید این گل فوق العاده را در منزل خود بکارید.

گل رز یا سرخ یکی از محبوب ترین و پر طرفدار ترین گلی است که در جهان وجود دارد. گل رز یا سرخ به عنوان ملکه گل ها معروف می باشد. این گل زیبا و جذاب بیش از حدود 150 گونه دارد که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارند. گل رز در بسیاری از مناطق ایران به خوبی رشد می کند. عطر گل رز برای سامانه عصبی بسیار آرام بخش می باشد و در راحت خواب رفتن انسان نقش بسزایی دارد. اسانس گل رز یا سرخ در گروه گران ترین اسانس در دنیا شناخته می شود.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

نماد گل رز و رنگ های آن در زمان باستان

رومیان و یونیان باستان گل رز را نماد عشق، علاقه و محبت می دانستند. همچنین گل رز نماد محرمانه بودن و مخفی نگه داشتن بود. به طوری که در روم باستان روی درب اتاق هایی که جلسات محرمانه برگزار میشد، گل رز وحشی قرار می دادند. گل های رز یا سرخ در انواع رنگ های شگفت انگیز و مختلفی هستند که هر کدام نماد و معنای متفاوتی دارند.

  • رز قرمز: نماد عشق پایدار
  • رز سفید: نماد فروتنی و معصومیت
  • رز زرد: نماد ابراز شادی و نشاط
  • رز صورتی: نماد قدردانی و تشکر
  • رز نارنجی: نماد شور و اشتیاق
  • رز بنفش: نماد افسون و عشق

آیا آماده پرورش گل رز در باغ و باغچه خود هستید؟

بوته های گل رز به اشکال مختلفی وجود دارد، از گل سرخ رونده گرفته تا گل رز مینیاتوری که عمدتا در اوایل تابستان و پاییز شکوفا می شوند. یکی از روش های دسته بندی گل های رز به کلاس های مختلف، توجه به تاریخ معرفی آن هاست. گل های رز بر اساس تاریخ عبارتند از:

1.گل های رز یا سرخ قدیمی

این نوع گل ها که ” گل های رز قدیمی ” و یا ” گل های گل مروارید ” نیز نامیده می شوند، گل هایی هستند که قبل از 1867 معرفی شده اند. این گل های رز قدیمی، سرسبز و معطر هستند که در نقاشی استادان قدیمی یافت می شوند. صدها نوع گل رز قدیمی وجود دارد که مقاومت آن ها متفاوت است و گزینه هایی را برای آب و هوای گرم و معتدل فراهم می کنند.

2.گل های رز هیبریدی مدرن

گل های هیبریدی که پس از سال 1867 معرفی شده اند، محکم، شکوفه بلند و بسیار مقاوم در برابر بیماری هستند. این نوع گل های رز از نظر رنگ، شکل، اندازه و عطر پرورش می یابند. گل رز های چای، با یک گل بزرگ روی یک ساقه بلند، یکی از محبوب ترین ترکیبات است.

3.گونه ها یا گل های رز وحشی

گل رزهای وحشی گونه هایی هستند که برای هزاران سال رشد وحشی داشته اند. این گل رزهای وحشی با باغ های مدرن سازگار شده و معمولاً از بهار تا اوایل تابستان شکوفا می شوند. بیشتر گونه های گل رز وحشی تک شکوفه هستند.

در ادامه این مطلب در مورد نحوه و زمان کاشت گل رز، مراقبت، خاک و کوددهی، زمان و مقدار آبیاری و همچنین هرس گل های رز گفته می شود. همچنین در این مقاله به شناخت انواع گل های رز، بهترین نوع آن ها و توصیه های ضروری و مهم در مورد نحوه کاشت آن ها پرداخته می شود.

کاشت گل رز در منزل

انتخاب و آماده سازی محل کاشت گل رز

نور لازم برای کاشت گل رز

گل های رز را در جایی بکارید که حداقل 6 ساعت در روز آفتاب دریافت کنند. آفتاب صبح از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا باعث خشک شدن برگ ها می شود که به جلوگیری از بیماری ها کمک می کند. گل های رز که در آفتاب جزئی نیز رشد می کنند ممکن است یک باره از بین نروند، اما به تدریج ضعیف شده، شکوفه تولید می کنند و زمستان ضعیفی دارند.

به یاد داشته باشید که با تغییر زاویه خورشید در طول فصل، نور تغییر می کند. هرچه گل های رز آفتاب بیشتری دریافت کنند، گیاهان گل های بیشتری تولید می کنند.

تهویه کافی برای کاشت گل رز

اگر کاشت چندین گل رز را در برنامه خود در نظر دارید، مطمئن شوید که گل ها را زیاد نزدیک به هم و متراکم نکارید. گردش خوب هوا در بین گل های رز به پیشگیری از بیماری های قارچی مانند کپک پودری و خاکی کمک می کند.

خاک با pH مناسب برای گل های رز

گل رز به خاکی نیاز دارد که به خوبی تخلیه و زهکش شود، اما رطوبت را به اندازه کافی نگه دارد تا ریشه بتواند مقداری آب جذب کند. یکی از بدترین اشتباهاتی که می توانید مرتکب شوید عدم تأمین زهکشی مناسب است. گل سرخ بسترهای خیس و سرد را دوست ندارد. گل های رز بیشتر به سمت خاک های شن و ماسه ای متمایل می شوند. مقدار زیادی خاک رس می تواند ریشه را غرقاب کند. اگر کاشت گل رز خود را با یک خاک سست و لومی آغاز نکرده اید، باید خاک را  اصلاح کرده و مقداری شن به آن اضافه نمایید.

گل سرخ خاک با pH کمی اسیدی بین 5.5 تا 7.0 را ترجیح می دهد. pH حدود 6.5 برای اکثر باغ های خانگی و کاشت گل رز تقریباً مناسب و ایده آل است. یک آزمایش دقیق خاک به شما می گوید که pH خاک مورد نظر شما در حال حاضر چند است. خاک اسیدی (ترش) با استفاده از سنگ آهک ریز آسیاب شده خنثی می شود. خاک قلیایی (شیرین) با گوگرد آسیاب شده تصفیه می شود.

انتخاب و آماده سازی محل کاشت گل رز

آشنایی با نحوه پرورش و کاشت گل عشق

  • برای محافظت از دستان خود در برابر خارهای گل رز از دستکش های محکم استفاده کنید. یک شلنگ یا یک سطل آب و همه وسایل کاشت خود را در این نزدیکی داشته باشید.
  • گل های رز بی ریشه را به مدت 8 الی 12 ساعت قبل از کاشت در یک سطل آب خیس کنید.
  • هر شاخه را هرس کنید و فقط 3 تا 5 جوانه را روی شاخه نگه دارید. هر گونه شاخه نازک تر از مداد باید حذف شود.
  • هنگام کاشت گل رز حتماً حفره ای بسیار بزرگ تر از آنچه فکر می کنید، حفر کنید. برای اکثر انواع گل رز، حفره کاشت باید حدود 38 تا 45 سانتی متر (15 تا 18 اینچ) عرض داشته باشد. مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست یا کود فرآوری شده نیز به حفره کاشت اضافه کنید.
  • بعد از کاشت آزادانه آبیاری انجام دهید.
  • خاک سست را در اطراف شاخه ها محصور کنید تا گل رز در محل جدید خود عادت کند و محافظت شود.
  • بعضی از قدیمی ها توصیه می کنند برای تأمین کلسیم و آهن مورد نیاز گل رز، یک تخته گچی به اندازه 40 سانتی متر و یک میخ آهنی 16 گرمی در چاله قرار دهید.
  • اگر قصد دارید بیش از یک بوته گل رز بکارید، گل های رز را به صورت فشرده و متراکم کشت نکنید. گل های رز باید در حدود دو سوم از ارتفاع مورد انتظار از یکدیگر کاشته شوند. گل رزهای قدیمی باغ به فضای بیشتری احتیاج دارند، در حالی که می توان گل های رز کوچک را نزدیک تر بهم کاشت.

آشنایی با نحوه پرورش و کاشت گل رز یا سرخ

شرایط نگهداری و مراقبت از گل های خارق العاده رز

آبیاری گل های رز یا سرخ

با احتیاط گل رزهای خود را آبیاری کنید. کل منطقه ریشه را حداقل دو بار در هفته در هوای خشک تابستان آبیاری کنید. از آبپاشی های مکرر کم عمق که به ریشه های عمیق تری نمی رسند و باعث تشویق رشد قارچ می شوند، خودداری کنید. در پاییز مقدار آب آبیاری را کاهش دهید، اما اجازه ندهید گل رز کاملا خشک شود.

گل های رز آب را دوست دارند، اما آن ها را غرقاب نکنید. یعنی آن ها دوست ندارند در آب بنشینند و غرق شوند و اگر خاک در زمستان خیلی مرطوب باشد می میرند. خاک ایده آل گل رز غنی و سبک، با زهکشی مناسب است. یکی از بدترین اشتباهاتی که می توانید مرتکب شوید عدم تأمین زهکشی مناسب است.

مالچ پاشی گل های رز یا سرخ

در اطراف گل های رز خود از مالچ استفاده کنید. برای کمک به حفظ آب، کاهش استرس و تشویق رشد سالم، یک لایه 5 تا 10 سانتی متر (2 تا 4 اینچ) برگ خرد شده، چمن یا پوست خرد شده را در اطراف شاخه های گل های رز خود قرار دهید. بین مالچ و ساقه اصلی گیاه حدود 2.5 سانتی متر (1 اینچ) فاصله داشته باشد.

تغذیه و کوددهی گل های زیبای رز یا سرخ

کودهای مایع مصنوعی باعث رشد گیاهان به صورت ملایم و حساس می شوند. کوددهی شاخ و برگ با این نوع کود می تواند شته ها و سایر آفات را به خود جلب کند. در عوض، کودهای طبیعی برای تغذیه گیاهان و گل های رز قبل و در طول چرخه شکوفایی بسیار قابل اطمینان هستند. یک بار در ماه بین ماه های فروردین تا مرداد، می توانید یک کود دانه ای متعادل (5-10-5 یا 5-10-10) استفاده کنید. برای هر بوته ¾ تا 1 فنجان بگذارید و آن را در اطراف گیاه بپاشید، نه در برابر ساقه.

پوست موز منبع خوبی از کلسیم، گوگرد، منیزیم و فسفات است. گل رز همه این عناصر را دوست دارد. توجه داشته باشید که گلدهی شما بیش از آنچه که با اصلاحات خالص خاک حاصل می شود، می تواند از پوست موز بهره مند شود.

در اینجا سه ​​روش برای تهیه آن ها وجود دارد:

  1. یک نوار باریک از پوست موز را در پای هر بوته گل رز قرار دهید.
  2. در کنار هر بوته گل رز یک موز سیاه و سفید و له شده دفن کنید.
  3. پوست ها را خرد کرده، بگذارید به مدت دو هفته در یک ظرف آب با درب بسته بمانند. سپس مخلوط را در پای هر بوته گل رز بریزید.

تغذیه و کوددهی گل های رز یا سرخ

شکل دهی و هرس کردن گل های سرخ

هنگام هرس گل های رز، عاقل باشید. اگر در پاییز خیلی سخت هرس کنید، گیاهان می توانند فراتر از جبران آسیب ببینند. در عوض تا بهار صبر کنید، زمانی که گیاهان شروع به برگ زدن برای فصل جدید می کنند. به گیاه فرصت دهید تا جوانه های برگ خود را نشان دهد و سپس از آن سطح هرس کنید.

تمام قسمت های قدیمی یا بیمار گیاه را هرس کنید. از دستکش هایی به طول آرنج استفاده کنید که ضخامت کافی برای محافظت از دستان شما در برابر خار گل ها داشته باشد. دستکش ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا بتوانید وسایل را در دستان خود نگه دارید. بهتر است همیشه از عینک ایمنی استفاده کنید. شاخه ها هنگام هرس شدن می توانند پرتاب شوند.

گل های رز را در تابستان کوتاه و جابجا نکنید، زیرا ممکن است در گرما آسیب ببینند و بمیرند. شاخه های بزرگ گل رز را می توان به اندازه دو سوم و شاخه های کوچک تر را در فاصله 15 تا 30 سانتی متر از سطح زمین قطع کرد. هر برگ دارای یک جوانه رشد است، بنابراین از بین بردن شکوفه های گل قدیمی، گیاه را ترغیب می کند به جای استفاده از انرژی برای تولید بذر، گل بیشتری تولید کند. بقایای اطراف بوته گل رز را که می تواند بیماری و حشرات را در خود جای دهد را هرس کنید.

3 تا 4 هفته قبل از اولین سرمازدگی سخت، سر بوته های گل سرخ خود را متوقف کنید تا در زمانی که شاخه های جدید ممکن است به دلیل سرما آسیب ببینند، رشد جدید تشویق نشود. دقت داشته باشید که هر نوع گل رز به یک شکل یا در یک زمان از سال هرس نمی شوند. هر نوع گل رز زمان و نحوه خاصی برای هرس دارند.

شکل دهی و هرس کردن گل های رز یا سرخ

آماده کردن گل های رز برای فصل زمستان

توجه داشته باشید تا گل های رز را در پاییز هرس نکنید. شاخه مرده یا بیمار را به سادگی قطع کنید. برای جلوگیری از زمستان گذرانی بیماری ها، گل های رز را تمیز کنید. اسپری برای قارچ با اسپری خاموش یا خوابیده و ساکت ایده خوبی است.

کوددهی را 6 هفته قبل از اولین یخ زدگی پاییز متوقف کنید، اما در هوای خشک پاییز آبیاری خود را ادامه دهید تا به سلامتی گیاهان در زمستان خشک کمک کند.

بعد از چند یخ زدگی اما قبل از یخ زدن زمین، اطراف گل های رز را مالچ یا کمپوست اضافه کنید. جایی که در طول زمستان دمای هوا کمتر از یخ زدگی است، گیاه را با یک استوانه مشبک محکم محصور کنید. محفظه را با کمپوست، مالچ، تراشه های چوب خشک، کاج یا برگ های خرد شده پر کنید. (مراقب باشید از برگ های افرا به عنوان مالچ استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد کپک می شوند).

آشنایی با تعدادی از انواع مختلف و زیبای گل سرخ

به طور سنتی گل رز به طرز مشهوری رشد می کرد. با این حال، گل رز تغییر کرده است. اکنون بسیاری از انواع گل رز مدرن و آسان برای رشد وجود دارد. در اینجا برخی از انواع گل رز وجود دارد:

1.گل رز چینی یا Rugosas

این نوع گل رز با شکوفه های 5 گلبرگ، بیشتر به رنگ های صورتی روشن یا سفید دیده می شوند. رز رونده برای پرچین ها، دیوارها و حتی باغچه هایی که حصار داشته باشند، عالی است. آنها در برابر بیماری و سرما مقاوم می باشند. بسیاری از آن ها معطر بوده و به رنگ های مختلف مانند قرمز، صورتی، زرد و غیره وجود دارند.

2.گل های رز صورتی (pink roses) یا Carefree Wonder

گل رزهای کاملاً بوته ای و گرد و مقاوم در برابر خنکی هوا هستند. ارتفاع آن ها حدود 90 سانتی متر رشد می کند و فقط در اوایل بهار به شکل دهی کمی نیاز دارند.

کاشت گل رز صورتی

3.گل های رز زرد (yellow roses) یا Harrison’s Yellow

گلدهی و شکوفا شدن این نوع گل رز زود، سریع و درخشان است. گل رز زرد در زمستان های سرد زنده می مانند.

4.گل های رز هیبریدی یا دو رگه (Hybrid roses)

ارتفاع این گل ها به 150 تا 180 سانتی متر می رسند. این گل رز بوته ای دارای شاخ و برگ های جذاب و خوشه های بسیاری در اندازه های کوچک تا متوسط ​​است. گل های رز هیبریدی یا دو رگه تغییرات زیادی از نظر شکل، رنگ و عطر دارند.

گل های رز هیبریدی یا دو رگه

5.گل های رز فرشی (Flower carpet roses)

این نوع از گل های رز برای پوشش زمین عالی هستند. آن ها پس از کاشت می توانند از بهار تا پاییز حداکثر 2000 گل تولید کنند. آن ها به نگهداری کمی نیاز درند، مقاوم به خشکی هستند و دارای مقاومت استثنایی در برابر بیماری دارند!

دلایل عدم گلدهی گل عشق یا سرخ در فصل گلدهی

یکی از مشکلات رایج در بین گل های رز این است که گاهی اوقات گل ها به مرحله گل دهی نرسیده و گل نمی دهند. در این مرحله برگ ها شادابی خود را از دست داده و بی حال می شوند. در این قسمت به بیان دلایل عدم گلدهی گل های رز پرداخته می شود.

1.جابجایی گیاه رز و تغییر شرایط محیطی

زمانی که گیاه دارای گل و غنچه است، هرگز آن را جابجا نکنید. حتی زمانی که گلدان گل رز می خرید و می خواهید گلدان آن را جابجا کنید یا آن را به باغچه منتقل نمایید. با جابجایی و تغییرات شرایط محیطی، گیاه رز دچار شوک شده و مشکلاتی از قبیل ریزش برگ و گل، عدم گلدهی و همچنین زردی برگ ها به وجود می آید. به مرور و با ایده آل شدن شرایط محیط و همچنین استفاده از کودهای مخصوص، این مشکلات برطرف خواهند شد.

2.آبیاری کم و نا مرتب گل های رز

هیچ گاه اجازه ندهید تا خاک پای گل رز خشک شود و هر زمان که احساس کردید خاک خشک است، آبیاری را انجام دهید. این نکته را در اسفند ماه بیشتر رعایت کنید، زیرا مرحله گلدهی گیاه در حال آغاز است. هر زمان که گیاه دارای گل و غنچه است، دفعات آبیاری را افزایش دهید تا گیاه دچار تنش خشکی و ریزش نشود و خاک همیشه مرطوب باشد.

آبیاری گل های رز را صبح زود انجام دهید.

جهت جلوگیری از تبخیر و تعرق آب از خاک، مقداری کود دامی پوسیده شده به عنوان مالچ روی سطح خاک بپاشید.

کاشت گل رز زرد طلایی

3.وجود گل های خشک روی گیاه رز

بعد از اینکه گل های روی گیاه خشک شدند، فوراً آن ها را از گیاه جدا کنید، زیرا حضور گل های خشک روی شاخه های گیاه هیچ فایده ای ندارند. جدا کردن گل های خشک باعث می شود تا انرژی گیاه صرف تشکیل دانه نشده بلکه سبب رشد گیاه و تولید گل های جدید شود.

4.تغذیه و کوددهی گل های زیبا

کوددهی و تغذیه برای گل رز بسیار حائز اهمیت است و برای گلدهی و به ثمر نشستن ضروری می باشد. توصیه می شود از کود کریستالون استفاده نمایید. در صورتی که این کود در دسترس نبود، از کود N, P, K (20، 20، 20) استفاده کنید. یک قاشق چای خوری از کود را در یک و نیم لیتر آب حل کرده و به صورت آبیاری هر دو هفته به گیاه دهید.

5.دریافت نور کافی و ملایم   

گل رز جهت گلدهی به آفتاب ملایم و تابش حدود 10 ساعت نیاز دارد، بنابراین اگر گیاه نور کافی دریافت نکند به مرحله گلدهی نمی رسد. در ظهر تابستان از تابش مستقیم نور خورشید بر روی گیاه جداً خودداری کنید.

به امید آنکه از خواندن این مطلب لذت برده باشید و مفید واقع شده باشد. زندگیتان سرشار از عشق پایدار. ایام به کام.

گل های رز فرشی

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.almanac.com

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x