نکات طلایی نگهداری از گیاه بامبو ( گیاه خوشبختی و شانس)

نکات طلایی نگهداری از گیاه بامبو ( گیاه خوشبختی و شانس)

در میان گل و گیاهان آپارتمانی، بامبو (Bamboo) یکی از معروف ترین ها و پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی می باشد. نگهداری بامبو بسیار ساده و راحت است و به راحتی می توان در داخل خانه و محل کار از آن نگهداری کرد.

گیاه بامبو که به بامبو خوش شانس نیز معروف است انرژی مثبت را جذب کرده و آن را به خانه شما هدیه می دهد. آن چه که در مورد این گیاه مهم است تعداد آن ها می باشد. تعداد این گیاه یک فاکتور تعیین کننده از میزان انرژی است که به خانه یا محل کار شما می آورد.

انواع مختلف گیاه بامبو

این گیاه زینتی دارای انواع مختلفی در سراسر جهان می باشد که هر کدام از آن ها زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند. اما در این میان چندین نوع بامبو وجود دارد که زیبا تر و مهم تر می باشند. این  بامبو ها شامل موارد زیر هستند:

  • بامبو برگ سبز
  • بامبو طلایی
  • بامبو سیلور ( ابلق)
  • بامبو جوانه

انواع پیچ در گیاه بامبو

  • پیچ فنری
  • پیچ s
  • پیچ o

طریقه پیچ دادن گیاه بامبو

برای پیچ دادن کیاه بامبودر خانه روش های متفاوتی وجود دارد. اما دو روش بسیار کاربردی و آسان وجود دارد که با کمک آن می توان یک گیاه بامبو بسیار زیبا با فرم خاص ایجاد کرد.

طریقه پیچ دادن گیاه بامبو

1.استفاده از قالب پلاستیکی

این روش بسیار آسان می باشد. برای این کار در ابتدا گیاهان بامبو را از آب خارج کرده و در مکانی با زطوبت 90 درصد قرار دهید. گیاه در این شرایط نمی میرد بلکه بدنه آن نرم و انعطاف پذیر می شود. بعد از گذشت یک ماه بامبو ها را داخل قالب ببندید و به آن آب بدهید. بعد از مدتی آوند ها بازسازی شده و گیاهان شما فرم قالب را به خود می پیرند و سفت می شوند.

2.استفاده از لامپ هالوژن

گیاه بامبو حالت نور جذبی دارد و به سمت نور خم می شود. به همین دلیل برای پیچ دادن بامبو می توان از یک نور مصنوعی مانند لامپ هالوژن استفاده کرد. یعنی لامپ را در یک سمت گیاه قرار داده و چند دوز صبر کنید. مشاهده خواهید کرد که بعد از گذشت مدت ها بامبو شما به سمت نور پیچ خواهد خورد.

چه بامبویی را باید خریداری کرد؟

هنگام خرید بامبو دقت داشته باشید که حتما یک بامبوی سالم و شاداب را انتخاب کنید. هنگام خرید این گیاه به ساقه آن دقت کنید که سالم باشد.  اگر ساقه به رنگ قهوه ای است و یا قسمت هایی از ساقه د ارای رنگ متفاوتی می باشد از خرید این بامبو صرف نظر کنید.

همچنین در هنگام خرید این گیاه حتما بامبو را از گلدان خارج کنید. اگر بوی نامطبوعی را استشمام کردید سریعا آن را به گلدان برگردانده و سراغ بامبوی دیگر بروید. زیرا بامبوی سالم به هیچ وجه بوی بد نمی دهد.

و آخرین نکته برای خرید یک بامبوی زیبا این است که حتما بامبویی را انتخاب کنید که دارای ریشه های زیاد باشد. بامبویی که ریشه نداشته باشد زودتر از سایر بامبو ها از بین می رود.

چه بامبویی را باید خریداری کرد؟

برای نگهداری بامبو چه گلدانی بهتر است؟

برای نگهداری از این گیاه زیبا در داخل خانه یا در محل کار باید از یک گلدان شیشه ای استفاده کنید. این گلدان علاوه بر زیبایی دوچندانی که ایجاد می کند، این امکان را برای شما فراهم می آورند که به راحتی ریشه ها و ساقه های گیاه را ببینید. در این حالت اگر مشکلی برای ریشه و ساقه به وجود بیاید به راحتی می توانید مشاهده کنید و آن را رفع نمایید.

همچنین این گلدان باید دارای دهانه ای گشاد تر از مجموع قطر ساقه های بامبو باشد. آبی که برای پر کردن این گلدان استفاده می شود باید آب بدون کلر باشد. برای صاف ایستادن بامبو ها نیز می توان از پوکه صنعتی کمک گرفت.

 برای نگهداری گیاه بامبو  می توان از گلدان های شیشه ای بلند و نازک استفاده کرد. که این گلدان های در گوشه اتاق نشیمن قرار گرفته و زیبایی را دو چندان می کنند.

گیاه بامبو در چه دمایی بهترین عملکرد را دارد؟

از آن جایی که گیاه بامبو یک گیاه خانگی به حساب می آید به همین دلیل به راحتی خود را با دمای اتاق هماهنگ می کند. بنابراین به محدوده دمایی خاصی نیاز ندارد. اما اگر می خواهید گیاه خود را در بهترین عملکرد و رشد قرار دهید بهترین محدوده دمایی برای رشد 24-18 درجه سانتی گراد می باشد. در صورت قرار دادن گیاه خود در این دما شما می توانید شاهد رشد بامبوی خود تا ارتفاع یک متر هم باشید.

گیاه بامبو در چه دمایی بهترین عملکرد را دارد؟

بهترین مکان برای نگهداری گیاه بامبو

از آن جایی که این گیاه  به نور زیاد و مستقیم نیاز ندارد به راحتی می توان در داخل اتاق نشیمن و دفتر محل کار از آن نگهداری کرد. نور مستقیم و زیاد برای بامبو مضر بوده و باعث زرد شدن ریشه ها و قهوه ای شدن برگ ها می شود. که این امر از زیبایی و جلوه آن می کاهد.

آب مصرفی مورد نیاز گیاه بامبو

همانطور که گفته شد برای بامبو سعی کنید تا حد امکان از آب تصفیه شده استفاده کنید. اگر به آب تصفیه شده دسترسی ندارید می توانید مقداری آب را درون یک ظرف ریخته و مدتی اجازه دهید تا کلر آن گرفته شود و سپس آن را مصرف کنید.

سطح آب درون گلدان بامبو باید به اندازه یک سانتی متر بالاتر از سطح ریشه گیاه باشد. بهتر است که هر 15 روز یک بار آب گلدان را عوض کنید تا از ایجاد بوی بد جلوگیری شود. همچنین هنگام تعویض آب گلدان بامبو ها ا از گلدان خارج کرده و در یک فضای بسته ساقه های آن را با کف صابون بشویید. زیرا این گیاه از طریق برگ های خود تنفس می کند در صورت نشستن گرد و غبار ممکن است که آسیب ببیند.

 هنگام شستشو مراقب باشید که به گیاه فشار وارد نشود. زیرا هر گونه فشار منجر به آسیب و از بین رفتن آن ها می شود.

خاک مناسب برای کاشت گیاه بامبو

بعضی از افراد این گیاه را در داخل خاک می کارند. خاکی که برای کاشت این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد، مخلوطی از خاک برگ، پرلیت، خاک باغچه و مقداری پودر قارچ کش است که بامبو را از گزند قارچ ها در امان نگه می دارد. در صورتی که خاک دارای ترکیب مناسب و عناصر غذایی کافی می باشد دیگر نیاز به کوددهی و تغذیه نمی باشد. باید توجه داشت که نگهداری این گیاه در آب بهتر و راحت تر از نگهداری در خاک است. زیرا در آب بهتر می توان شرایط را کنترل کرد.

خاک مناسب برای کاشت گیاه بامبو

اگر بامبو خود را در خاک کاشته اید باید مراقب باشید که خاک همیشه مرطوب باشد نه خیس.

آیا گیاه بامبو به تغذیه و کوددهی نیاز دارد؟

بامبو از جمله گیاهانی است که نیاز به تغذیه و کود خاصی ندارد و می تواند برای سال های طولانی با آب تمیز زندگی کند. اما می توان از کود ها و مواد غذایی گیاهی برای این گیاه استفاده کرد. بعضی از کود های ارگانیک وجود دارند که مخصوص گیاهان بامبو هستند. این کود ها سرشار از نمک و و فسفر بوده که در صورت مصرف بی رویه منجر به سوختگی برگ ها می شوند. تنها زمانی از این کود ها استفاده کنید که برگ های بامبو شما در حال زرد شدن و افتادگی هستند.

چه عواملی در رشد بامبو تاثیر می گذارند؟

شاید برای شما غیر قابل باور باشد که گیاه بامبو نسبت به رنگ ها و دکور های روشن واکنش مثبت نشان می دهد. یعنی نگهداری این گیاه در مکان هایی که دارای دکوری با رنگ روشن هستند سبب می شود تا به رشد حداکثری خود برسند.

همچنین تحقیقات نشان می دهند که پخش کردن موزیک ملایم برای گیاه بامبو باعث می شود تا برگ های این گیاه شاداب تر به نظر برسند.

چه عواملی در رشد بامبو تاثیر می گذارند؟

روش های تکثیر گیاه بامبو

از آن جایی که این گیاه بسیار پر طرفدار می باشد می توان با استفاده از تکثیر آن را زیاد کرد. بهترین زمان برای تکثیر این گیاه زیبا تابستان می باشد. بهترین روش برای تکثیر این گیاه قلمه ساقه می باشد. برای این کار در ابتدا با استفاده از یک چاقوی تیز و ضد عفونی شده قلمه مورد نظر را برش دهید. سپس آن را داخل آب بگذارید تا شروع به رشد و ریشه زدن کند.

توجه داشته باشید که حتما محل بریده شده گیاه اصلی را با پودر ذغال مسدود کنید تا عصاره اصلی گیاه از این محل خارج نشود.

روش های تکثیر گیاه بامبو

بیماری های تهدید کننده گیاه بامبو

علت زرد شدن ساقه بامبو چیست؟

اگر مشاهده کردید که ساقه بامبو به رنگ زرد آمده نشان دهنده این است که کود زیادی به گیاه خود داده اید. با این حال جای هیچ گونه نگرانی نیست. در ابتدای کار سریعا بامبو ها را از گلدان خارج کرده و آب گلدان را خالی کنید. سپس با صابون قسمت داخلی گلدان خود را بشویید. اگر از سنگ برای نگهداری گیاهان خود استفاده کرده این آن ها را هم با صابون بشویید. سپس دوباره گلدان خود را پر از آب کنید و بامبو های خود را داخل آن قرار دهید.

علت زرد شدن ساقه بامبو چیست؟

اگر ساقه گیاه بامبو خشک یا پژمرده شود چه باید کرد؟

ساقه های خشک و پژمرده بامبو نشان دهنده کم آبی در محل ریشه است. اندام اصلی جذب کننده آب در گیاهان ریشه می باشد. بنابراین اگر آب اطراف ریشه کم باشد گیاه دچار تشنگی و کم آبی می شود. ریشه های بزرگتر به میزان بیشتری آب احتیاج دارند. همیشه حدود یک سانت آب بیشتر از سطح ریشه ها در گلدان بریزید.

این خشکی و پژمردگی ساقه با رفع تنش کم آبی درمان شده و گیاه بهبود می یابد.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه بامبو چه باید کرد؟

قهوه ای شدن نوک برگ های بامبو ممکن است علل مختلفی داشته باشد. اما مهم ترین و شایع ترین علت آن کمبود رطوبت محیط اطراف گیاه بامبو است. کمبود رطوبت در اطراف گیاه بامبو سبب قهوه ای شدن نوک برگ ها می شود.

برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه بامبو چه باید کرد؟

هدیه ای فوق العاده زیبا به نام بامبو

بسیاری از مردم در سراسر جهان این گیاه زیبا را به آشنایان و دوستان خود برای مراسمات مختلف همچون جشن فارغ التحصیلی، افتتاح شغل جدید، سالگرد ازدواج و … بامبو هدیه می دهند.

دریافت این گیاه در کشور هایی مانند چین نماد هدیه ای همراه با افزایش شانس می باشد. هنگام هدیه دادن حتما به تعداد آن توجه داشته باشید. برای زیبا تر شدن آن نیز می توانید با استفاده از یک روبان پاپیون درست کرده و به آن بزنید و سپس این هدیه زیبا را تقدیم کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه


اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x