آشنایی با ماشین های برداشت پنبه

آشنایی با ماشین های برداشت پنبه

تاریخچه تکامل ماشین های برداشت پنبه

اولین پنبه چین مکانیکی در سپتامبر سال ۱۸۵۰ به نام اس. اس رمبرتاو جی پرسکات از اهالی ممفیس تنسی به ثبت رسید. تا پایان قرن نوزدهم وسایل مکانیکی، بادی و الکتریکی زیادی به ثبت رسید. در ۱۶ جولای (ژوئیه) سال ۱۸۹۵، آگوست کمپبل د حق امتیاز سوزن پنبه چینی را دریافت کرد که اساس اصلی کار ماشین پنبه چین امروزی را به اثبات رساند. حدود سال ۱۹۳۲، جان و مک راست حق امتیاز پنبه چینی را دریافت کردند که از سوزنی صاف و مرطوب استفاده می کرد.

در ۲۸ مارچ (مارس) سال ۱۸۷۱ ماشینی برای جدا کردن تمام قسمت غوزه از گیاه، از طریق لخت کردن به ثبت رسید که توسط جان هرگز از اهالی نیوبرن در کارولینای شمالی اختراع شد. در سوم سپتامبر سال ۱۸۷۲ زی.بی. سیمز ” از اهالی بونهام در تگزاس امتیاز اختراع یک غوزه چین نوع انگشتی را دریافت کرد که از طریق شانه زدن، غوزه های پنبه را از بوته جدا می کرد. ماشینی که در ۲۷ ژانویه ۱۸۷۴ توسط دبلیو. اچ. پدریکا از اهالی ریچ موند در ایندیانا به ثبت رسید، اولین ماشینی بود که در آن از غلتک های دندانه دار برای جدا کردن غوزه های پنبه از ساقه ها استفاده می شد.

در دست قرار گرفتن غوزه چین های اسبی کششی تجارتی پنبه

از سال ۱۹۲۸ تا سال ۱۹۳۱ تعداد زیادی از غوزه چین های اسبی کششی تجارتی در دسترس قرار گرفت. در سال ۱۹۴۳، غوزه چین تراکتور – سوار دو ردیفه ای که به دو غلتک فولادی صاف مجهز بود عرضه شد. در سال ۱۹۴۴ شرکت دیر غوزه چین دو ردیفه ای را به بازار عرضه کرد که تنها به یک غلتک فولادی مجهز بود. در طول سال های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۳ حداقل هفت نوع غوزه چین تجارتی به بازار عرضه شد.

این تاریخچه مختصر نشان می دهد که دو نوع مشخص ماشین های برداشت پنبه وجود دارد که عبارتند از:

  1. غوزه چینه که تمام غوزه پنبه (به همراه وش را از بوته جدا می کند).
  2. پنبه چین که تنها وش پنبه را از غوزه های رسیده جدا می کند.

تاریخچه تکامل ماشین های برداشت پنبه

آشنایی با ماشین های غوزه چین پنبه

غوزه چین ها ماشین هایی هستند که با یکبار عبور تمام غوزه های باز شده و باز نشده را از ساقه های بوته پنبه می چینند. بنابراین چیدن غوزه ها تا زمان ریختن برگ های بوته پنبه،حتی پس از اولین یخبندان زمستانه به تعویق می افتد. از غوزه چین ها در مناطقی که دارای بوته های کوتاه هستند و همچنین در مناطقی که دارای عملکرد پایین محصول هستند استفاده می شود.

برای این که عمل غوزه چینی زودتر انجام شود می توان از مواد شیمیایی برای ریزش زودتر برگ ها استفاده نمود. برای مناطقی که در فصل برداشت دارای هوای خشک هستند و همچنین بوته هایی که دارای غوزه های مقاوم به طوفان می باشند، استفاده از غوزه چین ها با بیشترین موفقیت همراه است.

کندن غوزه های پنبه و لخت کردن پنبه چگونه انجام می گیرد؟

در غوزه چین، کندن غوزه های پنبه و لخت کردن بوته پنبه از طریق عبور اجباری بوته از ناحیه ای تنگ حاصل می شود، به طوری که غوزه های پنبه نتوانند از این ناحیه عبور کنند. غوزه های جدا شده از بوته در داخل ماشین جمع شده، بوته های لخت در ردیف های کشت باقی می مانند.

برای جدا ساختن غوزه ها، نیرویی به طرف بالا و جلو بر روی گیاه پنبه اعمال می شود. از آنجا که سیستم ریشه ای گیاه پنبه باید این نیرو را تحمل کند، بوته باید به طور محکم در ردیف کشت باقی بماند. غوزه چین ها معمولا براساس نوع وسیله ای که برای جدا کردن غوزه ها از ساقه های بوته پنبه به کار می رود تقسیم بندی می شوند.

دو نوع جدید غوزه چین ها عبارتند از:

  1.  غوزه چینهای دو غلتکی که به آنها غوزه چینهای برسی هم گفته می شود
  2.  غوزه چینهای انگشتی دار (غوزه چینهای نوع انگشتی)

 آشنایی با غوزه چین های دو غلتکی پنبه

عمدتا برای برداشت پنبه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که به صورت تک ردیفی کشت می شوند. در این نوع غوزه چین از دو غلتک استفاده می شود که حدود ۱۰۲۰ میلیمتر طول و ۱۵۰ میلیمتر قطر دارد و با زاویه ای در حدود ۳۰ درجه از سطح افقی قرار گرفته اند.

سطح غلتک ها به طور طولی با تعدادی برس شانه کن نایلونی پوشانده شده است که بین آن ها به طور یک در میان، پره های لاستیکی لخت کن قرار دارد. بعضی از غلتک ها با سرعتی حدود ۶۰۰ دور در دقیقه می چرخند، به طوری که سطوح مجاور هم، در کنار بوته، به طرف بالا حرکت می کنند.

توجه داشته باشید که جهت چرخش این غلتک ها مخالف جهت چرخش غلتک های ذرت کن در ماشین های ذرت چین است. فاصله بین غلتک های غوزه چین بسیار مهم است. فاصله کم بین غلتک ها (شدت عمل بیشتر منجر به کمترین اتلاف می شود، اما مواد خارجی همراه محصول (که بیشتر شامل ساقه های گیاه می باشد) افزایش می یابد. فاصله زیاد بین غلتک ها باعث تلف شدن غوزه های چیده نشده می گردد.

طرز کار غوزه چین های دو غلتکی پنبه

در موقع کار، ابتدا انگشتی های بلندکننده در جلو ماشین به زیر محصول می روند و شاخ و برگ ها و غوزه های خوابیده را از روی زمین بلند می کنند و همچنین غوزه های نزدیک سطح زمین را می چینند. انگشتی ها باید نسبت به طور تخت قرار گیرند و زاویه آن ها نسبت به زمین نباید بیشتر از ۵ تا ۱۰ درجه باشد. این انگشتی ها باید به اندازه کافی انعطاف پذیری داشته باشند تا بتوانند در برداشت گیاهان با شاخ و برگ های بزرگ مفید واقع شوند.

سپس بوته پنبه به جلو واحد غوزه چین هدایت می شود. با پیشروی ماشین، ساقه های سرپا از بین دو غلتک غوزه چین عبور می کنند. غوزه ها پس از جدا شدن از ساقه ها، توسط سطوح غلتک ها از ساقه ها دور شده، به طرف نقاله های هلیسی شکل کناری هدایت می شوند (توجه کنید که در کنار هر غلتک یک هلیس انتقال دهنده وجود دارد). غوزه ها توسط این  به بالابر منتقل می شوند.

قسمت زیرین محفظه هر هلیس انتقال دهنده شکاف دار است تا خاک و خاشاک از این شکاف ها عبور کرده، روی زمین بریزد. بالابر، غوزه ها را به داخل سبد مخصوص با تریلی پنبه منتقل می کند. غالبا از هوا برای بالابردن پنبه استفاده می شود. غوزه های سبز که سنگین تر از غوزه های رسیده هستند، از پنبه ها جدا می شوند و در جعبه مخصوص غوزه های سبز جمع می شوند یا روی زمین می ریزند.

طرز کار غوزه چین های دو غلتکی پنبه

انواع غوزه چین های دو غلتکی پنبه

غوزه چین های دو غلتکی معمولا از نوع دو ردیفه یا چهار ردیفه هستند. این غوزه چین ها ممکن است از نوع تراکتور – سوار  یا خودرو باشند. واحدهای غوزه چین (واحدهای لخت کن اکثر غوزه چین ها را می توان برای برداشت ردیف های با فاصله های مختلف تنظیم نمود.

بعضی از واحدهای چهار ردیفه را می توان غوزه چین های نوع انگشتی دار  در سال ۱۹۶۰ تکامل یافتند و از سال ۱۹۷۱ به بازار عرضه شدند.غوزه چین های انگشتی دار یا غوزه چینهای شانه کن ۲ ممکن است از نوع وسط – سوار، کششی یا خوردو باشند.

واحد غوزه چین دارای دندانه ها با انگشتی های بلندی برای جدا کردن غوزه های پنبه از ساقه ها است. طول انگشتی ها حدود 61 تا 91/2 سانتیمتر است و با زاویه ای حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه نسبت به سطح زمین قرار گرفته اند. غالبا از یک چرخ فلک انگشتی دار که در انتهای عقب انگشتی های جداکننده قرار گرفته است برای هدایت غوزه های جدا شده از قسمت انگشتی های جداکننده به طرف سیستم بالابر استفاده می شود.

در موقع کار، در حالی که غوزه چین به طرف جلو حرکت می کند، انگشتی های غوزه چین از میان ساقه های بوته پنبه عبور می کنند و آن ها را به طرف بالا شانه می زنند. تمام قسمت های بوته پنبه باید از میان فاصله کم بین انگشتی ها عبور کنند. از یک غوزه چین انگشتی دار عریض یکپارچه می توان برای برداشت ردیف های با فواصل مختلف یا برداشت کشت درهم استفاده نمود.

غوزه چین های انگشتی پنبه برای چه روش های برداشتی طراحی شده اند؟

گرچه اصولا غوزه چین های انگشتی دار برای برداشت ردیف های کم فاصله پنبه (ردیف های نزدیک هم پنبه) طراحی شده اند، اما از آن ها می توان در مناطق خشک با عملکرد پایین، برای برداشت ردیف های کشت تک ردیفه با فواصل مرسوم استفاده نمود.

دماغه های غوزه چین انگشتی دار از دماغه های نوع برسی ساده تر و ارزان ترند و نیاز به تعمیرات و نگهداری بسیار کمی دارند، اما تقریبا در شرایط نسبتا محدودتری کار می کنند. این دماغه ها در صورتی که بوته ها به طور کامل نریخته باشند یا بوته ها بزرگ و پر شاخ و برگ باشند، نمی توانند به خوبی در شرایط مرطوب یعنی شرایطی که غالبا در کشت آبی با ردیف های کم فاصله وجود دارد، کار کنند.

امروزه تقریبا تمام غوزه چین های انگشتی دار یکپارچه عریض از نوع خودرو هستند و دارای دماغه غوزه چین با عرض 3/91 متر می باشند. یکی از مدل ها، دماغه ای به عرض 1/93 متر دارد که مخصوص برداشت پنبه با عملکرد بالا است.

سیستم غوزه چین های برسی و غوزه چین های انگشتی دار پنبه

هر دو نوع غوزه چین (غوزه چین برسی و غوزه چین انگشتی دار) غالبا دارای سیستمی برای جدا کردن پنبه رسیده از غوزه های سبز نشکفته و سنگین تر می باشند که در آن از جریان هوای رو با بالا استفاده می شود. غوزه های رسیده توسط باد به مخزن سبدی شکل (سبد) حمل می شوند. غوزه های سبز که توسط جریان هوا منتقل می شوند، به داخل ظرفی می ریزند. غوزه های سبز داخل ظرف، در حاشیه انتهای زمین(حاشیه محل گردش ماشین که به آن سرزمین گفته می شود) تخلیه می شوند تا در صورت نیاز بعدا مورد استفاده قرار گیرند.

واحد جدا کننده از دو استوانه فولادی مجهز به دندانه های اره ای تشکیل شده است. در حالی که پنبه وارد جداکننده می شود، الیاف به دندانه های اره ای گیر می کنند. اره ها الیاف را به دور خود حمل کرده و به پنبه گیر ۳ دوار می رسانند. پنبه گیر دارای تعدادی برس است که الیاف را از اره ها جدا می کنند و آن ها را دوباره به داخل جریان هوا می رسانند.

جریان هوا الیاف را به داخل زنبیل الیاف هدایت می کند. خارها، چوب های کوچک و سایر مواد خارجی توسط شبکه های میله ای از پنبه جدا می شوند. این مواد توسط لوله تخیله کننده مواد خارجی به روی زمین ریخته می شوند.

سیستم غوزه چین های برسی و غوزه چین های انگشتی دار پنبه

عواملی که بر طرز کار غوزه چین ها اثر می گذارند

1.مشخصات گیاه در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

نتایج غوزه چینی های مختلف نشان داده است که نوع گیاه پنبه مناسب برای ماشین های غوزه چین، گیاهی است که ارتفاع آن کمتر از ۹۱/۴ سانتیمتر و شاخه های مولد میوه آن کوتاه، با طول بین ۳/ ۲۰ تا ۲۵/۴ سانتیمتر و از نوع مقاوم به باد و طوفان باشد.

2.ضخامت گیاه در ردیف کشت در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

بوته هایی که با فاصله کم و پر تعداد بر روی ردیف ها کشت شده اند دارای قطر کمتری هستند، شاخه های کوتاه تری دارند که فاصله شان از سطح زمین زیاد است و ارتفاع آن ها کمتر از ارتفاع بوته هایی است که با فاصله زیاد کشت شده اند. عملکرد غوزه چین در بوته هایی که نزدیک بهم کشت شده اند بهتر است. تعداد ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ بوته در هکتار به اندازه کافی باعث کندی رشد گیاه می شود تا در موقع برداشت پنبه به وسیل، غوزه چین تلفات  ماده ای را در مزرعه کاهش دهد.

3.روش های زراعی در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

وقتی که قرار است پنبه به وسیله غوزه چین برداشت شود، باید چند نوبت عملیات وجین و سله شکنی به وسیله پنجه غازی ها انجام گیرد و مقدار کمی خاک پای بوته ریخته شود. در آخرین نوبت عملیات وجین و سله شکنی، سطح خاک در اطراف بوته باید حدود 2/5 تا 5/1 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک در بین ردیف های کشت باشد.

این وضعیت باعث خواهد شد تا برگ ها و خاشاک توسط باد به طرف سطح پایین تر بین ردیف های کشت برده شوند. سطح مزرعه باید عاری از علف های هرز و علف باشد. تکه های علف که به همراه پنبه جمع آوری می شوند، به سختی قابل جدا شدن از پنبه می باشند و اگر به میزان بیش از حد با پنبه، همراه باشند موجب پایین آمدن کیفیت الیاف پنبه خواهند شد.

4.سیستم انتقال در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

سه روش منتقل کننده پنبه از واحد غوزه چین در غوزه چینها عبارتنداز:

  1.  غلتک های انگشتی دار ضربه زن.
  2.  هلیس ها.
  3.  هوا (باد).

از غلتک های انگشتی دار ضربه زن در غوزه چین های انگشتی دار استفاده می شود. در موقعی که پنبه ها از یک غلتک ضربه زن به غلتک ضربه زن دیگر منتقل می شوند، درصد زیادی از خاک و خاشاک به وسیله انگشتی های ضربه زن جدا می شود. سطح زیرین محفظه ای که غلتک ها در آن چرخش می کنند سوراخ دار و مشبک است.

بیشتر خاک و خاشاک در موقع انتقال پنبه ها از یک غلتک به غلتک دیگر، از این سوراخ ها عبور کرده، پایین می ریزند.نقاله های هلیسی مناسب غوزه چین های نوع غلتکی هستند، اما از آن ها در غوزه چین های انگشتی دار استفاده نمی شود.

در بعضی از ماشین های برداشت پنبه، از هوا برای بالا بردن و انتقال دادن پنبه های سبک به سبد پنبه استفاده می شود. سرعت جریان هوا را می توان طوری تنظیم نمود که غوزه های سبز از پنبه های سبک جدا شده، داخل جعبه ای جمع آوری شوند.

5.سرعت پیشروی در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

در سرعتهای زیاد پیشروی، با اشکال می توان تراکتور را به طوری هدایت نمود که فضای کم بین غلتکهای غوزه چین در تمام اوقات در یک راستا با ردیف کشت قرار گیرد. اگر عملکرد محصول بالا باشد، ممکن است حجم پنبه منتقل شده توسط نقاله ها به اندازه کافی نباشد. با غوزه چین های انگشتی دار می توان حداقل به اندازه یک دنده تراکتور نسبت به غوزه چین های نوع دو غلتکی سریعتر کار نمود، زیرا هدایت بسیار دقیق ماشین مورد نیاز نیست.

سرعت پیشروی در تاثیر گذاری غوزه چین های پنبه

آشنایی با ماشین های پنبه چین 

گرچه از غوزه چین برای برداشت محصول پنبه استفاده می شود، اما عمل پنبه چین آنقدر با عمل غوزه چین متفاوت است که این دو نوع ماشین به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرند.

پنبه چین مکانیکی عمل چیدن پنبه توسط دست را به اجرا در می آورد، به طوری که دسته های وش از غوزه های باز شده بوته پنبه جدا می شوند. غوزه های سبز و باز نشده بر روی ساقه های بوته باقی می مانند تا پس از رسیدن برداشت شوند. به این ترتیب، کشاورزان می توانند درصد بیشتری از پنبه تولید شده را برداشت کنند.

در مناطق با عملکرد بالا و در مناطقی که خطرات ناشی از بدی هوا موجب می گردد تا عمل برداشت پنبه هرچه زودتر انجام گیرد، برداشت پنبه در دو نوبت، یا بیشتر، روشی متداول است. فاصله بین دو نوبت برداشت معمولا بین ۴ تا ۶ هفته می باشد.

در مناطق آبی و مناطق با بارندگی زیاد که عملکرد محصول در آن مناطق بالا است، از پنبه چین ها با موفقیت استفاده می شود. محصول پنبه در این مناطق دارای الیافی بلند می باشد، غوزه های بوته پنبه از نوع باز هستند و ساقه های گیاه سریع رشد می کنند.

پنبه چین مکانیکی از چه واحد های عمل کننده تشکیل شده است؟

یک پنبه چین مکانیکی ضرورتا از واحدهای عمل کننده زیر تشکیل شده است:

  1. وسیله ای برای هدایت بوته های پنبه به قسمت پنبه چین و حمایت از بوته ها در موقعی که وش ها از غوزه ها جدا می شود.
  2. وسایلی برای بیرون آوردن پنبه از غوزه های باز شده.
  3. سیستم انتقال دهنده برای منتقل کردن پنبه های چیده شده.
  4. سبد یا مخزنی که پنبه های چیده شده در آن جمع آوری می شود.

اکثر پنبه چین های امروزی از نوع خودرو هستند، اما انواع تراکتور سوار نیز وجود دارند. ماشین های پنبه چین ممکن است از نوع یک ردیفه، دو ردیفه یا چهار ردیفه باشند. در بعضی از انواع دو ردیفه یا چهار ردیفه، واحدهای پنبه چین را می توان با توجه به فاصله بین ردیف های کشت تنظیم نمود.

یک پنبه چین مکانیکی باید بتواند با حداقل تلفات و بدون آسیب رساندن به الیاف پنبه، بوته یا غوزه های باز نشده، وش پنبه را جمع آوری کند. برای حصول اطمینان از به دست آمدن پنبه تمیز شده با کیفیت بالا، مواد برداشت شده باید دارای حداقل بری ساقه، پوست، علف های هرز و سایر مواد خارجی داخل الیاف باشد.

آشنایی با ماشین های پنبه چین 

 کاربرد سوزن ها (انگشتی ها) در ماشین های برداشت پنبه

برای گرفتن الیاف پنبه و بیرون کشیدن آن ها از داخل غوزه باز شده، از سوزن های چرخنده استفاده می شود. انواع جدید ماشین های پنبه چین دارای سوزن های مخروطی یا سوزن های مستقیم نازک هستند. سوزن ها ممکن است بر روی میله هایی حمل شوند که برسوزن مخروطی که دارای سه یا چهار ردیف دندانه های تراش داده شده است، به این منظور طراحی شده است که الیاف پنبه را به دور خود پیچیده، آن را از داخل غوزه ها بیرون آورد.

طرح مخروطی شکل سوزن باعث آسان تر جدا شدن پنبه از سوزن ها، پس از خروج از محفظه پنبه چین می شود. این سوزن ها عمدتا به منظور تمیز شدن از بقایای الیاف پنبه، خاک و صمغ، مرطوب می شوند.

سوزنهای مستقیم معمولا در واحدهای پنبه چین نوع تسمه زنجیری مورد استفاده قرار می گیرند. سطح سوزن های مستقیم ممکن است تا حدودی زبر شده، یا دارای دندانه های تراش داده شده باشد. به منظور بهتر چسبیدن الیاف پنبه به سوزن ها در موقع جدا شدن از غوزه، هر دو نوع سوزن مرطوب می شوند.

دلایل مرطوب کردن سوزن ماشین های برداشت پنبه

دو دلیل مهم برای مرطوب کردن هر دو نوع سوزن عبارتند از:

  1. کمک به ع پنبه چینی، زیرا پنبه به سطح فولاد مرطوب شده بهتر می چسبد.
  2.  سوزن تمیز نی داشته می شود. در موقع چیدن پنبه، ماده ای چسبناک از گیاه پنبه به سط سوزنها می چسبد که اگر انباشته شود، گرد و غبار و خاشاک را به خود می گیرد و در نتیجه مانع چیده شدن پنبه می شود.

اضافه کردن مقداری ماده مرطوب کننده (پاک کننده) به آب، میزان آب مصرفی مورد نیاز برای مرطوب کردن را کاهش می دهد و همزمان اثر آن را افزایش خواهد داد. یک سیستم مرطوب کننده سوزن برای هر واحد پنبه چین در نظر گرفته شده است و آب به اندازه یکسان و مورد نیاز برای هریک از سوزنها توزیع می شود.

عمل مرطوب کردن هر سوزن، درست قبل از ورود سوزن به منطقه ای که پنبه چیده می شود، توسط یک پوشش تمیزکننده لاستیکی مخصوص انجام می گیرد. هر سوزن معمولا از زیر پوشش تمیزکننده عبور می کند و شسته و تمیز می گردد.

دلایل مرطوب کردن سوزن ماشین های برداشت پنبه

جدا کردن پنبه از سوزن های پنبه چین

در ماشین های پنبه چینی که دارای سوزن های مخروطی هستند، وش پنبه توسط صفحات پنبه گیر دوار(در حالی که هر سوزن از زیر صفحه پنبه گیر مربوط به خود می گذرد) از سوزن ها جدا می شود. فاصله بین سطح سوزن و برجستگی های روی پنبه گیر باید بین 0/25 تا 0/75 میلیمتر باشد. درحالی که برجستگی پنبه گیر روی سطح سوزن به طرف نوک آن حرکت می کند، پنبه از سوزن جدا می شود.

عمل جدا شدن پنبه از سوزن های مستقیم نازک، با حرکت محوری سوز نها از محفظه تنک بین کفش های لخت کننده انجام می گیرد. در موقعی که پنبه از سوزن های مخروطی جدا می شود، این سوزن ها می چرخند، اما سوزن های مستقیم در موقع جدا شدن پنبه از آن ها، چرخش نمی کنند. 

انتقال و حمل پنبه های چیده شده

برای انتقال پنبه از قسمت پنبه گیر به سبد یا مخزن پنبه، از یک سیستم انتقال دهنده هوایی استفاده می شود. پنبه پس از جدا شدن از سوزن، از طریق یک مجرای تخلیه کننده، بر علیه شبکه تمیزکننده دریچه سبد وزیده می شود. این عمل موجب می شود تا مقداری از آشغال ها از وش پنبه جدا شود.

ماشین هایی که دو واحد پنبه چین دارند، دارای ۲ سیستم بالابر جداگانه (دو دمنده جداگانه) هستند تا عمل انتقال از هر واحد به طور یکنواخت تر انجام شود. ظرفیت سبد در پنبه چین های دو ردیفه معمولا 1/2 تا 1/6 تن است. از فشار دهنده های مکانیکی می توان برای فشردن پنبه ها و انبار کردن پنبه بیشتر در سبد استفاده نمود.

سبدها در ارتفاعی زیاد بر روی ماشین سوار شده اند و دارای اتصالات بلند کننده بلندی می باشند، به طوری که بتوانند پنبه ها را درون تریلی یا فشار دهنده ها بریزند. پس از این که سبدها پر شدند، توسط سیلندرهای هیدرولیکی بلند شده، کج می شوند و تخلیه می گردند. توجه: از آنجا که سبدها در ارتفاع زیاد قرار دارند، باید به دقت مواظب باشید تا در موقع کار با ماشین های برداشت پنبه از واژگون شدن آن ها جلوگیری به عمل آید.

ریزش برگ های پنبه چگونه صورت می گیرد؟

از مواد شیمیایی برای خشکاندن و ریزش برگ ها استفاده می شود. این عمل قبل از شروع برداشت انجام می گیرد. مواد شیمیایی را می توان به وسیله سمپاش های زمینی یا به وسیله هواپیماها یا هلیکوپترهای سمپاش بر روی بوته های پنبه پاشید.

برای اطلاع دقیق از موقع پاشیدن ماده شیمیایی و میزان ماده مصرفی، همیشه از دستورات شرکت سازنده ماده شیمیایی استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که کلیه سفارشات ایمنی برای استفاده از مواد شیمیایی و دور ریختن ظروف خالی را رعایت میکنید.

شناخت طرز کار ماشین های پنبه چین

قبل از شروع کار با ماشین های برداشت پنبه باید با دقت کتابچه راهنمای راننده را مطالعه کنید و از طرز کار و تنظیمات غوزه چین یا پنبه چین خود آگاه شوید. همچنین باید کلیه نکات ایمنی کتابچه راهنمای راننده را رعایت نمایید.

شناخت طرز کار ماشین های پنبه چین

برای عضویت در کانال تلگرام، اینستاگرام و آپارات پسته رفسنجان بر روی تصاویر زیر کلیک کنید:

 

 

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x