تاریخچه تجهیزات و ادوات کشاورزی و سیر تکامل آن

تاریخچه تجهیزات و ادوات کشاورزی و سیر تکامل آن

تاریخچه تجهیزات و ادوات‌کشاورزی: همانطور که ما در حال فرو رفتن در تاریخ صنایع اصلی خود هستیم، امروز در حال مقابله با صنعت دیگری در ارتباط هستیم که با آن همکاری نزدیک داریم، صنعت تجهیزات و ادوات‌کشاورزی. باز هم، با کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ صنعت شما، امیدواریم بتوانیم دانش خود را در خدمت شما افزایش بدهیم.

تاریخچه تجهیزات و ادوات‌کشاورزی بسیار پیش تر از آخرین صنعتی است که ما به آن توجه ومطالعه  کرده ایم، حمل و نقل تجاری، زیرا نیازهای عمومی که درمورد تجهیزات و ادوات در کشاورزی پیشتر از حمل و نقل کالا ارئه شده است.

شما حتی می‌توانید استدلال کنید که توسعه محصولات کشاورزی نیاز به حمل و نقل را به وجود آورده است! گذشته هنگامی که آغاز مراحل شکل گیری صنعت تجهیزات و ادوات‌کشاورزی شروع شد، بسیار مورد بررسی محققان قرار گرفت.

اولین تجهیزات و ادوات که در صنعت کاشاورزی اختراع شدند 

بعضی ها امکان دارد اسب و گاوآهن چوبی را اولین قطعه “تجهیزات و ادوات‌کشاورزی” بدانند، اما به خاطر موقعییت، ما داستان را در سال 1797، در زمانی که چارلز نیوبولد اولین گاوآهن چدنی را اختراع کرد ، شروع می کنیم.

چهل سال پس از اولین گاوآهن ساخته شده در کارخانه، جان دیر با گاوآهن فولادی این اختراع را به سطح بعدی رساند و مسیر پیشرفت را برای این تولید کننده مشهور باز کرد تا سمت خود را در بالای صنعت خاکبرداری محفوظ نگه دارد.

با اضافه کردن ماشین های له کن عملی، درو کننده مک کورمیک و کود شیمیایی در دهه 1840، این ویژگی‌های کارخانه‌ای صنعت را مجبور به تجاری سازی ثبت کرد و نیاز کشاورزان را به بودجه و توسعه را فراوان کرد.

وظیفه حمل و کشش تجهیزات و ادوات کشاورزی در زمان های قدیم 

همانطور که کشاورزان آن از موقعییت از فناوری نوین استفاده کردند، از سال 1850- بهترین استفاده کشاورزان واقعا افزایش یافت! در سال 1862، روش کار از نیروی انسانی به اسب هایی که وظیفه حمل اونقل بار های سنگین  را بر عهده داشتند ویرایش پیدا کرد، این اغلب به عنوان نخستین انقلاب کشاورزی آمریکا شناخته می‌شود.

این امر از سال 1945 تا 1970 یا آنچه که به عنوان دومین انقلاب کشاورزی آمریکا شناخته می‌شود، در حال بروز رسانی  بود، زیرا تراکتور توسعه یافت و استفاده از اسب ها را به نفع قدرت مکانیزه در تجهیزات و ادوات‌کشاورزی به کنار گذاشت.

مشاهده شده از دهه 1980 تا به امروز، این صنعت داشتن خلاقیت برای مراقبت از کره زمین را به عهده گرفته است، زیرا منابع هدف خود را در اختیار آنها می‌گذارد.

 

 

محتوا پنهان

روش بهینه سازی نوین صنعت کشاورزی در پیش از میلاد

شیوه های غیر مجاز تبدیل به استاندارد برای هر کشاورز در تلاش برای جلوگیری ازنابودی شده است و کشاورزان بیشتری برای کم شدن آسیب‌های شیمیایی با برخی از روش‌های کشاورزی پایدار کم مصرف همکاری می‌کند.

آینده هدف بالای است: تا سال 2050 تولید غذا باید 70 درصد گسترش یابد زیرا تا آن زمان 9/6 میلیارد نفر در سیاره‌ما زندگی خواهند کرد. این مانع‌های بسیار بزرگ است: با مختصر بودن زمین های زیر کشت، گسترش نیاز به آب شیرین و سایر عوامل غیر قابل پیش بینی و کمتر درخواست شده، مانند تغییر آب و هوا.

به گفته اکونومیست، “زمین‌ها و باغات‌کشاورزی در حال تلاش برای مشابه شدن بیشتر به کارخانه‌ها هستند: فرایند سختگیرانه‌ای برای تهیه محصولات قابل اطمینان، تا آنجا که ممکن است از شگفتی‌های طبیعت محفوظ باشند.”کشاورزان به تغییر ابهام دارند، زیرا خطر نابود کردن کل محصول آنها به طور افزاینده‌ای زیاد است.

اگر آنها بتوانند بر این عملیات‌ها مقاومت و جلوگیری کرده و تغییرات علمی درست را در فرآیند خود عملی کنند، در حالی که منابع خود را حفظ می‌کنند، این بهترشدن با کاهش هزینه‌ها و گسترش بازده، درامدکشاورزان را گسترش  می‌دهد و همچنین باید در بخش قیمت‌های پایین‌تر به سود مصرف‌کنندگان باشد.

ما بی‌صبرانه منتظریم ببینیم این صنعت به ویژه با در نظر گرفتن این عوامل نگران کننده در آینده چگونه روبه بالا سعود می‌کند. ما به شما کشاورزان ایمان داریم، شما قبلاً به سوی دنیایی بهتر قدم برداشته‌اید و دوباره آن را انجام خواهید داد!

ماشین آلات، تجهیزات و ادوات‌کشاورزی به ساختارها و دستگاه‌های مکانیکی مورد استفاده در کشاورزی ارتباط دارد. انواع گوناگون از این تجهیزات موجود است، از ابزارهای دستی و ابزارهای برقی گرفته تا تراکتورها و انواع بی اندازه‌ای از وسایل کشاورزی که آنها را حمل می‌کنند به حالت کششی یا کار می‌کنند.

با فرا رسیدن انقلاب صنعتی و توسعه ماشین آلات پیچیده تر، روش‌های کشاورزی پیشرفت زیادی داشته است. مجموعه های مختلفی از تجهیزات و ادوات در کشاورزی ارگانیک و غیر ارگانیک استفاده می‌شود. به ویژه از شروع  کشاورزی مکانیزه، ماشین آلات کشاورزی بخشی ضروری از نحوه تغذیه جهان است.

تجهیزات اختراع شده با فرارسیدن انقلاب صنعتی

1.به جای جمع آوری دانه با دست یا با استفاده از  تیغه تیز، ماشین‌های چرخ دار می‌توانند یک قطعه پیوسته را قطع کنند. دستگاه‌های خرمن کوب به جای له کردن دانه با چوب زدن، دانه‌ها را از ابتدای ساقه و ساقه اصلی  قطع می‌کنند. اولین تراکتورها در اواخر قرن 19مشاهده شدند.

نیرو برای ماشین آلات کشاورزی در نخست حمل تجهیزات و ادوات‌کشاورزی توسط گاو یا سایر حیوانات اهلی فراهم می‌شد. با اختراع نیروی بخار، موتور قابل حمل و بلافاصله موتورکششی، یک منبع انرژی شگفت انگیز و متحرک که به عنوان پسر عموی خزنده لوکوموتیو بخار بود، به وجود آمد. موتورهای بخار کشاورزی وظیفه کشیدن سنگین گاوها را بر عهده گرفتند و همچنین به قرقره ای مجهز بودند که می‌توانست با استفاده از کمربند بلند ماشین‌های ثابت را تغذیه کند.

ماشین‌های بخار بر اساس استانداردهای بروز پرکاربد دارای قدرت کم بودند، اما به دلیل اندازه و نسبت دنده پایین، می‌توانستند کشش‌های سنگین و بزرگ را به همراه داشته باشند. سرعت کم آنها باعث شد کشاورزان انتقاد  کنند که تراکتورها دو سرعت دارند: “کند و خسته کننده “.

موتور احتراق داخلی؛ ابتدا موتور بنزینی و بعداً موتورهای دیزلی؛ منبع اصلی قدرت تراکتورهای بعدی شد. این موتورها همچنین به توسعه خودکار، دروگر و خرمن کوب، یا کمباین (همچنین به اجزا کوتاه شده است) کمک می‌کنند.

به جای قطع کردن ساقه های غله و جابه جایی آنها به دستگاه کوبنده ثابت، این ترکیب‌ها در حین حرکت سریع و مساوی در مزرعه، دانه ها راقطع ، له کرده و جدا می‌کنند.

 

 

2.کمباین‌ها ممکن است کار برداشت را از تراکتورها گرفته باشند، اما تراکتورها هنوز بیشتر کارها را در مزرعه مدرن انجام می‌دهند. از آنها برای هل دادن/کشیدن وسایل استفاده می‌شود. ماشین هایی که زمین را کاشته ، بذر می کارند و کارهای دیگر را انجام می‌دهند.

ابزارهای خاک ورزی بانرم شدن خاک و کشتن علف‌های هرز یا گیاهان رقیب، خاک را برای کاشت آماده می‌کنند. معروف ترین آن گاوآهن است، وسیله قدیمی که در سال 1838 توسط جان دیر ارتقا یافت. در حال حاضر گاوآهن‌ها در ایالات متحده کمتر از گذشته استفاده می‌شوند، به جای آن از دیسک های افست برای برگرداندن خاک استفاده می‌شود.

و اسکنه‌ها برای به دست آوردن عمق مورد نیاز برای حفظ رطوبت استفاده می‌شوند. کاشتن رایج ترین نوع بذرپاش کاشت نام دارد و بذرها را در ردیف‌های طولانی که معمولاً بین دو تا سه فوت از هم فاصله دارند به طور مساوی بیرون می‌آورد.

برخی از محصولات با مته کاشته می‌شوند، که بذر بسیار بیشتری را در ردیف ها با فاصله کمتر از یک پا از بین می‌برد و مزرعه را با محصولات پوشانده است. پیوندکاران کار پیوند نهال به مزرعه را خودکار می‌کنند. با استفاده گسترده از مالچ پلاستیکی، لایه های مالچ پلاستیکی، کاشت و کاشت بذرها ردیف های طولانی پلاستیکی را می ریزند و بطور خودکار از طریق آنها کاشته می‌شوند.

سمپاش‌ها ویرایش کنید پس از کاشت‌‌، می‌توان از ماشین آلات کشاورزی دیگر مانند سمپاش‌های خودکار برای کود و آفت کش‌ها استفاده کرد. کاربرد سم پاشی کشاورزی روشی است که با استفاده از علف کش‌ها، قارچ کش‌ها و حشره کش‌ها محصولات را از علف‌های هرز محافظت می‌کند. سم پاشی یا کاشت محصول پوششی از راه‌های مخلوط کردن رشد علف‌های هرز است.

3.می‌توان برای تحویل کود و سموم دفع آفات استفاده کرد. علاوه بر تراکتور، وسایل نقلیه دیگر برای بالرها و سایر ابزارهای کشاورزی ویرایش برای کاشت بلرهای یونجه می‌توانید از چمن یا یونجه برای بسته بندی محکم برای ماه‌های زمستان استفاده کنید. آبیاری مدرن متکی به ماشین آلات است.

موتورها، پمپ‌ها و سایر وسایل تخصصی آب را به سرعت و در حجم زیاد در مناطق وسیعی از زمین تأمین می‌کنند. از انواع مشابهی از تجهیزات مانند سمپاش‌های کشاورزی که استفاده در کشاورزی، از جمله کامیون، هواپیما و هلیکوپتر، مانند حمل و نقل محصولات و متحرک ساختن تجهیزات، برای سمپاشی هوایی و مدیریت گله دام‌ها مناسب شده است.

تغییرات اولیه تجهیزات وادوات کشاورزی 

فناوری اولیهتجهیزات وادوات  کشاورزی در قرن گذشته تغییر چندانی نکرده است. اگرچه دروکنندگان و کاشتگران مدرن ممکن است کار بهتری انجام دهند یا نسبت به نسخه های قبلی خود کمی اصلاح شوند، اما ترکیب 250،000 دلاری امروزه هنوز هم دانه‌ها را به همان روشی که همیشه انجام می‌داد، قطع، له و جدا می کند.

با این حال فناوری نحوه کار انسان با ماشین‌ها را تغییر می‌دهد، زیرا سیستم های نظارت بر رایانه، مکان یاب‌های GPS و برنامه های خودگردان به پیشرفته ترین تراکتورها و دستگاه‌ها اجازه می‌دهد در استفاده از سوخت، بذر یا کود دقیق تر و هدر ندهند.

در آینده قابل پیش بینی، ممکن است تولید انبوه تراکتورهای بدون راننده انجام شود که از نقشه های GPS و سنسورهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. منبع باز تجهیزات کشاورزی ویرایش بسیاری از کشاورزان از ناتوانی خود در تعمیر انواع جدید تجهیزات کشاورزی پیشرفته ناراحت هستند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

تاریخچه کشاورزی مدرن

جمعیت کره زمین درحال افزایش  است که در حال حاظر به بیش از ۷میلیارد افزایش چشمگیر پیدا کرده است که روز به روز این روند افزایشی جمعیت بیشتر می‌شود. سازمان ملل طبق پیش بینی های که انجام داده که میزان تولید محصولات کشاورزی از ۲۰۵۰حدود ۷۰ درصد افزایش یافته ۷/۹ میلیارد افزایش پیدا می‌کند. برای سریع تر شدن روند کمکی می‌کند زمانی که در صنعت کشاورزی وتولید تجهیزات وادوات کشاورزی هوشمند پیشرفت کند .

تهیه مواد غذایی یکی از مهم ترین چالش های است که به خاطر زیاد شدن انبوه جمعیت است که به همراه دارد. امروزه رابطه بین تعداد افراد وجمعیت رابطه مستقیمی دارد که به میزان منابع غذایی بستگی دارد .به علت زیاد شدن انبوه نرخ جمعیت نیاز به منابع غذایی بیشتر جهت تغذیه افراد درخواست می‌شود.

تهیه مواد غذایی برای جمعیت فراوان کره زمین کار بسیار دشواری است. مهندسان و کشاورزی باهمکاری با کشاورزان توانستند راه حل فنی واصولی توسط آن ها توانستند کمک بسیاری به صنعت کشاورزی وآینده آن بکنند. برای هوشمند سازی کشاورزی و کشاورزی بر اساس این روش‌ها با دقت فراوانی استوار شده است.

اگر میخواهید درباره ابزار ،لوازم وتجهیزات در صنعت کشاورزی ایران وجهان بدانید مقاله پایین را مطالعه نمایید.

ابزار، لوازم و تجهیزات مورد نیاز کشاورزی در صنعت کشاورزی ایران و جهان

تاریخچه تجهیزات وادوات کشاورزی مدرن

همان طور که می‌دانیم کشت زرع از قدیمی‌ترین صنعت انسان‌هاست ولی نباید شک نماییم که با تکنولوژی آشنا نیست. انقلاب صنعتی قرن های ۱۹ و ۲۰ ابزارهای دستی و ابزارهای مرتبط به حیوانات را با موتورهای بنزینی و کودهای شیمیایی حمل کرده است. آغاز استفاده از تجهیزات و ادوات‌کشاورز در کشورهای گسترش پنهان شده به معنای راستین در پایان صده 19 میلادی شکل گرفته است. این ماشین آلات در اول از انرژی بخار نیرو می‌گرفتند. در طول زمان موتورهای احتراق درونی و بنزینی (که بازدهی را لغایت 30 درصد گسترش می‌دادند) جایگزین این نوع سیستم نابود شدند. هم الان ما نیز به لطف ساز و برگ هوشمند سازی در آستانه یه تغییر اساسی صنعت زارعت  هستیم.

کشاورزی هوشمند، باعث گسترش کشاورز شده که نتیجه آن، افزایش بهترین ویژگی‌های مهم از زمین کشاورزی تا 5 درصد و افزاش هوده لغایت 20 درصد خواهد شد.

استفاده از فناوری های موجود درگشت وزرع  نوین سبب شده تا امکان سودآوری بیشتری برای کشاورزان فراهم شده، جذابیت صنعت زارع نیز نتیجه را افزایش داده و این طور ابزارهایی در انتخاب شده کشت او کار جای  خواهد گرفت که می‌تواند با آنها در مساوی دشواری‌ها و چالش‌های پیش رو در آینده، ناچیز نیاورد.

 

انواع تراکتور ها

تراکتورهای بزرگ بسیار پرکاربرد بوده‌اند و اولین وسیله مورده استفاده در کشاورزی مدرن به حساب می‌آید. در عملیات‌های کشاورزی اهمیت بسزائی دارد و مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است.

مهمترین تجهیزات و ادوات‌کشاورزی هوشمند که همراه کشورهای توسعه یافته معتبر دنیا درایران ارائه شده اند با افزایش تنوع نوع ماشین آلات رقابت بین تولیدکنندگان به شکل فشرده است که به این صنعت کشاورزی دست زده اند از جمله :

  • تراکتورها
  • کمباین‌ها
  • ماشین پنبه پاک کن
  • هواگردهای مخصوص کشاورزی

برخی از تجهیزات و ادوات‌کشاورزی هوشمند دربازار تجهیزات وادوات کشاورزی درایران وسراسرجهان موجود است. بخشی از این تجهیزات به دلایلی در بازار وجود ندارد ولازم است که از فکر برای وارد کردن یا ساخت این نوع محصولات کمیاب کشاورزی شود .۶۰سال پیش تراکتور وارد بازار ادوات وتجهیزات کشاورزی شده است و استفاده ازاین محصولات و ماشین‌آلات در صنعت کشاورزی و باغبانی نقش بسیارمفیدی داشته و کشاورزان و باغبان‌ها در ایران به همراه داشته است.

شناخت ویژگی تراکتور ها

مهم ترین ویژگی استفاده تراکتور به شکل حمل کردن بارهای سخت و اضافی است .امروزه استفاده ازانواع تجهیزات و ادوات‌کشاورزی تنوع بسیاری دارد تراکتورهای مخصوص دراین زمینه ساخته شده است ومورد بهره وری قرار می‌گیرد.

دسته بندی  انواع تراکتور ها

در ایران وجهان نیز انواع تراکتور اختراع شده ودر شرکت ها به عنوان تجهیزات و ادوات‌کشاورزی و مورد استفاده قرار می‌گیرد که انواع زیر از آن جمله هستند:

  • تراکتور شاسی بلند
  • تراکتور زنجیری
  • تراکتور شخم‌زنی
  • تراکتور باغبانی

کمباین ها را بهتر بشناسیم 

کمباین اجزای تجهیزات و ادوات‌کشاورزی است. این ماشین خصوصیات چند کاره وگفت انگیز است که به جز درو کردن وجداکردن دانه از ساقه گیاه عملیات‌های دیگری برای محصولات کشاورزی مثل غلات نیز انجام می‌دهد. این نوع ادوات‌کشاورزی مدرن در آغاز از حیوانات اهلی جابه‌جا میشد بعد از سال پیشرفت موتورهای احتراقی ساخته شد و توانست برخی ازتجهیزات و ادوات کشاورزی را به صنعت کشاورزی اضافه کند ومیزان استفاده از این ماشین‌آلات افزایش یابد.

ماشین‌های کمباین دارای قطعات متفاوتی است که تنوع بسیاری دارد که هرکمباین شکل نوع قطعات‌ آن متنوع هست و بستگی به نوع آن دارد. کمباین برای کاهش هزینه های جانبی از قبیل نیروی انسانی بسیار کمک می‌کند و استفاده این‌ها برای کشاورزی بسیار در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند.

 

نقش ماشین پنبه پاک کن در صنعت تجهیزات و ادوات کشاورزی

ماشین پنبه پاک کن یک نوع از ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات ادوات مدرن به حساب می‌آید که باسرعت بسیار شگفت‌انگیز دانه پنبه را از الیاف آن جدا می‌سازد. نام این دستگاه کمباین کششی پنبه پاک کن نیز نامیده می‌شود. چون یکی از اجزای ماشین آلات، تجهیزات و ادوات‌کشاورزی که کمباین نام دارد است.

در زمان‌های گذشته به شکل دستی وسنتی ساخته شده وبه مرور زمان تغییر کرده و به شکل ماشین‌های سیار ساخته شده که در هرموقعیتی می‌تواند جابه‌جا شود.

تجهزات جمع آوری چغندر قند ومحصولات مشابه 

انواع دستگاه‌های برداشت چغندر قند مانند تجهیزات و ادوات‌کشاورزی مهم و حیاتی کشاورزی می‌باشند که در گروه ماشین آلات کشاورزی قرار دارند. میزان سرعت و کیفیت ادوات و تجهیزات مدرن کشاورزی افزایش چشمگیر داشته است. که موجب افزایش بسیار زیادی از انواع کمباین‌ها مصرف متفاوت ای داشته و تولید بسیار زیادی در بازار تولید تجهیزات و ادوات‌کشاورزی داشته است.

سایر تجهیزات وادوات ای که نیاز است تا بتواند آبرسانی، کوددهی و حفظ رطوبت و دمای محیط کشاورزی را به طور کامل وبه کنترل کند از جمله :

  • پمپ‌های آبرسانی
  • مخزن آب
  • مخزن کود
  • پمپ تزریق کود محلول
  • شیرهای برقی
  • پمپ آبرسانی

برای صرفه جویی در بعضی از سیستم های آبیاری به پمپ آب نیاز دارند، پمپ هسته اصلی بسیاری از سیستم های آبیاری درکشاورزی است ، در انتخاب پمپ آب مورد نیاز کشاورزی باید صحیح باشد و کارایی آن بهترین و کاملترین باشید.

کاربرد وجود مخزن آب در دسته بندی تجهیزات و ادوات کشاورزی 

یکی از تجهیزات ضروری کشاورزی مخازن آب کشاورزی برای راه اندازی سیستم آبیاری زمین‌ها وباغ‌های کشاورزی به شمار می‌آید. در این فرایند اصلی ترین موضوع تعیین و انتخاب نوع مناسب مخزن آب و حجم مناسب مخازن آب کشاورزی است. درصد حجم مورد نیاز مخزن یا تانکر آب کشاورزی بستگی به نوع گیاه میزان سنج آن و شرایط مختلفی بستگی داشته است.

تخمین بسیار کامل حجم میزان آب موجود در میزان سنج های فراوان و متغیر مشکل است. باید در کنار آن از آزمون‌ها و خطاها مقایسه دقیق کرد ولی با این وجود می‌توان یک براورد آغازین حساب کرد که بتوانیم برکاهش هزینه میزان آب موجود در مخزن و استخر یا تانکر زیره اب برای استفاده در کشاورزی را تخمین زده.

مخزن کودوخوصوصیات کاربردی آن

مخزن کود یکی از تجهیزات مهم درسیستم کنترل مرکزی به کار برده شده است. کار برد این تجهیزاتی که استفاده شده برای کوددهی و استفاده از کودهای محلول که با آب ترکیب شده این است استفاده می‌شود.

 

طریقه استفاده پمپ تزریق کود مایع 

برای وارد کردن کود مشابه تجهیزات‌ای است که برای تزریق مواد کنترل کننده استفاده می‌شود. راه‌های ورود استفاده از گاز کار با با کودها و کنترل کننده‌ها متفاوت است در صد باکتری‌ها و یا تنظیم بوده و باید توسط مخزن‌های تحت فشار قرار می‌گیرد. ابزار ورود کود های مشتمل بر دستگاه مقاوم فشار، ونتوری های ورود کود و پمپ‌های پیستونی است. در قسمت مکش پمپ می‌توان کود را به حالت محلول تبدیل کرد تا به سیستم وارد کند، در این فرایند امکان خطر خوردگی فلزات تشکیل دهنده پمپ را فراموش کرد.

موارد استفاده از شیر برقی ها 

شیر برقی‌ها برای بررسی جهت جریان عبور راه‌های متنوع از جمله آب به مورد استفاده قرار می‌گیرد. درسیستم‌های مختلف در ماشین آلات وتجهیزات‌کشاورزی از انواع شیرهای برقی به کار می‌رود. علت وجود زیاد تنوع شیرهای برقی باعث شده که خرید این این تجهیزات کمی سخت و پیچیده بیشتر چشم می‌خورد.

 

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x