بهترین زمان سمپاشی شته

بهترین زمان سمپاشی شته

شته ها حشراتی با جثه کوچک و جسمی نرم هستند که با مکیدن شیره مغذی گیاهان از طریق خرطوم تغذیه می‌کنند. شته ها به هر باغی راه پیدا می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها می‌توانند گیاهان را به میزان قابل‌توجهی تضعیف کرده و به گل‌ها و میوه‌ها نیز آسیب برسانند. سرعت تکثیر شته ها بسیار بالا است، بنابراین کنترل و پیشگیری از آن‌ها قبل از شروع تولیدمثل بسیار مهم می‌باشد. در این مقاله از مجله کشاورزی پسته رفسنجان بهترین زمان سمپاشی شته ها ارائه می‌گردد.

خبر خوب این است که شته ها تمایل به حرکت کند داشته و کنترل آن‌ها نسبتاً آسان است. این حشره علاوه بر تغذیه از درختان، می‌توانند باعث انتقال بیماری‌های ویروسی نیز باشند.

شناسایی و تشخیص شته ها

درحالی‌که شته ها به‌طورکلی از گیاهان متنوعی تغذیه می‌کنند، برخی از گونه‌های مختلف می‌توانند ویژه گیاهان خاصی باشند. به‌عنوان‌مثال، برخی از گونه‌ها شامل شته لوبیا، شته کلم، شته سیب‌زمینی، شته هلو سبز و شته خربزه هستند. حتی شته می تواند درختان پسته را نیز درگیر کند.

شته‌های بالغ معمولاً بدون بال هستند، اما بیشتر گونه‌ها وقتی جمعیت زیاد می‌شود به شکل بالدار درمی‌آیند. این حشرات به‌واسطه بال می‌توانند به سمت سایر گیاهان سفرکرده، تولیدمثل کنند و کلنی جدید راه‌اندازی نمایند. آشنایی با این آفت می‌تواند به تعیین بهترین زمان سمپاشی شته ها کمک کند.

قیمت پسته

شکل ظاهری شته ها

قبل از آشنایی با بهترین زمان سمپاشی شته خوب است که این حشرات کوچک را بیشتر بشناسیم. شته ها بسیار ریز، کوچک، کروی شکل، پهن و بیضی هستند و اغلب با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند.

اندازه شته ها بین 0.5 تا 0.8 میلی‌متر است که گاهی اوقات طول آن‌ها به 2 تا 4 میلی‌متر نیز می‌رسد.

گونه‌های مختلف می‌توانند به رنگ‌های سفید، سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، زرد، سبز روشن یا حتی صورتی و قرمز دیده شوند!

بدن آن‌ها پوشیده از موهای خیلی ریز و به‌صورت کرک است.

آن‌ها دارای بدنی گلابی‌شکل با شاخک‌های بلند و سه جفت پا بوده که پاهای عقبی بلندتر می‌باشند.

اکثر گونه‌ها دارای دو زائده کوتاه در انتهای خود هستند که به آن‌ها سیفونکول یا کورنیکول گفته می‌شود.

روی سر شته نیز یک جفت شاخک وجود دارد.

آسیب و خسارت شته چگونه است؟

شته ها در حالت پوره و بالغ، بسته به گونه آن، به برگ‌ها، ساقه‌ها، جوانه‌ها، گل‌ها و میوه‌ها حمله کرده و از آب گیاهان تغذیه می‌کنند.

بعضی از آن‌ها مانند شته هلو از گیاهان مختلفی تغذیه کرده، درحالی‌که برخی دیگر مانند شته سیب بر روی یک یا فقط چند گیاه میزبان تمرکز می‌کنند.

با توجه به خساراتی که شته ها به گیاهان وارد می‌کنند، علائمی در گیاه دیده می‌شود که با انتخاب بهترین زمان سمپاشی شته می‌توان به کاهش این علائم کمک کرد.

علائم ناشی از خسارت شته

  1. به دنبال برگ‌های بدشکل، پیچ‌خورده یا حلقوی و زرد شده باشید. قسمت‌های زیرین برگ‌ها را حتماً بررسی کنید. معمولاً شته ها تمایل دارند زیر برگ مخفی شوند.
  2. اگر برگ‌ها یا ساقه‌ها با ماده چسبنده پوشانده شده باشند، این نشانه این است که شته ها شیره گیاه را نوشیده‌اند. این شیره مایعی شیرین که توسط حشرات به‌عنوان زباله تولید می‌شود، می‌تواند حشرات دیگری مانند مورچه‌ها را که مواد را برای غذا جمع می‌کنند، جذب کند. هنگامی‌که شته ها از درختان تغذیه می‌کنند، می‌توان شیره آن‌ها را بر روی اتومبیل‌ها، سطح زمین، مسیرهای رانندگی و غیره مشاهده کرد.
  3. گاهی اوقات شیره می‌تواند سبب رشد قارچ گردد و شاخه‌ها و برگ‌ها سیاه به نظر برسند که با انتخاب بهترین زمان سمپاشی شته می‌توان از این موضوع جلوگیری نمود.
  4. گل‌ها یا میوه‌ها به دلیل تغذیه شته ها ممکن است آسیب‌دیده یا تغییر شکل دهند. برخی از گونه‌های شته باعث تشکیل لکه روی ریشه یا برگ می‌شوند. این حشرات موذی ممکن است ویروس‌ها را بین گیاهان منتقل و حشرات دیگری را که طعمه آن‌ها هستند را جذب کنند.

خسارت ناشی از شته

ارائه راهکار برای کنترل و پیشگیری از شیوع آفت شته در باغ

حال که شته و علائم ناشی از آسیب آن به باغ را شناختیم، سؤال این است که چگونه از شر شته ها خلاص شویم؟ در ادامه راهکارهای شیمیایی و طبیعی جهت کنترل و پیشگیری از شته ارائه می‌گردد.

  1. سعی کنید آب سرد روی برگ‌ها بپاشید. گاهی اوقات اکثر شته ها به یک فشار خنک برای تخلیه احتیاج دارند. به‌طورمعمول آن‌ها قادر به یافتن راه بازگشت به همان گیاه نیستند.
  2. روغن چریش، صابون‌های حشره‌کش و روغن‌های باغبانی در برابر شته ها مؤثر هستند. به دستورالعمل‌های کاربردی موجود در بسته‌بندی حتماً توجه کنید.
  3. اغلب می‌توانید با پاک کردن یا پاشیدن برگ‌های گیاه با محلول ملایم آب و چند قطره صابون، شته ها را از بین ببرید. آب صابون بهتر است چندین مرتبه و به مدت 2 هفته مورداستفاده قرار گیرد.
  4. یکی از انواع ترکیبات آب و صابون و فلفل هندی است: 1 لیتر آب، 1 قاشق چای خوری صابون مایع و یک فلفل هندی را با هم مخلوط کرده و روی گیاهان اسپری نمایید.
  5. بهتر است از حشره‌کش و کنه کش پالیزین استفاده نمایید. پالیزین یک کنه کش تماسی است که فقط باید روی نقاط تجمع آفت اسپری شود. برای نتیجه گیری سریعتر، لازم است از بهترین زمان سمپاشی شته ها مطلع باشید.

روش های طبیعی جهت مرگ شته ها

  1. از روغن ولک جهت از بین بردن تخم شته‌های زمستان گذران در درختان میوه استفاده کنید.
  2. حشرات مفید مانند کفشدوزک و زنبورها از شته ها تغذیه می‌کنند. با کمک این حشرات می‌توان از همان ابتدا به کنترل جمعیت شته ها کمک کرد.
  3. برای دور نگه‌داشتن شته ها از گیاهان اصلی می‌توان از کاشت گیاهان همراه استفاده کرد. برای مثال شته ها به‌طور ویژه جذب گیاهان خردل و نسترن می‌شوند. این گیاهان را در نزدیکی گیاهان با ارزش‌تر به‌عنوان دام شته ها کشت کنید. (گیاهان تله‌ای خود را مرتباً بررسی کنید تا جمعیت شته ها به سمت گیاهان با ارزش شما پرش نکنند).
  4. سیر و پیازچه وقتی در نزدیکی کاهو، نخودفرنگی و بوته‌های گل رز کاشته می‌شوند، شته ها را دفع می‌کنند.

الکل و اتانول، راهی ساده در کنترل شته باغات

الکل ایزوپروپیل که ایزوپروپانول نیز نامیده می‌شود، خوب عمل می‌کند و یافتن آن آسان است. دقت کنید و مطمئن باشید که این ماده افزودنی نداشته باشد.

شواهد نشان داده است که الکل اتانول بهترین عملکرد را دارد. برای ساختن اسپری حشره‌کش، قسمت‌های مساوی الکل 70 درصد و آب را مخلوط کنید.

برای مؤثرتر شدن آن می‌توانید الکل را به یک امولسیون صابونی نیز اضافه نمایید. به‌عنوان‌مثال، در یک بطری اسپری، 5 فنجان آب، 2 فنجان الکل و 1 قاشق غذاخوری صابون مایع را ترکیب کنید. در ادامه به بررسی بهترین زمان سمپاشی شته پرداخته‌ایم.

سمپاشی شته

بهترین زمان سمپاشی شته ها

برای مبارزه و دفع شته ها از باغ باید دقت کرد که با ظهور اولین کلنی‌های شته سم پاشی آغاز شود. در این صورت مبارزه علیه شته ها با موفقیت همراه خواهد بود.

سم پاشی در این زمان خطر کمتری به همراه خواهد داشت. سم پاشی گیاهانی که در آپارتمان و محیط‌های بسته قرار دارند، کار ساده‌ای است و شته ها با چندین مرتبه سم پاشی به‌طور کامل دفع می‌شوند.

از بین بردن شته از طریق سم پاشی در باغات و محیط‌های باز مشکلات زیادی دارد. برخی از سموم مختص شته از نوع تماسی بوده و فسفره می‌باشند.

برخی سموم دیگر از نوع سیستماتیک بوده و دارای خاصیت نفوذی هستند. کارشناسان کشاورزی معتقدند سموم با خاصیت نفوذی نسبت به سموم تماسی اثر و عملکرد بهتری برای دفع و حذف شته ها دارند.

سموم نفوذی صدمات زیادی نداشته و شته‌های سطوح زیرین برگ‌ها را نیز از بین خواهد برد.

در ارتباط با انتخاب بهترین زمان سمپاشی شته توصیه می‌شود سم پاشی زمانی صورت گیرد که برگ درختان به‌اندازه کافی رشد کرده باشند تا اثر مواد واردشده به گیاه به حداکثر برسد.

بهترین زمان سمپاشی شته ها در روز

به‌احتمال‌زیاد همه شما از هجوم شته اطلاع دارید. در صورت عدم کنترل، حشرات ریز می‌توانند باغ را ویران کنند. بهترین زمان سمپاشی شته ها اوایل صبح است. همچنین وقتی متوسط ​​دما بیش از 15.5 درجه سانتی‌گراد است، اسپری و سم پاشی کاربرد دارد.

شته ها حتی می‌توانند آفات ناخواسته باغ مانند مورچه‌ها را به خود جلب کنند. خلاص شدن از شر شته ها در اسرع وقت بهترین راه برای محافظت از باغ شما است.

حشرات تمایل به فعالیت بیشتری در اوایل صبح دارند؛ بنابراین بهترین زمان سمپاشی در طول روز برای شته ها، صبح اول وقت می‌باشد.

به‌طورکلی حمله شته بسیار خطرناک است، بنابراین شما با دیدن علائم شته در باغ باید شروع به کار شوید؛ اما اگر شب‌هنگام علائم شته را مشاهده کردید، منتظر اسپری صبح روز بعد نباشید.

بهترین زمان سمپاشی شته

برای سمپاشی شته ها از چه چیزی استفاده شود؟

تعیین اینکه چه روش درمانی برای مبارزه با شته استفاده شود، ضروری است. برخی گزینه‌ها می‌توانند اوضاع را بدتر کنند.

به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید از آب در هر زمان استفاده کنید، اما برخی از عوامل شیمیایی اگر در زمان نامناسب روز استفاده گردند، مانع رشد گیاه شوند. بنابراین اننتخاب بهترین زمان سمپاشی شته از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به چندین مورداشاره می‌شود.

  1. پاشیدن آب بر روی گیاهان می‌تواند شته ها را از بین ببرد و یافتن مجدد گیاه را برای آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌کند. آب به گیاه شما آسیب نمی‌رساند و می‌تواند به شما کمک کند.
  2. پودر دیاتومه، ماده‌ای آلی و پودری است که شته ها را خشک کرده، اما به گیاهان آسیب نمی‌رساند.
  3. مخلوط کردن کمی صابون با آب و اسپری آن، می‌تواند شته ها را از بین ببرد و حشرات مختلف را دور نگه دارد. صابون محلول پاشی سیترال می‌تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.
  4. سموم دفع آفات، به ویژه ایمیداکلوپرید (کنفیدور)، می‌توانند شته ها را از بین ببرند بدون این که به حشرات مفید از جمله زنبورها، پروانه ها و مرغ مگس خوار آسیب برساند.

به‌محض مشاهده شته روی گیاه، با جریان پرفشار آب روی تمام سطوح گیاه و هرچند روز حداقل برای دو هفته آن‌ها را نابود کنید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مصطفی امانی
مصطفی امانی
11 ماه قبل

مطالعه کردم خیلی عالی بود در حیاط دوتا درخت سیب دارم هرسال در ۲۰ اسفند آنهارا سمپاشی میکردم وشته‌ای هم پیدا نمیشد امسال سمپاشی نکردم پشت برگ‌ها پر از شته شده است میوه ‌اش به‌اندازه فندق‌شده است آیا سمپاشی به میوه آسیب می زند یا نه لطفا راهنمایی کنید با‌تشکر از اردبیل

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  مصطفی امانی
11 ماه قبل

سلام
سم پاشی انجام بدید مشکلی ایجاد نمیشه و حتما زمان سم پاشی اوایل صبح یا هنگام غروب آفتاب باشه که دمای هوا خنک هست و همین طور به دز مورد استفاده از سم دقت کنید تا باعث گیاهسوزی نشود.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x