عملیات پاییزه باغ های پسته

عملیات پاییزه باغ های پسته

مدیریت باغ های پسته در فصل پاییز شامل چه عملیاتی است؟

باغ های پسته در هر فصل عملیات زراعی و باغبانی مخصوص به خود را دارند و باید حتما در فصل خود این عملیات صورت گیرد تا درختان در سلامت کامل باشند. مدیریت پاییزه باغ های پسته شامل عملیات مختلفی است که عبارتند از:

  • محلول پاشی و مبازه با آفات
  • از بین بردن علف های هرز
  • کوددهی یا تغذیه درختان
  • کاشت نهال
  • عملیات آبیاری

نکته: اگر می خواهید بهترین کشاورزی پسته و درختانی شاداب و سالم داشته باشید باید عملیات زراعی و باغبانی مربوط به هر فصل را به خوبی و در زمان خود انجام دهید.

محلول پاشی و مبارزه با آفات درختان پسته در فصل پاییز

محلول پاشی درختان پسته در فصل پاییز پس از برداشت محصول به منظور حفظ جوانه های سال بعد بسیار تاثیر گذار می باشد، شما کشاورزان می توانید پس از برداشت محصول از محلول پاشی فروت ست روی، بر و ازت (محلول سگانه) برای پایداری و استحکام جوانه های سال بعد اقدام کنید. همچنین به دلیل این که دو هفته قبل از برداشت مبارزه ای جهت آفات صورت نمی گیرد، ممکن از پس از برداشت تعداد آفات بیشتر شده باشد که به این منظور احتیاج به محلول پاشی سولفور یا مبارزه شیمیایی مثل استامی پراید دارید.

با روئیت بیماری های قارچی در فصل پاییز می توانید از محلول پاشی بردوفیکس استفاده کنید و اگر سرمای زود رس درختان شما را تهدید می کند محلول پاشی اسید آمینه برای درختان مناسب بوده و توصیه می شود.

ویژگی تمامی کودهای محلول پاشی را در این قسمت مطالعه کنید!

محلول پاشی و مبارزه با آفات درختان پسته در فصل پاییز

مبارزه با علف های هرز در فصل پاییز

بعضی از علف های هرز در تابستان آبیاری شده و رشد می کنند اما در این فصل به دلیل وجود میوه به درخت نمی توان مبارزه مکانیکی با آن ها را انجام داد، بنابراین با برداشت محصول در فصل پاییز عملیات از بین بردن علف های هرز به صورت مکانیکی صورت می گیرد. بهترین راه از بین بردن علف های هرز به صورت مکانیکی می باشد زیرا علف کش ها از مواد شیمیایی خطرناکی ساخته می شوند که زندگی انسان ها، گیاهان و حیوانات را به خطر می اندازند.

نکته مهم در بحث رویش علف هرز خاک کاشت نهال می باشد، اگر در فصل پاییز کاشت نهال دارید باید خاکی را انتخاب کنید که بدون بذر علف هرز باشد، تا نهال شما به خوبی و بدون هیچ مزاحمتی رشد کند.

برای خرید انواع دستگاه های مکانیکی خاکورزی باغ های پسته به فروشگاه ما مراجعه کنید!

مبارزه با علف های هرز در فصل پاییز

آیا درختان پسته در فصل پاییز نیاز به تغذیه دارند؟

کوددهی به صورت خاکی:

درختان پسته در فصل خواب (پاییز یا زمستان) احتیاج به تغذیه یا کوددهی دارند، بهترین کود برای درختان، کودهای آلی نظیر کود گاوی و مرغی است. مصرف این کودها به صورت چالکود می باشد، ابتدا باید سرتاسر ردیف یا کرت یک چاله به عمق 40 تا 50 سانتیمتر نزدیک ریشه درختان حفر کنید سپس کود را داخل چاله ریخته و آن را با خاک چاله مخلوط نموده سپس چاله را پر کنید.

درختان پسته علاوه بر کود آلی احتیاج به کود شیمیایی هم دارند نظیر: ازت یا نیتروژن، آهن، مس، روی و منگنز. اکثر کشاورزان کودهای شیمایی را به صورت سرپاش استفاده می کنند که  این روش خوب بوده اما بهترین روش مصرف کودهای شیمیایی به همراه مصرف کودهای حیوانی به صورت چالکود است.

کوددهی به صورت محلول پاشی:

همان طور که در بالا گفته شد اولین مرحله تغذیه درختان پسته در اوایل پاییز به صورت محلول پاشی برای حفظ جوانه های سال بعد می باشد، اما زمانی محلول پاشی ما تاثیر دارد که ما قبلا از کودهای آلی و شیمیایی به صورت خاکی مصرف کرده باشیم در اینجا می توانیم کودهای محلول پاشی را به عنوان مکمل استفاده کنیم.

این نکته را به یاد داشته باشید اگر کوددهی یا تغذیه درختان پسته به صورت خاکی صورت نگیرد، عملیات محلول پاشی شما هیچ تاثیری ندارد. بنابراین در فصل خواب (پاییز و یا زمستان) از کودهای آلی و شیمیایی به صورت خاکی (چالکود) مصرف نموده و در اوایل پاییز از کودهای محلول پاشی به عنوان مکمل و حفظ جوانه های سال بعد استفاده کنید.

می توانید اکثر کودهای مناسب درختان پسته را از فروشگاه ما خریداری کنید!

آیا درختان پسته در فصل پاییز نیاز به تغذیه دارند؟

کاشت نهال پسته در فصل پاییز

زمان کاشت نهال پسته در اوایل پاییز و یا اوایل بهار است، اما بهترین زمان کاشت این نهال در اوایل پاییز قبل از سرد شدن هوا می باشد. در کل دو نمونه نهال پسته داریم: نهال پسته بذری و نهال پسته هیبریدی. نهال پسته بذری همانطور که از اسمش پیداس از طریق بذر (بذر بادامی زرندی) تولید می شود اما نهال پسته هیبردی از طریق کشت بافت بدست می آید.

تفاوت نهال پسته بذری با نهال پسته هیبریدی

نهال پسته بذری نهال پسته هیبریدی
پیوند به تمامی ارقام پسته رشد بسیار سریع نسبت به نهال بذری
3 تا 4 سال پس از کاشت می توان آن را پیوند زد 1 سال پس از کاشت می توان آن را پیوند زد
مقرون به صرفه از نظر اقتصادی قیمت بالایی نسبت به نهال بذری دارد.
مقاوم در مقابل آب شور نسبت به نهال بذری در مقابل آفات و بیماری ها مقاوم تر است.

روش کاشت نهال پسته بذری و هیبریدی یکسان است، برای کاشت باید گودال هایی به عمق 50 تا 80 سانتیمتر حفر کنید، سه کیلوگرم کود دامی پوسیده داخل هر گودال بریزید، نهال را در گودال قرار داده و چاله را پرکنید. در هنگام کاشت نهال توجه داشته باشید که فاصله هر نهال در طول 3 متر و در عرض 6 متر باشد.

برای خرید انواع نهال پسته به فروشگاه ما مراجعه کنید!

کاشت نهال پسته در فصل پاییز

آبیاری پاییزه درختان پسته

به دلیل این که درختان پسته پس از برداشت هنوز بیدار هستند بنابراین یک نوبت آبیاری بلافاصله بعد از برداشت (فصل پاییز) جهت حفظ جوانه های سال بعد توصیه می شود. بهترین فصل نمونه برداری و آزمایش جهت شوری خاک (EC) فصل پاییز مخصوصا آبان ماه می باشد. چنانچه با آزمایش خاک متوجه شوری خاک شدید، یک نوبت آبیاری در آذر ماه زمان مناسبی برای آبشویی نمک های تجمع یافته می باشد.

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x