آشنایی با روش ضدعفونی کردن بذر برای کاشت

آشنایی با روش ضدعفونی کردن بذر برای کاشت

تاثیر ضدعفونی کردن بذر قبل از کاشت در افزایش بازدهی محصول

آشنایی با روش ضدعفونی کردن بذر برای کاشت  و انجام آن یکی از بهترین روش ها برای داشتن محصول بیشتر است. برای تســهیل در امر جوانه زنی بذر و به منظور محافظت از بذر و جوانه آن در برابر بیماری و آفات و تســریع در رشــد جوانه، بذر بســیاری از گیاهان زراعی و باغی را باید قبل از کاشت به روش های مختلف آماده نمود.همچنین برای از بین بردن موجودات بیماری زای روی سطح و درز و شکاف های بذرحفظ بذر و گیاهچه از خطر آفات و بیماری های خاکزاد مثل مرگ گیاهچه، پوسیدگی ریشه و آفات جونده مانند کرم های مفتولی و افات مکنده با استفاده از سموم قارچکش و سموم غیر سیستمیک از مواد ضد عفونی استفاده می شود.

یکی از عوامل بیماری زا درگیاهان قارچ ها هســتند که با ایجاد بیماری های گوناگون باعث کاهش محصول می شوند. برای جلوگیری از خسارت این عوامل، بذرها را قبل از کاشــت ضدعفونی می نمایند.این عمل با مخلوط کردن بذر با سموم شیمیایی صورت می گیرد. ســموم ضدعفونی بذر به شکل های مختلف فیزیکی مانند پودر قابل اختلاط با آب، مایع یا گرد وجــود دارند.پودر قابل اختلاط با آب، یا ســم مایع را با مقــدار معینی آب مخلوط می کنند و به  طور یکنواخت با رعایت نکات ایمنی روی بذر می پاشــند.  سپس بلافاصله بذر را می کارند.برای آغشــته کردن یکنواخت بذور با سموم گردی سم را به نسبت توصیه شده در یک بشکه گردانبه بذر اضافه و آن را می چرخانند.

آیا با چگونگی ضد عفونی کردن بذر ها آشنا هستید؟

تمامی بذرها قبل از حمل تمیز می شوند و ممکن است قبل از استفاده به دست ما نیز مجدد آلوده شوند پس تمیز کردن بذرها قبل از رویش ایده خوبی است. تمیز کردن بذرها از طریق آبکشی ممکن نیست زیرا باکتری ها خود را به شدت به سطح بذرها چسبانده و نمی توان آن ها را به راحتی شستشو داد.برای بهداشت صحیح بذرها به محلول سه درصد پراکسید هیدروژن نیز نیاز است و آن را می توان از داروخانه خریداری کرد.

همچنین به یک دماسنج قوی و یک صافی بزرگ نیز نیاز است تا تمام دانه ها در آن تمیز و آبکشی شوند.محلول پراکسید هیدروژن راتا 60 درجه سانتی گراد گرم کنید:درجه حرارت صحیح را با دماسنج اندازه گیری کنید زیرا بسیار مهم است. در صورتی که محلول خیلی سرد باشد میکروب ها زنده مانده و اگر بیش از حد گرم شوند بذرها آسیب دیده و جوانه نمی زنند. صافی پر از بذر را به مدت 5 دقیقه درون محلول قراردهید و 4-5 دقیقه صافی را بچرخانید. اطمینان حاصل کنید محلول پراکسید هیدروژن تمام قسمت های بذر را پوشانده باشد.درنهایت صافی را از محلول خارج کرده و بذرهای تمیز شده را به مدت یک دقیقه در آب خنک شستشو دهید. سپس محلول پراکسید را دور بریزید و بذرهای تمیز شده را کاشته و از رویش آن ها لذت ببرید.

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
milad
milad
9 ماه قبل

سلام یه سوال داشتم کپک میزنه این هم یک نوع قارچ هست ضد عفونی کنم ممکن هست کپک رو نابود کنه ؟

مهندس حدیثه حاج جعفری
پاسخ به  milad
8 ماه قبل

سلام
بله کپک هم نوعی آلودگی قارچی هست.
با استفاده از قارچ کش های مناسب و مقدار توصیه شده می تونید برای پیشگیری و مبارزه اقدام کنید.

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x