غذا های سنتی رفسنجان ، جادوی خاصیت و سلامتی

غذا های سنتی رفسنجان ، جادوی خاصیت و سلامتی

غذا های سنتی شهرستان رفسنجان

گذشته و تاریخچه هر شهر را میتوان از غذاهای محلی آن منطقه تشخیص داد. حتی گاهی میتوان گفت که غذای هر شهر نمادی از فرهنگ آن منطقه است. شهرستان رفسنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در اقلیم گرم و خشک و همچنین وجود باغات متعدد پسته دارای غذای محلی خاص خود است. در ادامه به معرفی تعدادی از غذا های سنتی شهرستان رفسنجان خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

اصیل ترین غذای سنتی رفسنجان: کشک و پسته (کشک مغز)

کشک و پسته یکی از غذاهای پر طرفدار و بسیار خوشمزه رفسنجان است. طعم و مزه مخلوط کشک و پسته (کشک مغز) طوری است که شما با یکبار امتحان کردن آن عاشق این غذا می شوید. این غذا سنتی ترین غذای رفسنجان محسوب می شود.
دستور پخت این غذا بسیار ساده است که هر کس می تواند آن را به راحتی تهیه کند. برای درست کردن این غذای خوشمزه کافیست مغز پسته و پیاز را با چرخ دستی یا برقی له کنید و این مواد را در ظرفی بریزید و با مقداری روغن گوسفندی (روغن کرمانشاهی) و کمی زرد چوبه آنرا تفت دهید.  پس از این مرحله کشک را به آن اضافه کنید. در کنار مغز پسته می توانید از دیگر مغز های خوراکی(گردو،فندق) نیز  استفاده کنید.
برای خوشمزه تر شدن این غذا می توانید از کشک محلی استفاده کنید. کشک را درون کشک ساب ( به گویش رفسنجان تغار ) بسایید واز آن استفاده نمایید. شما میتوانید با خوردن این غذای خوشمزه و مقوی لذت ببرید.

کشک و بنه، یک تِغار خوشمزگی

پسته بنه یک نوع پسته کوهی (وحشی) است که در کوه های اطراف رفسنجان یافت می شود و منشا این درخت استان خراسان است. اهالی رفسنجان از فواید بینظیر این مغزهای ریز مطلع و برای تهیه غذا از آن استفاده میکنند. برای تهیه این غذا ابتدا بایستی دانه های بنه را شسته و بعد از خشک شدن، آنها را کاملا آسیاب نمود. سپس به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم کاملا تفت دهیم. به دلیل وجود پوسته سفت بنه بایستی روی مغز مقداری آب ریخته و سپس آن را صاف نمود تا پوسته آن جدا شود. در ظرفی جدا مقداری پیاز را تفت داده به همراه نعناع خشک و کشک گرم و در آخر بنه ها را اضافه میکنیم. شما میتوانید با خوردن این غذای خوشمزه و مقوی لذت ببرید. پسته بنه بسیار مغذی است و روغن آن خواص بسیاری دارد.

خورشت فسنجان با مغز درجه یک پسته رفسنجان

یکی از خورشت های خوشمزه ای است که با پسته درست می شود و طرفدار های زیادی دارد. برای تهیه این خورشت باید گوشت سینه مرغ یا کوفته ریزه باشد. برای تهیه خورشت فسنجان با مغز پسته بایستی پسته را کاملاً آسیاب نموده و آن را به مدت 30 دقیقه با شعله ملایم تفت می دهیم.

مقداری آب سرد به مغز ها اضافه و پس از آنکه مخلوط پسته و آب به طور کامل پخته شد مقداری رب انار به آن اضافه نموده و در انتها گوشت را به آن اضافه می کنیم برای پخت این غذا به مدت زمان طولانی نیاز داریم تا با حرارت ملایم خورشت ما کاملاً جا بیفتد. در اواخر پخت می توانیم مقداری یخ به خورشت اضافه کنیم تا روغن پسته کاملا خارج شده و طعمی بی نظیر به خورشتمان بدهد.

بزقرمه

یکی از غذاهای محلی است که از کشک و گوشت و درست می شود و بسیار خوشمزه است. برای تهیه این غذای بسیار خوشمزه مخلوطی از گوشت گوسفندی، پیاز، سیر و نخود و کشک محلی مورد نیاز است که پس از پخته شدن گوشت و نخود به همراه پیاز و زردچوبه کشک محلی به آن اضافه و در انتها مقداری سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم شما می توانید با درست کردن این غذای محلی بسیار خوشمزه همیشه غذای محلی رفسنجان را به خاطر بسپارید.

دمپخت گوشت و نخود

برا ی تهیه این غذا که یکی از غذاهای سنتی رفسنجان محسوب میشود به مواد زیر نیاز داریم.

  • مغز ران گوسفند 350 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • نخود 1 پیمانه
  • برنج 3 پیمانه
  • آب 5 پیمانه
  • زیره
  • زعفران سائیده شده 1/2 قاشق چایخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر سیر به میزان لازم

بعد از آنکه گوشت و نخود را همراه با پیاز پختیم. برنج را به آن اضافه و میپزیم. در آخر میتوانیم از زیره و زعفران نیز استفاده کنیم. یکی از خوشمزه ترین دمپخت هایی که میتونید از خوردن آن لذت ببرید این دمپخت است.

چمال(چنگمال)

از روغن حیوانی تازه ، نان گرم ، مغز خرد شده پسته ، خرما درست میشود و پر طرفدار است. شما میتوانید برای تهیه این معجون خوشمزه از مخلوط این ترکیبات استفاده نمایید.

سایر غذاهای استان کرمان که بعضی از آنها اصلیت رفسنجانی دارند:

پی تو(اوپیتو.اوآرتو): که از روغن گوسفندی (روغن کرمانشاهی)، آب، آرد، ادویه و نمک تهیه میشود .

حریره بادام: که برای تهیه آن باید از آرد برنج روغن حیوانی(کره)، زعفران، و پودر بادام استفاده نمود.

آب گرمو یا اشکنه: یک غذای محلی ساده  و بسیار خوشمزه است که از آب ، سیب زمینی، تخم مرغ ، ترف (تلف) و ادویه تهیه میشود.

آب روغنو: از ترکیب روغن حیوانی با آرد و دانه های گیاهی(کنجد ،سیاهدانه) ، شکر یا نبات، زرد چوبه و آب تهیه می شود.

گور ماست: غذایی ساده و مقوی است که از ترکیب ماست و شیر درست میشود.

اماچو: برای درست کردن این غذا گیاه سبزی محلی را پخته و سپس آرد، عدس، روغن پاک و زرد چوبه، ادویه، ترف(تلف) و آب را باید به آن افزود.و سپس از جواندن این مواد از این ترکیب خوشمزه لذت برد.

امیدوارم با درست کردن و خوردن انواع غذا های سنتی رفسنجان لذت کافی را ببرید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابراهیمی
ابراهیمی
1 سال قبل

عالی بود????

1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x