7تا از بهترین گل های خوشبو برای باغچه

7تا از بهترین گل های خوشبو برای باغچه

کاشت گل های خوشبو برای باغچه

چه چیزی می تواند آرامش بخش تر از کاشت گل های خوشبو برای باغچه شما باشد. گل هایی که از عطر آن ها روحتان سرمست می شود و انرژی لازم را برای داشتن یک روز خوب را در شما به وجود می آورند.

عطر این گل های خوشبو برای باغچه ها می تواند به دلیل وجود اسانس های روغنی در برگ ها، شاخه ها و گل ها باشد و گیاه برای جلوگیری از تبخیر آب این اسانس ها را درون خود تولید می کند.

معرفی گل های خوشبو برای باغچه

برای داشتن یک بهشت کوچک در گوشه خانه خود ما را تا پایان این مقاله دنبال کنید.

گل رز

گل رز، بومی مناطق نیمکره شمالی است و در حالت کلی به صورت گلدانی، بریدنی و باغچه ای کاربرد دارد. به خصوص ارقام نوین آن که مخصوص کاشت در باغچه هستند. میوه گل رز به Hip معروف است که به رنگ های زرد تا قرمز یافت می شود.

اعتبار گل های رز به عطر دلپذیر آن است که در بعضی از ارقام نوین ژن عطری آن حذف شده است. گل های رز باغچه-گلدانی جزو گروه های مهم تجاری محسوب می شود که از گیاهان ریشه برهنه تولید می شوند و به دلیل مقاومت بالای این گل در برابر بیماری ها و سازگاری بالا با محیط در دسته رزهای باغچه ای قرار گرفته اند.

تکثیر گل رز

برای تکثیر ارقام مختلف گل رز از روش های کشت بافت، بهنژادی و بذر استفاده می شود. اما برای تکثیر رز از نوع باغچه ای از روش کوپیوندی استفاده می شود و یا اینکه از گونه های دیگر پایه قلمه تهیه می کنند. به این صورت که قلمه‌ها را در پاییز تهیه کرده و بعد از ریشه زایی در فصل بهار پیوند میزنند.

گل رز

گل داوودی

گل داوودی یک گل بریدنی، گلدانی و باغچه ای است که به روش بذر و قلمه افزایش می یابد. رقم باغچه ای این گل، گیاهی زود گل و روز کوتاه اختیاری است. این گل توانایی گلدهی در روزهای بلند را نیز دارد اما سرعت گلدهی در آن کاهش می یابد.

برای کاشت گل داوودی در اواخر بهار قلمه های تهیه شده را در محل اصلی بکارید و زمانی که ارتفاع شاخسار ها به ۸ الی ۱۳ سانتی متر رسید در اواسط تابستان تیمار حذف جوانه های جانبی را اجرا کنید. این تیمار برای کنترل ارتفاع بوته و شمار گل ها انجام می شود در بعضی از مواقع ممکن است این تیمار در اوایل بهار نیز انجام شود. در صورت عدم انجام تیمار حذف جوانه های جانبی بوته گل داوودی حجیم و کم گل می شود.

گل داوودی

گل ادریسی

گل ادریسی یک گل چند ساله است که در عید پاک و روز مادر از فروش زیادی برخوردار است. این گل در رنگ های سفید، صورتی، قرمز و آبی تولید می شود. این گل شامل دو گروه است.

  • گروه اول دارای گل آذین های گرد و بزرگ است که بیشتر کاربرد گلدانی دارند.
  • گروه دوم دارای گل آذین های تخت است که مناسب کاشت در باغچه و فضای سبز است.

برای کاشت گل ادریسی ابتدا باید در فصل بهار قلمه ها را ریشه دار کرد. سپس در فصل تابستان اقدام به کاشت آن نمود. این گل در فصل پاییز همراه با خنک شدن هوا و کوتاه شدن روزها شروع به گلدهی می کند. دقت داشته باشید این گل برای گلدهی حداقل به دو برگ بالغ نیاز دارد. گل ادریسی یک گیاه حساس به خشکی است بنابراین نیازمند آب فراوان است.

گل ادریسی

گل اطلسی

گیاه گل اطلسی یک گل مناسب برای کاشت در حاشیه ها و بر روی تپه ها است. این گل که از تنوع رنگی و شکلی بالایی برخوردار است و همچنین دارای یک عطر بسیار ملایم و خوشبویی در هنگام شب می باشد توسط حشرات گرده افشانی می کند و عواملی مانند نور، دما و طول روز در گلدهی آن تاثیر به سزایی دارند.

گل اطلسی با بیشتر محیط کشت ها سازگار است بنابراین شما می توانید آن را در محیط کشت های مختلف پرورش دهید. اطلسی یک گیاه حساس به کمبود آهن در دمای پایین و اتیلن است پس بهتر است با دقت بیشتری از آن محافظت شود.

گل اطلسی

گل لاله واژگون

گل لاله واژگون بومی ایران است که دارای گونه های معروف به نام اشک مریم است. این گونه دارای گلچه های آویزان به رنگهای زرد، سفید، نارنجی و قرمز بوده که یک گل مناسب برای کاشت در باغچه محسوب می شود. اشک مریم در ایران از دو نوع گل برخوردار است: مریم گل درشت و مریم رشتی.

  1. گل مریم رشتی دارای گل های کوچک با عطر کمتر و به رنگ کرم است.
  2. گل مریم گل درشت دارای یک سنبلی سفید رنگ به ارتفاع ۹۰ سانتیمتر با عطر بسیار خوشبو است.

این گل گیاهی تابستان گل می باشد که توسط بذر، سوخک و ریز افزایی افزایش می یابد. در روش تکثیر توسط سوخک باید ۲ الی ۳ سال منتظر بمانید و اگر در این مدت سوخک ها تولید گل کردند، گل های تولید شده را قطع کنید تا ذخیره سوخک به حد نصاب برای گلدهی برسد.

گل لاله واژگون

گل نرگس شیرازی

گل نرگس دارای دو گونه معروف نرگس هلندی و نرگس شیرازی است. گونه دوم این گل (نرگس شیرازی) به صورت باغچه ای کشت می شود.

گل نرگس شیرازی به صورت کیلویی از باغداران خریداری می شود و سپس به صورت دسته ای فروخته می شود. ارتفاع بوته در این گل به ۱۵ الی ۴۵ سانتی متر می رسد. این گیاه دارای گل هایی با سه گلبرگ و سه کاسبرگ است.

مراحل رشدی گل نرگس شیرازی

سوخ های گل انگیزی شده را در فصل پاییز داخل خاک بکارید، سپس بعد از گلدهی در همین فصل صبر کنید تا ذخایر غذایی سوخ ها توسط برگ ها تامین شود. در این مرحله می توانید از کود هایی که دارای ازت کم و پتاسیم مناسب هستند استفاده کنید.

با طی کردن مراحل بالا، سوخت ها را برای گل انگیزی در سال های بد آماده کرده اید زیرا زمان گل انگیزی نرگس شیرازی فصل تابستان است. در این مدت می توانید سوخ ها را در انباری با دمای ۲۵ درجه سلسیوس در یک محیط خشک و دارای تهویه مناسب تا زمان کاشت نگهداری کنید.

گل نرگس شیرازی

گل ژربرا

دورگه گیری در گل ژربرا بسیار انجام می شود به طوری که بیشتر گل های تجاری حاصل دورگه گیری در آن است. این گل یک گیاه همیشه سبز همراه با برگ های کشیده و گلهای درشت در رنگ های صورتی، نارنجی، قرمز و زرد است.

از نظر نورگاه، روز خنثی بوده ولی در روزهای کوتاه از سرعت گلدهی خوبی برخوردار است. این گیاه برای رشد سریع و بهتر نهال ها و گلدهی نیازمند شدت نور زیادی است، بنابراین توصیه می شود در فصل پاییز و زمستان از کود های تکمیلی استفاده شود و برای افزایش گلدهی و همچنین ایجاد یکنواختی در گلدهی از جیبرلیک اسید به صورت محلول پاشی استفاده شود.

گل ژربرا

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x