آیا پسته تازه همان پسته خام است؟ (تفاوت پسته تازه با پسته خام)

آیا پسته تازه همان پسته خام است؟ (تفاوت پسته تازه با پسته خام)

در بررسی تفاوت پسته تازه و پسته خام، باید گفت هر دو، پسته‌هایی هستند که بوداده نیستند؛ ولی باهم تفاوت‌هایی دارند. ‍‍‍‍

پسته تازه به پسته‌ای گفته می‌شود که تازه چیده شده، یک پوست نرم بر روی آن قرار دارد و مغز آن مرطوب است؛ پسته خام یا خشک، پسته‌ای است که پوست تازه آن جدا و مغز آن خشک شده است.

در ادامه تفاوت پسته تازه و خام را مفصل توضیح می‌دهیم.

پسته تازه یا تَر

به پسته‌هایی که تازه از درخت چیده شده و هنوز فرآوری نشده‌اند، پسته تازه یا پسته تَر می‌گویند. زمانی که محصول پسته به دست می‌آید، دارای یک پوسته بیرونی نرم و قرمزرنگ و یک پوسته داخلی سفت و کرم‌رنگ است.

تا وقتی‌که پوست بیرونی پسته جدا نشده، به آن تازه می‌گویند. مغز این پسته، بافت نرم و مرطوب و طعم کمی شیرین دارد.

نگهداری پسته تر با پسته خام کاملاً متفاوت است و چون پوست بیرونی آن نرم و لطیف است، در هوای آزاد تغییر رنگ داده و خراب می‌شود. برای اینکه پوست بیرون این پسته برای چند روز سالم و زیبا بماند، باید آن را در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

پسته تازه را نمی‌توان با آجیل‌های دیگر مخلوط کرد؛ ولی پذیرایی از مهمان با یک بشقاب از این پسته، می‌تواند او را شگفت‌زده کند.

طعم فوق‌العاده خوشمزه پسته تر، هر شخصی را مجذوب خودش می‌کند؛ یکی از غذاهای خوشمزه در فصل برداشت پسته، نان و پنیر و پسته تر است. پنیر در کنار این نوع پسته، طعم بی‌نظیری دارد که هر آدم عاقلی را دیوانه خودش می‌کند.

قیمت پسته

مشخصات پسته تازه

در ادامه به‌صورت مفصل خواهیم گفت که رنگ، طعم، بافت، اندازه، ارزش غذایی، میزان رطوبت و فواید سلامتی این پسته به چه شکل است.

رنگ

پوست بیرون این پسته، ترکیب زیبایی از سبز و قرمز است. رنگ پسته‌ای که به‌ خوبی رسیده باشد، قرمزتر است و پوست آن به‌راحتی جدا می‌شود.

اگر پوست بیرونی پسته‌ی تر را جدا کنید، به یک پوست استخوانی و سخت قهوه‌ای متمایل به کرم می‌رسید.

طعم

این پسته؛ طعمی کمی شیرین، آب‌دار، کره‌ای و عطر بی‌نظیری دارد.

بافت

مغز این پسته دارای بافت نرم، ترد و مرطوبی است که به‌راحتی جویده می‌شود. بر روی مغز پسته تر، یک پوسته خیلی نازک وجود دارد که هم به‌راحتی جدا می‌شود و هم اینکه می‌توان آن را خورد.

اندازه

پسته، آجیل نسبتاً کوچکی است که حدود 2 الی 3 سانتی‌متر طول و 1.5 سانتی‌متر عرض دارد که البته این مقدار در انواع پسته کله قوچی، اکبری، فندقی و… متفاوت است.

میزان رطوبت پسته تازه

پسته تر نسبت به پسته بوداده یا خشک‌شده رطوبت بیشتری دارد؛ به همین دلیل سریع فاسد می‌شود و باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند؛ تا تازگی خود را حفظ کنند.

ارزش غذایی

پسته منبع خوبی از چربی‌های سالم (اسیدهای چرب غیر اشباع)، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. آن‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی ویتامین B6، تیامین، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم هستند. علاوه بر این، پسته سرشار از آنتی‌اکسیدان هست که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل بیمارهای قلبی (تشکیل لخته خون و سکته قلبی) را کاهش دهد.

مشخصات پسته خام

پوست نرم و لطیف پسته خام یا خشک، جدا و مغز آن خشک شده است. این پسته را می‌توان هم با پوست سفت آن نگهداری کرد و هم بدون پوست. به‌طورکلی، منظور از پسته خام، پسته‌ای است که پوست سفت و استخوانی آن را جدا نکرده‌اند. وقتی پوست پسته‌ای که خام است را جدا می‌کنند، دیگر به آن پسته خام نمی‌گویند و به آن «مغز» می‌گویند.

پسته های خام را به صورت بو داده شده، شور شده و زعفرانی، به‌عنوان آجیل استفاده می‌کنند.

معمولاً پسته‌ای که بوداده نیست، به نسبت پسته بوداده، مصارف گسترده‌تری دارد؛ تنها جنبه مصرفی پسته بوداده، استفاده به‌عنوان آجیل است.

برخی از مشخصات کلی این پسته شامل موارد زیر است.

رنگ

پوست سخت پسته خام، کرم و یا زردرنگ است. رنگ مغز این پسته، بستگی به زمان برداشت محصول و نوع پسته دارد؛ در اوایل فصل نگ مغز آن سبز فسفری و اگر دیرتر برداشت شود، رنگ مغز متمایل به سبز تیره و زرد است.

پسته تازه

بافت

پسته‌ای که خام است در مقایسه با پسته تازه یا بوداده بافت سفت‌تری دارد. بافت این پسته به‌طور کامل خشک‌شده و اصلاً رطوبت ندارد.

طعم

طعم پسته خشک ملایم‌تر و کمتر از پسته بوداده است؛ آن‌ها طعم ملایم شیرین و آجیلی دارند.

زمان ماندگاری پسته خام

پسته‌ای که خام است را می‌توان در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک تا سه ماه نگهداری کرد. همچنین می‌توان آن‌ها را برای مدت بیشتری در یخچال یا فریزر نگه داشت.

موارد استفاده

پسته خشک را می‌توان به‌تنهایی به‌عنوان یک میان وعده میل کرد یا در غذاهای مختلف مانند؛ سالاد، گرانولا، بستنی و دسرها گنجانید. از دیگر موارد مصرف این نوع پسته، تزئین غذا نیز هست.

یادتان باشد که مشخصات پسته خشک بسته به نوع، شرایط رشد و روش‌های فرآوری ممکن است، متفاوت باشد. انتخاب پسته با کیفیت بالا و تازه برای داشتن بهترین طعم، بافت و فواید غذایی، ضروری است.

سخن پایانی

گاهی اوقات تصور می‌شود که منظور از پسته تازه، پسته‌ای است که کهنه نباشد؛ درصورتی‌که منظور این نیست. پسته  تازه یا تَر به پسته‌ای گفته می‌شود که تازه از درخت چیده شده و پوست بیرونی آن نرم و تازه است. این پسته ماندگاری زیادی ندارد و باید در جای خنک نگهداری شود؛ چون پوست بیرونی آن سریع خراب می‌شود.

و اما تفاوت پسته تازه و خام چیست؟

به پسته خام، پسته خشک نیز گفته می‌شود که ابتدا پوست تازه بیرونی آن را جدا کرده و سپس پسته را خشک می‌کنند.

از آنجایی‌که پسته‌ای که خام است را برای مدت طولانی‌تری می‌توان نگهداری کرد، مصارف آن نیز گسترش یافته است. از جمله موارد مصرف پسته خشک؛ تهیه انواع غذا، گرانولا، بستنی، تزئین غذا و… است.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x