تکثیر گیاهی بی دردسر به اسم زامیفولیا یا ZZ!

تکثیر گیاهی بی دردسر به اسم زامیفولیا یا ZZ!
فهرست آنچه در این مطلب می خوانید: پنهان

گیاه زامیفولیا معروف به گیاه ZZ

گیاه زامیفولیا دارای نام علمی و گیاه شناسی Zamioculcas Zamiifolia می باشد. ساقه های این گیاه به شکل زیبا و تقریباً منحنی رشد کرده که از قاعده شروع به ضخیم شدن می کنند. ریشه این گیاهان طولانی و دارای ریزوم هستند. در امتداد ساقه برگ های گوشتی و بیضی شکل وجود دارد که گیاه را مانند پرهای تلطیف شده نشان می دهد. کل گیاه دارای روکش مومی و براق است که به نظر می رسد گیاهی پلاستیکی است. در این مطلب درمورد نحوه تکثیر گیاه زامیفولیا از طریق برش برگ یا قلمه زدن پرداخته می شود.

گیاه زامیفولیا یکی از ساده ترین گیاهان خانگی برای مبتدیان است. این گیاه می تواند در تمام سطح نور زندگی کند، خیلی کم به آب احتیاج دارد و خیلی سریع رشد می کند؛ بنابراین می توانید از دیدن برگ های جدید آن لذت ببرید! ممکن است به طور تصادفی یک ساقه یا برگ را از پا درآورید و بخواهید آن را ذخیره کنید و گیاه جدید را تکثیر کنید.

گیاه زامیفولیا معروف به گیاه ZZ

علت نام گذاری زامیفولیا به گیاه ZZ چیست؟

گیاه زامیفولیا یک عملکرد کند رشد و قابل اعتماد است که حتی وقتی بد رفتاری می بیند بسیار وفادار است. تکثیر گیاه زامیفولیا بسیار آسان و راحت است اما می تواند 9 ماه یا بیشتر طول بکشد. از آنجا که گفتن Zamioculcas Zamiifolia طولانی و دشوار بود، بسیاری از متخصصین باغبانی و گیاه شناسان به سادگی آن را به ZZ کوتاه کردند. گیاه زامیفولیا از قرن ها پیش وجود داشته است و از آفریقای تقریباً خشکسال نشات گرفته است.

چند دهه پیش، گلخانه های هلندی واقع در آفریقای جنوبی، توانایی تکثیر گیاه را مشاهده کردند و در سال 1996 توزیع آن را در سراسر جهان آغاز کردند. از آن زمان، گیاهان ZZ در سراسر جهان وارد قلب، خانه ها و دفاتر کار شده اند. اگر به پرورش گل و گیاه در منزل علاقه دارید و از کار لذت می برید، توصیه می کنم حتماً گیاه زامیفولیا یا ZZ را در خانه تکثیر و نگهداری کنید. این گیاه بسیار زیبا و بی دردسر می باشد. در این مقاله به روش های تکثیر و نگهداری گیاه ZZ پرداخته شده است. برای آشنایی با تکثیر گیاه زامیفولیا با ما همراه باشید.

تکثیر گیاه زامیفولیا چگونه انجام می شود؟ 

گیاهان ZZ یا زامیفولیا از ریزوم های بزرگ و ضخیمی که شبیه سیب زمینی هستند رشد می کنند. این ریزوم ها آب را ذخیره می کنند، به همین دلیل گیاه در خشکسالی و مکان هایی که صاحبان فراموشکار زندگی می کنند عملکرد خوبی دارد. تکثیر گیاه زامیفولیا به سادگی جدا کردن این ریزوم ها و کاشت مجدد آن است. روش دیگر برداشت قلمه با دو برگ و کمی از ساقه است. زمانی که ریزوم های بیشتری یا ریزوم های بزرگ تری در کنار هم رشد می کنند، تکثیر آنها سریع تر خواهد بود.

همه چیز درباره ریزوم

دلیل عدم نیاز آبیاری زیاد گیاه زامیفولیا، ریزوم های (پیاز گیاه) این گیاه است که مانند سیب زمینی های کوچک در زیر خاک هستند و آب را در خود نگه می دارند. ممکن است ریزوم هایی را ببینید که از پایه گیاه از خاک بیرون هستند. هنگامی که یک برش از گیاه خود می گیرید، یک ریزوم و ریشه جدید رشد می کند. در واقع بسیار جالب است و انجام یک آزمایش عالی با کودکان است، زیرا آنها به وضوح می توانند رشد جدید را ببینند.

همه چیز درباره ریزوم

انواع روش های تکثیر گیاه زامیفولیا

روش اول: تکثیر گیاه زامیفولیا از طریق قلمه های ساقه

جهت تکثیر گیاه زامیفولیا یا ZZ می توانید از قلمه های ساقه استفاده نمایید. یک قلمه از ساقه گیاه زامیفولیا تکثیر سریع تری نسبت به برش برگ دارد.

  1. با کمک یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده یک ساقه از پایه گیاه را به صورت صاف و مستقیم برش دهید.
  2. ساقه بریده شده را در آب قرار دهید و هر 3 تا 4 هفته یکبار آب آن را عوض کنید. اگر فراموش کردید آب را تعویض کنید، اشکال ندارد؛ به شرطی که کپک رشد نکند.
  3. قلمه را نزدیک پنجره ای نگه دارید که بتواند نور روشن و غیرمستقیم دریافت کند. نور خورشید بهترین راه برای تشویق برش زامیفولیا برای رشد است.
  4. وقتی قلمه شما یک ریزوم و حداقل 2/5 سانتی متر (یک اینچ) ریشه جدید تولید کرد، وقت آن رسیده که قلمه را در گلدان جدیدی بکارید.
  5. خاک گلدان باید زهکش خوبی باشد. بنابراین مقدار زیادی ورمیکولیت یا پرلیت، یا از مخلوطی نصف پیت و نصف پرلیت استفاده کرده و با خاک مخلوط کنید. پرلیت یا ورمیکولیت به محیط گلدان سبکی می بخشد و از حفظ رطوبت زیاد خاک جلوگیری می کند.

تکثیر گیاه زامیفولیا از طریق قلمه های ساقه

آماده سازی گلدان جهت تکثیر گیاه زامیفولیا

  1. زهکشی بسیار مهم است! از گلدان هایی که سوراخ های تخلیه در کف دارند استفاده کنید.
  2. حدود 5 سانتی متر (2 اینچ) خاک گلدان درون گلدان مورد نظر بریزید. این لایه دو اینچی باعث می شود تا ریشه گیاه قبل از اینکه دوباره احداث شود، رشد کند. دانستن چگونگی انتخاب بهترین خاک گلدان برای گیاهان خانگی باعث رشد مطلوب گیاه و سلامت آن می شود.
  3. قلمه های ریشه دار را در گلدان قرار داده و خیلی نرم و آهسته خاک را فشارده کنید. می توانید چندین ساقه را در یک گلدان قرار دهید.
  4. زمانی که همه ساقه ها در گلدان قرار داده شدند، گلدان را تا لبه پر کنید.

آماده سازی گلدان جهت تکثیر گیاه زامیفولیا

روش دوم: تکثیر گیاه زامیفولیا از طریق قلمه برگ

تکثیر زامیفولیا از طریق رشد برگ نسبت به تکثیر از طریق ریزوم و ریشه قلمه بیشتر طول کشیده و زمان می برد، اما شما می توانید گیاه خود را با برش برگ تکثیر کنید.

  1. یک برگ را تا جایی که می توانید نزدیک ساقه برش دهید، به طوری که کمی ساقه نیز به آن متصل باشد.
  2. ساقه برگ را به عمق حدود 1 سانتی متر در مخلوط خاک گلدان قرار دهید (خاک گلدان گیاه زامیفولیا را مطابق بالا تهیه نمایید).
  3. بهتر است برای ایجاد قلمه های بیشتر تعداد برگ بیشتری تهیه و در گلدان بکارید.
  4. گلدان حاوی برگ ها را آبیاری کرده و بگذارید خیس بخورد. جهت آبیاری گلدان ها تقریباً هر دو هفته یکبار و هر موقع خاک خشک شد، آبیاری را تکرار نمایید.
  5. حدوداً بعد از سه ماه که ریزوم های کوچک این برگ ها به وجود آمدند، تکثیر شده و رشد می کنند.

تکثیر گیاه زامیفولیا از طریق قلمه برگ

آفات و بیماری های گیاه زامیفولیا

1.حشره فلس دار (Scale insect)

گیاه زامیفولیا به ندرت دیده می شود که از آفات یا بیماری رنج ببرد، اما باید مراقب حشرات و آفات این گیاه بود. گهگاه ممکن است حشره فلس دار اطراف گیاه  در حال پرسه زدن باشد، اما هرگز حمله جدی و خطرناکی نخواهند داشت.

2.ریزش برگ های گیاه زامیفولیا (Falling the leaves)

گاهی اوقات، برگ های گیاه شروع به ریزش کرده و ساقه ها حالت خمیده پیدا می کنند. دمبرگ های بلندی که برگچه ها را حمل می کنند دیگر به حالت ایستاده قرار نمی گیرند. علت اصلی خم شدن گیاه زامیفولیا کمبود نور است. وقتی یک گیاه ZZ در طبیعت رشد می کند، در زیر سایه و جنگل بهترین رشد را دارد.

3.زرد شدن گیاه زامیفولیا (Getting yellow)

زرد شدن ساقه های مسن تر طبیعی است. بهترین کار این است که به آنها اجازه دهید به روند خود ادامه دهند. روند زردی و خشک شدن باعث می شود گیاه مواد مغذی را بازیابی کند. در این شرایط بهتر است که آنها را حذف کنید تا گیاه ZZ شما سرزنده به نظر برسد. در صورتی که کل گیاه ZZ زرد شده باشد، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • پوسیدگی ریشه: به دلیل آبیاری بیش از حد و تخلیه ناکافی. این گیاه را فقط در زمان خشک شدن خاک آبیاری کنید. بررسی کنید که گلدان یک سوراخ تخلیه داشته باشد. هر آبی که در بشقاب زیر گیاه جمع می شود را بیرون بریزید.
  • کمبود مواد مغذی: هر دو هفته یکبار در فصل رشد مقداری کود اضافه کنید.
  • فضای کم رشد ریشه: گلدان خیلی کوچک است و ریشه ها در داخل گلدان پیچیده می شوند و گیاه خودش را خفه می کند. بنابراین در این شرایط آن را از گلدان بیرون بیاورید، ریشه ها را باز کرده و طولانی ترین ریشه را قطع کنید. ریشه نباید بیش از 3 سانتی متر (یک اینچ) باشد. سپس گیاه را در گلدان بزرگ تری کشت کنید.

4.قطرات شیره مانند روی برگ زامیفولیا (Leaves’s Sap drops)

این یک پدیده طبیعی است و نشانه یک گیاه شاد و خوش آب است. به این پدیده “گریه برگ” گفته می شود.

نحوه رشد و تکثیر مستقیم گیاه زامیفولیا

وقتی این گیاه را در گل فروشی ها و گلخانه ها می بینید، متوجه می شوید که بسیار مستقیم رشد کرده و معمولاً طول زیادی دارند. این به این دلیل است که آنها از بالا نور گرفته و به سمت نور رشد کرده اند. برای اینکه گیاه زامیفولیا شما در خانه مستقیم رشد کنند، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  1. گیاه را طوری بچرخانید  که حداقل برای بخشی از سال در خانه نور زیادی از بالا دریافت کند.
  2. گیاهان دیگری مانند سانسوریا را که رشد ضخیم و مستقیمی دارند، در کنار گیاه زامیفولیا قرار دهید.
  3. روش دیگر، شما به راحتی می توانید یک پایه زیبا مانند یک شاخه بامبو پیدا کرده و ساقه های زامیفولیای خود را به آن وصل نمایید.
  4. دلیل احتمالی دیگر کوچک بودن گلدان است، بنابراین زامیفولیا را در گلدان بزرگ تری  قرار دهید.

نحوه رشد و تکثیر مستقیم گیاه زامیفولیا

نور مناسب برای رشد گیاه زامیفولیا

گیاهان زامیفولیا در نور شدید تا متوسط و غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارند، اما در نور بسیار کم نیز عملکرد خوبی خواهند داشت. این گیاه یک گیاه ایده آل برای یک دفتر کار یا حمام بدون پنجره می باشد که در آن فقط مقدار کمی نور فلورسنت دریافت خواهد کرد. در حالی که این گیاهان می توانند نور مستقیم بگیرند، اما اگر در برابر نور مستقیم قرار بگیرند ممکن است مقداری سوزش روی برگ ها ایجاد شود.

علاوه بر این، پیچش یا حلقه زنی برگ ها، زردی و خم شدن آنها می تواند نشان دهنده دریافت نور زیاد باشد. وقتی متوجه می شوید که پیچش یا حلقه زنی اتفاق افتاده، به طور معمول به این معنی است که گیاه در تلاش است تا از منبع نور دور شود. در این زمان باید گیاه زامیفولیا را به مکان سایه دار یا دورتر از منبع نور مستقیم منتقل کنید. اگر جابجایی گیاه امکان پذیر نیست، می توانید نور را با پرده کمتر کنید.

آبیاری و کوددهی جهت رشد و تکثیر گیاه زامیفولیا

گیاه زامیفولیا با کم ترین مراقبت رشد می کند. در حقیقت، اگر این گیاه را تنها بگذارید، عملکرد بهتری خواهند داشت. دقیقاً مانند کاکتوس ها، آنها به جای آب بیشتر به آب کمتری نیاز دارند. گیاه را فقط در زمان خشک شدن خاک آبیاری کنید. تنها راه برای کشتن این گیاه آبیاری بیش از حد آن است. زرد شدن یک گیاه زامیفولیا به این معنی است که آب زیادی دریافت می کند و ریزوم های زیرزمینی آن ممکن است پوسیده شوند.

بنابراین اگر اطلاعات زیادی در مورد مراقبت از این گیاه به یاد ندارید، فقط یادتان باشد که آبیاری آن را فراموش کنید. این می تواند ماه ها بدون آب زنده بماند، اما اگر تا حدودی به طور منظم آبیاری شود رشد سریع تری خواهد داشت. گیاهان ZZ بدون کود خوشحال می شوند، اما اگر مایل باشید می توانید یک تا دو بار در سال و فقط در ماه های تابستان مقدار کمی به آن کود بدهید. پرورش گیاهان خانگی زامیفولیا آسان و به ویژه برای یک باغبان فراموشکار مناسب است.

آبیاری و کوددهی جهت رشد و تکثیر گیاه زامیفولیا

نحوه هرس گیاه زامیفولیا

این گیاه به هرس خاصی نیاز ندارد، فقط کافی است در صورت مشاهده برگ های زرد و پژمرده از انتهای هر شاخه جدا شوند. قطع بیش از حد ساقه این گیاه سبب آسیب به ریزوم ها و ساقه هایی که در زیر خاک هستند، می شود.

انواع مختلف گیاه زامیفولیا

دو دهه اول بعد از تجاری شدن گیاه ZZ، فقط نوع طبیعی آن پیدا شد. امروزه انواع جدیدی وجود دارد که جذاب و شگفت انگیز هستند. این گیاه براق و زیبا به رنگ های سبز، مشکی، سفید و بنفش وجود دارند که هر کدام جذابیت منحصر به فردی به خود داده اند.

Raven ZZ

این نوع از زامیفولیا دارای برگ های سیاه کلاغی می باشد که به گیاه جلوه ای زینتی خاصی می بخشد. برگ های جدید از سبز روشن شروع می شوند.

Zenzi ZZ

برگ های این نوع زامیفولیا  بیشتر مجعد و بالای ساقه جمع شده اند. یافتن این نوع کمی سخت است.

Dwarf ZZ یا Zamicro

این نوع گیاه کوتاه تر از گیاه ZZ طبیعی می باشند. به طوری که از 50 سانتی متر (2 فوت) بیشتر نخواهند شد. شکل و رنگ ظاهری آن همان الگوی زامیفولیای طبیعی را دارد.

Lucky ZZ

این نوع از زامیفولیا دارای برگ های گردتر و نوک تیزتری هستند.

انواع مختلف گیاه زامیفولیا

تکثیر گیاه زامیفولیا یا ZZ، یک تصفیه کننده هوا در خانه 

دانشمندان گیاه ZZ را بررسی کردند و دریافتند که این گیاه در حذف آلاینده ها از هوا عملکرد خوبی دارد. سموم بنزن، اتیل بنزن، زایلن و تولوئن را در ریشه ها، ساقه ها و برگ های خود فیلتر کرده و ذخیره می کند.

نکته هوشمندانه در رابطه با تکثیر گیاه زامیفولیا

اگر برگ هایی که به دلیل استرس آب ریختند، آنها را بیرون نیاندازید! شما می توانید به سادگی تمام برگچه ها را همراه با ساقه پایین گیاه یکی یکی در خاک فرو کرده و از ابتدا گیاه ZZ جدید رشد و تکثیر نمایید!

همان طور که گفته شد شرایط نگهداری این گیاه بسیار ساده و راحت می باشد. به عبارتی زامیفولیا گیاهی بی دردسر محسوب می گردد. امیدوارم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد و بتوانید این گیاه به ظاهر مصنوعی را در خانه خود تکثیر و نگهداری کنید. ایام به کام.

تکثیر گیاه زامیفولیا یا ZZ، یک تصفیه کننده هوا در خانه

 

 

مشاهده تمامی محصولات فروشگاه

برگرفته از: www.gardeningknowhow.com

www.wildinteriors.com

www.nature-and-garden.com

 

اینستاگرام
تلگرام
آپارات
ایتا
روبیکا
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن خان
محسن خان
2 سال قبل

ممنونم مهندس خیلی مطالب عالی

مهندس مرتضی زینلی
پاسخ به  محسن خان
2 سال قبل

سلام وسپاس از محبت شما

2
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویس برامون!x