روش خشک کردن گردو تازه

روش خشک کردن گردو تازه

گردو یکی از مغز‌های خوشمزه است و نگهداری صحیح آن به ‌ویژه بعد از برداشت اهمیت بسیاری دارد؛ به همین دلیل یکی از روش‌های و پرکاربرد برای نگهداری گردو تازه، خشک کردن آن است.

خشک کردن گردو نه‌تنها از خراب شدن گردو جلوگیری می‌کند؛ بلکه به حفظ ویژگی‌ها و خواص مغذی این میوه نیز کمک می‌کند.

ما در این مقاله از مجله پسته رفسنجان به شما روش خشک کردن گردو تازه را آموزش می‌دهیم تا بتوانید در منزل به‌راحتی گردو خشک کنید؛ با ما همراه باشید.

گردو تازه

این میوه خوشمزه که معمولاً در پاییز برداشت می‌شود و دارای مغزی سفید و خرمایی‌رنگ است؛ توسط یک پوسته چوبی سخت و یک‌لایه سبز رنگ نرم و چسبناک در بیرون آن پوشیده شده است.

گردوی تازه نه‌تنها می‌تواند به صورت خام مصرف شود؛ بلکه می‌تواند در تهیه انواع غذاها و دسرها نیز به‌کاربرده شود.

مغز گردوی تازه دارای مواد مغذی فراوانی چون پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ اما برای نگهداری آن باید آن را خشک کنید و اگر بتوانید خودتان در خانه گردو تازه را خشک کنید؛ شما مغز گردوی خوشمزه‌تری خواهید داشت.

گردوی تازه
گردوی تازه

خشک کردن گردو

خشک کردن گردو سبب افزایش مدت‌زمان نگهداری و جلوگیری از فساد آن می‌شود.

زمان برداشت، گردو دارای یک پوسته سبز چسبنده است که باید از روی مغز گردو جدا شود؛ زیرا اگر گردو بیش از یک هفته درون این پوست سبز باقی بماند به‌مرور مغز آن کوچک‌شده، سیاه و خراب می‌شود.

پوست سبز گردو محیطی مناسب برای رشد قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌آورد که می‌تواند به‌سرعت منجر به فساد گردو شود؛ بنابراین برای جلوگیری از کاهش کیفیت و خرابی گردو باید این پوسته‌ها را جدا و گردوها را خشک کرد.

خشک کردن، همچنین موجب می‌شود که وزن گردو کاهش یابد و نگهداری آن ساده‌تر شود؛ درنهایت گردوی خشک‌شده دارای طعم و عطر دلپذیرتری نسبت به گردوی‌ تر است و می‌تواند برای مدت‌زمان بلندتری نگهداری شود.

بهترین روش خشک کردن گردو تازه چیست؟

خشک کردن این میوه را می‌توانید به چندین روش انجام دهید؛ در ادامه به انواع روش خشک کردن گردو تازه می‌پردازیم:

خشک کردن گردو با پوست سبز

برخی از کشاورزان گردو‌هایی را که پوست سبز آن‌ها به سختی جدا می‌شود را بدون جدا کردن پوست سبز زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود.

البته این روش زیاد توصیه نمی‌شود؛ زیرا همان‌گونه که در بالا توضیح دادیم وجود پوست سبز گردو سبب آسیب به مغز آن می‌شود و همچنین گردوی خشک‌شده ظاهر جالبی به خود نمی‌گیرد.

خشک کردن گردو بدون پوست سبز

این روش بهترین روش خشک کردن گردو تازه است.

در این روش باید پوست سبز را از گردو جدا کرده، گردو را شسته و سپس آن را خشک‌ کنیم.

جدا کردن پوست سبز گردو کمی سخت است و اغلب موجب سیاه شدن دست می‌شود و باید حتماً از دستکش استفاده کنید.

خشک کردن گردو
خشک کردن گردو بدون پوست

خشک کردن مغز گردو

یکی دیگر از انواع روش خشک کردن گردو تازه، خشک کردن مغز گردو است که برای این کار باید علاوه بر پوست سبز، پوست قهوه‌ای را نیز دور بیاندازید.

بعد از جدا کردن مغز‌های گردو آن‌ها را در یک سینی قرارداده و در برابر نور غیرمستقیم خورشید و یا در سایه‌روشن خشک کنید.

همچنین می‌توانید مغز گردو را در دستگاه‌های خشک کن که امروزه طرفداران زیادی دارند نیز خشک کنید.

انواع روش خشک کردن گردو تازه بدون پوست سبز

پس از آنکه پوست گردو تازه را گرفتید و دور انداختید؛ گردوها را بشویید و اجازه دهید کمی آب آن‌ها برود و سپس آن‌ها را خشک کنید.

خشک کردن گردو در سایه

پهن کردن گردو در سایه از رایج‌ترین روش خشک کردن گردو تازه است؛ در این روش گردوها را در سینی و یا روی پارچه‌ای ریخته و در سایه‌روشنی قرار می‌دهند.

توجه داشته باشید که اصلاً نباید گردو‌ها را در برابر نور مستقیم خورشید قرار دهید و بهتر است گردوها را جایی قرار دهید که جریان هوا وجود داشته باشد مانند نزدیک به پنجره یا در.

بعد از گذشت یک تا دو هفته چند عدد از گردوها را بشکنید تا مطمئن شوید که آن‌ها خشک‌شده‌اند؛ زیرا گردو اگر هنوز دارای رطوبت باشد، ممکن است کپک بزند و خراب شود.

ترد و خشک شدن گردو به معنای خشک شدن کامل گردو است.

خشک کردن گردو به روش صنعتی

استفاده از دستگاه‌های صنعتی آسان‌ترین روش خشک کردن گردو تازه است که در این روش حجم زیادی از گردو را در مدت‌زمان کم خشک می‌کنند.

برای این کار گردو‌های پوست‌کنده را در قفسه‌های استیل و پر از سوراخ قرار می‌دهند که هوا از میان آن‌ها عبور کرده و با گرم‌کن و پنکه خشکشان می‌کنند.

جدا کردن پوست سبز گردو تازه

درست است که جداکردن پوست سبز گردو کمی مشکل است؛ اما غیرممکن نیست.

برای جدا کردن پوست ضخیم و سفت گردو چندین راه‌حل وجود دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  • قرار دادن در آفتاب: به مدت چند روز گردو را در معرض هوای آزاد گذاشته و بگذارید مقداری نور خوشید به آن‌ها بتابد؛ سپس بعد از گذشت 2 الی 3 روز پوست سبز گردوها نرم‌تر شده و می‌توانید به‌راحتی با چاقو آن‌ها را مانند میوه پوست بکنید.
  • استفاده از آب گرم: گردوها را در ظرف آب گرمی بریزید و بگذارید مدتی بگذرد؛ سپس با دست آن‌ها را فشار دهید، اگر نرم شده باشند؛ آماده جدا شدن هستند. حتی می‌توانید چند دقیقه کوتاه گردو را بجوشانید و پس از سرد شدن، پوست آن را جدا کنید.
  • استفاده از دستگاه پوست کن: روش سوم، روش آسان‌تری است و آن‌هم استفاده از دستگاه پوست‌کن است که پوست گردو را به‌راحتی جدا می‌کند؛ البته این دستگاه برای حجم زیاد گردو مناسب است.
  • ضربه زدن به پوست: گردو را روی آسفالت گذاشته و با فشار دادن آن بر روی زمین پوست سبز گردو را جدا کنید و یا می‌توانید با تکه سنگی با ضربه زدن بر روی آن سبب ترک خوردن پوست گردو و جدا شدن آن شوید.
  • کندن پوست با پارچه: روی گردو چند برش ایجاد کنید و پارچه‌ای را دور گردو پیچیده و سعی کنید آن را جدا کنید؛ برای این کار باید از یک پارچه کلفت استفاده کنید.
پوست کندن گردو
پوست کندن گردو با چکش و چاقو روشی قدیمی

طریقه پوست کندن گردو تازه بدون سیاه شدن دست

در هنگام پوست کندن گردوی تازه، نکته‌ای که حائز اهمیت است؛ اجتناب از سیاه شدن دست‌هاست.

رنگ‌ قوی و پایدار پوست سبز گردو می‌تواند به‌راحتی به پوست دست‌ منتقل شود؛ برای جلوگیری از این امر، می‌توانید از دستکش‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید تا پوست دستتان با مایعات پوست گردو تماس نگیرد.

می‌توانید از وسایلی مانند چاقوی کوچک یا ابزارهای دیگر برای جلوگیری از تماس مستقیم دست‌ها با پوست گردو استفاده کنید.

بعد از جدا کردن پوست سبز حتماً دست‌ها را با مواد شوینده به‌خوبی بشویید تا هرگونه رنگ باقی‌مانده از پوست گردو برداشته شود.

چگونه گردو را خشک‌کنیم که مغز آن سیاه نشود؟

خشک کردن به‌گونه‌ای که مغز گردو سیاه نشود، نیازمند دقت و حفظ شرایط خاصی است.

ابتدا، مهم است که پوسته سبز خارجی گردو را با دقت برداریم تا هیچ‌گونه آسیبی به مغز گردو وارد نشود؛ پس از آن باید مراقب باشیم که در طول فرآیند خشک کردن گردوها تحت تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرند؛ زیرا این امر می‌تواند باعث تیره شدن مغز آن‌ها شود.

برای جلوگیری از سیاه شدن مغز گردو می‌توانیم از روش خشک کردن گردو تازه که زمان بیشتری نیاز دارند، استفاده کنیم؛ مانند دستگاه خشک کن و یا خشک کردن در سایه‌روشن.

خشک کردن مغز گردو
خشک کردن مغز گردو در سایه از سیاه شدن آن جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

گردو‌ی که خودتان خشک کنید، چیز دیگری است.

انواع مختلف روش خشک کردن گردو تازه وجود دارد که شما می‌توانید در خانه به‌راحتی آن‌ را خشک کنید تا از طعم بی‌نظیر و متفاوت آن بهره‌مند شوید.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم خشک کردن در سایه مناسب‌ترین و بهترین روش خشک کردن گردو تازه است و اصلاً سخت نیست.

امیدواریم با خواندن این مقاله از مجله پسته رفسنجان بتوانید گردوهایی خوشمزه و تازه خشک کنید و لذت ببرید.

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه
اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
3.7 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x