نحوه تشخیص پسته آبخندان

نحوه تشخیص پسته آبخندان

پسته آب خندان چیست؟

شاید برای شما تا به حال پیش آمده باشد که هنگام خرید پسته با چند نمونه پسته روبرو می شوید که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند ولی از لحاظ قیمت متفاوت هستند. این تفاوت قیمت برای چیست؟ آیا از لحاظ طعم و مزه یکسان هستند؟ جواب شما این است به شما پسته آب خندان و مکانیک خندان فروخته شده که در صورت فرآوری غیر اصولی، می تواند بسیار خطرناک و سرطانزا باشد.

هنگام خرید پسته یکی از اصلی ترین معیار های ما برای خرید پسته خندان بودن آن است. از آنجا که پسته ایران در جهان و در بازار های بین الملل نیز به پسته خندان معروف است، این موضوع نشان دهنده این است که در خارج از کشور نیز پسته خندان طرفداران زیادی دارد.

البته این دلیل نمی شود که بگوییم هر پسته ای که خندان است دارای کیفیت مطلوب و خوب است. موارد مهمی در تعیین کیفیت پسته ایرانی وجود دارد. مواردی از قبیل: نوع و گونه پسته، تازگی پسته، نحوه بو دادن و برشته کردن پسته، ارگانیک و غیرارگانیک بودن، نوع و میزان سم و کود بکار رفته در تولید آن و نوع و نحوه خشک کردن پسته و مواردی دیگر از این قبیل مرغوبیت پسته ایرانی را تعیین می نماید.

ما در این مقاله سعی داریم این موضوع را بیان کنیم که  این امکان وجود دارد پسته را به روش های مکانیکی،غیر استاندارد و غیر بهداشتی نیز می توان خندان کرد.

پسته آب خندان چیست؟

یکی از رایج ترین روش های خندان کردن پسته، آب خندان کردن آن است. در این روش پسته دهن بست را در داخل استخر یا ظرف بزرگی مخصوص که دارای آب سرد(در حدود ۴ درجه است) قرار می دهند. پسته های به اصطلاح دهان بست چند ساعتی در آب سرد می مانند و سپس آن را از آب سرد خارج نموده و در مقابل هیتر های که باد گرم تولید می کنند قرار داده تا پسته خشک شود.

در اثر اختلاف دمای زیاد، پوست پسته در اثر شوک ایجاد شده از طرف دهانه پسته شروع به باز شدن میکند و به به صورت مصنوعی خندان می شود.

در فرآیند آب خندان شدن پسته به دلیل نفوذ آب عمدتا کثیف و غیر بهداشتی به زیر پوست مستحکم پسته، بستر مناسبی برای رشد و نمو انواع کپک ها ( کپک مولد آفلاتوکسین: سمی خطرناک و سرطان زا)، باکتری و میکروب ایجاد می کند.

همچنین با قرار گرفتن پسته در دمای کم و سپس زیاد موجب کاهش کیفیت، طعم، تازگی و طراوت پسته می شود و بعضی فروشندگان پسته برای از بین بردن این ویژگی های منفی اقدام به بو دادن و شور کردن پسته می کنند.

تشخیص پسته آب خندان از معمولی، در زمانی که پسته خام است راحتتر صورت میگیرد ولی در بعضی از فروشگاه های غیر معتبر و دستفروشی ها اقدام به بو دادن پسته میکنند که کار تشخیص پسته آب خندان را سخت می کند و این افراد سودجو پسته را با قیمت کمتر به مردم  ارائه می دهند و پسته ایران را که از لحاظ کیفیت در جهان حرف اول را می زند تبدیل به یک کپسول پر از میکروب و قارچ می کنند.

تشخیص پسته آب خندان با پسته معمولی؟

روش اول

در این روش یک دانه پسته را انتخاب کنید و با فشار دست خود، سعی کنید دو پوست سفید و محکم پسته را بهم برسانید و به طوری که دهانه پسته با هم چفت شود و مغز پسته بین دو پوست پسته پنهان شود.

اگر این کار را انجام دادید ولی به دلیل بزرگی مغز پسته موفق به بستن پسته نشده اید، پسته ای که خریدید دارای کیفیت مطلوب است ولی اگر شما موفق شدید با فشار، دهان پسته خندان را ببندید و به دلیل کوچکی مغز پسته، مغز در بین دو پوست پنهان شد باید بگوییم به شما پسته بی کیفیت فروخته شده که نه تنها پول شما از دست می رود ممکن است سلامت شما را به خطر بیاندازد، پس به شما توصیه می کنیم گول ظاهر و قیمت کم پسته را نخورید.

روش دوم

در این روش با بو کردن پسته به کیفیت آن پی می بریم از آنجایی که پسته آب خندان با آب و رطوبت سر و کار داشته و سپس سریعا خشک شده دارای بوی خاص  و کهنگی هستند ولی بعضی فروشندگان سود جو با بو دادن پسته و اضافه کردن جوهر لیمو و نمک این نقیصه را نیز پنهان می کنند.

پس اگر شما می خواهید با خیال راحت پسته بو داده بخورید بهتر است پسته خام را تهیه کنید و سپس خود در خانه اقدام به بو دادن پسته بکنید.

طرز تهیه پسته بو داده تند،معجون پسته و پسته آویشن + فیلم

روش سوم

در این روش به صدای پسته باید توجه کنید، هنگام خرید پسته خام یه مشت از پسته را به صورت تصادفی انتخاب کنید و نزدیک گوش خود برده و تکان دهید اگر صدای ترق و تروق پسته زیاد و مشهود بود نشان دهنده کوچک بودن مغز پسته و اینکه پسته آب خندان است و از کیفیت پایینی برخوردار است.برای پسته شور شده نیز این روش جواب میدهد در صورتی که هنگام شور کردن پسته به آن نشاسته اضافه نشده باشد.

اگر نشاسته به پوسته اضافه شود مغز پسته به پوسته چسبیده و صدای پسته دیگر قابل شنیدن نیست پس کار سخت می شود. هنگام خرید پسته شور شده به این نکته توجه کنید که مغز پسته به پوست استخوانی پسته نچسبیده باشد.

نمایشگر ویدیو

چرا پسته آب خندان خطرناک است؟

کسانی که پسته به اصطلاح دهن بست را را با روش مکانیکی خندان می کنند و پسته را با کیفیت پایین را با قیمت پایین تر نیز به مردم می دهند  به وضوح سلامت افراد جامعه را بخطر می اندازند.

بسیاری از افراد فرصت طلب با استفاده از عدم آگاهی مشتریان پسته آب خندان را به همراه پسته مرغوب به مشتریان فروخته و سودی کاذب کسب می کنند و خریداران پسته که به خیال خود پسته مرغوب را با قیمت مناسب دریافت کرده اند هم دچار زیان مالی می شوند و هم ممکن است آسیب جبران ناپذیری به سلامتی خود بزنند.

چرا پسته آب خندان خطرناک است؟

سم آفلاتوکسین چیست؟

آفلاتوکسین‌ها (Aflatoxin) جزو یکی از سمهای مهلک می باشد که از بعضی از کپک ها بوجود می آید.در واقع سم آفلاتوکسین جزو قارچ های آسپرژیلوس مثل آسپرژیلوس فلاووس(Aspergillus flavus)، آسپرژیلوس پارازیتیکوس (A.parasiticus) و آسپرژیلوس نومیوس (A. nomius) می باشد.

قارچ های را که نام بردیم بیشتر بر روی بر روی بادام زمینی،گندم و از جمله پسته رشد پیدا می کنند. آفلاتوکسین‌ها از راه های متفاوت و زیادی می تواند بر روی بدن موجود زنده تأثیر بگذارد مثلا این قارچ ها با رشد در مواد غذایی از جمله: تخم مرغ، شیر، پسته و اکثر خشکبار می توانند انسان و سایر موجودات زنده را  مسموم کند و همانطور که گفته شد این سم احتمال بروز سرطان بر روی بدن را افزایش می دهد.

در اکثر کشور های پیشرفته دنیا برای مواد غذایی استاندارد های برای مبارزه با این سم تعیین کرده اند بعنوان مثالبرای هر ماده غذایی حداکثر سقفی برای وجود این سم در غذا ها مشخص کرده اند که نباید از میزان خاصی تجاوز کند.

همانطور که گفتیم اگر قارچ مولد سم آفلاتوکسین بر روی غذای دام و یا طیور و یا خشکبار از جمله پسته رشد کند می توان عامل خطرناکی برای سلامت انسان باشد. در واقع می توان گفت این سم بر روی تمام موجودات زنده تأثیر گذار است.آفلاتوکسین ها را می توان از عوامل زمینه ساز سرطان معده و کبد دانست.

از علایم آلوده شده و تأثیر گذاری سم آفلاتوکسین می توان به تب، درد عضلانی و بی‌اشتهایی اشاره کرد که بعد منجر به استفراغ، درد شکم و هپاتیت می شود. غلظت ۱۰ میکروگرم بر کیلوگرم از سم آفلاتوکسین  می تواند اثر خطرناکی بر کبد داشته باشد اگر در داخل مواد غذایی شما سم آفلاتوکسین باشد و بصورت مداوم از این مواد غذایی مسموم  استفاده کنید تأثیرات زیان باری بر بدن شما خواهد گذاشت.

مثل:بیماری های حاد کبدی مثل تغییرات چربی، مشکلات ریوی،درد عضلانی، کما، تشنج و مرگ. آفلاتوکسین B1 که یکی از انواع آفلاتوکسین ها است و یکی مهم ترین عوامل سرطان‌زا است.

روش تشخیص پسته آب خندان از پسته مرغوب

تشخیص اینکه پسته آب خندان است یا خیر فقط توسط متخصصین آجیل و خشکبار میسر می باشد و تهیه آجیل مورد نیاز از دستفروش ها و فروشگاههای غیر معتبر با قیمتهای پایین به راحتی خانواده ها را در معرض انواع آلودگیهای ناشی از این گونه پسته ها قرار میدهد و معجزه بزرگی بنام پسته ایرانی با آن همه خواص و ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل به منبعی برای نشر انواع امراض خطرناک می گردد.

البته بدیهی است که صرف خندان بودن نمیتواند کیفیت پسته را تضمین نماید. مواردی از قبیل، نوع و گونه پسته، تازگی، نحوه بو دادن و برشته کردن پسته، ارگانیک و غیرارگانیک بودن، نوع و میزان سم و کود بکار رفته در تولید آن و نوع و نحوه خشک کردن پسته و مواردی دیگر از این قبیل مرغوبیت پسته ایرانی را تعیین می نماید.

نکته ای که در این مقاله سعی در تبیین و روشن نمودن آن داریم، این است که متاسفانه پسته را میشود به روشهایی غیر طبیعی و نامناسب از لحاظ بهداشتی، به پسته خندان تبدیل کرد.

برای تشخیص پسته آب خندان (مکانیک خندان):

۱- مشورت با افراد متخصص و خبره در زمینه پسته.

۲- خرید پسته از افراد یا فروشگاه های مطمئن.

پسته خوب خریدن قلق‌های خاصی دارد که مهم‌ترینش همان پسته خام است. اگر پسته خام بماند بوی کهنگی و شکل آن جلب‌توجه می‌کند بنابراین همه پسته‌های خام با کیفیت واقعی به خریدار عرضه می‌شوند برای همین اگر پول خوبی می‌دهید بهتر است پسته خام بخرید چون پسته خام با کیفیت برداشت همان سال است. اما اگر به هر دلیلی به خریدن پسته خام علاقه ندارید باید به دنبال شنیدن صدای پسته باشید.

برای خریدن هر پسته یک مشت از آن را در دست‌تان بگیرید و نزدیک گوش‌تان تکان دهید اگر صدای ترق و تروق مغز پسته‌ها زیاد بود یعنی مغز در پوسته پسته صدای زیادی ایجاد می‌کرد باید بدانید که پسته آب خندان به دست‌تان داده‌اند.

اما برخی از فروشندگان پسته از این هم پا را فراتر می‌گذارند و هنگام بو دادن به همراه جوهر لیمو و نمک کمی هم نشاسته قاطی مواد می‌کنند و بدین‌ترتیب مغز پسته‌های آب خندان به پوسته می‌چسبد و در هنگام تکان دادن صدایی از آن بیرون نمی‌آید.

روش تشخیص پسته آب خندان از پسته مرغوب

پسته های قرصی چیست؟

پسته‌هایی هم هستند که ظاهر خوبی دارند و حتی طعم‌شان به دلیل بو دادن و آغشته شدن به نمک خوب است اما ممکن است این پسته‌ها پسته قرصی باشند. پسته‌های قرصی پسته‌هایی هستند که به دلیل جلوگیری از کرم خوردگی و فساد در کیسه‌ها ریخته شده و بعد در معرض دو قرصی قرار می‌گیرند که اول لای نایلون پیچیده شده‌اند و بعد هم لای روزنامه قرار گرفته‌اند و آخر سر این بسته‌ها را میان کیسه‌های پسته در بسته می‌گذارند.

پسته‌های قرصی سه ماه خوب می‌مانند و هیچ خبری از کرم خوردگی در آنها نیست و تنها برای رفع بوی ناشی از قرص‌ها با نمک بو داده می‌شوند. واقعیت آن است که خریدن پسته برای آنها که در بازار خشکبار هم هستند خرید سختی به حساب می‌آید و تجربه لازم دارد برای همین بهتر است قبل از شلوغی بازار و خرید‌های لحظه آخری به سراغ خریدن پسته بروید تا فرصت داشته باشید از میان ده‌ها نمونه، پسته بهتری را انتخاب کنید اما ساده‌ترین روش برای خریدار بی‌تجربه خریدن پسته خام است که تکلیف مزه، رنگ و شکلش روشن است.

پسته آب خندان چیست؟

یکی از اصلی ترین معیارهای ما برای انتخاب پسته مناسب، خندان بودن آن است. اینکه پسته ایرانی مرغوب را با دهان باز و خندانش میشناسند، موید این مطلب است که در سایر نقاط دنیا نیز پسته خندان نماد ظاهری پسته خوب و با کیفیت است.

البته بدیهی است که صرف خندان بودن نمیتواند کیفیت پسته را تضمین نماید. مواردی از قبیل، نوع و گونه پسته، تازگی، نحوه بو دادن و برشته کردن پسته، ارگانیک و غیرارگانیک بودن، نوع و میزان سم و کود بکار رفته در تولید آن و نوع و نحوه خشک کردن پسته و مواردی دیگر از این قبیل مرغوبیت پسته ایرانی را تعیین می نماید

نکته ای که در این مقاله سعی در تبیین و روشن نمودن آن داریم، این است که متاسفانه پسته را میشود به روشهایی غیر طبیعی و نامناسب از لحاظ بهداشتی، به پسته خندان تبدیل کرد.

معمول ترین این روشها تولید پسته آب خندان یا آب خندون است.

پسته آب خندان پسته ایست که از باز کردن دهان پسته های در بسته به روشی که گفته خواهد شد بدست می آید. در این روش پسته های دهان بسته را داخل حوضچه و یا استخر آب سرد در حد ۴ درجه و کمتر می اندازند.

چند ساعتی که پسته ها در این دما ماندند و کاملا سرد شدند، آنها را از حوضچه خارج نموده و بلافاصله در معرض باد و هوای داغ که توسط هیتر های کوچک و با بزرگ تولید میشود قرار میدهند

در اثر اختلاف دمای ناگهانی پسته ها از طرف دهان شروع به ترکیدن و باز شدن می نمایند. و پسته ای ظاهرا خندان تولید میگردد

این اقدام به دلیل نفوذ آب موجود و اغلب کثیف به زیر پوست سخت پسته و ماندگاری آن موجب ایجاد محیط مناسب جهت رشد و نمو انواع باکتریها و کپک های مضر و خطرناک می گردد.

همچنین این اقدام به جهت قرار گرفتن پسته در معرض باد گرم، موجب کاهش شدید کیفیت آن از لحاظ طعم و مزه و کیفیت میگردد که معمولا این گونه پسته ها به روشهای گوناگون طعم داده شده و شور می گردند تا این جنبه منفی کمتر مشخص باشد.

تشخیص اینکه پسته آب خندان است یا خیر فقط توسط متخصصین آجیل و خشکبار میسر می باشد و تهیه آجیل مورد نیاز از دستفروش ها و فروشگاههای غیر معتبر با قیمتهای پایین به راحتی خانواده ها را در معرض انواع آلودگیهای ناشی از این گونه پسته ها قرار میدهد و معجزه بزرگی بنام پسته ایرانی با آن همه خواص و ویژگیهای منحصر به فرد تبدیل به منبعی برای نشر انواع امراض خطرناک می گردد.

پسته آب خندان چیست؟

تفاوت پسته آب خندان با پسته معمولی؟

برای تشخیص پسته خندان یک‌دانه از پسته را بردارید و سعی کنید با فشار دادن دو طرف پوسته استخوانی شکاف پسته را ببندید و مغز پسته را در بین دو پوسته پنهان کنید. اگر موفق نشدید و مغز پسته همچنان به دلیل بزرگ بودن دیده شد، نتیجه می‌گیریم که این نوع پسته باکیفیت است.

ولی اگر با فشار دادن دو پوسته استخوانی شکاف پسته بسته شد و مغز پسته در بین دو پوسته قرار گرفت و پنهان شد. به دلیل کوچک بودن مغز، نتیجه می‌گیریم این پسته، پسته دهان بسته بوده که به زور خندانش کردند پس از درجه کیفیت پایین برخوردار است.

به دلیل این که این نوع پسته با آب و رطوبت سر و کار داشته و با حرارت خشک شده بوی خاصی به خود می‌گیرد. سودجویان برای این که شما از کیفیت پایین آن باخبر نشوید آن را بوداده می‌کنند زیرا با استفاده از جوهر لیمو و همچنین نمک و یا بعضی طعم‌دهنده‌ها این نقیصه را می توان ‌پوشاند.

پس اگر می‌خواهید پسته باکیفیت بخرید حتماً پسته خام بخرید و در منزل خودتان آن را تفت دهید. روش تفت دادن پسته و شور کردن آن را ما در سایت قرار داده‌ایم و شما می‌توانید از این آموزش استفاده کنید.

ولی اگر حوصله شور کردن پسته در منزل را ندارید و قصد خرید پسته شور شده را دارید پس سعی کنید در هنگام خرید پسته شور یک مشت از آن را بردارید و در کنار گوشتان تکان دهید اگر صدای ترق تروق مغز پسته به گوشتان رسید بدانید که در حال خرید پسته آب خندان هستید و این پسته کیفیت لازم را ندارد.

البته بعضی سود جویان سعی می‌کنند این راه تشخیص را هم از شما بگیرند، آن‌ها در هنگام شور کردن کمی نشاسته را با آب‌نمک مخلوط می‌کنند تا مغز پسته به دیواره استخوانی بچسبد و شما به راحتی نتوانید کیفیت پسته را تشخیص دهید.

پس در هنگام خرید پسته شور به این نکته توجه کنید که مغز پسته به دیواره چسبیده یا آزاد است.

چرا پسته آب خندان خطرناک است؟

افرادی که اقدام به آب خندان کردن پسته می کنند، آگاهانه و یا ناآگاهانه سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازند.پسته آب خندان از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است به همین جهت قیمت پایینی نیز دارد.

بسیاری از افراد سودجو، به جهت افزایش سود و عدم آگاهی مصرف کننده در شناسایی پسته آب خندان،پسته آب خندان را با مقدار کمی پسته درجه ۱ مخلوط می کنند و باقیمت مناسبی به فروش می رسانند از آنجا که بسیاری از مصرف کنندگان در ابتدا قیمت مناسب پسته را نسبت به کیفیت در نظر میگیرند،اقدام به خرید این نوع پسته می کنند.

پسته های قرصی چیست؟

در بازار پسته هایی نیز وجود دارند که ظاهر خوبی دارند و به دلیل بو دادن و اضافه شدن نمک به آن ها دارای طعم خوب و دلپذیر هستند اما این پسته ها به اصطلاح قرصی هستند.

پسته قرصی، به پسته هایی می گویند که فروشنده برای جلوگیری از فساد و کرم خوردگی پسته،پسته را در داخل کیسه پلاستیکی قرار میدهند سپس به پسته ها قرص آلومینیوم فسفید (قرص برنج)  اضافه میکنند،به این صورت که چند عدد قرص برنج را در داخل پلاستیک قرار داده و سپس پلاستیک را نیز در داخل یک روزنامه می گذارند و آن را در کیسه های محتوی پسته می گذارند.

پسته های قرصی می توانند تا سه ماه بدن کرم خوردگی و آسیب دیدگی در داخل کیسه سالم بمانند ولی چون قرص برنج به پسته ها بوی ناخوشایندی می دهد فروشندگان پسته اقدام به بو دادن پسته می کنند.

پسته های قرصی چیست؟

چگونه می توانم بفهم پسته مرغوب خریده ام؟

در واقع افرادی که سال ها در بازار پسته قرار دارند و دارای تجارب زیادی هستند در تشخیص پسته خوب نیز گاها دچار اشتباه می شوند ولی اگر شما دوست دارید حتما پسته مرغوب و خوش طعمی را در خانه داشته باشید باید به دو نکته توجه کنید پسته را زمانی خرید کنید که میزان عرضه آن زیاد و میزان تقاضای آن کمتر است مثلا در زمان عید که همه دنبال آجیل هستند شما کمی زودتر اقدام به خرید کنید و تا پسته مرغوبتری به دستتان برسد و نکته مهم دیگر در خرید پسته این است که شما اقدام به خرید پسته خام بکنید زیرا زمانی که پسته خام باشد شما به راحتی می توانید بفهمید که پسته آب خندان و نامرغوب را به شما می فروشند و یا پسته مرغوب در واقع در هنگام خرید پسته افراد سودجو کمتر می توانند در آن تقلب کنند و پسته نامرغوب به شما  بدهند.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x